tupakka ja raskaus

  • Ketjun aloittaja tuntematon
  • Aloituspäivämäärä
T

tuntematon

Vieras
Olen lukenut useita keskusteluja aiheesta, mutta en ole vielä törmännyt tähän asiaan. Eli, pystyykö joku kertomaan että oma tupakointi raskausaikana vaikutti vauvaan? Joko heti kasvuvaiheessa tai myöhemmällä iällä? Joka keskustelussa löytyy näitä "terve vauva tuli" -äitejä.
Odotan siis vauvaa ja lopetan tietysti tupakoinnin, vaikka pirun vaikeaa se tulee olemaan.
 
En ole tupakoinut koskaan, mutta kyllähän siinä aika suuret riskit on. Vauvan hapen saanti vaikeutuu mitä enemmän tupakoi, puhumattakaan kaikista muista kehityshäiriöistä... Kyllä se, joka on polttanut raskausaika enemmänkin ja saa terveen lapsen, saa kiittää onneaan!

Onnea sulle hyvästä päätöksestä! Toivottavasti todella onnistut ja päätöksesi pitää! Kannattaa aloittaa HETI itsensä vieroittaminen tupakasta, niin mitään vahinkoa ei ehdi edes tapahtua, jos tapahtuu... Mutta itse en lähtisi tilanteessasi arpomaan, että kuinkahan käy..? Tsemppiä!
 
Kiitos tsempeistä!
Alempaa löytyikin ketju, jossa mainittiin kaikkien väittelyiden seassa myös näitä "ei niin terveitä lapsia"
 
Mun mielestä vois ihan vaan jättää kirjoittamatta että on polttanu koko raskausajan ja terve vauva-jutut. Moni lukee vastauksia ja hakee hyväksyntää ja "lupaa" polttaa sitte iteki ku muutki on niin tehny. Kyllä nykyään tuetaan todella hyvin sitä lopettamista niin ei se siitä ole kiinni että olis vaikeeksi tehty.
 
Niinpä, minunki pari tuttavaa ovat polttaneet raskaana ollessaan, ja molemmat saivat TERVEET lapset. Tai näin toistaiseksi, mitä tulevaisuus sitten tuo tullessaan.
Tietenkään en toivo pahaa , jos joku sitä miettii! :D

V*tuttaa vaan kun minulle sitten naureskellaan kuinka tosissani olen tämän tupakan lopettamisen kanssa :O

Nyt siis minä olen se hysteerikko joka haluaa seurata suosituksia. :D
 
Tutullani on 4 lasta. Hän poltti kaikkien raskauksien aikana ja jokaisella lapsella on jonkinlainen kehityshäiriö. Ei mitään maata kaatavaa mutta on kuitenkin. Onko syynä tupakointi vai geenit. Kuka tietää.
 
Tsemppiä tupakoinnin lopettamiseen! Hyvän päätöksen teit, masuasukaskin kiittää :)

Ei ole kokemusta miten tupakointi raskausaikana vaikuttaa mahdollisesti lapseen, mutta oli pakko tulla kirjoittamaan kun luin miten sulle naureskellaan tupakoinnin lopettamisesta.

Itse poltin myös ennen raskautta, mutta positiivisen testin tehtyä lopetin. Erään tuttavan reaktio kyllä ihmetytti, kerroin että raskauden myötä lopetin myös tupakoinnin kokonaan, mutta rehellisesti sanoin että kyllä välillä mieli tekisi sauhut vetäistä. Tuttava oli samantien tarjoamassa tupakkaa, ja sanoin, että vaikka kuinka mieli tekisi, en sorru. Ja siihen tämä tuttavani alkoi kertomaan (ja puolustelemaan) kuinka pari hänen kaveriaan polttivat maximissaan 5 tupakkaa päivässä vaikka raskaana olivat. Itse kyllä ihmettelen niiden ihmisten reaktioita, ketkä kummastelevat päätöstä lopettamisesta.

Joka tapauksessa, jätä muiden mielipiteet omaan arvoonsa, teet hyvän teon tulevalle lapsellesi :)
 
Joo juurikin näitä kommentteja "tulihan minunkin lapsesta terve", "ei se vähäinen tupakointi mitään saanu aikaan"
No samapa tuo, polttaa en aio enää, kiusallaankaan.
 
Eikös muutenki tupakointi vaikuta lapseen myöhemmin jos ei vauvana? Siis päiväkodissa/koulussa keskittymishäiriöitä tms.. Että vaikka saakin sen "terveen lapsen" niin ne ongelmat voi puhjeta vasta kouluiässä.
 
Mieheni äiti tupakoi raskauden aikana, vauva syntyi yhdellä toimivalla keuhkolla ja melkein kuoli pienenä vauvana, kun ei saanut happea kunnolla. Paha astma hänellä on nykyään, keuhko jotenkin ihmeen kaupalla alkoi kuitenkin toimimaan. Vihaan anoppiani joka ikinen kerta, kun tupakasta ja raskaudesta tulee puhetta..

Hienoa päätös sinulta lopettaa, älä lotkauta korvaasikaan ihmettelijöille.. Ihan päivän selvä asia, että tupakoiminen raskausaikana kasvattaa riskejä mm kehityshäiriöihin.
 
Muokattu viimeksi:
Lähipiirissäni on kaksi naista, jotka ovat tupakoineet raskausaikana. Näillä naisilla on yhteensä viisi tällä hetkellä 2-11- vuotiasta lasta. Näistä viidestä lapsesta neljällä on paha astma, yksi syntyi pikkukeskosena ja kahdella on kehitysviivästymää. Kukaan ei tietenkään pysty osoittamaan, että nuo kaikki tai mikään noista johtuisi siitä, että lapsi on altistunut tupakan sisältämille myrkyille sikiöaikana, mutta uskon, että nuo naiset kantavat aikamoista henkistä taakkaa raskauden aikaisen tupakoinnin vuoksi.

Hienoa, että olet lopettanut tupakoinnin!
 
Niin sepä tässä on kun kukaan ei voi varmuudella sanoa, mikä häiriö kehityksessä johtuu mistäkin. Häiriöt voivat myös näkyä vasta huomattavasti myöhemmällä iällä esim. vaikeutena lisääntyä. Itse kuitenkin välttäisin kaikkea, millä voi olla negatiivista vaikutusta koko toisen ihmisen elämään. Ei ole kiva vanhemmalla iällä esimerkiksi lohduttaa masentunutta aikuista lastaan, joka kärsii lapsettomuudesta.
 
Ihmisen joka ei ole valmis joustamaan omista haluistaan lapsensa hyvinvoinnin takia ei todellakaan kannata lapsia edes harkita..
 
Tuttavani poltti raskausaikana, nyt 5 vuotias poika sairastaa hengityselin sairautta sekä hänen puheensa on viivästynyt. Keskittymisongelmia sekä ylivilkkautta tästä myös seurannut. Hänkin syntyi "terveenä" niinkuin moni muukin tuhkalapsi.
 
Mä jossain törmäsin sanontaan "joka kerran kun poltat tupakkaa raskausaikana, on kuin puristaisit napanuoraa nyrkissä"
 
Takaisin
Top