Tupakka

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Mikä on suhteesi tupakkaan?

Itse aloitin lukiossa polttaa, vaikka vihasin tupakkaa sydämeni pohjasta teiniksi asti. Lopetin sitten viitisen vuotta myöhemmin, kun mies sitä toivoi ja lapsihaaveet tulivat ajankohtaiseksi. Enää en voisi kuvitella aloittavani, mutta hassua ja älytöntä on, että joskus tekee mieli.

En oo koskaan polttanut. Tai no, baari-iltoina joskus pari, kun kaveri on tarjonnut, enkä oikein edes tiedä, miksi olen tarjoukseen tarttunut. En vihaa intohimoisesti, mutten ymmärrä, miksi polttaakaan. En voisi myöskään kuvitella, että olisin puolison kanssa, joka polttaa, sen verran yököttävänä koen kuitenkin tupakoinnin.

Aloitin yläasteella polttamaan ja esikoista yrittäessä ehdin ennen plussaa lopettamaan, mutta ensimmäinen raskaus meni kesken, joten aloitin uudestaan. Seuraava lopetus oli sitten plussan tullessa.
Jostain tyhmyydestä sitten kun imetys ei esikoisen kanssa onnistunut niin aloin taas polttamaan jossain vaiheessa. Lopetin taas uuteen plussaan ja sen jälkeen en ole polttanut kuin joskus viihteellä yhden ja todennut, kuinka kamalaa tupakka on. Silti sitä tekee vieläkin joskus alkoholin kanssa mieli polttaa. Ja sitten kun polttaa niin ei todellakaan teekkään mieli. Lopettamisesta siis n. 5v jo aikaa, eikä arki elämässä tule enää sellaista nyt voisin polttaa yhden tunnetta, kuten vielä muutama vuosi sitten vielä satunnaisesti tuli.

En ole koskaan polttanut, vanhempani ovat ja kärsin siitä lapsena. Suhtaudun tupakkaan vihamielisesti, inhoan jokaista ohikulkijaa, joka pilaa hengitysilmani ja lisäksi yleensä heittää natsan maahan. Pidän tupakointia todella tyhmänä ja lopettamisen puutetta heikkoutena.

Mieheni poltti ennen kuin aloimme seurustella, mutta jostain syystä lopetti niin, että ei ole koskaan haissut seurassani eikä tietenkään polttanut. Aluksi joutui käyttämään nikotiinikorvaustuotteita.

Vanhempani ovat lopettaneet tupakoinnin, kun ovat sairastuneet tupakan aiheuttamiin sairauksiin.

tuuripolttelin silloin tällöin joskus haarukassa 20-29v. koskaan en kuitenkaan ollut koukussa vaan ihan yksittäisiä röökejä kun huvitti. kun alettiin yrittää esikoista jätin kokonaan pois eikä sen jälkeen ole tullut koskettua tupakkaan :)

Aloitin polttamisen 15-16 v ja lopetin kun alettiin odottaa esikoista, vajaan 10 vuotta poltin ja lopettaminen oli yllättävän helppoa:joyful: enkä oo enää polttanut, enkä polta! Mieli kyllä tekis huonosti nukutun yön jälkeen mennä kahvikupposen kanssa pihalle mutta koska ei ole röökiä taloudessa niin tapahdu :stop: samoin jos haistaa tyynenä pakkaspäivänä tupakan ja kahvin niin kyllä vaan tekis itsekin mieli imut vetäistä :oops:

Maistoin teininä pari kertaa enkä tajua mikä jossain niin yököttävässä vetää puoleensa.

Poltin 2-3 vuotta ja lopetin kun plussasin. Mutta se raskaus päättyi keskenmenoon ja sen jälkeen aloitin uudestaan polttamisen mutta lopetin muutaman kk jälkeen kun plussasin uudestaan ja nyt olen ollut 6kk polttamatta mutta vieläkin välillä tekee mieli polttaa

En ole koskaan polttanut. Maistanut joo, joskus kännissä poskareita vetänyt "kännissä ja läpällä" ehkä muutaman kerran (kun olin mukana näytelmässä jossa piti "polttaa" niin piti "harjoitella"...) Mutta tupakka on ällöttävää enkä tajua miksi kukaan aloittaa sen tavan. Se haju ja ne natsat raivostuttaa yli kaiken. Hintaa saisi nostaa entisestään, niin suuri haitta on kyseessä.

Mieheni (40+v) on polttanut teinistä asti ja vasta esikoisen synnyttyä onnistui lopettamaan ja siirtyi sähkötupakkaan. Nyt 5v myöhemmin pääsi siitäkin eroon ja sanoo ehkä päivittäin olevansa niin onnellinen, voivansa niin paljon paremmin. Jos jotain voisi sanoa nuorelle itselleen niin ei röökiin koskisi. Huomaan eron itsekin: iho ja hiukset ei juuri rasvoitu vaikkei suihkussa kävisikään, iho muutenkin sileämpi ja rypyt huomaamattomampia, mieliala korkeammalla eikä yhtä kireä.

Miehen isosisko, kohta 50v sairaanhoitaja, alkoi tupakoimaan pari vuotta sitten uuden miehensä myötä. Ei koskaan polttanut ennen. En voi käsittää. Hän myöntää olevansa jo koukussa. Älkää hyvät ihmiset aloittako. On parempiakin tapoja myrkyttää itsensä.

Senverran oon maistanut että tiedän ettei oo mun juttu. Koulussa kaverit poltti, olin usein niiden kanssa tupakkanurkalla seurana ilman että poltin itse. Samoin baarissa saatan käydä ulkona polttavan kaverin kanssa muutenvain. Tupakkakoppiin en mene.

Mun vanhemmat poltti kun olin lapsi/nuori. Mulla olis mielikuva että ihan autossakin, ikkunanraosta vain puhalleltu savut ulos. Ja kotona liesituulettimen alla. Isä lopetti kerrasta kun olin n 15v, ja se päätös on sillä pitänyt. Äiti on räpistellyt pari kertaa irti mutta sortunut aina uusiksi ja polttaa aina vain. Äiti oli kuulemma polttamatta odotus- ja imetysaikana, pointsit siitä vaikka silloin ei varmaan ollut edes näin hyvin tutkimustuloksia haitallisuudesta mitä nykyään.

Kavereissa on muutama joka polttaa, suurin osa ei. Yksi vetää aina odotusajatkin, kun kuulemma hän tietää itse paremmin. Että olis niin iso stressi vauvalle sen nikkistelyt kuin haitta mitä rööki aiheuttaa :shifty::mad:.

Poltin satunnaisesti silloin tällöin 19 -vuotiaasta lähtien. Ehkä tupakan-pari viikossa, jos sitäkään. Pahin tapa oli varmaankin mennä polttavan miehen seuraksi ulos ja polttaa sitten itsekin. Kokonaan ilman tupakkaa olen ollut raskauden ja imetyksen ajat, enkä koe että olen koukussa koskaan ollutkaan, kun ei tule tarve polttaa, pelkästään sosiaalinen tapa. Tykkään tupakantuoksusta eikä se mielestäni pahalta maistukaan, mutta en ajatellut enää palata edes satunnaissauhutteluun ihan terveyssyistä. Miestäkin olen pitkään ahdistellut lopettamaan, mitä hän on kyllä yrittänyt. Sikareita voisin kyllä vielä joskus polttaa.

Molemmilla vanhemmillani on erittäin kielteinen suhtautuminen tupakoimiseen, mutta jännästi meistä tyttäristä on yhdestä tullut jatkuvasti polttava ja kahdesta muusta sitten satunnaispolttajia.

Teininä maistanut kerran, kun paras ystävä poltti. Ei ollut minun juttuni, eikä ystäväkään onneksi enää polta. Nykyään tupakansavu ällöttää ja yritän suojella lapsiani myös naapurin sauhuttelulta.

Joskus 17-20 vuotiaana poltin satunnaisesti, alkuun jämiä ja sitten viihteellä ollessa. Koskaan en ole yhtään askia itselleni ostanut ja nyt on mennyt 8 vuotta täysin ilman tupakkaa, eikä ole aikomustakaan siihen koskea.

Takaisin