Turhakkeet ja tarpeelliset vauvatavarat

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Mitkä saattavat olla turhia teille? Unipesä, sitteri, imetystyyny? Entä mitkä tarpeellisia, esim. tutit? Yksilöllistä, mutta kiinnostaa!
 
Meille tutit ja tuttipullot olivat viimeksi turhakkeita. Ei tulla todennäköisesti taaskaan käyttämään. Rintakumit jäivät myös käyttämättömiksi.

Kiistelty unipesä oli kätevä, samoin syöttötuolin Newborn setti. Sai vauvan ylös "turvaan koirilta".
 
No noista yllämainituista ainakin unipesä on täysin turhake, enkä ymmärrä sen tarkoitusta ollenkaan. Ei ole koskaan sellaista kaivattu. Tukeva ja jämäkkä imetystyyny taas on todella tarpeellinen. Tavalliset tyynyt liukuu imettäessä aina alta pois ja niskat menee ihan jumiin.
 
No noista yllämainituista ainakin unipesä on täysin turhake, enkä ymmärrä sen tarkoitusta ollenkaan. Ei ole koskaan sellaista kaivattu. Tukeva ja jämäkkä imetystyyny taas on todella tarpeellinen. Tavalliset tyynyt liukuu imettäessä aina alta pois ja niskat menee ihan jumiin.
Joo, hyvä imetystyyny on aivan must! Helpottaa kummasti.
Mulla on muuten nyt sohvalla pötköttäessä imetystyyny kokeilussa jalkojen välissä tukemassa (yleensä käytän Lidlin vartalotyynyä).
 
Joo, hyvä imetystyyny on aivan must! Helpottaa kummasti.
Mulla on muuten nyt sohvalla pötköttäessä imetystyyny kokeilussa jalkojen välissä tukemassa (yleensä käytän Lidlin vartalotyynyä).

Mulla oli joskus toi lidlin vartalotyyny raskausaikana tuki tyynynä sängyssä jalkojen välissä, mutta sitä käyttäessä liitosluukivut paheni, kun meni kuopalle aina keskeltä, vaikka kuinka yritti illalla möyhiä sitä. :sour:
 
Turhakkeita aikaisemmin ollut imetystyyny, tutit, rintakumi, sitteri.

Hyödyllisiä unipesä, koliikkikeinu, Tuttipullot.

Leikkimättä ollut aluksi turha, mutta vähän vanhemmalla iällä (2-3kk ->) ollut hyödyllinen.
 
Sitteri oli kätevä, samoin hyppykiikku isommalle vauvelille.

Imetystyynystä ei ole omaa kokemusta, mutta kaverit ovat kehuneet. Ajattelin hankkia sellaisen.

Tuttipullo oli tarpeellinen, koska imetys sujui vain 2 kk. Tuttia ilman olisimme pärjänneet.
 
Unipesästä ei kokemusta, mutten aio kokeillakaan. Turhia olivat tuttipullot, rintakumi, rintapumppu (ei herunut)

Hyödyllisiä tutit, sitteri, leikkimatto ja lelukaari, nenänniistäjä,

Nyt eka imetystyyny odottaa käyttökokemuksia.
 
Meillä jäi viimeksi käyttämättä tai hyvin vähäiselle käytölle imetystyyny, unipesä, sitteri ja turvakaukalon lämpöpussi. Rintapumppu ja tuttipullot olivat aluksi tarpeen, kun tyttö joutui antibioottikuurille viikon ikäisenä kynsivallin tulehduksen takia eikä hetkeen jaksanut imeä rintaa. Rintakumia olen tarvinnut aina imetyksen ensimmäisinä viikkoina, kunnes vauvan suu on kasvanut tarpeeksi että saa kunnon imuotteen. Mulla on isot rinnat ja matalat rinnanpäät.
 
Turhia unipesä, leikkimatto, rintakumit ja nännivoiteet, imetystyyny.
Semiturhia tärisevät ja keinuvat sitterit, viimeksi en tehnyt harsoillakaan juuri mitään mutta nyt voi olla toisin.
Tosi tarpeellisia vaatteet, vaipat, tutit ja tuttipullot, kapalo...
 
Turhia unipesä, leikkimatto, rintakumit ja nännivoiteet, imetystyyny.
Semiturhia tärisevät ja keinuvat sitterit, viimeksi en tehnyt harsoillakaan juuri mitään mutta nyt voi olla toisin.
Tosi tarpeellisia vaatteet, vaipat, tutit ja tuttipullot, kapalo...

Tästä tuli mieleen, että harsot on olleet meillä aina tosi kovassa käytössä. Ovat niin monikäyttösiä ja korvaa paljon kertakäyttö asioita, kuten talouspaperia. Eniten on niitä käytetty puklurätteinä. Sellainen on aina olalla kun röyhtäyttää tai muutenkin kun vauva on sylissä. Julkisilla paikoilla vaipanvaihto alustana. Tuulisuojana vaunuissa ja kaukalossa. Sillä on myös mukavempi pyyhkiä vauvan kasvot ja kädet, kun soseita alotetaan syömään. Siinä nyt ainakin tärkeimmät käyttökohteet meillä. :)
 
Tästä tuli mieleen, että harsot on olleet meillä aina tosi kovassa käytössä. Ovat niin monikäyttösiä ja korvaa paljon kertakäyttö asioita, kuten talouspaperia. Eniten on niitä käytetty puklurätteinä. Sellainen on aina olalla kun röyhtäyttää tai muutenkin kun vauva on sylissä. Julkisilla paikoilla vaipanvaihto alustana. Tuulisuojana vaunuissa ja kaukalossa. Sillä on myös mukavempi pyyhkiä vauvan kasvot ja kädet, kun soseita alotetaan syömään. Siinä nyt ainakin tärkeimmät käyttökohteet meillä. :)
Meillä lapsi ei esim. puklannut ollenkaan, joten tosiaan yhdellä kahdella harsolla olisi selvitty sen jättipinon sijasta, minkä haalin. Käytin itsekin joskus pyyhkimiseen tai kuivaamiseen, suojana jne. Mutta isoilla määrillä ei tehty mitään, kone pesee :) Nythän saattaa syntyä vaikka kuinka puklaava tapaus, niin hyvä että suurin osa on tallessa. Talouspaperia en käytä muuten oikeastaan ollenkaan.
 
Turhakkeet: imetystyyny (pärjäsin ilman vaikka täysimetin 6kk), tärisevä sitteri, hyppykiikku

Tarpeelliset: Rintapumppu, harsot, kaukalopussi ja kantovälineet
 
Muokattu viimeksi:
Tarpeellisia: unipesä (oli kiva ensin laittaa vauva siinä perhepetiin tai päikkäreille pinnasänkyyn), baby vac niistäjä (imuriin liitettävä, todella tehokas! Aukaisee vaikka kuinka tukkoisen nenän. Nenä-Friidan voisi siirtää myyntiin leluosastolle, niin tehoton se on tähän verrattuna.), kantovälineet eli liinat ja reput, harsot, rintapumppu ja tuttipullot (heruin hyvin, ei tarvinnut ostaa yhtään korviketta)

Turhia: hyppykiikku ja sitteri (ei koskaan hankittu eikä kaivattukaan), leikkimatto (viltti lattialla riitti hyvin, tosin oli meillä lelukaari. Oli kiva, mutta ilmankin olisi pärjännyt.), imetystyyny (mulla on lyhyt selkä ja isohkot tissit, ei sinne mitään tyynyä mahtunut väliin :hilarious:)

Tutin esikoinen huoli vain pari kuukautta, mutta en sano sitä turhaksi koska me yritettiin kyllä ja on tilanteita missä siitä olisi ollut hyötyä, esim. autossa ja julkisissa. No eipähän tarvinnut vierottaa.
 
Niistäjä on ollut kätevä, ihan sellainen pikku pullo on öisin ollut kätevä kun sen vaan nappaa käteen ja senkus niistää ja jatkaa unia.

Kaukalopussi on kätevä kaukaloon ja sellaiset vaunut joihin kaukalo menee kiinni.

Olipas kaikki taas kätevää :D
 
Hyödykkeitä: kaukalopussi, vaunut joihin saa kaukalon kiinni, isofix telakka, muutama tuttipullo, rintapumppu, unipesä, rintareppu

Turhakkeita: lainassa ollut sitteri (ei ollu meille soveltuva), kissaverkko vaunuihin, liikaa pieniä vaatteita
 
Hei, onkohan kellään kokemusta sellaisesta Bumbo istuimesta? Meillä vaavi punkee kovasti jo istumaan, eikä oikein viihdy enää puoliistuvissa asennoissa.
 
Mulla ei oo henk kohtaista kokemusta. Mutta oon monelta kuullut et on ollut heillä turha. Mut toki toiselle turha voi olla toiselle tarpeellinen.

Sitä en osaa sanoa et miten se bumbo vaikuttaa siihen kun näin pienihän ei saisi vielä istua :eek:
 
Mulla ei oo henk kohtaista kokemusta. Mutta oon monelta kuullut et on ollut heillä turha. Mut toki toiselle turha voi olla toiselle tarpeellinen.

Sitä en osaa sanoa et miten se bumbo vaikuttaa siihen kun näin pienihän ei saisi vielä istua :eek:
Joo mä kanssa mietin että ehkä tällästä 3kuista ei vielä ihan uskaltais sellaseen laittaa mutta ehkä jo kuukauden päästä :) Toistaseksi taidan odottaa että sellasta hommaisin, ehkä jos jostain edullisesti löytyy käytetty ni voisi testata jossain kohtaa :)
 
Takaisin
Top