Vastaa ketjuun

Minä oon synnyttänyt kolmesti sairaalassa ja kahdesti kotona kätilön kanssa. Onhan ne kuin yö ja päivä ❤️ mutta myös sairaalassa on mahdollista saada hyvä kokemus. Oletko harkinnut doulaa mukaan synnytykseen? Sairaalassa on tietyt rutiinit joita tekevät ellei kiellä. Itse en ole esim halunnut oksitosiinipiikkiä synnytyksen jälkeen ja se on ollut ok. K-vitamiini on annettu sairaalassa syntyneillä pistoksena, kotona saivat suun kautta. Uskon että se onnistuu myös sairaalassa suun kautta. Jos siitä kokonaan haluaa kieltäytyä, voi joutua perustelemaan kantansa lääkäreille.

Napanuoran leikkaaminen onnistuu istukan syntymän jälkeen myös sairaalassa, ellei ole joku hätätilanne. Toki sama se kotonakin on. Välilihaa ei leikata enää rutiinisti eikä kanyylia laiteta ellei ole jotain syytä. Olen kieltäytynyt jopa antibioottitipasta GBS-positiivisena ja sekin oli sairaalassa ok. GBS-riski kasvaa jos vesienmenosta on kauan, itselläni vedet menee aina juuri ennen vauvan syntymää. Silloin ei tietysti veteen pääse ollenkaan, jos se on itsellä toiveena. Kotona synnytin molemmilla kerroilla veteen enkä käynyt ottamassa GBS-näytettä ollenkaan, koska eipä kotona antibioottia voi antaa. Vauvoilla ei mitään ongelmia ollut ja varhaiset infektion merkit olisi huomattu kotonakin, jos sellaisia olisi ollut. Tämä kokemus siis TAYSista.

Saa laittaa yyveetä jos haluat jutella lisää 😊 tässä vaan pintaraapaisu aiheesta aamuteen ohessa 😄

Lataa…
Takaisin