Työasiaa, ahdistaa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vieras
Hei:) Osaisikohan joku sanoa juuta tai jaata tähän mun ongelmaan. Olen siis tällä hetkellä raskaana rv 15+0 ja teen työtä, joka on raskasta (josta olisi tarkoitus irtisanoutua, en palaa äitiysloman jälkeen samaan paikkaan enää ikinä). Kerronpa näin alkuun siis työstäni..

Olen töissä ruokaravintolassa (2-vuorotyö). Työtä tehdään yksin. Päivät ovat 7 tunnin mittaisia, ja sen aikana pitäisi valmistaa ruokaa, palvella kassalla asiakkaita, käydä siistimässä salia, tiskata, purkaa kuormaa ( lähemmäs 20 kiloisia tavaroita välillä), tehdä esivalmisteluja ja taas tehdä ruokaa. Päivän aikana ei ole ainuttakaan taukoa. Vettä tai limpparia juodaan jos ehditään. En siis ehdi syödä lainkaan päivän aikana saatika juoda.

Nyt tämä on alkanut rasittaa ihan älyttömästi, heikottaa ja selkä kipeytyy huimaa tahtia kun koko päivän on seisaaltaan. Kotiin päästessäni en jaksa tehdä enää mitään. Soitin kelaan ja kysyin miten voin tehdä, mutta erityispäivärahaa minulle ei myönnetä että saikulla pitäisi olla sitten vaan.

Kysymys kuuluukin; Jos jään sairauslomalle, ja olen äitiysloman alkuun asti, irtisanon itseni sen alussa niin eihän minun tarvitse mitään maksaa työnantajalleni takaisin?? Ja vaikuttaako se jotenkin äitiyspäivärahaan? En todellakaan enää suostu palaamaan kyseiseen työhön. Joka päivä täytyy myös jäädä ylitöihin. Voinko hyvällä omalla tunnolla jäädä sairauslomalle?

Työnantajani on niin natsi ettei hänelle voi puhua mitään. Olen monesti yrittänyt! Tuloksetta. Nyt minulla on edessä 9 päivän työputki, vaikka sanoin ettei laittaisi minulle mitään pitkiä putkia koska en jaksa ja sen näkee työn jäljestä. Tämä asia kalvaa minua suuresti. Haluaisin jatkaa kyllä työntekoa, mutta tuskinpa kukaan raskaana olevaa missään muualla enää palkkaa:/

Huh, toivottavasti joku jaksoi lukea vuodatukseni ja osaisi edes jotenkin vastata kysymyksiini:)

Hei, ennen kuin muuta yritän neuvoa, pitää kysyä, että kuulutko johonkin liittoon? Olosuhteista ja siitä päätellen, että olit kelaan yhteydessä, et ehkä kuulu?

Niin, jos et todellakaan voi saada sitä erityispäivärahaa, niin sitten pitää varmasti laskea, kumpi kannattaa rahallisesti, eli, joko olet sairaslomalla loppuajan, jolloin palkka putoaa about 60 pvän jälkeen kelan päivärahalle, tai sitten irtisanoudut heti ja kärsit sen .n2kk karenssin, jonka jälkeen alat saada ansiosidonnaista päivärahaa. Äitiyspäiväraha sitten katsotaan joko viimeisen puolen vuoden tuloista, vuoden 2011 verotuksesta tai työttömyyttä edeltävältä työssäolojaksolta, jotain näistä..täytyykin pohtia tuota vähän tarkemmin vielä, mutta tuossa jotain alkuun :)

Olisikohan se sitten fiksuinta vaan irtisanoutua heti. Olin jo ennen raskauttani sitä mieltä, että heti kun uusi työ löytyy lähden tuolta pois, mutta eihän minua kukaan ole palkannut kun on kuullut raskaudesta:/ Eikä sitä nyt valehtelemaankaan viitsi alkaa. Miksi tällaisten raha-asioiden on oltava niin vaikeita? piru vie!:D

Muista sitten irtisanoutuessasi, että myös silloin sinulle kuuluu lopputilin muodossa irtisanomisajan palkan lisäksi mahdolliset pitämättömät lomat rahana, eli lomapäivät jotka ovat kertyneet viime huhtikuun alusta alkaen. Lopputilin normaali maksupäivä on viimeinen työpäivä.

Ihan ekana soittasin Pamiin ja keskustelisin heidän kanssaa noista teidän työoloista! Eihän tuo voi olla laillista! Itsekin kuulun samaan liittoon (olen tosin kaupan alalla), ja useamman kerran ottanut yhteyttä ja aina saanut avun.

Kyllä nuo taitaa ihan laillisia olla, joskus joku selvitellyt asiaa..:(

Mutta, mietin tässä päivän aikana kun äitiysloman alkuunhan mulla on vielä vajaa 4 kuukautta jos aloitan sen aikaisemmin. Jos jään ensi kuun alussa sairauslomalle,on minulla sitten ainakin 2 kuukautta sitä palkallista saikkua ja hieman yli kuukausi kelan päivärahaa, eikö niin? vai olenko ihan hakoteillä. En jäisi ihan ilman tuloja sitten ja sen kuukauden kestäisi helposti kun äitiysrahat alkaa sitten tulemaan. Mitä mieltä?

Itse olen ravintola-alalla ja tiedän sun tunteen.

Sun pitää saada lääkäriltä lausunto siitä erityisäitiysrahasta, jotta voisit sitä hakea. Työterveyshuollossa pitää tietää työolot ja jos työnantaja ei pysty tarjoamaan kevyempiä työtehtäviä niin siinä vaiheessa on tuo erityisäitiysrahan mahdollisuus.

Itsekin sitä tutkinut sillä välillä tuntuu todella raskaalta juuri se, että taukoja ei tällä alalla tunneta. Vessassa käydään kun ehditään sama homma juomisen ja syömisen kanssa. Onneks on jo raskaus pidemmällä niin ei tarvitse koko ajan olla mussuttamassa jotain että ei pyörtyisi paikallensa. :)

Koitat kestää ja purra hammasta ja keskustelet PAM:n kanssa sekä työterveyslääkärin kanssa. Ja myöskin neuvolassa kannattaa keskustella asiasta. Oma neuvolatäti passittaisi mua koko ajan sairaslomalle raskaan työn vuoksi. Mutta vuosien raatamisen vuoksi kunto on korkealla :D

Toivottavasti saat apua viisaammilta tahoilta :)

Kyllä se varmasti ihan ok sillä tavalla on ainakin, että jää tosiaan vaan saikulle, ja antaa sen palkan tulla sen pari kk, ja loput kelan päivärahalla äitiyslomaan asti.

Mulla melko lailla sama tilanne. Itse meinaan ainakin yrittää tuota erityispäivärahaa! ahistaa ajatella että olisin vähillä rahoilla hetken aikaa.

sairauspäiväraha on suunnilleen samansuuruinen kuin mitä tulee äitiyslomalla saamaan.. noin 70-80% tuloista. Verrataan samalla tavalla aikaisempiin tuloihin se kelan sairauspäiväraha. :) Eli eipä tulisi yhtään sen huonompi olemaan kuin erityisäitiysraha.

Takaisin