Turvottaa....

M

Mira85

Vieras
Oon vasta 3+4 raskaana ja nyt jo oon turvoksissa, ku ilmapallo. Tästä syystä tunnistinkin raskauden näin ajoissa.
Kuulisin mielelläni muiden mielipiteitä ja kokemuksia..Oonko loppuraskaudesta jo täysin tunnistamattomissa [:D] vai voiko turvotus mennä ohi??
 
Raskauden aikana turvotusta ehkäistään juomalla paljon vettä (ja liikkumalla), mutta aina sekään ei auta. (nim. kokemusta on! Minusta tuli turvonneine jalkoineni elefantti...) Yleensä turvotus iskee päälle toden teolla vasta loppuraskaudessa, mutta alkuun voi käsittääkseni olla pintä turvotusta etenkin vatsan seudulla. Mulla oli ainakin näin, mutta se alun turvotus hävisi pian. Kaipa ne hormonit noitakin asioita säätelevät...kroppa on aika suuren mullistuksen kourissa... Asiasta voi sitten jutella neuvolassa enemmän, jos "tilanne jää päälle".

Mulle koko raskauden ajan toitotettiin, kuinka normaalia turvotus on. Synnärillä hoitsut olivat ihan kauhuissaan, kun näkivät mun jalat. Kävely ei sujunut loppu aikana suunnilleen muutamaan kuukauteen. Normaali jalan koko mulla on ollut 38-39 ja raskauden lopulla käytin miesten sukkia kokoa 46, ja nekin puristivat liikaa. Kotona olin paljan jaloin ja ulos mennessäni ahtauduin mieheni 42:n kenkiin. Eli joillain turvotus voi muuttaa koko olemuksen! Mulla turvotus ei onneksi näkynyt kasvoissa, mutta paljon kestämistä oli silti, kun tuntui, että jalat poksahtavat kuin vesi-ilmapallot. Toivottavasti sun olo helpottaa pian. Ja tukisukkia suosittelen raskausajaksi!
 
Mira85, mulla nimenomaan oli alussa turvotusta, häipyi ekan kolmanneksen jälkeen ja sitten alkoikin jo vatsa kasvaa muutoin. Loppuajalla turvotusta ei ollut kuin yhtenä päivänä, kun olin kai unohtanut juoda ja illalla oli sukat jättäneet pienet rannut nilkkoihin. Mutta muutoin selvisin tuolta kataluudelta onneksi! :)
 
Kiitos vastauksista [:)] Kiva kuulla, et näinkin aikasin turvotus voi olla normaalia.. tosiaan ku illalla nukkuun menee ni tuntuu et jalat räjähtää justiinsa ja maha on niin pyöree, että vois luulla et oisin pidemmälläkin.
Tarvii kuitenkin ottaa puheeksi neuvolassa, vielä ole viittinyt aikaa varata.

Liikkuminen ei kyllä ole ongelma, mutta ei näytä ainakaan vielä tehoavan tai olevan mitään apua! Eiköhän tämä turvotus joskus laske. Viimeistään kun pikkunen on maailmassa [:D]
 
Takaisin
Top