Turvaistuimen valinta?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hemppa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Hemppa

Kommentoinnin ninja
Helmimammat 2017
Ajattelimpa tällasta kysyä muiltakin että oletteko jo miettinee turvaistuimen ostoa? Kun monen vauvat ovat jo 6kk jas kaukalo jää pieneksi.
Että mihin olette ihastuneet, mistä ette tykkää ollenkaan, onko suosikkeja?
Kaipaisin mielipiteitä, meillä hankinnassa pikapuoliin uusi turvaistuin ja ei hajuakaan vielä millainen olisi hyvä kaikin puolin.
KIITTI :)

Hyvä aihe :)

Kaukalo on siskolta, joten ei silloin tarvinnut miettiä mitään. 
Käytiin just lauantaina kattomassa niitä istuimia Lastentarvikkeessa, kun alkaa ärsyttää tuo kaukalon ahtaus. 

Hintahaitari oli melkoinen, pikkusen päälle 200€ tais olla halvimmat ja kalleimmat ainakin 500€. Huh. Mietittiin, että vois sitä ostaa semmoisen, mihin tulee se suoja jaloille (semmoinen ratin näköinen häkkyrä). Noita istuimia ei varmaan saa niin hyvin käytettyinä ja hyväkuntoisina. Tai en ole kyllä vielä perehtynyt! Katoin et jotain 9kg oli monessa istuimessa "lähtöpainona". 

Tsiisus mitä hintoja! Onneks ei tarvii ostaa, mistähän tuollaisenkin rahan yhtä äkkiä repis. Turvaistuin saadaan reilun parin viikon päästä. On pikkusiskon vanha niin ilmaiseksi saadaan ja tosi hyvän näköinen on ainakin muistaakseni. Mulla kun on sen ikäinen pikkusisko, että vasta kasvoi ulos istuimestaan :D
Mä en oo yhtään sellanen ihminen, että olis tärkeetä, että istuimet yms. olis jotain tiettyä hyvää merkkiä. Kuhan on turvallinen ja ehjä niin kaikki käy :)

Meillä kävi tuuri kun kaverit osti istuimen joka osoittautuikin niiden Skodaan liian tilaavieväksi pitkillä matkoilla.  Opelissa on niin isot sisätilat, että mahtui kuskin taakse ja tilaakin jäi vielä. Ostettiin kaverikauppaan ja takuutakin on vielä 1,5 vuotta jäljellä.

Mä olen niin vainoharhainen, etten ostaisi kaukaloa tai turvaistuinta käytettynä muuten kun ihan lähipiiristä. että voi olla varma ettei se ole ollut kolarissa tms.

Istuin on siis Britaxin HI-WAY.

Täälläkin alettu miettiä että minkä ostaisi. En ole vielä kauheasti perehtynyt joten kiva kuulla tosiaan että mitä muut on ajatellu :)

Meillä yritetään ainaki vielä pari kuukautta mennä kaukalon kanssa. Se on niin näppärä kun meillä nuihin matkarattaisiin saa sen nii kiva käydä kaupassa jne.

Mä olen onneksi Eemille jo ostanut ja sen säilyttänyt seuraavan istuimen. Mutta syy siihen miksi tuo on edelleen säilössä on se, että sitä käytettiin vielä kaksi vuotta sitten pitkillä matkoilla. Eli 5v asti.

Se on Cragon istuin. Meniköhän noi kirjaimet oikein päin. Sellanen mis kyllä tulee kasvot menosuuntaan. Siinä sellanen säädin että saa laskettua ihan yhtä makuuasentoon kuin kaukalossakin. Istuin kiinnitetään autoon, auton turvavöillä ja lapsi kiinnitetään istuimeen istuimen vöillä.

Eemin taisin laittaa tähän istuimeen ehkä 8kk iässä. Pidin kaukalossa niin kauan kuin mahtui. Syynä tietty tuo kasvot menosuuntaan. Sitä ei suositella kovin pienestä. Mut mä olen ollu erittäin tyytyväinen tähän istuimeen. Ja Eemi tosiaan käytti sitä istuinta jatkuvasti 4 vuotiaaksi, jolloin ostettiin koroke. Mutta jos ajettiin vähänkään pidempää matkaa vaihdettiin autoon tämä kunnon istuin. Siinä oli hyvä nukkua. Säätö on siinä istuimen edessä lapsen jalkojen alla ja eemi olli mulla aina siinä pelkääjän paikan takana. itse ajaessa ei tarvinnut kuin laittaa käsi istuimen alle ja vetästä vivusta niin sai kallistettua nukkumisasentoon.

Näin ajatellen, kun istuimen käyttöikä on niin pitkä niin en yhtään katunut sitä, että olin ostanut kalliin uuuden istuimen. Niitä on sellasia istuimia, jotka käy tähä väliaikaankin ja sitten pitää taas ostaa uus kun lapsi kasvaa. mut tämä istuin kävikin tosiaan monta vuotta.

Me ei olla vielä päätetty tulevan istuimen merkkiä tai mallia, mutta pikku hiljaa pitäisi käydä ostamassa, että on sitten valmiina. Meillä tyttö menee vielä jonkin aikaa kaukalossa, mikä on hyvä, kun siihen saattaa mennä vielä hetki, että tyttö ylittää 9 kilon rajan, mikä on aika yleinen alapainoraja turvaistuimissa.

Istuinta valittaessa käytetään varmaan autoliiton sivuja, kun siellä on arviot markkinoilla olevista istuimista ja niille on annettu arvosanat. Mieluummin ostan hyvän arvosanan saaneen istuimen kuin heikon tai välttävän arvosanan saaneen, vaikka hintaa olisikin paremmassa istuimessa enemmän. 

Meillä kanssa ajatuksena että istuin kävisi sitten mahdollisimman pitkään eli ei aiota ostaa sitä välivaihetta vaan ihan moneksi vuodeksi istuin kerralla.
Vaihtoehtoja katselin netistä ja arvosteluja, niitä istuimia on ihan tuhottomasti erilaisia ja eri malleja joten vaikeus päättämisessä on todella suuri. Ja siksi kyselin teiltä koska en halua tehdä hätiköityjä päätöksiä tämän asian kanssa. :)
Minäkin olen aika vainoharhainen niinkuin Tweety sanoi enkä varmasti huolisi käytettyä kaukaloa tai istuinta pojalleni vaikka olisi kuinka siisti kun ei koskaan tiedä onko kolaroitu tms...

Tuossa meidän muksun kaukalossa painoraja taisi olla huimat 13kg. Luin jostain, että kaukalosta istuimeen siirrytään siinä vaiheessa kun pää alkaa tulla reunan yli, eli siihen on vielä matkaa. Poika tosin oli 5kk jo päälle 9kg, painoraja saattaa tulla pikemmin vastaan ;)

Tällä kertaa yritän etsiä sellaisen istuimen mikä on helppo kiinnittää. Hermot meinaa mennä kun vyöt yltää juuri ja juuri että saa kaukalon kiinni :( Muuten olen kyllä tykännyt tuosta Gracon kaukalosta, on niin kätevä ottaa muksu kauppaankin kärreihin mukaan siinä. Kyläpaikoissa on kans helppo syöttää kun muksu kököttää kaukalossa.

Ja juu, saapi vinkkailla minullekin jos joku löytää näppärän, hyvin kallistuvan ja vieläpä kohtuuhintaisen turvaistuin-mallin jostain ;)

Ostin tänään kirpparilta 10€ Gracon turvaistuimen. On ollu yhdellä lapsella. Tietty en tiedä onko ollu kolarissa, mutta tämän myyjä oli saanut kaveriltaan kakkosautoon, joten en usko, että olisi antanut kaverille kolaroitua ja toisaalta en usko, että myyjälläkään olisi ollut syytä valehdella. No, you never know! 

Oli kyllä tosi siisti jne. Saa nähdä ostetaanko lisäksi uusi ja laitetaan toi kakkosautoon (semmoinen on pian pakko hankkia) vai käytetäänkö tuota. 

Huvittava kun just pohdin aiemmin, ettei noita varmaan saa niin käytettynä kuin esim. kaukaloita ja vaunuja :) 

Mirde minkä kautta tilasitte teidän istuimen? Kuulosti aika näppärältä toi kiinnityssysteemi! En huomannu tuommoista systeemiä lastentarvikeliikkeessä... 

Mä en enää muista.. mut siellä oli useampi liike, mistä sen olis saanut. Otettiin edukkain.. emoticon

Mirde saako sen selkä menosuuntaan laitettua?
Kiinnostuin penkistä tosi paljon. Tarttis itekki ku ois aikaa ni alkaa metsästää saksasta :)

Ei saa, tää oli kasvot menosuuntaan. Mut toi palkki teki siitä turvallisen niinkin päin. Me laitettiin muistaakseni ton istuimen nimi googleen ja otettiin vielä "tarkennettu haku" ja valittiin kieleksi saksa. Sit niitä alkas tuleen. :)

Meidän kummitytöllä on tuo Mirden ostama istuin, ovat olleet kovin tyytyväisiä. Mahtuu ilmeisen hyvin myös pienempään autoon kun on nassu menosuuntaan. Ja tosi kätevän näköinen oli se kiinnityssysteemi.

Saksassa taitaakin olla melkein kaikki istuimet kaukalon jälkeen naama etiäpäin.

Me sitten ostettiin Britaxin Multi-Tech-istuin. Luin siitä arvosteluja ja oli hyviä ja huonoja niinkun taitaa kaikista tuoleista olla. Olihan tämä arvokas mutta mitäpä sitä ei lapsen turvallisuuden eteen tekisi/maksaisi. Testattiin sitä sisällä, vaikutti todella hyvältä. Vielä täytyis käydä kokeilemassa autoon sitä.
Mutta ollaan siis tyytyväisiä.

Kyl se sitten on vaikeeta tehdä päätös :D Besafe olis se minkä haluan ja olis turvallinen varmasti mutta todella kallis :/ britaxi:n ulkonäköön tykästyin mutta kuulemma vie tilaa autossa paljon:/ Voi siis olla että Gracoon päädytään hyvä ja hieman edullisempi kuin besafe. mut jos vaan löytäis saksasta besafe izi combin edullisemmin nii vois harkita.

Mitenkä te cragon istuimen omistajat olette saaneet istuimen paikoilleen? Meillä ei ole niitä himputin koukkuja autossa penkin alla niin on aika moinen ongelma saada paikoilleen istuin. Että jos jollain ollut sama ongelma niin pliis kertokoot miten sen on sit saanu siihen autoon?

Tarkoitatko että teillä on isofix kiinnityksellä istuin? Jos on niin autossa täytyy olla ne raudat jos ei ole niin ne voi kyllä asennuttaa sinne.  
Viime viikolla kävin ostamassa istuimen, en jaksanu enää jahkailla. Lastentarvikkeesta kävin besafe izi combin x2. En ottanut isofix kiinnityksel ku kuitenki täytyy välillä vaihtaa autoa.

En tarkota isofix kinnitystä. Vaan sellasia koukkuja jokka on auton istuimen alapuolella. Että ne vyöt saa niihin kiinni.

Takaisin