Turhat antibioottikuurit

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Määrätäänkö teistä antibiootteja liikaa? Vaikkapa lasten korvatulehdus on sellainen, joka kuulema myös voisi parantua ilmankin.

Mä ymmärrän, että turhia varmaan myös määrätään, mutten usko että kyseenalaistaisin jos lääkäri määrää.

Itse söin 16-18v iän putkeen antibioottia iho ongelmiin, vasta apteekissa sitten kyseenalaistivat onko järkeä syödä jos ei apua ole tässä ajassa siitä saanut ja hakeuduin hakemaan järeämmät lääkkeet.
Lapset ei kyllä ole turhia kuureja syönyt, kuume + kipu niin on kuuri määrätty, pelkkä kipu ja näkyvä tulehdus, niin on ensin seurattu ja usein mennyt itsestään ohi kipulääkkeiden kanssa.
Itse aikuisena tullut allergiseksi monille antibiooteille, joten ihan pakon edessä vasta suostun kuurin syömään jos tulehdusarvot on sitä luokkaa, että selvästi joku bakteeri on.

Määrätäänkö teistä antibiootteja liikaa? Vaikkapa lasten korvatulehdus on sellainen, joka kuulema myös voisi parantua ilmankin.

Mä ymmärrän, että turhia varmaan myös määrätään, mutten usko että kyseenalaistaisin jos lääkäri määrää.
Jos on kyse aikuisesta, niin minun puolestani aikuinen voi kokeilla menisikö oma korvatulehdus ohi ilman antibiootteja. Itse muistan lapsuudestani korvatulehdukset, jotka sattuivat järjettömästi, enkä todellakaan halua lasteni kärsivän sitä sekuntiakaan pidempään kuin on pakko.

Tuo lapsen korvatulehduksen parantuminen ilman antibiootteja tarkoittaa sitä, että lääkärissä pitää käydä seuraavana päivänä uudestaan ja katsoa onko tilanne menossa parempaan suuntaan, ja jos huononee, tulee antibiootit, jos ei muutu mihinkään suuntaan, saa tulla jälleen seuraavana päivänä uudestaan kontrolliin. Harva haluaa ryhtyä ravaamaan lääkärissä lapsen kanssa päivittäin, kun monesti lopputulos siinäkin on antibioottikuuri.

Tänään kävimme lääkärissä, koska lapsi on nyt ollut 5 päivää korkeassa kuumeessa kärttyisenä, ja korvatulehdushan se siellä. En edes harkinnut asiaa, vaan antibiootit heti, koska ne poistavat lapselta aina korvakivun ja kuumeen alle 12 tunnissa.

Minulle itselleni yleisimmät korvatulehdukseen ja poskiontelontulehdukseen käytetyt antibiootit aiheuttavat sen verran pahat oireet, ettei niitä saa minulle määrätä ollenkaan (ollessani lapsi näitä nykyisiä ei edes ollut olemassa). Lisäksi minulla pahatkin korvatulehdukset ovat aikuisiällä yleensä täysin kivuttomia, kunhan peitän korvani niin ettei niihin tuule ollenkaan, joten en jaksa enää omiin korvatulehduksiini edes reagoida. Joskus työterveydessä huomataan korvatulehdus tai poskiontelontulehdus kun haen saikkua flunssaan, mutta se on melko turha havainto, kun en siihen antibioottejakaan saa. Ottaisin jos saisin, koska flunssa menee nopeammin pois niiden kanssa, ja toisaalta suolisto menee huonoon kuntoon niistä tulehduskipulääkkeistäkin joita syödään pidempään antibioottien sijasta.

Ollaan onneksi vältytty runsailta määriltä antibioottikuureja . Lapsilla ei oo ollut tarvetta vielä kertaakaan, itselläni kuuri n. Kerran kahteen vuoteen , keskimäärin. Ja se on yleensä oireeton vti, vahingossa huomattu 😄 vaikkei se tuota itselleni mitään kipua/vaivaa, syömättä jäänyt antibioottikuuri johtaa munuaisaltaiden tulehdukseen (kerran tähän asti mennyt). Siksi syön ab:ni kiltisti, jos sen tarviin.

Eri asia olisi, jos minä tai lapseni joutuisi jatkuvasti kuurille . Oli vaiva sama tai eri, kyseenalastaisin melko nopeasti lääkkeen tarpeellisuuden.
En pidä edes särkylääkkeistä, mutta lapsen ollessa kipeä, annan jos kuume/olotila sen vaatii, yöksi varsinkin. Parempi uni palauttaa kehoa paremmin kuin kuumehoureissa pyöritty puoliuni 😄 myös itse otan nykyisin helpommin särkylääkkeen pääkipuun/kuumeeseen, sillä ei ole mahdollisuutta "kärsiä" tautia sängyn pohjalla kun on kaksi lasta ja kolmas (toivottavasti) matkalla 😄
Maalaisjärki on hyvä. Lääkärit on ammattilaisia, mutteivät missään nimessä siltikään aina oikeassa. 🙏

Kieltämättä antibiootit saa aika helpolla. Kokeilin erästä etälääkärifirmaa, ja sen kautta sain antibiootit korvakäytävätulehdukseen. Kirjoitin nimenomaan sinne, että kyseessä korvakäytävätulehdus johon olin jo käyttänyt muita tippoja ja käynyt kertaalleen terveysasemalla vaivan takia. Terveysasemalla sanottiin, että korvakäytävätulehdusta yleensä hoidetaan antibioottitipoilla, sillä nuo suun kautta otettavat harvemmin auttaa. No, kävin sitten toisella vastaanotolla ja sain nuo antibioottitipat, vaikka yritin tälle edellisellekkin sanoa asiasta, että terveysasemalla kerrottiin nimenomaan antibiootitipoista.. Eli tuo kuuri tuntui vähän turhalta, enkä sitä onneksi syönyt koska kyseenalaistin koko asian.

Lapsille ei ole onneksi tarvinnut vielä antibiootteja, kun ovat olleet sen verran paljon kotona eristyksissä. Toivottavasti ei tule korvatulehduskierteitä, ne on ikäviä.. :Grimacing Face:

Nuorimmainen on syönyt yhden antibioottikuurin elämänsä aikana, keskimmäinen ei yhtään ja esikoinen on syönyt muutama vuosi sitten noin puolen vuoden aikana 5 antibioottikuuria. Lopulta kun saatiin aika lastenlääkärille, kävi ilmi, että nuo kaikki olivat turhia. Joten kyllä joskus määrätään turhia antibioottikuureja. Tuon puolen vuoden jakson aikana lapsi ei kertaakaan tavannut edes lääkäriä. Homma meni kaavalla: soitan päivystykseen, päivystäjä hoitaja määrää labra näytteen, näytteen valmistuttua saan soittoajan lääkärille ja lääkäri sanoo, että antibioottikuuri tarvitaan. Vasta viidennellä kerralla lääkäri alkoi ihmetellä ja ja oli sitä mieltä, että pitäisi nyt muuten tutkia ja saatiin aika lastenlääkärille. Tämä episodi laski kyllä luottamustani terveyskeskusta kohtaan. Muuten ollaan saatu kyseisestä paikasta ihan hyvää hoitoa.

Onneksi lapseni ovat kumpikin säästyneet isommilta antibioottikuureilta. Muistaakseni kumpikaan ei silti ole koskaan syönyt antibiootteja, ollut muussa muodossa. Esikoiselle oli korvatulehdukseen antibioottitippoja silloin kun oli 1,5v. Nuorempi sai ihan vauvana (alle 6kk) kynsivallitulehduksen, johon siveltiin pari kertaa antibioottirasvaa. Lisäksi kummallakin kerran ollut silmätulehdus johon myös antibioottitippaa. Olen kyllä aika tarkkana, jos antibiootteja lähdettäisiin lapselle määräämään, että mihin tarkoitukseen ja millaista. Mutta omien lasteni kohdalla en koe, että turhaan olisi määrätty. Ovat osin olleet aika terveitä. Itse olen muutamia kertoja elämäni aikana syönyt antibioottikuurin, mutta mielestäni ihan syystä. Minulla on kuitenkin antibioottiallergioita useita, senkin varjolla olen tarkkana lapsille määrättävistä antibiooteista, jos on mahdollisesti samoja yliherkkyyksiä.

Mielestäni on vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta jos vaikka korvatulehdus menee ohi ilmankin, niin on tavallaan turha. Mutta toisaalta korvatulehdus voi kyllä olla tosi kipeä että onko se sitten turhaa, kun pienen ei tarvitse kärsiä niin paljoa. Mielestäni on silloin ihan aiheellinen. Korvan tarkistuksissa ravaaminen myös kuormittaa kaikkia. Vanhempia, kipeää lasta ja muutenkin ruuhkaista terveydenhuoltoa.

Sitten asia erikseen jos vaiva on vähemmän tuskainen.

Meillä taaperolla nyt viides korvatulehdus ja kuudes ab menossa huhtikuusta laskien.. oireiden salliessa on seurattu kotona ja menty orodropseilla sekä särkylääkkeellä, mutta joka kerta lopputulema se että ei tarvitse kenenkään nukkua yöllä enää sitä tuntiakaan.

Tällä kertaa lääkärillä käydessä sovittiin, että jos ei kahden päivän aikana rauhoitu (oli jo viikko takana), niin haetaan kuuri joka valmiiksi kirjoitettu. Ei tarvinnu miettiä, paheni vaan oireet kun odotteli.

Korvapolille piti tulla lähete jo edellisen kerran jälkeen mutta lääkäri vaihtu ja päätti että ootetaan vielä yksi.. kaikki neljä aiempaa tuli aina parin vkon päästä parantumisesta uudestaan. Nyt alan kyllä vaatimaan jo lähetettä asap. Lapsella muutenkin herkkä vatsa ja nämä ab ja särkylääkkeet pahentaa vaan asiaa. Turhaan en koe että on annettu ab, mutta tämä viimeisin oli voitu ehkäistä kun olisi korvapuolelle päästy ajoissa :(

Meillä taaperolla nyt viides korvatulehdus ja kuudes ab menossa huhtikuusta laskien.. oireiden salliessa on seurattu kotona ja menty orodropseilla sekä särkylääkkeellä, mutta joka kerta lopputulema se että ei tarvitse kenenkään nukkua yöllä enää sitä tuntiakaan.

Tällä kertaa lääkärillä käydessä sovittiin, että jos ei kahden päivän aikana rauhoitu (oli jo viikko takana), niin haetaan kuuri joka valmiiksi kirjoitettu. Ei tarvinnu miettiä, paheni vaan oireet kun odotteli.

Korvapolille piti tulla lähete jo edellisen kerran jälkeen mutta lääkäri vaihtu ja päätti että ootetaan vielä yksi.. kaikki neljä aiempaa tuli aina parin vkon päästä parantumisesta uudestaan. Nyt alan kyllä vaatimaan jo lähetettä asap. Lapsella muutenkin herkkä vatsa ja nämä ab ja särkylääkkeet pahentaa vaan asiaa. Turhaan en koe että on annettu ab, mutta tämä viimeisin oli voitu ehkäistä kun olisi korvapuolelle päästy ajoissa :sad001
Voi ei, kuulostaa hirmu raskaalta ☹️ Toivottavasti pian saatte asianmukaista hoitoa!

Meillä ei todellakaan jätetä antibioottia ottamatta, jos lääkäri sellaisen määrää. Kummallakin lapsella on terveysvakuutus, joten lastenlääkärille pääsee aina lähes heti.

Veljelläni oli pikkulapsena jotain kymmenen korvatulehdusta vuoden sisään putkitustakin tehtiin pari kertaa. Eli lapsi voi olla tosi, tosi kipeä, vaikka olisisikin ”vain” korvatulehdus. Jatkuvat tulehdukset voivat myös hidastaa puheen kehitystä.

Takaisin