Työn koeaika + raskaus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SuperW
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

SuperW

Silmät suurina ihmettelijä
Onpa jännät paikat. Sain juuri uuden työn. Vakituinen toimi, jossa 4kk koeaika.
työ alkaa 3.8, viikkoja mulla silloin 13+ . En aio kertoa raskaudesta ennen kun on pakko (eli se alkaa näkyä).
Onko muilla kokemusta vastaavasta tilanteesta? Lain mukaanhan raskauden takia ei saa työsuhdetta purkaa, edes koeajalla! Kuitenkin koeajalla ei toisaalta tarvita perusteluja. . Mutta raskauden aikana työnantajan pitää pystyä perustelemaan irtisanominen,muutoin sen
katsotaan johtuneen raskaudesta. Eli mulla ei pitäisi olla huolta asian suhteen?

Hei. Minulla samanlainen "ongelma"... Rupesin hakemaan töitä tässä keväällä kun päätettiin laittaa esikoinen (nyt 2,5) päiväkotiin. Sain määräaikaisen paikan johon olen menossa kirjoittamaan työsopimusta huomenna ja nyt sain tietää että olen raskaana. Raskaus tuli yllätyksenä, koska luulimme mieheni kanssa että se ei onnistuisi ilman lääkkeitä. Nyt mietin et pitääkö minun huomenna kertoa raskaudesta vai ei?!?! Ja miten määräaikaisuuden kanssa käy jos en kerro, senkinhän voi kai ilman syytä purkaa? Olen aloittamassa uudessa työssä elokuussa joten silloin rv 12 tai jotain.

SuperW :Lain suhteen sinulla ei pitäisi olla mitään hätää. Työnantajan on koeajallakin käytännössä mahdotonta päästä eroon työntekijästä, vaikka periaatteessa sen pitäisi olla mahdollista - etenkään nyt kun olet raskaana, sinulla on nyt erityinen suoja. Työnantajan koeajalla purkamasta tai irtisanomasta työsuhteesta on paljon ennakkotapauksia työntekijän hyväksi, toisaalta harva jaksaa lähteä asiaa riittauttamaan. Eikä kannatakaan, ellei ole 100 % varma, että voittaa.

Porsaanreikiä toki löytyy ja ovela työnantaja löytää ne (ja niin myös ovela työntekijä). Tässä on työsopimuslaki, johon kannattaa tutustua: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajant...e]=pika&search[pika]=koeaika#a30.12.2014-1331 Olisi kuitenkin epätodennäköistä, että työnantaja lähtee ihan tarkoituksella hankkiutumaan raskaana olevasta naisesta eroon, etenkään jos hän on hyvä työntekijä. Jos työsuhde on normaali eli raskaus ei vaikuta tehtäviin töihin (esim. ydinvoimala on harmaata aluetta ja sopimuksessa voi olla maininta raskaudesta ja sen vaikutuksesta työnkuvaan) ja sopimus lain mukainen, ei raskaana olevalla tule olemaan ongelmia, koska hänellä on erityissuoja tilanteensa takia. Sopimus kannattaa ehdottomasti tarkistuttaa liitollasi ennen allekirjoittamista!

Suosittelisin olemaan kertomatta raskaudesta ihan heti jos se ei vaikuta tehtäviin töihin eli työ on kevyttä, niin kuin aioit sen pitää salassa ja se on hyvä. Kannattaa vähän tutustua työhön ja työnantajaan, koska jotkut työnantajat kokevat raskaana olevan naisen rasitteena kaikkine sairauslomineen. Useimmilla niitä kun tulee vääjäämättä... Ja kannattaa itse pyrkiä siihen, että raskaus ja esimerkiksi neuvolakäynnit haittaavat juuri saatua työtä mahdollisimman vähän, koska aina uudessa paikassa uusi työntekijä joutuu olemaan vähän tulisilla hiilillä. Työnantajan kannalta tilanne on vähän "kakkamainen", mutta sinun kannaltasi täysi lottovoitto! En halua pelotella, aina on positiivisia poikkeuksia joukossa ja osa työnantajista suhtautuu asiaan erittäin hyvin. Muista, että työnantaja ei saa mitenkään näkyvästi muuttaa suhtautumistaan sinuun koska olet raskaana. Joten onneksi olkoon uudesta työpaikasta ja raskaudesta! (: Ei sinulla pitäisi olla mitään hätää.

Ellapella: jättäisin kertomatta, jos työ on kevyttä ja jos sopimus päättyy ennen äitiyslomaasi. Kertoisin vasta kun opin työnantajan tavat ja miten hän mahdollisesti asiaan suhtautuu. Muuten jos raskaudella ei ole väliä työhön, niin mitäpä sitä kertomaan. Määräaikaistakaan työsopimusta ei voi purkaa (huom! kumpikaan osapuoli, jos sinä purat sen koeajan päätyttyä, on sinun maksettava sanktio, yleensä loppuajan palkkaa vastaava summa, työnantajalle. Harva työnantaja tosin näitä riitauttaa, mutta hänellä on oikeus siihen).

Tässä on hyvä kirja, missä on paljon oikeusjuttuja ja niiden tuloksia mukana:

Työsopimusoikeus / Kari-Pekka Tiitinen, Tarja Kröger, Julkaistu:Helsinki : Talentum

Suosittelen kirjaan tutustumista itselle tärkeistä osa-alueista jokaiselle työssäkäyvälle, että tietää omat oikeutensa ja velvollisuutensa. Johdossa toimiessani tämä kirja oli kullanarvoinen apu siihen, etten tee itse mitään lainopillisesti väärin työntekijöitäni kohtaan ja että minulla on varmasti oikeus tehdä ja toimia tietyissä tilanteissa niin kuin toimin jne. Kirja on paksu, mutta melko selkolukuinen ja sisältää oikeita käsiteltyjä tapauksia juuri raskauteen ja työsuhteeseen liittyen.

Toki on hyvä asia, ettei työsuhdetta voi päättää raskauden perusteella, mutta muuten tilanne on aika surullinen.

Näitä " salaraskauksia" kun tulee ilmi, niin työnantaja ei takuulla enää palkkaa ainuttakaan 20-40 vuotiasta naista :(
On myös tilanteita, joissa tervekin työntekijä voi raskauden vuoksi joutua vuodelepoon, eli " kevyemmätkään" työt eivät takaa hyvin sujuvaa raskautta. Itse jouduin esim. käyttämään lomapäiviä neuvolakäynteihin, aikoja kun sai vain keskelle päivää.

Kiitos vastauksista. Minulla määräaikainen työsopimus jatkuisi vielä kuukausia sen jälkeen kun jään äitiyslomalle. Minun alallani on paljon naistyöntekijöitä itse asiassa suurinosa ja tietenkin aina raskaus voi olla mahdollinen.
Tää on kinkkinen tilanne. Tosin voisihan sen määräaikaisuuden tehdä siihen laskettuun aikaan saakka, mutta kuka työnantaja siihen suostuu...

Olen mennyt uusiin töihin niin että vatsa on jo näkynyt, määäröaikaisuus, ehdin olla vain 4 kk töissä ja sopimus oli 9 kk. Sairaslomalle en joutunut vaan äploman aloitin kun se virallisesti alkoi. Kerroin esimiehelle rehellisesti raskaudesta kun hän soitti ja kertoi valinneensa minut työhön. Rehellisyys kannatti eikä työnantaja voinut tuossa kohdassa edes sanoa etteivät otakkaa minua. Plus että esimies sanoi hyvin että eiväthän he voi tietää vaikka miehen palkkaisivat ja hän päättäisikin vaihtaa työpaikkaa heti.

Haastattelussa en kertoisi raskaudesta koska se ei siihen kuulu mutta mikäli minut valitaan kertoisin kyllä. Päätös on siinä jo tehty eikä tosiaan raskaus voi sitä enää muuttaa. Mikäli muuttaa niin oikeudesta saa hyvät korvaukset!

Meilläkin on tosi naisvaltainen työyhteisö, mutta koostuu lähinnä isoäiti-ikäisistä :) Jotka muuten hakevat aika aktiivisesti vuorotteluvapaata vielä kun voivat, varsinkin jos ovat saaneet lapsenlapsia.

Pomo sanoi, kun kävin tytön kanssa kyläilemässä, että J ei kyllä ota tyttöä syliin, kun "vauvabakteeri"kuulema tarttuu.
Oli kai olevinaan vitsi, kun edellinen pomo oli vielä hoitovapaalla siinä vaiheessa kun itse jäin äitiyslomalle. ( J on siis ainoa lapsentekoikäinen ilman lapsia...)

Neuvolassa on oikeus käydä työaikana, jos sinne ei ole mahdollista päästä työajan ulkopuolella. Tarvittaessa neuvolasta saa kyllä lapun työnantajalle, jossa terkka/lääkäri vahvistaa käynnin. Raskauden seurantaan liittyvät lain/neuvolan määräämät neuvolakäynnit ja seulonnat saa hoitaa työaikana ilman palkan menetystä.

Jokainen työnantaja on kyllä varmasti tietoinen, että lisääntymisikäinen nainen on aina "riski". Itse en välttämättä heti lähtisi mainitsemaan raskautta. Määräaikaisen kohdalla ehkä mainitsisin aika pian, mutta jollain aloillahan ei oikein muuta ole tarjolla kuin noita määräaikaisia. Riippuu hirveästi alasta ja onko joku tietty työsuoritus, joka on tarkoitus hoitaa määräaikaisuuden puitteissa. Jos on näitä määräaikaista määräaikaisen perään soppareita, niin en kyllä kertoisi ennenkö näkyy. Jos on vakituinen tyrkyllä, niin en kertoisi heti.

Itsellä oli tarkoitus olla hoitovapaalla, kunnes toinen lapsi syntyy ja jatkaa siitä uudelle äitiyslomalle suoraan. Keskenmenojen ja raskauden alkamisen viivästymisen takia palasin töihin. Tietenkin plussaa pukkasi heti, kun töihin paluu oli lyöty lukkoon. Suurin osa raskaudesta on mennyt saikulla. Ei sinänsä mikään yllätys, kun ensimmäisenkin raskauden aikana jouduin olemaan paljon pois töistä. Oli melko kurja palata töihin, kun tiesi mitä tuleman pitää. Olisi mieluummin hoitanut raskaana olemisen hoitovapaalla, mutta eipä ne asiat aina mene kuten suunnittelee. Raskaaksi kun tullaan, jos ollaan tullakseen eikä se sormia napsauttamalla käy... ainakaan kaikilla :-D

Mulla oli reilu vuosi sitten sama tilanne. Olin irtisanoutunut edellisestä työstäni ja hups huomasin olevani raskaana, suunnitelmat oli ihan toisenlaiset. Päätin sitten kuitenkin sisuuntua ja laittaa työhakemuksia kehiin. Tulinkin sitten valituksi vakituiseen virkaan aiempaa parempipalkkaiseen työhön, työ alkoi rv12. En tietenkään maininnut raskaudestani haastatteluhetkellä, sillä tiesin, ettei vaativan oloinen esimieheni erityisesti haluaisi palkata vatsa pystyssä olevaa naista positioon, johon on oikeaa henkilöä etsitty yli puoli vuotta. Piilottelin sitten lopulta raskautta siihen asti, kun äitiysloman alkuun oli 2 kk. Selvittyään alkujärkytyksestään esimieheni totesi minun saavan jäädä virkaan. Hyvin kävi siis lopulta ja nyt on kiva fiilis että on paikka mihin palata äitiyslomalta eikä kortisto odota. Mutta täytyy kuitenkin todeta, että raskauden piilottelu oli henkisesti erittäin stressaavaa, koko ajan piti vetää vatsaa sisään ja kulkea kaavuissa, ettei vaan jäisi kiinni :). Ja lisäksi oli toki paine saada hyvää näyttöä aikaan, etteivät voisi vedota sopimattomuudella tehtävään. Lopulta selvisin kuitenkin raskausajastani myös ilman yhtään sairaslomapäivää, eli loppu hyvin kaikki hyvin.

Lisäile aiempaan viestiini, kun totesin jotta salaaminen mahdollisimman pitkään voisi olla hyvästä. Tämä on vain oma kokemukseni aiemmista työpaikoistani, siellä ilmapiiri on ollut hieman liian negatiivinen raskaana olevia naisia kohtaan. Siitä huolimatta työtehtävät on aina ensisijaisesti järjestetty juuri jokaiselle raskaana olevalle sopiviksi, jos yksi ei ole voinut seistä niin sitten hän on saanut istumatyön tai jos ei ole istuminen ollut hyvästä, niin sitten seisomatyön tai tehtävän, jossa voi istua ja seistä vuorotellen. Erittäin hienosti on ollut järjestettävissä vaikka siirrot osastojen välillä, että sopiva työtehtävä löytyy, koska silloin "turhat" työstä johtuvat saikut jää vähemmälle.

Jos työpaikan ilmapiiri on avoin ja siellä raskaus koetaan positiivisena asiana eikä mörkönä ja rasitteena, niin tottahan toki raskaudesta on hyvä kertoa hyvissä ajoin. Sitä ennen uudessa paikassa ilmapiiriä on hyvä kuulostella ja tutustua työyhteisöön, uutena työntekijänä kun muutenkin on usein vähän "tulisilla hiilillä" hetken aikaa omaa paikkaa etsiessä. Naisvaltaisilla aloilla on taatusti erilaista, itse olen uppoutunut miesvaltaiseen alaan ja kokemus sieltä on aivan varmasti hyvin erilainen.

Mä sain huhtikuun puolessavälissä tiedon, että mut on valittu marraskuun loppuun saakka kestävään määräaikaiseen työsuhteeseen. Pari viikkoa tämän jälkeen plussasin. Kerroin esimiehelleni raskaudestani ensimmäisen ultran jälkeen. Olin tässä vaiheessa ollut töissä n. 6 viikkoa. Esimies suhtautui asiaan hyvin :) Iso kivi vierähti sydänmeltä. Mikäli raskaus etenee hyvin, niin minun tarvitsee lopettaa töissä vain viikkoa sovittua aikaisemmin. Ei siis ole iso menetys työnantajalle. Toki toivon, että voisin sitten joskus palata tuonne töihin...

Mullehan kävi niin, että kun oltiin vuodesta 2006 lähtien yritetty lasta ja alkoi todella tympiä siinä vanhassa työssä (johon olin taktisesti menny myös siitä syystä että olisi ollut hankalaa tulla heti raskaaksi - eikä se temppu siis todellakaan toiminut - eli uusi työ ei silloin auttanut onnistumaan) joten irtisanouduin huhtikuun puolivälissä. Uusi työ alkoi 1.6. Siihen astiset lapsettomuushoidot olivat olleet yhtä tyhjän kanssa jo vuosia, mutta eiköhän sitten tärpännyt niin että plussaa tuli 17.6. No nyt koitan vetää vatsaa sisään neljä kuukautta. Aloitin push up -liivien käytön heti, että isot tissit eivät herättäisi erityistä huomiota loman jälkeen elokuussa!

Hah, Katjuska :D Mäkin itseasiassa vitsailin jokunen viikko sitten, ettei kukaan huomaa mun kasvavaa vatsaa jos alan suurentaa kaula-aukkoa samaan tahtiin :D

mää olin kans tuossa tilanteessa, aloitin uudessa työssä 1.1.2015 ja tammikuun puolivälissä plussasin..lapsi oli tervetullut ollut jo 4v mutta eipä vain kuulunut.Olin ihan paniikissa mitä esimies sanoo ja työkaverit,koeaikakin oli 31.5 asti.muutama uneton yö tuli vietettyä asian tiimoilta mutta sitten päätin että tulee mitä tulee niin tää lapsi on nyt se tärkein.nt-ultran jälkeen marsiin esimiehen puheille ja kerroin asian, ihan suotta olin asiaa peläännyt, esimies iloisesti onnitteli ja tuumasi että elämäähän tämä on:).ei tullu potkuja:).Uudet työkaverit oli kans innoissaan "meille tulee vauva" kyllä tuntui hyvältä.

Olipa kiva lukea näitä kokemuksia. Itse olen nyt rv 11+2 ja hakenut uutta paikkaa, joka alkaisi 1.9. Haastatteluun pääsy selviää vasta ensi viikolla ja olenkin pyöritellyt päässäni, että missä vaiheessa tästä voisi kertoa. Haastattelussa kertominen on sama kuin jättäisi menemättä koko haastikseen. Tämän jälkeenkään ei ihan heti kehtaisi. Ajattelin, että vasta sitten, kun on jo ihan pakko ja oon ehtinyt soluttautua uuteen työyhteisöön. Tavallaan tuntuu vähän moraalittomalta, mutta paljon huonompi vaihtoehto on jäädä kokonaan ilman paikkaa.

Mä uskon että esimiehet suhtautuu asiaan hyvin vaikka alkuun asian kertominen jännittää. Varsinkin kun hyviä työntekijöitä on vaikea löytää niin äippäloma ei yleensä haittaa... Tsemppiä kertojille :happy:

Takaisin