työt ja raskaus

luckystar

Silmät suurina ihmettelijä
on alkanut tässä mietityttämään millä tahdilla kannattaa töitä tehdä kun nyt jo tuntuu selässä ja vatsassa. nyt rv 20. työ on useimman osan ajasta seisomatyötä ja työhön kuuluu raskaiden tavaroiden nostelu. pomolta kun satuin apua pyytämään niin tokaisi siihe että mene muihin hommiin ja kun sanoin selkään sattuvan niin sanoi että hae sitten saikkua jos et täällä pysty olemaan. inhoittavaa tulla kotiin töistä kun mieli on pahoitettu ja selkä huutaa hoosiannaa ja nyt ollut työputken jälkeen vatsassa "menkkamaisia" kipuja.. onko samanmoisia kokemuksia ja mitä olette tehneet tässä tilanteessa/mitä kannattaisi tehdä?  
 
Minä jäin muistaakseni viikolla 25 sairaslomalle. Työtäni oli kyllä jo helpotettu mutta silti siihen kuului paljon nostelua ja ongelmakseni sitten muodostuivat jatkuvat supistukset töissä joten olin sitten äitiysloman alkuun sairaslomalla.
 
Minun mielestä kannattaa tossa tilanteessa hakea kylmästi sairaslomaa, oma ja vauvan terveys ajaa kuitenkin kaiken ohi. Itsellä on istumatyö mutta tässäkin tuntuu hartioissa ja vatsan kasvaessa muutenkin hetkittäin hieman rankalta. Olenkin ajatellut että jos olo muuttuu tarpeeksi tukalaksi niin sitten huilailen kotosalla hyvällä omallatunnolla.
Kyllä sitä sitten ehtii taas töitä painamaan täydellä teholla kun ollaan normaalitilassa :)
 
En todellakaan ketään halua yllyttää sairaslomalle, omista tuntemuksistahan se on pitkälti kiinni. Tekee sen mitä jaksaa ja kykenee, kuitenkin kipu ei ole ikinä hyväksi ja vatsakivut jo kertovat ainakin sen, että tahtia olisi rauhoitettava.
Ensisijaisesti kuitenkin ajattelen, että jos vain on mahdollista vaihtaa työpistettä tai muuten työnkuvaa, sitä kannattaa kuitenkin kokeilla.
Itse tein myös työtä, joka oli juuri tuota seisomis/liikkumis ja nostelua, raskaimmat taakat painoivat noin 40kg, vaikka apuvälineitä olikin, joutui laatikoita kuitenkin vetämään ja työntämään. rv20 kun palasin kesälomalta sain vaihdettua työtä, joka vastaavasti oli jatkuvaa istumista. En sen jälkeen ollutkaan juurikaan töissä, tein pari patkäviikkoa, pidin talviloman jonka jälkeen olin puolitoista viikkoa töissä. rv25 jäin iskiaksen takia sairaslomalle kolmeksi viikoksi ja sen jälkeen kirjoittivat äitiysloman alkuun asti sairaslomaa.
 
Mulla oli myös tosi rankka työ ja siksi kerroinkin heti kun tiesin varmaksi että olen raskaana ja pyysin saada kevyempiä hommia. Onneksi mun pomot oli sen verran ymmärtäväisiä että sain jatkossa itse valita mitä halusin/pystyin tehdä. Silti jatkuva seisominen kävi selän päälle ja lisäksi tuli ongelmia lonkkien kanssa joten mut passitti lääkäri sairaslomalle jo viikoilla olisko ollut 22 tai jotain...Enivei äitisyloma alkoi maaliskuussa ja viimeks oon ollu töissä tammikuun alussa 3 päivää.

Omien tuntemusten mukaan, jos kevyemmät hommat auttaa ja niitä saat niin ilman muuta kannattaa mutta jos ei sellaisia sulle järjestetä niin sitten sairaslomalle.
 
minnu; monennellako viikolla nyt olet?
 
Töissäni ei valitettavasti voi työkuvaa vaihtaa. osaksi on myös istumatyötä mutta ottaa kans niin paljon hartioihin ja nivusiin plus kiertoliike mikä siinä tulee varsinkin jos tarvii painava tavara siirtää niin olen tehnyt sitäkin sitten seisaaltaan. jos näitten turvin nyt uskaltautuisi lääkäriin! Olen vain ollut tosi turhautunut kun ei ole kuunneltu/ymmärretty.
 
kiitos vastauksista ! :)
 
Minulla on myös raskas työ. Työssäni joudun kampeamaan käsin pinen matkaa 70-100kg painoisia taakkoja sekä työntämään lavoja joissa on 70-150kg painoa päällä. Myös joudun toisinaan nostamaan pään korkeudelle n. 20kg painoisia lasteja lattiatasosta.

Raskaus vko 16 vasta alkamassa, mutta odotan kaksosia. Eli masu on jo aikamoisen kokoinen. Maanantaina meinaan jutella työnjohtajan kanssa neuvolan kehoituksesta siirtoa pois nosto työstä, sekä lastien työntämisestä. Vaihtoehdoiksi neuvola neuvoi hakemaan sairaslomaa. Saas nähdä miten käy.
 
Minä sain sairauslomaa RV 30 alkaen kun en aikaisemmin tohtinut edes kysyä lääkäriltä. Työ oli liikkuvaa, paikasta toiseen siirtymistä, kyykkimistä hankalissa asennoissa lattian rajassa, liikuntarajoitteisten ihmisten avustamista yms. Olin kyllä ollut ihan äärettömän väsynyt jo varmaan RV 25 asti. Noh, onneksi sitten sain saikkua kuukautta ennen äitiysloman alkua, muuten en olisi ehtinyt olla kotona ollenkaan ennen vauvan syntymää kun raskausmyrkytys iski päälle melkein heti sairausloman alettua.

Omien tuntemusten ja oireiden mukaan kannattaa mennä, jos tuntuu työ liian raskaalta niin sairauslomaa pyytämään vaan. Ja ihan hyvällä omallatunnolla!
 
Mä olen myös ollut sairaslomalla rv20 lähtien kun oli vatsakipuja. Lääkäri kirjoitti rv 23 saikkaria ja menin koittamaan töihin sitten yhdeksi päiväksi niin sitten meni selkä! Ja myös lonkat vihoittelee etten pysty kuin pätkissä nukkumaan. Välillä poden todella huonoa omaa tuntoa siitä että olen sairaslomalla mut sitten ottaa järjen käteen ja ajattelee tulevaa lasta niin olo hieman helpottaa. Kun työtäni ei myöskään helpota firman toiset työntekijät.. (nyt olen rv 27+5)
 
Onko muita samassa tilanteessa kuin minä, että työt on päättymässä raskauden ensimmäisellä kolmanneksella - toki aion hakea töitä vielä n. 4-5 kk:n työkykyajalle ihan sillä että muuten tippuu tulotaso hurjasti. Mun hommat on kuitenkin lähtökohtaisesti toimistojuttuja, saa kävelläkin välillä :)

Vanha kunnon työhaastattelukammohan se tietty nostaa päätään. Tosi moni työnantaja kun ei tiedä että raskaudesta tai lasten suunnittelusta ei saa kysyä (tai meneeköhän se juridisesti niin että kysyä saa, mutta hakijaa ei saa syrjiä vastauksen johdosta). Mutta jos istuu työhaastattelussa selkeästi maha pystyssä niin vaikea se on saada sitä duunia saatika valehdella että ei en ole. Ähh.

Onko kokemuksia siis kenelläkään?
 
Mulla löytyy kokemusta tästäkin emoticon

Kävin työhaastattelussa muistaakseni rv 24 tienoilla ja yllätyksekseni soittivat parin viikon päästä, että olivat valinneet minut! No, en sit lopulta ottanut työtä kuitenkaan vastaan kun olisin halunnut aloittaa vasta vanhempainvapaan jälkeen ja ne tarvitsivat työntekijän heti. Vanhempainvapaan alkamista ennen olisin siis ehtinyt olla töissä reilun kuukauden. Mutta kyllä meni luurin toinen pää ensin hieman hiljaiseksi kun sanoin, että olen jäämässä äitiyslomalle reilun kuukauden päästä! 

Mulla oli kyllä tosi huomaamaton maha ja tietysti peittelin sitä myös tunikamaisella paidalla haastattelussa. Mun mielestä oot kyllä oikeassa siinä, ettei mistään perhesuunnitelmista saa haastattelussa kysyä yhtikäs mitään. Kandee olla tarkkana noista omista oikeuksistaan, raskauden takia on hyvin helppo tulla syrjäytetyksi. Mullekin ensin työnantaja sanoi, että työsopimustani ei enää uusita (olin määräaikaisena sijaisena) vaikka sijaisuuden tarve edelleen jatkui. Eipä vaan mennytkään niin, vaan lain mukaan mun sopimusta jatkettiin vaikka jäinkin äitiyslomalle. Ja sitä tulee jatkaa edelleen niin kauan, kunnes vakinainen työntekijä palaa töihin. Kyllä siinä vaan on iso ero ainakin jos kuuluu KVTES:iin: 3kk täysi palkka ja lomapäivät vanhempainvapaan ajalta. Niistä ei kannata määräaikaisen missään nimessä luopua. 
 
Mullakin on fyysisesti raskas nostotyö, lisäksi joutuu kyykkimään paljon. työnantajalla ei ole tarjota muuta työtä.


Issias on vaivannut useita viikkoja, lääkäri kirjoitti viikon sairasloman. sanoi ettei viitsi kirjottaa äitysloman alkuun asti (alkaa huhtikuun alussa) . että menee vaan ihan odotteluksi se sairasloma. teki vielä kysymyksiä koulutuksestani ja muusta työhistoriastani, tuli ihan sellainen olo että kohta ehdottaa työpaikan vaihtoa.

Mitä teidän lääkärit ovat kirjoittaneet "syyksi" sairaslomalle jäämiseen?
 
Takaisin
Top