Tuttipullo

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lirtsi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hmm... Muistaakseni meillä siirryttiin nokkamukiin, kun lapsi oppi itse pitelemään pulloa. Että jossain siinä main tietenkin on mun mielestä oikea aika! :p Tietenkin asiaa helpotti, kun nokkamuki oli sellainen, joka päästi nestettä läpi vain imettäessä. Ei tullut liikaa sotkua. :wink

Meillä on juotu nokkamukista (pehmeällä nokalla) jo 4 kk ikäisestä asti, pitelee ite mukia/pulloa. Ainoastaan iltavelli nautitaan tuttipullosta (nyt ikää 8kk) ja siitäkin ruvetaan luopumaan ja siirrytään iltapuuroon.

Poika hylkäsi tuttipullon jo 6 kuisena, enpä alkanut sitä hänelle enää tyrkyttämään. Tutille kävi samoin vuotta myöhemmin.
Kannattaa varmaankin seurailla lasta josko olisi herkkyysaikoja tämänkin asian kanssa.
Vuoden tienoilla sukulaislapseni ovat viimeistään joutuneet jäähyväiset pullolle sanomaan, siirtyivät taikamukiin huomaamattaan.

Meillä ei ole edes avattu varmuuden vuoksi hankittuja tuttipulloja. Jossain kaapin perukoilla ne kai lojuu paketeissa. Maito tulee tisseistä, pumppaamisen kanssa en ole ikinä ollut sinut ja veden poika juo mukista.

Ensialkuun (joskus ehkä 5kk ikäisenä) kun sosetta alkoi mennä vähän enemmänkin kuin se muutama teelusikallinen annettiin vettä nokkamukista. Suunnilleen 9kk ikäisenä ei enää suostunut juomaan nokkamukista vaan halusi tavallisen mukin. Nyt sitten osaa juoda itse kahvallisesta muovimukista. (Ikää 1-v) Kahvoja voi olla yksi tai kaksi ja poika nostaa mukin pöydältä, juo siitä ja laskee sen takaisin. Toki joskus läikkyy, mutta mitä muutakaan voi olettaa...

Eli mielestäni veden antamiseen ei tuttipulloa tarvita ollenkaan. Jos annat korviketta/rintamaitoa pullosta, muut taitaa osata auttaa paremmin.

Meillä käytettiin pulloja vaan joskus alussa pumpatun maidon antamiseen, jos itse olin poissa ja iltavellin antamiseen jossain vaiheessa, kun niitä sai alkaa antamaan. Vellien anto kuitenkin loppui lyhyeen, kun pojalla ilmeni niitten myötä maitoallergia ja siinä ne pullot sitten jäivät pois joskus ehkä 8 kk iässä. Vesi meillä siirryttiin juomaan suoraan lasista.

Ehkä tekisin niin, että veden alottais just suoraan lasista antaa ruokajuomana ja sit se korvautuis lehmän maidolla, kun sitä saa alkaa antamaan. Korviketta annetaan kai usein sit ruuan jälkeen vasta tai muuten kuin ruokajuomana, niin se jäis pois se pullo siinä vuoden iässä, kun korvikkeen antokertoja ensin vähennettäis ja sit se korvike jäis pois kokonaan. Vähän niin kuin ite teinkin mut pullon sijaan lopetin imetyksen. Se lopetus tosin venyi 1 v 4 kk ikään, mut en halunnut silloin vuoden iässä lopettaa, koska meillä oli siinä kohti paljon muutoksia elämässä :)

Oh no.
Meillä juodaan vieläkin maito pullosta mutta muuten juodaan lasista ja nokkiksesta. Typykkä nyt 1v1kk.
Ollaanko me nyt jotenkin epäkelpoja :D

Meille suuhygienisti sano neuvolassa, että vuoden iässä pitäis luopua tuttipullosta purennan takia. Ei siinä mun mielestä muuta syytä ole.

Meidän heppu oppi juomaan pullosta vasta lähempänä 1v4kk :D :D

Mutta sallittakoon tämä erityisyyden varjolla <3 Kunhan juo edes jotakin kautta..

Meillä loppui tuttipullon käyttö joskus 1v 4kk. Loppuajasta tuttipullo ei ollu käytössä kuin yöunille mennessä.

Oh no.
Meillä juodaan vieläkin maito pullosta mutta muuten juodaan lasista ja nokkiksesta. Typykkä nyt 1v1kk.
Ollaanko me nyt jotenkin epäkelpoja :D

Ette ole tai jos olette niin sitten mekin ollaan. Vesi juodaan täällä mukista, mutta maito tulee tissistä ja ikää melkein saman 1v 1kk. Ei kai sillä maidon mukista juomiseen mikään hirveä hoppu pitäisi olla niin että kun tulee 1v täyteen pitäisi juoda samantien pelkkää tavismaitoa mukista/lasista. Meillä vaikuttaa kyllä sekin, että pojan vatsa on aika herkkä eikä olla vielä kuin maisteltu tavallista maitoa ja sekin aiheutti huutoa yöllä. :\ Jugurtti/viili ja ruuassa oleva kuumennettu maito kyllä menee.

Meillä suuhygienisti sanoi, että kahden vuoden ikään mennessä pitäisi pullosta luopua. ( meillä pullolapsi melkein alusta asti, vaikka tuttia ei koskaan huolinut)
Enää on jäljellä nukkupullo ennen yöunia. Hetken jo luulin, että olisi vierottunut, mutta kun päiväkoti syksyllä alkoi, niin kaipasi pulloa uudelleen. Nyt kun on tottunut uuteen elämänrytmiin, niin yritetään tässä uudelleen nukkumista ilman pulloa.

Päivisin juo kyllä ihan mukista jo.

Meillä on nukkupullo myös käytössä ja se on tytölle tosi tärkeä. Ei koeta vielä tarpeelliseksi jättää sitä pois. Päivisin juo nokkamukista maitoa ihan hienosti. Itse pidän puolentoista vuoden ikää rajapyykkinä jolloin pullo saa viimeistään jäädä pois.

Takaisin