Turvotus + paikkojen kuivuus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja A.
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

A.

Silmät suurina ihmettelijä
Miulla on nyt RV 11+2 ja olen jo kuukauden verran kärsinyt hirveästä vatsan turvotuksesta, joka pahenee iltaa kohden ja ruokailujen jälkeen. Olen normaalisti hoikka ja painoakin on nyt kertynyt raskausaikana jo muutama kilo eikä vanhat housut mahdu mitenkään päin jalkaan. Osa on aivan varmasti ihan vain läskiä, sillä liikkuminen on huonon olon ja väsymyksen takia jäänyt vähiin ja pahoinvoinnin takia on tullut syötyä useammin kuin normaalisti ja ainut mikä huonoa oloa on helpottanut, on leipä. Eli ei se kovin terveellisin vaihtoehto. Turvotuksen takia olo on todella ällöttävä ja epäseksikäs, olen kuitenkin tottunut suht hoikkaan kroppaani ja nyt tuo turvotus inhottaa, koska se on turvotusta eikä vielä vauvamaha vaikka siltä näyttääkin.
Helpottaako turvotus raskauden edetessä? Pahoinvointi on hieman hellittänyt, vatsan toiminta taas hidastunut ja väsymys on välillä niin jäätävä, että mieli tekisi vain nukkua.

Toinen on alapään kuivuus. Seksiä ei kyllä edellä mainituista syistä kovin usein tee mieli, mutta kun tekee, on liukkari kovassa käytössä sillä kiihottumisesta huolimatta en kostu. Onko tämäkin ihan normaalia? Aiemmin ei mokomaa ongelmaa ole ollut kovin usein ja tämä ärsyttää minuu. Puolisolle onneksi ei taida olla ongelma, koska tosiaan liukkari on kiva kaveri. Luin, että tokalla kolmanneksella pitäisi alkaa homman sujua paremmin, mutta kohta ollaan jo siinä vaiheessa eikä vielä ole helpottanut.

Mulla oli myös turvotusta alkuraskaudessa, aloin melkein heti plussaamisen jälkeen käyttää äitiyslegginsejä koska muut housut puristi vatsaa. Huono olo ja pahoinvointi aiheutti mullakin sen, että söin mitä mieli teki ja siksi vatsa toimi huonosti enkä tuntenut itseäni kovinkaan hehkeäksi. Tässä tokassa raskaudessa oon myös ikävöinyt enemmän "normaalia" kehoani, ei tämä raskausvatsa oo vielä voittanut puolelleen.

Eli joo, muillakin on aivan samoja murheita ja se on aivan tavallista. Varmasti myös tuo alapään kuivuus johtuu hormoneista, toki kannattaa ottaa puheeksi neuvolassa. Väsymys ja pahoinvointi helpottanee kun viikkoja tulee lisää. Suosittelisin rauhallisia kävelylenkkejä silloin tällöin, mutta näillä helteillä sekin on aika paljon vaadittu :Grinning Face With Smiling Eyes:

Älä ota paineita vatsasi ulkomuodosta tai oikeastaan mistään muustakaan. Tää on vaan väliaikaista :)

Kuopuksen raskaudessa turvotti alkuraskaudesta niin että tosi varhain piti luopua tavallisista farkuista. Se on käsittääkseni ihan tavallista ja saattaa helpottaa keskiraskaudessa. Pahoinvointi ja väsymys voi myös helpottaa siellä, mutta valitettavasti toisilla ne jatkuu koko raskauden. Mulla alkoi olla parempi olo puolivälin tienoilla. Tosin epäilen raudalla, jota aloin syömään olevan merkitystä, vaikka hemoglobiinia ei suostuttu mittaamaan. Ymmärrän että painonnousu ja kehon muuttuminen voi tuntua ikävältä, mutta varsinkin jos on ennen raskautta hoikka, on vain hyvä jos paino nousee vähän enemmänkin. Esikoista kun odotin neuvolassa oltiin vähän jopa huolissaan, kun painoa ei tullut tarpeeksi lisää (paino nousi raskauden aikana yli 10kg, tarkkaa lukua en muista). Olin ennen raskautta myös hyvin hoikka.

Limakalvojen kuivuus johtuu varmasti hormoneista. Ikävä vaiva, mutta ei taida olla muuta tehtävissä kuin käyttää tarvittaessa liukuvoidetta. 🤷‍♀️

Itsekin aloin syödä rautalisää tässä puolenvälin paikkeilla. Ymmärtääkseni alkuraskaudessa sitä ei kyllä suositella? Voiko joku vahvistaa :Face With Ok Gesture:

Mullakin alkoi samantien kauhee turvotus, ihan kun ois ollut jo näkyvä vauvamaha 🤭 Oon koittanut kävellä paljon ja juoda vettä, mutta ei kai sille oikein mitään mahda. Aika paljon joutuu kyllä miettiä mitä pukee päällensä. Aloitin myös raskausvitamiinit, mutta musta tuntuu että niissä oleva rauta jumittaa mahaa. Oon suunnitellut että ostan vaan foolihapon ja d-vitamiinin ja syön sitten niitä.

Mullakin alkoi samantien kauhee turvotus, ihan kun ois ollut jo näkyvä vauvamaha 🤭 Oon koittanut kävellä paljon ja juoda vettä, mutta ei kai sille oikein mitään mahda. Aika paljon joutuu kyllä miettiä mitä pukee päällensä. Aloitin myös raskausvitamiinit, mutta musta tuntuu että niissä oleva rauta jumittaa mahaa. Oon suunnitellut että ostan vaan foolihapon ja d-vitamiinin ja syön sitten niitä.

On toki mahdollista että raskausvitamiinit vaikuttaa vatsan toimintaan. Mutta myös raskauden hormonit voi vaikuttaa siihen. Itselläni se oli muistaakseni esikoisen raskaudessa aika vaihtelevaa.

Takaisin