Työt ja opiskelu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lily91
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Lily91

Jostain jotain jo tietävä
Työt ja opiskelu raskausaikana ja synnytyksen jälkeen.
Miten sujunut ja mitä suunnitelmia jatkon suhteen?
Millon kertoa raskaudesta työnantajalle?
Onko raskausoireet vaikuttaneet työntekoon?

Muokattu viimeksi:
Itselläni ongelma, sillä työskentelen "tarvittaessa töihin kutsuttava"- nimikkeellä ja valmiit vuorot on määrätty vain elokuulle asti valmiiksi, vakivuoroja kun ei ole niin tuskin saan sieltä äitiysrahaa vaikka vakisoppari onkin?
Milloin olisi sopivaa ilmoittaa työnantajalle että olen raskaana? Tarjosivat vakiohommiakin elokuusta eteenpäin, mutta tuskin ottaavat jos kerron tilanteestani ja kuitenkin sillon alan lähentelemään 15 raskausviikkoa. Ja toisekseen, minut valittiin kouluun joka alkaa syyskuussa ja mitä nyt laskeskelin niin olisin viikolla 19 / 20 silloin, eivätkä siellä vielä tiedä tilanteestani.. Joten olisiko fiksumpaa perua opiskelupaikka vai mennä opiskelemaan siksi aikaa kun pystyy ja jatkaa loppuun myöhemmin? Kyseessä kuitenkin alle 2 vuoden koulutus..
Ja kyseessä ala, jonne olen haaveillut pääseväni jo pidemmän aikaa.

Omasta tilanteesta:

Kahdessa aiemmassa raskaudssa (kuten tässäkin jos nyt menee hyvin) olen ollut oireeton ja pystynyt olemaan töissä normaalisti äitiysloman loppuun. En ole vakitöissä vaan pätkähommissa.
Ekan aikaan kerroin raskaudesta haastattelussa, koska puhuivat oppisopimuksesta. Tuloksena sain töitä äitiysloman alkuun ja oppisopimus unohtui siihen.
Kakkosen aikaan kerroin haastattelussa, koska siellä kävi ilmi, ettei työ vastaa kiinnostusta. En saanut paikkaa, onneksi siis.

Nyt kävin vasta haastattelussa, kyseessä vakipaikka ja vaikutti hyvinkin mielenkiintoiselta. Päätin jo heti, etten tässä vaiheessa aio kertoa raskaudesta kun sekä raskauden jatkuminen että työpaikan saanti muutenkin on epävarmaa.
Jos he minut töihin haluavat, ei raskaus saa vaikuttaa ja siksi päätin olla kertomatta. Jos tulen valituksi, kerron vasta kun laki vaatii tai kun alkaa näkymään - haluan kertoa ennenkuin työnantaja älyää itse.

Nyt olen määräaikasessa suhteessa, joka loppuu syksyllä. Jatkoa ei tiedossa ennekuin ehkä ensikesänä eli en ole velvollinen kertomaan asiasta.

Ajatus on koko ajan aktiivisesti etsiä töitä, jopa raskausaikana ja vauvan synnyttyä. Työt voi aloittaa tietty vasta äippäloman jälkeen mutta hakemista ja aktiivisuuden osoitusta se ei estä.

Opiskeluja harkitsin, mutten saanut siihen omaehtoisen opiskelun tukea, joten se jää toistaiseksi unholaan.
Olisin opiskelut aloittanut jos tuen olisin saanut, opiskellut raskausaikana sen minkä pystyn, samoin kokeillut pysytellä mukana lapsen synnyttyä, mutta ainakin jatkanut sitten äippäloman jälkeen.
Koulutus olisi kestänyt 1,5v.

Eli yrittäjän/työnantajan kannalta katsottuna olen kusipää ja petturi mitä todennäköisemmin. Mutta toisaalta, tyhmä olisin jos päästäisin tilaisuuden käsistäni vain asian takia, joka lain mukaan ei saa olla vaikuttava tekijä, mutta joka sitä kuitenkin käytännössä on.

Mä aloitan syyskuussa kasvatustieteiden opinnot. Opiskelen syyslukukauden ja palaan sit äitiyslomaksi takaisin pk-seudulle, täällä kun on kaikki tukiverkostot. Jatkosta ei ole mitään tarkkaa suunnitelmaa vielä, mieluummin laittaisin lapsen päivähoitoon vasta lähempänä kahta ikävuotta mutten oo jaksanut vielä tarkistaa, saako hoitovapaan vuoksi olla yliopistosta poissaoleva ilman, että se lyhentäisi opiskeluoikeutta.
No, joka tapauksessa jatkan opintojani ennemmin tai myöhemmin. Sitä en osaa sanoa, haenko siirtoa toiseen yliopistoon vai lähdenkö Itä-Suomeen jatkamaan. Nää nyt on vähän auki... :)

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Mulla koulua olisi maalis-huhtikuuhun jäljellä. Enään en jaksaisi jättää kesken vaan noin 1,5kk, joten ajattelin kiristää tahtia ja olla koulussa sitten vaikka synnytykseen asti :D tuntuisi taas turhauttavalta jättää homma kesken !! Saa tässä kyllä aika kovasti tehä töitä, jos tavoitteessa meinaa pysyä.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mä olin edellisessä raskaudessa töissä siihen asti kun alko mammaloma. Nyt sitten irtisanoin itteni kk takaperin mun työpaikasta, koska se oli niin jäätävää hommaa. Burn out oli lähellä ja rupes kotiolot rakoilee ku olin koko ajan töissä. Nyt myyn mansikoita torilla "kiireapulaisena" ja oon kaupungin sijaisrekisterissä keittiöapulaisena. Tänään sain ekan n. 5vko työkeikan kuun lopussa. Olis kyl kiva saada määräaikanen työsuhde siihen asti et jää mammikselle, mutta nähtäväks jää.

Tällä hetkellä olen vakituisessa työsuhteessa mutta edellisen raskauden aikana oli määräaikaisessa työsuhteessa. Silloin ajattelin olla työnantajalle reilu ja kertoa ajoissa vissiin joskus 4-5 kuulla koska mulle oli niin vakuuteltu että työt varmasti jatkuu ja väläyteltiin jopa vakipaikkaa. No, kun kerroin pomo oli sitä mieltä ettei mun työpanosta enää tarvita. Määräaikaiset työsopimukset ovat tuolla paikassa aina n vuoden mittaisia ja lopulta pomo oli sitä mieltä että voi jatkaa sopimusta äitiysloman alkuun. Sehän olisi ollut laiton koska raskaus ei saa vaikuttaa. Soittelin tuolloin ammattiliiton lakimiehelle joka sanoi muistaakseni että raskaudesta ei tarvitse kertoa kuin 1 kk ennen äitiysloman alkua. Omaa tyhmyyttäni siis että menin kertomaan. Soittelin kuitenkin vielä työpaikan henkilöstöpäällikölle joka sai sit hoidettua mulle vuoden mittaisen määräaikaisen sopimuksen. Taistelu kannatti vaikka ihan vaan periaatteesta ;-) olin koko raskausajan tuolloin hyvinvoiva ja tein hetken aikaa myös melko raskasta hoitotyötä vanhusten kanssa. Nyt ei onneks ole työsuhteen puolesta pelkoa!

Sent from my ST27i using Vau Foorumi mobile app

Maaliskuisista tulen kertomaan. Valmistuin toiseen ammattiini kun toinen lapsi oli puoli vuotta. Pomppasi maitoa koulussa. Silloin sitä ei ollut enää jokapäivä. Kun sain kolmannen aloitin korkeakoulussa kun lapsi 5 vk. Mies tekee vuorotyötä ja sai vuoronsa niin että pääsin arkisin hetkeksi kouluun, pumppasin maidot. Valmistun 2.5 vuodessa korkeakoulusta ainoana luokallani kun olen nopeuttanut opintojani. Kyse on motivaatiosta ja omasta ahkeruudesta.

Sent from my HUAWEI P6-U06 using Vau Foorumi mobile app

Mä saisin periaatteessa maisterin tutkinnon ennen synnytystä mut en tiiä uskallanko niin tyhjän päälle heittäytyä lapsen kanssa. Töitä mulla ei ole tällä hetkellä kun edellinen työpaikka veti mut liian piippuun ja otin loparit että saan opiskeltua nopeammin. Ajattelin hakea jotain keikkatyötä syksyllä mut sillon tää raskaus luultavasti jo näkyy (jos pysyy mukana) enkä oikein jaksa uskoa ettei se olis vaikittava tekijä..

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Mulla on opinnot vielä kesken ja noin vuosi olisi vielä jäljellä lapsen syntymän jälkeen. Koulussa aattelin olla niin pitkään kuin vain mahdollista ja mitä kursseja saa käytyä. Onneksi koulu alkaa vasta elokuun lopulla niin siihen mennessä on jo se 12 viikkoa takana niin voi jutella miten edetä opinnoissa. Sitä että miten jatkan koulua vauvan kanssa, en oo miettinyt. Koulu kuitenkin eri paikkakunnalla kuin missä asutaan niin voi olla haasteellista ellei lapsi ole hoidossa.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Huomenna pitäisi kertoa pomolle, jännittää! Työpaikka jossa olen on aikoinaan perustettu mun persoonan ympärille ja olen alussa ollut yksin töissä muutaman vuoden. Nyt meitä on mun lisäksi toinen joka on jo äitiysloman sijainen, yrityksen omistaja vaikuttaa toisessa kaupungissa. Mielenkiintoista tästä tekee sen että äitiyslomalainen on alkanut odottaa toista joten hän ei ole palaamassa töihin keväällä :D Eli koko yritystä jäisi pyörittämään melko kokematon äitityslomasijainen, voi olla että huominen uutinen tuo omistajalle unettomia öitä... En tosiaan itsekään keksi miten äitiyslomani voisi paikata? Onneksi ei ole minun "ongelma", mutta kieltämättä pientä huolta asia tuo itsellenikin. Tämä yritys on kuitenkin mulle kuin oma lapsi kun olen sen alusta saakka itse rakentanut tähän pisteeseen, vaikken omistaja olekaan.

Meillä taas on töissä yt-neuvottelut käynnissä. En ole kertonut raskaudesta pomolleni, enkä aiokaan kuin vasta kun alkaa näkymään, eli toivottavasti vasta muutaman viikon päästä. Luottamusmiehelle olen raskaudesta kertonut ja hän on sanonut tekevänsä parhaansa työpaikan säilyttämiseksi. Raskaushan ei sinänsä suojaa yt:ltä jos vähennykset johtuu tuotannollis-taloudellisista syistä. Silti, koen että on parempi pitää tila omana tietona ja kertoa sit vasta kun on pakko.
Tietysti vähän jännittää et tuleeko kuitenkin potkut, oishan se aika kurjaa olla työttömänä melkein 6kk ennen lapsen syntymistä. Eihän kukaan palkkaa raskaana olevaa enkä usko et mahdollisissa haastatteluissakaan pystyisin enää mitään peittelemään.

Ensimmäisessä raskaudessa olin määrä-aikaisessa työsuhteessa, joka loppui sopivasti kuukausi ennen äitiysloman alkua. Hyvä niin, sillä tuolloin tein keittiöhommia ja selkä alkoi olla tosi jumissa kun olin seissyt 6-8 tuntia päivittäin.

Töihin palasin toiseen työpaikkaan, mutta edelleen keittiöhommiin, kun eka oli 2v. Seuraavasta jaksoin olla keittiöhommissa äitiysloman alkuun. Äitiyslomalla- ja hoitovapaalla opiskelin ylioppilaaksi ja pääsinkin toimistotöihin pojan ollessa 2,5v.

Kolmosesta olinkin jo vakisuhteessa toimistossa ja ilmottelin työnantajalle heti, kun raskaus alkoi näkyä, oisko ollu puolenvälin tienoilla, ei voi muistaa. Töistä jäin kuitenkin jo yli kuukausi ennen äitiysloman alkua, koska varulle otettiin sijainen ajoissa ja kun sain hänet tosi nopeasti perehdytettyä töihin, niin turhaan toimettomana notkuin toimistolla.

Palasin töihin kun kolmonen oli 1v 9kk. Olin töissä muutaman kuukauden, kun alko YT:t ja sain lähteä. Pääsin töihin toiseen paikkaan heti, vaihdoin työpaikkaa kertaalleen ja nelosesta jäin samaan tapaan pois töistä kuin nro. 3:sta.

Alotin työt jälleen, kun tyttö oli 1,5v. osa-päiväisenä. Mies hoiti tyttöä puolet päivästä (oli raksalla isän kaa) ja minä jatkoin, kun tulin kotiin puoliltapäivin. Puoli vuotta näin ja sitten aloitin kokopäivä työt. Kohta 2 vuotta sitten sain jälleen monoa YT-neuvotteluissa ja olen nautiskellutkin ansiosidonnaisesta tuon ajan. Tähän kohtaan elämää tällainen breikki oli kyllä tarpeen, kun on 14-vuotiaasta ollut töissä (kesätyöt mukaan lukien siis). Ja vaikka mein pikkuvitonen onkin vanhusten vahinko, niin sinänsä hyvin käy, että liiton päivät tulis täyteen kuukausi äitiysloman alkamisen jälkeen.

Tässä vaiheessa elämää, kun asuntolainat ja autot on maksettu, niin meinattiin miehen kanssa (joka siis yrittäjä) ruveta ihan pätkätyöläisiksi ja loppu aika vaan matkustella pitkin palloa lasten kanssa ja nauttia perhe-elämästä koto-Suomessa.

Mulla on vähän hassu tilanne. Piti palata nyt töihin mutta kun raskauduin päätettiinettä olen vain 10vk:a ttöissä kun mies on kotona ja sitten jään hoitovapaalle vielä pariksi kk ennen äippälomaa ni esikkoa ei tarvi hoitoon laittaa. Nyt vielä 7vk:a töitä. Ihan kiva kuitenkin kävästä töissä :-)

Solfiza mulla sama tilanne, tai siis yt:t alkamassa varmaan lokakuun alussa. Olen kamppaillut sen suhteen kerronko vai en..

Pääsin myös kouluun joka alkaa ensi viikolla. 2-4 viikon välein (hieman vaihdellen) on kaksi lähipäivää, yksi ilta ja toinen päivä. Ennen äitiyslomaa menee tietysti niin että lapsi tuon päivän hoidossa ja iltavuoron katsoo mies, sitten vauvan syntymän jälkeen täytyy sovitella miten saa miehen työt onnistumaan, kun aion opiskella koko äitiysloman ajan myös (kun ei noita lähipäiviä ole niin paljoa) ja sitten kesälomakin on koulusta. Ja eihän tuolla enää taida läsnäolopakkoa olla :) Tulee tiukka rupeama, mutta eiköhän se saada klaarattua :)

Hei tietääkö kukaan saako äitiyslomalla opiskella ilman että vaikuttaa tukiin?

Tarkoitatko äitiysrahaa vai mitä tukia?
Jos opiskelet päätoimisesti ja saat opintotukea, sinulle maksetaan opintotuen lisäksi äitiysrahaa vähimmäismääräisenä. Jos et nosta opintotukea etkä työskentele, äitiysraha maksetaan tavalliseen tapaan täysimääräisenä (ks. Määrä).

Juu niin mäkin aion tehdä, ei pitäisi vaikuttaa silloi äippärahaan

Takaisin