Työnhaku raskaana

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Vaikuttaako raskaus teillä työnhakuun, jos olette raskaana työttömänä? Haetko/hakisitko samanlaisia paikkoja kuin muutenkin? Kertoisitko työnantajalle raskaudesta ennen paikan saamista?

En ole ollut raskaana ja työttömänä, mutta olin ylennyksen perässä vauvan yritysaikana ja testi näytti haastattelupäivänä Raskaana 3+. En kertonut raskaudesta, noin vuosi takaperin oli raskaus mennyt kesken niihin aikoihin.

En ollut työtön, mutta aloin hakea uusia töitä, vaikka perheenlisäys olikin suunnitteilla. Tein positiivisen raskaustestin oltuani uudessa työssä kolmisen viikkoa. Olen kuitenkin onneksi töissä isossa kansainvälisessä firmassa, jossa tällaisiin asioihin osataan suhtautua eikä yrityksen toiminta kaadu siihen, jos yksi henkilö jää äitiyslomalle. :) Kyllä asia silti mietitytti paljon ja koin huonoa omaatuntoa, mutta onneksi uutisen vastaanotto on ollut pelkästään positiivinen.

En ollut työtön, mutta oon haaveillut työpaikan vaihdosta jo pitkään. Kävin haastattelussa tänä keväänä ja olin tehnyt positiivisen raskaustestin vähän ennen haastattelua, ehkä pari kolme viikkoa ennen. En kertonut koska niin alkuvaiheessa raskauden jatkuminen on niin epävarmaa ja niinhän siinä sitten kävi että meni kesken. :( Ennen keskenmenoa kyllä jännitti että minkälaisen reaktion saan kun äitiysloma olisi alkanut ennen koeajan loppumista ja olisin ehtinyt olla töissä vain kuukauden tai pari ennen kuin olisi laillisesti pakko kertoa.

En ollut työtön, mutta aloin hakea uusia töitä, vaikka perheenlisäys olikin suunnitteilla. Tein positiivisen raskaustestin oltuani uudessa työssä kolmisen viikkoa. Olen kuitenkin onneksi töissä isossa kansainvälisessä firmassa, jossa tällaisiin asioihin osataan suhtautua eikä yrityksen toiminta kaadu siihen, jos yksi henkilö jää äitiyslomalle. :) Kyllä asia silti mietitytti paljon ja koin huonoa omaatuntoa, mutta onneksi uutisen vastaanotto on ollut pelkästään positiivinen.

Mulla on samanlainen tilanne, 1 kk uudessa työssä ja positiivinen testi. Emme suoranaisesti yrittäneet, muta ehkäisy jätetty pois ajat sitten. Nyt ahdistaa koeaika, se päättyy viikkoa ennen kuin pitää viimeistään ilmoittaa äitiyslomasta. Miten uskaltaa kertoa lähipiirille, ettei tieto vuoda töihin? Miten käyttäytyä firman tulevissa virkistäytymisissä, kun koko ajan painotetaan että uutena työntekijänä pitää tutustua ja olla aktiivinen?

Valitettavasti juuri tuon takia ( ei esim. kerrota alkavasta äitiyslomasta ennen koeajan päättymistä) miehiä palkataan edelleen helpommin ja he myös etenevät uralla nopeammin. :(

Itselläni on kaksi lasta - molempien kanssa jäin pois juuri ennen isoa organisaatiouudistusta ja kohta olisi tarkoitus palata takaisin töihin ja taas uuteen uudistukseen.

Takaisin