Tupakoinnin lopettaminen ja raskaus

Piti käydä kysyyn mieheltä 😂 jos kirjoitan oikein, niin varelikliini ratiophram on se rinnakkaisvalmiste. Äsken hän haki sitä lisää. Keskustele hänen kanssaan tästä? Jos hänellä itsellä on toive lopettaa joka tapauksessa joskus? Mieheni sanoi, että se loppu kuin itsestään, kun nikotiinista ei saanut enää iloa. Haittavaikutuksena hän syö sitten karkkia, kun siirtänyt riippuvuuden toiseen 🤣 ja saanut kiloja lisää. Mutta kerkeääpä sitten vaunulenkeillä karistaa ne 😅 hän on lopettanut tällä ennenkin, mutta alkoi sitten käyttämään uudestaan, kun hänen eksäkin tupakoi. Eli seuralla on suuri merkitys. Minä kun en käytä nikotiinia, niin hänellä oli helpompi lopettaa. Eikä tuo ole minusta ylireagointia, että et halua nähdä, onhan se kurja kun ei saa kaipaamaansa tukea ja sitten vielä pelottaa, että sikiö vahingoittuu.

Piti käydä kysyyn mieheltä 😂 jos kirjoitan oikein, niin varelikliini ratiophram on se rinnakkaisvalmiste. Äsken hän haki sitä lisää. Keskustele hänen kanssaan tästä? Jos hänellä itsellä on toive lopettaa joka tapauksessa joskus? Mieheni sanoi, että se loppu kuin itsestään, kun nikotiinista ei saanut enää iloa. Haittavaikutuksena hän syö sitten karkkia, kun siirtänyt riippuvuuden toiseen 🤣 ja saanut kiloja lisää. Mutta kerkeääpä sitten vaunulenkeillä karistaa ne 😅 hän on lopettanut tällä ennenkin, mutta alkoi sitten käyttämään uudestaan, kun hänen eksäkin tupakoi. Eli seuralla on suuri merkitys. Minä kun en käytä nikotiinia, niin hänellä oli helpompi lopettaa. Eikä tuo ole minusta ylireagointia, että et halua nähdä, onhan se kurja kun ei saa kaipaamaansa tukea ja sitten vielä pelottaa, että sikiö vahingoittuu.
Hei kiitos vinkistä! 🙌 Hän haluaa kyllä lopettaa, mutta tuntuu olevan todella vaikeaa. Täytyy ottaa tämä puheeksi, kun tuntuu, että muuten vähän keinot lopussa.

Juu, nikotiinin korvaustuotteista olen kuullut vain huonoa. Harva pääsee niistä sitten irti kuitenkaan, kun riippuvuus ylläpidetään sillä korvaavalla tuotteella. Tuokaan ei ihan sormia napsauttamalla lopeta tupakointia, edellisellä kerralla miehellä meni useampi kk mutta koko ajan väheni nikotiinia käyttö sinä aikana. Tällä kertaa loppui kolmessa viikossa. Mutta motivaatio oli ehkä nyt suurempi, kun oli vauvanteko hommia ja nyt vauva tulossa

Juu, nikotiinin korvaustuotteista olen kuullut vain huonoa. Harva pääsee niistä sitten irti kuitenkaan, kun riippuvuus ylläpidetään sillä korvaavalla tuotteella. Tuokaan ei ihan sormia napsauttamalla lopeta tupakointia, edellisellä kerralla miehellä meni useampi kk mutta koko ajan väheni nikotiinia käyttö sinä aikana. Tällä kertaa loppui kolmessa viikossa. Mutta motivaatio oli ehkä nyt suurempi, kun oli vauvanteko hommia ja nyt vauva tulossa
Mä luulen, että jos on tosi paha riippuvuus, se että se jotenkin helpottuu (ton lääkkeen myötä) on jo paljon.🙌

Nuuska on varmaan se huonoin, jos lopettaa haluaa ja on enemmän kyse nikotiinista kuin tavasta, siinä on niin tolkuttoman paljon nikotiinia.

Itsellä ei ole tehnyt mieli edes raskauden aikana nikotiinituotteita. Ajatellut että kai hormoonit pitää huolen tästä. Joten suorilta käsin lopetus oli itselle helpoin.

@problemsolved mainitsema Champix on tehokas puhtaan nikotiininhimon tappaja, kun vaikuttaa niihin reseptoreihin mihin nikotiinikin. Itse lopetin sillä joskus aikanaan, mutta oli turhauttava tuote, kun se tapariippuvuus jylläsi edelleen. 😅 Mutta auttaa kyllä, jos käyttää ohjeen mukaan. 👍

Okei☺️ hainkin tässä vähän kokemuksia siitä, kun molemmat ovat polttaneet. Mutta hienoa silti.

Juu! Hän vaihto sähkötupakkaan pari vuotta sitten, en tiiä onko se loppuunsa yhtään ’terveempi’ vaihtoehto. Parempi tietty ois ku lopettas kokonaan😅

Juu! Hän vaihto sähkötupakkaan pari vuotta sitten, en tiiä onko se loppuunsa yhtään ’terveempi’ vaihtoehto. Parempi tietty ois ku lopettas kokonaan😅
Joo noi on vähän hankalia noi korvaustuotteet ja tosta sähkötupastakin taitaa olla vertattaen vähän tutkimustietoa, mutta ei taida sekään hyvää tehdä. Mulle lopettamisesta teki hankalaa, kun toinen vetää röökiä vieressä. Nuuskat sun muut ei oo itteä samalla tavalla häirinnyt.

Tähän koitin hakea vähän ajatuksis ja vertaistukea, mutta ei tunnu olevan semmosia pariskuntia, että molemmat ois polttaneet. Mä luulen, että sikiön vuoks nyt ei vaan sitten nähdä niin ei kenenkään tupakointi häntä vahingoita suoraan tai välillisesti.

Mies tupakoi edelleen, itse ollut nyt pian 1,5v ilman tupakkaa. Kahden nuorimman välissä tupakoin kun en imettänyt tuota nyt 4v.

Minua ei tuo miehen tupakointi varsinaisesti häiritse, mutta eihän se varmasti hyvää tee lapsille haistella. Raskauden aikana minua ällötti tupakan haju ihan kunnolla niin pysyin hyvin kaukana aina kun poltti 😅

Edit. Puolison reaktio mun lopettamista kohtaan oli positiivinen ja kannustava ja on jaksanu kehua ja kannustaa edelleen siinä että en oo sortunu polttamaan vaikka hän tupakoi.

Mies tupakoi edelleen, itse ollut nyt pian 1,5v ilman tupakkaa. Kahden nuorimman välissä tupakoin kun en imettänyt tuota nyt 4v.

Minua ei tuo miehen tupakointi varsinaisesti häiritse, mutta eihän se varmasti hyvää tee lapsille haistella. Raskauden aikana minua ällötti tupakan haju ihan kunnolla niin pysyin hyvin kaukana aina kun poltti 😅

Edit. Puolison reaktio mun lopettamista kohtaan oli positiivinen ja kannustava ja on jaksanu kehua ja kannustaa edelleen siinä että en oo sortunu polttamaan vaikka hän tupakoi.
Ihanaa, että asenne on ollut kannustava. Tuo on kyllä hyvä, että ällöttää niin ei tule kiusausta varmaankaan sitten. ☺️

Ihanaa, että asenne on ollut kannustava. Tuo on kyllä hyvä, että ällöttää niin ei tule kiusausta varmaankaan sitten. ☺️
Välillä on ollu kyllä olo että "jos tupakoisin niin nyt polttaisin". Mutta en oo silti sortunu enää ja yks motivaattori on tuo pikkuihmisen imetys.

Välillä on ollu kyllä olo että "jos tupakoisin niin nyt polttaisin". Mutta en oo silti sortunu enää ja yks motivaattori on tuo pikkuihmisen imetys.
Joo voin kuvitella, näitä kuulemma tulee joillain vielä pitkänkin ajan kuluessa. Mulla myös toi pienen ihmisen terveys motivoi riittävästi. Vaati nyt sen että en oo tekemisissä lapsen isän kanssa tällä hetkellä, kun asenne ei ole kannustava ja polttaa itse vieressä koko ajan ja lisäksi turhaa riidan haastamista koko ajan. Tuolloin tupannut sortumaan, kun riitaa ja sitten tietysti ihan hirveät itkumorkkikset ton viattoman pienen takia. Nyt onneks menee hyvin ja toinen saa kehittyä ja kasvaa rauhassa niin kuin kuuluukin.🙌

Sekin tuli mieleen, et kumpi on lapselle haitallisempaa, että isä tupakoi vai että isä ei ole ollenkaan kuvioissa.. 🤔 Tietysti jos teillä parisuhde muutenkin "huono" tai riitelette tai meinasitte muutenkin erota, niin toki riitelevässä perheessäkään ei lapsen ole varmaan hyvä olla.

Mutta oma isäni siis tupakoi kun äitini oli raskaana, samoin lapsuudessani ja on tupakoinut koko ajan. Ikävää jos tupakoinnin takia olisin menettänyt isän.. Tosin he erosivat muista syistä myöhemmin.

Sekin tuli mieleen, et kumpi on lapselle haitallisempaa, että isä tupakoi vai että isä ei ole ollenkaan kuvioissa.. 🤔 Tietysti jos teillä parisuhde muutenkin "huono" tai riitelette tai meinasitte muutenkin erota, niin toki riitelevässä perheessäkään ei lapsen ole varmaan hyvä olla.

Mutta oma isäni siis tupakoi kun äitini oli raskaana, samoin lapsuudessani ja on tupakoinut koko ajan. Ikävää jos tupakoinnin takia olisin menettänyt isän.. Tosin he erosivat muista syistä myöhemmin.
Se lapsi on kohdussa eikä tiedä onko se isä paikalla, mutta tietää kyllä kun tupakkaa on lähistöllä tai pahimmillaan saa siitä osansa äidin aineenvaihdunnan kautta ja myös sen, jos äiti voi odottaessaan jatkuvasti huonosti. Ja kyllä tossa taitaa olla kyse siitä tuen puutteesta siinä missä juuri nyt sikiön terveys on etusijalla, eikä nyt varsinaisesti aiheeseen liity, mutta kuten tuolla aiemmin kirjotin niin riitaisaa on... Oli se syy erota mikä tahansa niin eiköhän se siitä johdu ettei toinen tai molemmat voi hyvin. Lapsihan ei tässä tilanteessa ole menettämässä ketään..

Toivon edelleen aloitukseen liittyviä viestejä..

Muokattu viimeksi:
Mä lopetin tupakan seinään, kun tein positiivisen raskaustestin. Vieroitusoireiden takia olin kovin kiukkuinen ja riideltiin paljon, mutta kunhan ne loppuivat, riidat väheni onneksi.
Mies ei siis mitenkään tukenut lopettamista, enkä saanut ymmärrystä siihen miksi olin kiukkuinen.

Mies itse polttaa edelleen. Menee vain kauemmas minusta ja lapsesta polttamaan ja pysyy jonkin aikaa kauempana tupakoinnin jälkeen. Ei aikomusta tai halua lopettaa ollenkaan, enkö sitä häneltä vaadikkaan.

Takaisin