Tupakoinnin lopettaminen ja raskaus

Elluliini

Vauhtiin päässyt keskustelija
Huhtikuiset 2025
Varmaan vähän epäsuosittu aihe ja ymmärrän kyllä, että tupakointi olisi hyvä lopettaa jo yrittämisen aikaan.

Mua kuitenkin kiinnostaisi tietää miten puoliso reagoinut ja tukenut lopettamisessa, jos molemmat polttaneet plussatessa. Myös kokemukset aiheen tiimoilta kiinnostaa.

Pliis älkää tuomitko. Ei ollut vahinko, muttei varsinaisesti suunniteltukaan.

En polttanu ite, mut puoliso poltti enne ku raskauduin ekaa kertaa ja minä sanoin suoraan, että minun lapseni isä ei sit polta tupakkaa. Positiiviseen raskaustestiin se sit lopetti kerrasta poikki vaan. 🙈 Oltiin siis käyty tää keskustelu jo ennen plussaa ja oli ihan yhteinen toive. Jostain syystä se vaati sen raskauden ja ajatuksen tulevasta lapsesta et oli tarpeeksi syytä lopettaa.

Tsemppiä sulle lopetukseen!

En polttanu ite, mut puoliso poltti enne ku raskauduin ekaa kertaa ja minä sanoin suoraan, että minun lapseni isä ei sit polta tupakkaa. Positiiviseen raskaustestiin se sit lopetti kerrasta poikki vaan. 🙈 Oltiin siis käyty tää keskustelu jo ennen plussaa ja oli ihan yhteinen toive. Jostain syystä se vaati sen raskauden ja ajatuksen tulevasta lapsesta et oli tarpeeksi syytä lopettaa.

Tsemppiä sulle lopetukseen!
Kiitos kun jaoit ja tsempeistä. Ja tosi upeeta, että on kumppanillasi onnistunut lopettaminen tärkeän asian äärellä.🙌☺️

Minä lopetin nikotiinin käytön plussaan. Minusta oli ihan kamala ajatus, että tekisin pahaa tulevalle lapselleni. Se on kuitenkin myrkky, josta hän olisi kärsinyt jo kohdussa ja mahdollisesti myöhemminkin. Meillä lapsi tuli ehkäisystä huolimatta, joten olin huolissani mitä vahinkoa olin jo tehnyt, mutta lääkäri minua toppuutteli, kun olin kuitenkin havainnut asian ajoissa.

Nyt, kun ollaan yritetty toista niin mieskin on jättänyt nikotiinin kokonaan pois. 😊

Lopettaminen oli itselleni itsestäänselvää, mutta ei helppoa.
Sain motivaatiota, kun luin nikotiinin haitoista sikiölle ja sen kehitykselle.

Minä lopetin nikotiinin käytön plussaan. Minusta oli ihan kamala ajatus, että tekisin pahaa tulevalle lapselleni. Se on kuitenkin myrkky, josta hän olisi kärsinyt jo kohdussa ja mahdollisesti myöhemminkin. Meillä lapsi tuli ehkäisystä huolimatta, joten olin huolissani mitä vahinkoa olin jo tehnyt, mutta lääkäri minua toppuutteli, kun olin kuitenkin havainnut asian ajoissa.

Nyt, kun ollaan yritetty toista niin mieskin on jättänyt nikotiinin kokonaan pois. 😊

Lopettaminen oli itselleni itsestäänselvää, mutta ei helppoa.
Sain motivaatiota, kun luin nikotiinin haitoista sikiölle ja sen kehitykselle.
Saitko tukea puolisolta lopettamiseen?

Saitko tukea puolisolta lopettamiseen?
Asuttiin erillään, eikä ehditty pahemmin edes nähdä niin en tiedä mitä erityistä tukea hän olisi voinut antaa muuta kuin sietää miun valituksen vieroitusoireista. 😂

Ei hän mitenkään sabotoinutkaan esim tarjoamalla nuuskaa.

Mutta tämä on mielestäni niitä juttuja missä ei voi nojata muihin vaan se on vain tehtävä itse.

Asuttiin erillään, eikä ehditty pahemmin edes nähdä niin en tiedä mitä erityistä tukea hän olisi voinut antaa muuta kuin sietää miun valituksen vieroitusoireista. 😂

Ei hän mitenkään sabotoinutkaan esim tarjoamalla nuuskaa.

Mutta tämä on mielestäni niitä juttuja missä ei voi nojata muihin vaan se on vain tehtävä itse.
Tarkoitin lähinnä sitä, että pyrkikö olemaan esimerkiksi polttamatta seurassasi sen enempää keneenkään nojaamatta.. Ja tilastollisestikin puolison tuella on aika iso merkitys. Mitäänhän ei toisen puolesta voi tehdä näissä asioissa, joten en ole ihan varma mitä tarkoitat viimeisellä lauseellasi. Merkitys/vaikutus kasvanee mitä enemmän viettää aikaa.

Muokattu viimeksi:
Tarkoitin lähinnä sitä, että pyrkikö olemaan esimerkiksi polttamatta seurassasi sen enempää keneenkään nojaamatta.. Ja tilastollisestikin puolison tuella on aika iso merkitys. Mitäänhän ei toisen puolesta voi tehdä näissä asioissa, joten en ole ihan varma mitä tarkoitat viimeisellä lauseellasi. Merkitys/vaikutus kasvanee mitä enemmän viettää aikaa.
Hän käytti siis nuuskaa (jota itsekin tupakan ja nikotiinipurkan lisäksi käytin ennen raskautumista). En kokenut sitä mitenkään vääränä. Minähän se olin raskaana. 😅 Kyllä hän sai edelleen syödä pihvinsäkin mediumina, vaikka itse kuolasin kengänpohjani kanssa vieressä. 🤭

Hän käytti siis nuuskaa (jota itsekin tupakan ja nikotiinipurkan lisäksi käytin ennen raskautumista). En kokenut sitä mitenkään vääränä. Minähän se olin raskaana. 😅 Kyllä hän sai edelleen syödä pihvinsäkin mediumina, vaikka itse kuolasin kengänpohjani kanssa vieressä. 🤭
Mullekin ongelma on ollut retkahduksen hetkillä se, että toinen polttaa tupakkaa vieressä koko ajan, ei nuuskan käyttäminen. Oikeesta tai väärästähän tässä ei puhuta vaan siitä tuesta vaikean asian äärellä. Ja sitten taas pihvin osalta ei puhuta riippuvuudesta... Ja mä kyllä koen, että se raskaus on molempien yhteinen asia, vaikka se nainen sitä lasta kantaakin. Ja nimenomaan sen takia, että nainen lapsen kantaa, ei oo kohtuutonta ajatella toisen tukevan.

Muokattu viimeksi:
Miulle oli kyllä helpompaa se nikotiinin lopettaminen kuin se, että piti olla ilman kunnollista pihviä, homejuustoja ja lakritsia. 😆 Siinä ehkä korostui se tulevan lapsen terveys motivaation lähteenä, kun nikotiinista on aina haittaa, mutta homejuustosta saat listerian hyvin pienellä todennäköisyydellä. 💁🏼‍♀️ Eli kannattaa tosiaan pohtia miltä tuntuu aiheuttaa omalle lapselleen ikäviä asioita. Ei ehkä mukava tapa motivoida itseään, mutta miulle oli ainakin toimiva.

Meillä mies lopetti, kun ymmärsi itsekin, että haluaa lapsen kasvavan ilman huonoa esimerkkiä. Tutkitusti päihteitä ja tupakkaa käyttävien lapset käyttävät niitä itsekin. Halusimme siis katkaista huonon kierteen.

Eli @Elluliini etsi oma motivaatiosi sieltä, että sinä olet raskausajan vastuussa lapsen tulevaisuudesta ja yritä auttaa miestäsi löytämään motivaatio sekä sinun että lapsen hyvinvoinnista. Miehille se lapsen tulo ei ole yhtä nopeasti todellisuutta kuin meille naisille. Minun mieheni taisi tajuta isyytensä kunnolla vasta, kun sai synnärillä lapsen syliin ja minä olin edelleen parsittavana ja nukutettuna.

Eli @Elluliini etsi oma motivaatiosi sieltä, että sinä olet raskausajan vastuussa lapsen tulevaisuudesta ja yritä auttaa miestäsi löytämään motivaatio sekä sinun että lapsen hyvinvoinnista. Miehille se lapsen tulo ei ole yhtä nopeasti todellisuutta kuin meille naisille. Minun mieheni taisi tajuta isyytensä kunnolla vasta, kun sai synnärillä lapsen syliin ja minä olin edelleen parsittavana ja nukutettuna.
Olen jo lopettanut. Ja motivaatio on kunnossa, en kaivannut näihin ohjeita. Kiitos kuitenkin. Ongelmia on aiheuttanut riidat ja toisen polttaminen vieressä jatkuvasti.

Itse poltin 12-vuotiaasta asti ja niin tapa kuin riippuvuuskin on ollut aika lujassa. Kohtuullisen helposti pääsin irti, mutta yllä mainitsemissani tilanteissa retkahtaminen on ongelma. Ja tässä nyt puhuttiin tupakoinnista, ei muista elämäntavan muutoksista raskauden myötä. Kaikki tietysti kokevat asiat eri tavalla, mutta en vertaisi pihvin syömistä tupakointiin, jos miettii vaikka pelkästään näiden fysiologisia vaikutuksia rinnan....

Se ymmärtääkö lapsen tulon, ei tarkoita, etteikö voi tehdä valintaa tukea raskaanaolevaa ja edistää sikiön turvallisuutta ja terveyttä näin. Ja kyllä siitä lapsesta on vastuussa molemmat vanhemmat jo raskausaikana. Äidin teoilla on suorat vaikutukset sikiöön, ja isän teoilla taas paljon vaikutusta äidin ja sitä kautta sikiön hyvinvointiin. Ihan yhtä lailla se mies voi itsensä motivoida sikiön hyvinvoinnin kautta... Myös puolison tupakoinnista on tutkimuksia keskenmenoa lisäävänä tekijänä. Että ei ne asiat nyt ihan noin yksoikosia ole. Toivon, että pysytään aloituksen kysymyksessä ja aiheessa - puolison tuki ja reaktiot lopettamisen suhteen raskaana.

Muokattu viimeksi:
Olen jo lopettanut. Ja motivaatio on kunnossa, en kaivannut näihin ohjeita. Kiitos kuitenkin. Ongelmia on aiheuttanut riidat ja toisen polttaminen vieressä jatkuvasti.

Itse poltin 12-vuotiaasta asti ja niin tapa kuin riippuvuuskin on ollut aika lujassa. Kohtuullisen helposti pääsin irti, mutta yllä mainitsemissani tilanteissa retkahtaminen on ongelma.

Se ymmärtääkö lapsen tulon, ei tarkoita, etteikö voi tehdä valintaa tukea raskaanaolevaa ja edistää sikiön turvallisuutta ja terveyttä näin. Ja kyllä siitä lapsesta on vastuussa molemmat vanhemmat jo raskausaikana. Äidin teoilla on suorat vaikutukset sikiöön, ja isän teoilla taas paljon vaikutusta äidin ja sirä kautta sikiön hyvinvointiin. Ihan yhtä lailla se mies voi itsensä motivoida sikiön hyvinvoinnin kautta...
Anteeksi olin vähän epäselvä. Tarkoitin, että niillä vaikeilla hetkillä tuo on hyvä tapa löytää motivaatiota, vaikka toinen ei olisi tukena vaan ennemmin tekisi tiukkana olemisesta vaikeaa. Ei ollut tarkoitus syyllistää vaan tukea.

Minä en itse vain vaatinut mieheltäni siinä tilanteessa niin paljoa. Hänellä oli silloin kädet täynnä töitä muidenkin velvotteiden kanssa, niin olisin kokenut sen siinä tilanteessa kohtuuttomaksi. Teillä voi olla eri tilanne ja kannattaa yrittää motivoida sitä miestä ihan tutkitulla tiedolla myös passiivisen tupakoinnin vaikutuksesta äitiin ja sikiöän ja ihan sillä, että sinun on vaikea olla, kun toinen polttaa eli ihan sinun hyvinvoinnillasi. Se syntyneen lapsen hyvinvointi ja tulevaisuuden esimerkkinä oleminen saattaa vielä olla niin kaukainen asia, ettei motivoi miestä, mutta aina voi yrittää. 😄

Lapsen synnyttyä tulimme kuitenkin yhteisymmärrykseen siitä ettemme halua ensinnäkään, että lapsi voi saada myrkytyksen (jos saa nuuskaa käsiinsä ja syö niitä) tai myöhemmin huonoa esimerkkiä. Siksi olen pysynyt erossa nikotiinista ja miehenikin lopetti. Aloimme myös yrittämään toista lasta niin se nikotiini vaikuttaa kuitenkin siittiöiden laatuun myös.

Mitä mietteitä miehessä aiheuttaa, jo kysyt voisiko hän harkita tupakoinnin lopettamista. Ja todellakin suosittelen tuota mainitsemaani lääkettä. Ei sisällä nikotiinia, mutta poistaa sen mielihyvän, mitä nikotiini aiheuttaa. Oma mies syö sitä varmuudeksi puoli vuotta jotta ei retkahda. Siitä on patentti rauennut, joten olemassa vähän edullisempi rinnakkaisvalmiste. Meillä ei toki ollut mun nikotiini käytöstä kyse, mutta kun pyysin ,voisiko hän lopettaa yrittämisen aikana, koska se voi vaikuttaa siittiöiden tuotantoon, hän lopetti. Omalle miehelleni myös vaikuttanut, kun olen puhunut terveellisistä malleista mitä haluan lapsemme oppivan ja nikotiininkäyttö ei kuulu niihin. Jos miehesi vastustaa tupakoinnin lopettamista, auttaisiko, jos hän kotona käyttää vaikka vain suihketta/purkkaa/nikotiinipusseja. Tai suostuisino hän kokonaan vaihtamaan pusseihin? Helpottaisiko se sinua?

Anteeksi olin vähän epäselvä. Tarkoitin, että niillä vaikeilla hetkillä tuo on hyvä tapa löytää motivaatiota, vaikka toinen ei olisi tukena vaan ennemmin tekisi tiukkana olemisesta vaikeaa. Ei ollut tarkoitus syyllistää vaan tukea.

Minä en itse vain vaatinut mieheltäni siinä tilanteessa niin paljoa. Hänellä oli silloin kädet täynnä töitä muidenkin velvotteiden kanssa, niin olisin kokenut sen siinä tilanteessa kohtuuttomaksi. Teillä voi olla eri tilanne ja kannattaa yrittää motivoida sitä miestä ihan tutkitulla tiedolla myös passiivisen tupakoinnin vaikutuksesta äitiin ja sikiöän ja ihan sillä, että sinun on vaikea olla, kun toinen polttaa eli ihan sinun hyvinvoinnillasi. Se syntyneen lapsen hyvinvointi ja tulevaisuuden esimerkkinä oleminen saattaa vielä olla niin kaukainen asia, ettei motivoi miestä, mutta aina voi yrittää. 😄

Lapsen synnyttyä tulimme kuitenkin yhteisymmärrykseen siitä ettemme halua ensinnäkään, että lapsi voi saada myrkytyksen (jos saa nuuskaa käsiinsä ja syö niitä) tai myöhemmin huonoa esimerkkiä. Siksi olen pysynyt erossa nikotiinista ja miehenikin lopetti. Aloimme myös yrittämään toista lasta niin se nikotiini vaikuttaa kuitenkin siittiöiden laatuun myös.
Hienoa, että olette molemmat pystyneet lopettamaan. Hain tällä ehkä vertaistukea enemmän, sillä meillä toinen tosiaan polttaa vieressä koko ajan ja se on tehnyt lopettamisesta todella paljon vaikeampaa. Nuuskan käyttö ei minuakaan häiritse oman lopettamiseni kannalta.

Mies ei näe hänen tupakoinnillaan olevan vaikutusta mihinkään ja itse taas rupean olemaan sitä mieltä, että nimenomaan sikiön hyvinvoinnin vuoksi ainoa ratkaisu taitaa olla se, ettemme näe.

Todella epäreilua sinua kohtaan, ettei hän tue tässä asiassa 🤔 kyse on kuitenkin pienestä asiasta, mitä hän voisi tehdä sinun hyvinvointisi eteen, eikä aiheuta hänelle kohtuutonta haittaa

Mitä mietteitä miehessä aiheuttaa, jo kysyt voisiko hän harkita tupakoinnin lopettamista. Ja todellakin suosittelen tuota mainitsemaani lääkettä. Ei sisällä nikotiinia, mutta poistaa sen mielihyvän, mitä nikotiini aiheuttaa. Oma mies syö sitä varmuudeksi puoli vuotta jotta ei retkahda. Siitä on patentti rauennut, joten olemassa vähän edullisempi rinnakkaisvalmiste. Meillä ei toki ollut mun nikotiini käytöstä kyse, mutta kun pyysin ,voisiko hän lopettaa yrittämisen aikana, koska se voi vaikuttaa siittiöiden tuotantoon, hän lopetti. Omalle miehelleni myös vaikuttanut, kun olen puhunut terveellisistä malleista mitä haluan lapsemme oppivan ja nikotiininkäyttö ei kuulu niihin. Jos miehesi vastustaa tupakoinnin lopettamista, auttaisiko, jos hän kotona käyttää vaikka vain suihketta/purkkaa/nikotiinipusseja. Tai suostuisino hän kokonaan vaihtamaan pusseihin? Helpottaisiko se sinua?
Tuota champixia ei taida saada tällä hetkellä? Käsitin, että on vaan joku mielte lääke tarjolla? Ja mies yritti olla polttamatta seurassani käyttämällä nuuskaa. Mutta lopettaminen on myös hänelle vaikeaa ja hän hermostuu erittäin helposti, jolloin turvautuu heti tupakkaan.

Minulle olisi siis todella ok tuo nuuskan käyttö, kun nikotiiniriippuvuus hänellä vielä pahempi. Ja olen sanonut, että lapsen syntyessä lopettaminen on jäämienkin vuoksi kuitenkin edessä viimeistään. Hän pärjää nuuskalla yleensä jonkin aikaa ja polttaa kyllä kun emme näe, mutta jossain vaiheessa taas rupeaa polttamaan seurassani.

Hän ei tosiaan lainkaan näe ongelmia omassa tupakoinnissaan, vaikka puhuisi lapsen ja sikiön terveydestä ja opituista käytösmalleista tai mistä tahansa. Pitää naurettavana tupakoinnin jäämistä puhumista ja sitä, kun kerron hänen tupakointinsa ajoittakn aiheuttavan liian suuria kiusauksia, erityisesti riitojen yhteydessä. Pitää myös yliresgointina sitä, että turvaudun viimeiseen vaihtoehtoon, ettemme näe, jotta sikiö ei kummankaan tupakoinnista joudu kärsimään.

Todella epäreilua sinua kohtaan, ettei hän tue tässä asiassa 🤔 kyse on kuitenkin pienestä asiasta, mitä hän voisi tehdä sinun hyvinvointisi eteen, eikä aiheuta hänelle kohtuutonta haittaa
Ja ennen kaikkea sikiön hyvinvoinnin eteen. Tottakai teen parhaani asian kanssa, mutta kaiken maailman kipujen ja kolotusten ja mielialanvaihteluiden lisäksi nuo jatkuvat hermostumiset ja riidat vain ovat tehneet lopettamisestakin hankalampaa.

Takaisin