Tyrä vai vatsalihasten erkauma.

Puolukan varpu

Oman äänensä löytänyt
Onko teille tullut tyrää raskausaikana?
Mulla vko 29 nyt ja vatsassa yhdessä kohtaa hirvittävä kipu. Lääkäri määräsi tarkempiin tutkimuksiin isompaan sairaalaan koska epäili tyrää tai huomattavaa vatsalihasten erkaumaa.

Onko kenelläkään kokemusta jommasta kummasta?

Hirvittävä kipu Ylävatsalla navasta kohtisuoraan ylös 5cm ja 1cm vasemmalle.
Yskiminen ja niistäminen sattuu..
Kumartuminen sattuu..

No minulla vähän tuohon tapaan syntyi napatyrä 3. raskauden aikana. Se on tosiaan sukua vatsalihasten erkaumalle, sillä lihakset tosiaan työntyvät sivuille raskauden edetessä ja pehmeämmät kudokset pääsevät pintaan tuen revetessä. Et oikein voi hommalle mitään. Kokeilisin teipata napaa vaikkapa kinesioteipillä, tai tukivyöllä joka pikkusen kannattelee vatsaa ja pitää sitä kasassa. Auttaisikohan rasvaus? Ongelma on kyllä syvemissä kudoksissa, joten vähän epäilen tuota ihon rasvauksen toimivuutta.

Minulla on tälläkin hetkellä parikin pientä napatyrää, ja ihan selvä vatsalihasten erkauma vaikka synnytyksestä on 1v 4kk (ikäni vaikuttaa palautumiseen, samoin synnyttäneisyys). Mutta kun ne eivät haittaa arkea niin en ole jaksanut tehdä asialle mitään. Voisihan noita leikata, mutta napatyrää ei tosiaan kannata erikseen leikata jollei erkaumaa ole hoidettu ensin joko äitiysfysioterapautin jumpalla tai samaan aikaan leikkaamalla. Yleensä vaaditaan et fysioterapiassa on tehty kaikki mahdollinen ennen kuin erkaumaa aletaan leikkaamaan.

Tsemppiä loppuraskauteen @Murukahvi ! Kirjoittelehan ihmeessä et mihin tulokseen tulevat isommassa sairaalassa.

Mulle tuli napatyrä neljännen raskauden aikana kertalaakista repeämällä. Se oli aika hurja tilanne kun nousin sohvalta ylös ponnistaen ja samalla sattui ihan hirveästi navan seutuville. Piti kumartua ja pidellä vatsaa. Olin huolissani ja pelkäsin että kävikö vauvalle jotain, irtosiko istukka ja että alkaako verta vuotamaan. Seurasin vauvan liikkeitä ja kaikki normaalisti, joten arvelin jonkin oman lihaksen "venähtäneen"...vatsa oli sen verran pyöreä etten nähnyt mitään erikoista, seuraavana päivänä hieman järkytyin peilistä nähdessäni kun muutenkin raskauden vuoksi pullottava napa oli monta senttiä isompi 🤣 Mutta kipua ei enää tuntunut. Navalle ei tehty mitään seuraavienkaan raskauksien jälkeen, selvisi kuitenkin myöhemmin raskauksien jälkeen että tyräaukko oli peräti 4 cm mutta ei muuten erkaumaa. Tsemppiä sulle tilanteeseen, kuulostaa ikävältä tosiaan että pitkäkestoista kipua on. Hyvä että pääset kunnon tutkimuksiin!

No minulla vähän tuohon tapaan syntyi napatyrä 3. raskauden aikana. Se on tosiaan sukua vatsalihasten erkaumalle, sillä lihakset tosiaan työntyvät sivuille raskauden edetessä ja pehmeämmät kudokset pääsevät pintaan tuen revetessä. Et oikein voi hommalle mitään. Kokeilisin teipata napaa vaikkapa kinesioteipillä, tai tukivyöllä joka pikkusen kannattelee vatsaa ja pitää sitä kasassa. Auttaisikohan rasvaus? Ongelma on kyllä syvemissä kudoksissa, joten vähän epäilen tuota ihon rasvauksen toimivuutta.

Minulla on tälläkin hetkellä parikin pientä napatyrää, ja ihan selvä vatsalihasten erkauma vaikka synnytyksestä on 1v 4kk (ikäni vaikuttaa palautumiseen, samoin synnyttäneisyys). Mutta kun ne eivät haittaa arkea niin en ole jaksanut tehdä asialle mitään. Voisihan noita leikata, mutta napatyrää ei tosiaan kannata erikseen leikata jollei erkaumaa ole hoidettu ensin joko äitiysfysioterapautin jumpalla tai samaan aikaan leikkaamalla. Yleensä vaaditaan et fysioterapiassa on tehty kaikki mahdollinen ennen kuin erkaumaa aletaan leikkaamaan.

Tsemppiä loppuraskauteen @Murukahvi ! Kirjoittelehan ihmeessä et mihin tulokseen tulevat isommassa sairaalassa.
Ihanaa että tuota teippi konstia osasit avuksi tarjota. Jopa haavateippi on parempi kuin ei mitään!

Mulla kun tämä tuli ihan yllättäen. Flunssan jälkeen. Yöllä, nukkuessa. Tk ultralla katteltu että vauvalla tosiaan kaikki hyvin ja istukka ok. Mutta saa nähä mitä ne sanoo keskiviikkona. Ei ulospäin näy mitään pullistumaa. Eikä lääkäri kokeilemallakaan ollu ihan varma. Siks tonne sairaalaan pistikin..

Mulla kun tämä tuli ihan yllättäen. Flunssan jälkeen. Yöllä, nukkuessa. Tk ultralla katteltu että vauvalla tosiaan kaikki hyvin ja istukka ok. Mutta saa nähä mitä ne sanoo keskiviikkona. Ei ulospäin näy mitään pullistumaa. Eikä lääkäri kokeilemallakaan ollu ihan varma. Siks tonne sairaalaan pistikin..
Todella hyvä että lääkäri sen lähetteen sairaalaan teki. Siellä se selviää ja samalla tietämättömyyden aiheuttama huoli poistuu. Tsemppiä tulevaan viikkoon.

Takaisin