Työn hakeminen vapaiden jälkeen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Solfiza
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Solfiza

Näppärä viestien naputtelija
Moi,
en ollut ihan varma mikä olisi paras foorumi minne laittaa kysymys, mutta heitetään tämä tänne kuitenkin.
Olen raskaana ja mulla on työpaikalla sellainen tilanne että olisi mahdollisuus ottaa irtisanomispaketti.. saisin sen suurinpiirtein samaan aikaan kuin äitiysloma alkaisi, eli joulukuun puolessa välissä.
Tarjous on aika houkutteleva, mutta jäin miettimään työllistymisen vaikeutta äitiyslomien ja muiden vapaiden jälkeen. Vaikka olisin vapaalla vain kunnes lapsi on 9kk, tulee siitä kuitenkin vuoden "työttömyys"aika.

Olisi siis kiva kuulla muiden teidän kokemuksia jotka olette olleet työttömänä äitiysaikana ja kuinka vaikeaa on ollut löytää uusi työpaikka vapaiden jälkeen? Suomen työllisyystilanne vaikuttaa aika hankalalta, ja vähän jännittää että joudunko hakemaan töitä tosi pitkään. Itsestäni siis sen verran että mulla on korkeakoulututkinto ja 6 vuotta työelämää kansainvälisessä firmassa. Onko muita jotka ovat olleet samantyylisessä tilanteessa? Kuinka vaikeaa oli löytää uusi työ vapaiden jälkeen?

:-)

Solfiza, vastaan vaikkei mulla ole jakaa asiasta kokemuksia. Olen kuitenkin miettinyt samaa asiaa muiden odottajien kanssa.

Äitiysvapailta tuleva ei ehkä ole se houkuttelevin työnhakija, mutta isompi merkitys on valinnassa on asenteella, osaamisella ja alalla jolla työskentelee. Jos itse miettisin asiaa rekrytoijana, niin kysehän on siitä, että löytää oikean ihmisen oikeaan tehtävään. Jos äitiysvapaalta palaava henkilö sopii parhaiten työnantajan etsimiin hakukriteereihin, niin kyllä hänet silloin varmaan myös valitaan. Äitiysvapaa tai työttömyysjakso ei siis automaattisesti ole ongelma ja kyse on myös siitä, miten asian työnhaussa esittelee. Työnantajan näkökulmasta äitiysvapaa on luonnollinen syy olla pois työelämästä eikä sen vuoksi pitkä poissaolo ole ehkä niin painokas kuin sama aika työttömänä.

Työllistymiseen vaikuttaa varmasti paljon myös ala ja paikkakunta, jolla asuu. Pääkaupunkiseudulla tilanne on kuitenkin kohtalainen, joten osaajille löytyy varmasti paikkoja. Sun tausta kuulostaa ainakin näin nopeasti ajateltuna hyvälle ja voit luottaa ammattitaitoosi sekä sen arvoon vielä vuoden päästäkin. Tsemppiä pohdintaan!

Riippuu varmaan tosi paljon alastakin, että miten nopeasti löytää töitä. Itse olen hoitoalan ammattilainen. Heti valmistumiseni jälkeen tein muutamia lyhyitä sijaisuuksia hoitajana, mutta sitten perustinkin perheen ja olin kotona yli kuusi vuotta putkeen. Olin ihan varma ettei minulle kyllä tipu työtä, mutta onnistuin saamaan sijaisuuden eräästä paikasta.
Sieltä jäin suoraa äitiyslomalle ja olin kotona yli kaksi vuotta. Hoitovapaan aikana huomasin, että entisessä työpaikassani oli vakituinen työsuhde avoinna, joten kokeilin hakea. Ihmettelin, että pääsin edes haastatteluun. Haastattelukin meni mielestäni ihan pilalle, mutta onnistuin kuin onnistuinkin saamaan paikan. Kävipä vielä niin hassusti, että tulin heti työn saatuani raskaaksi ja jouduin raskausajan ongelmien takia jäämään jo koeajan aikana sairauslomalle. Silti minut vakinaistettiin.

Tämä tapahtui tosin pienellä paikkakunnalla ja tosiaan hoitoalalla, jonne varmaan työllistyykin helposti.

Kiitos vastaajille.
Näinhän se on alueella ja alalla on merkitystä.. En tosiaan ole hoitoalalla mutta olen ymmärtänyt että alalla on lähinnä työvoimapula. Toisaalta eipä sitä varmaan tiedä mikä on tilanne milläkään alalla reilun vuoden päästä. Tai ylipäänsä mikä on Suomen talouden tila, voidaan olla huonommassa tai paremmassa jamassa.
Yksi vaihtoehto olisi aina yrittää löytää vaikka osa-aika työtä vapaiden ohella.. pitäisi ammattitaitoa kunnossa ja jonkinlaisia yhteyksiä työelämään.

Luulisin myös, että tuohon cv:ssä näkyvään vuoden "työttömyyteen" suhtaudutaan ihan eriasenteella, kun kerrot olleessi äitiyslomalla etkä vaan lorvailleesi työttömänä tekemättä mitään. Ja tosiaan, kuten Citrus sanoi, moni palkkaa varmasti mielummin pienenlapsen äidin kuin mahdollisesti pian äitiyslomalle jäävän. En uskoisi työnsaannin olevan ongelma, jos itsellä on kiinnostusta työllistyä ja kuitenkin kokemusta ennestään :)

Itse olen jo pari vuotta harkinnut duunin vaihtoa ja nytkin mietin, että mammalomalla on ehkä myös aikaa pohtia vaihtoehtoja. Katsastaa tilannetta uudesta näkövinkkelistä, että haluanko takaisin tänne nykyiseen vai ehkä jotain ihan muuta?!

Takaisin