"tuomio" käynnistykseen hirvittää.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Banijaa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Banijaa

Silmät suurina ihmettelijä
Kävin tänään yliaikakontrollissa ja viikkoja on nyt kasassa 41+ 4. maanantaiksi on aika käynnistykseen varattuna josta nyt sitten huoli, koska olin hädintuskin sormelle auki ja olen kuullut että käynnistys voi olla todella tuskaista jos paikat ovat lähes kypsymättömät. Ensikertalaisena en paljoa asiasta todellisuudessa tiedä, joten olisin iloinen jos joku voisi kertoa omista kokemuksista. Kiitoksia etukäteen :)

Hih, haluatko varmasti tietää?? ;) No ei.. Itselläni kaksi synnytystä takana, mutta kumpaakaan ei ole tarvinnut käynnistää joten en ole ehkä se paras kertomaan..
Syy miksi kirjoitan on se, että halusin sanoa että älä pelkää! =) Olen kuullut tuttavilta kivuliaita ja ei kivuliaita juttuja. Jokainen on oma yksilönsä ja oma kipukynnys joten kukaan ei voi sanoa mitä tulet tuntemaan =) Rennosti ja reippaasti siis synnyttämään, sitä tulet vielä hymyssä suin miettimään monet vuodet eteeenpäin =) TSEMPPIÄ!!! =))

Kiitoskiitos :) täytyy vain yrittää kehittää muuta ajateltavaa siihensaakka ja yrittää vielä jotain jos lähtis vielä itellään käyntiin, vaikkei lääkäri paljon toivoa antanut mutta aina on toivoa :)

Itse oon ainakin todennut, että se tulee kun sitä vähiten odottaa =D (ja ihan olen jostain lukenut, että tuleva äiti kun rentoutuu niin synnys saattaa käynnistyä,. en muista mikä siinä oli se vaikuttava tekijä, mutta kuitenkin) Eli ei muuta kuin rentouttavaa viikonloppua, jalat pöydälle, kasa herkkuja ja leffat pöyrimään! =D

Mut käynnistettiin 41•5. Meillä oli ongelmana ettei tyttö oikein laskeutunut missään välissä. Mullakaan ei ole kokemusta normisynnytyksestä joten en osaa verrata mutta ainakin mulla supistusten käynnistäminen tipalla aiheutti heti 10 minuutissa kovat supistukset jotka tulivat samantien minuutin välein. En halua pelotella mutta mulla ainakin oli tosi kivuliaat ja toive synnytyksestä ilman epiduraalia ei kyllä onnistunut. Sen verran oli kovat supistukset eikä tosiaan taukoja ollut koska väli oli se minuutti. Mutta epiduraalilla meni hyvin. Meillä valitettavasti ei käynnistys kuitenkaan onnistunut vaan 12 tunnin jälkeen lääkäri lähetti sektioon pysähtyneen synnytyksen takia. Mutta ainakaan mulle ei jäänyt mitään pelkoja. Vaikka kivut olivat kovat ne kuitenkin kesti ihan hyvin. Ainoa mikä harmittaa on leikkaukseen joutuminen.. Mutta se on kuitenkin harvinaista. Mutta onnea teille synnytykseen. Sitä käynnistystä ei tartte pelätä :)

Ehkä et kuitenkaan halua kuulla :D ... Itselläki käynnistettii yliaikaisuuden ja ison koon vuoksi. En ollu edes sormelle auki. Sattui niin saatanasti, lopulta käytettiin imukuppia ja tuli pahat 3 asteen repeämät. Noh vauva sylissä ja kaikki unohtuu, käynnistetään tai ei "palkinto" on niin suuri, ettei  mieti enää kipuja.
Sitäpaitsi 3 asteen repeämät tulee 1% synnyttäjistä. Toivottavasti, et kuulu meihin harvoihin..

Oiken paljon tsemppiä! hyvin se menee!

Täytyy vaan toivoa parasta ja että vauva saadaan turvallisesti maailmaan, ja toivottavasti olette toipuneet synnytyksestä hyvin :)

Minä kävin yliaikaiskontrollissa rv 41+5 ja tuolloin kohdunkaulakanava oli hävinnyt kokonaan mutta en ollut yhtään auki. Käynnistykseen menin 42+1 ja tuolloin olin 2cm auki. Synnytys käynnistettiin puhkaisemalla kalvot. Tämän jälkeen odoteltiin supistuksia joita kyllä tuli mutta ei tarpeeksi voimakkaita. Laitettiin oksitosiinitippa ja supistuksiin tuli tehoa. Jossain vaiheessa sain epiduraalin. Ei tuo minusta nyt mikään älyttömän kivulias ollut. Mutta tosiaan käynnistystapa riippuu missä tilanteessa käynnistykseen mennään. Ehtiihän sulla tuo vauva hyvin vielä lähteä syntymään itekseenkin :)

Mulla käynnistettiin kaks päivää synnytystä, se oli henkisesti rankkaa, mutta jälkeenpäin ajatellen hyvä juttu :) Paikat ei ollu auennu eikä kypsyny itellään lainkaan. Käynnistyttyään synnytys eteni suht nopeasti, kesti kaikkiaan noin 9 h. Pääsin saliin heti, kun vedet meni, koska vesi oli vihreetä. Epiduraalit osu just eikä melkeen ja sen vuoksi olen kokenut kivuttoman (!) alatiesynnytyksen! Tyttö syntyi lopulta vkolla 42+2 ja oli 3,5 kiloinen.

Ballonki on yks vaihtoehto käynnistää... kysy sitä :) Sen jos saat ja sillä käynnistyy niin supistukset on ihan omia ei kemiallisia. Mulla on käynnistetty yks lapsi sillä ja voin suositella... paikat oli sentin auki kun asennettiin paikoilleen ja samantien alkoi supistukset ;) Ja siis mulla on useampi lapsi joita ei oo käynnistetty. Luultavimmin nyt tämä tulevakin lapsi käynnistetään ja jos mahdollista niin ballongilla :)

Meidän synnytyksen lyhyt versio. Perjantaina yliaikaiskontrolli, jossa olin 3 cm auki (ei mitään supistuksia ollut tuntunut missään vaiheessa). Maanantaille käynnistysaika, jos vkloppuna ei tapahdu mitään. No, ei tapahtunut. Maanantaina aamulla klo 9.00 oksitosiinitipalle. Alkoi tuntua PIENIÄ siis oikeasti pieniä supistuksia. Menkkakivun kaltaisia, ei edes niin pahoja. Päivän aikana annosta nostettiin vissiin 5 kertaa, mutta mitään ei tapahtunut. Illalla klo 17.00 olin edelleen 3 cm auki ja tippa päätettiin poistaa, kun ei auta. Vietin yön sairaalassa ja tiistaina aamulla 8.45 laitettiin kalvot puhki. Vesi oli vihreetä, joten saman tien tehokkaampi tarkkailu. Sain uudelleen oksitosiinin auttamaan edistymistä. Vähitellen alkoi tulla voimaa suppareihin, mutta pahin oli jatkuva selkäkipu, joka puoleen päivään mennessä oli niin kovaa, että pyysin jotain tuhdimpaa kivunlievitystä. Sain epiduraalin yhden aikaan ja sen jälkeen oli kuin ei oliskaan eli kaikki kivut katosi. Klo 15.00 olin edelleen 3 cm auki ja lääkäri totesi, että nyt lähtee leikkuriin ja vauhdilla. Klo 15.46 oli pieni tytteli maailmassa. Syy synnytyksen pysähdykseen löytyi leikkurissa, tyttö oli väärässä tarjonnassa leuka edellä suu auki eikä siis olisi mitenkään mahtunut 4,5 kilon kroppansa kanssa alakautta ulos. 

Eli enpä minäkään tiedä ns. normaalikäynnistyksestä ja synnytyksestä mitään, mutta vaikka kipuja oli muutaman tunnin aika reippaasti, niistä selvisin miehen tuella ja epiduraali pelasti. Pyydä rohkeasti vain kivunlievitystä, jos siltä tuntuu ja kerro heti alkuun kätilölle peloistasi. Itselläni oli tukena myös kätilöopiskelija, joka oli käytännössä lähes koko ajan vieressä ja antoi vinkkejä ja tukea miehen lisäksi. Ja tosiaan, se pieni palkintonyytti sylissä unohtaa nopeasti, että oli joskus jotain kipuja ollutkaan :)

Mulla alotettiin kypsyttely cytotecilla rv 39+6 ja muksu synty rv 40+3, paikat oli alottaessa suunnilleen sentin auki ja kanavaa ei juurikaan jäljellä. Oisko ollu 40+1 kun yritettiin laittaa ballonkia, sattu aivan saatanasti ja lopulta huusin että kun ei siinä selvästikään mitään tule niin antakaa olla :D Normaalisti se on kuulemma ihan helppo juttu, mutta mulla oli kohdunsuu vielä niin takana ettei siitä sen takia tullu mitään ja siksi myös sattu niin paljon. 40+2 aamupäivästä tilanne kohdunsuulla edelleen sama, mutta lähdettiin saliin ja pistettiin tippaan. Vedet meni siinä kahden aikoihin iltapäivällä ittekseen, mutta illalla klo 21 olin vasta 2 cm auki. Epiduraali ei enää tehonnut, joten tässä vaiheessa kätilö teki semmoset koktailit että rentouduin ja nukahdin ja klo 01 olin 10 cm auki ja alettiin ponnistelemaan, ponnistus kesti 27 min. Olihan ne kivut ihan helvetillisiä, mutta eipä mulla ole mitään vertailupohjaa joten en tiedä oliko käynnistelyn ansiosta kivuliaampia mitä muuten. Näin jälkikäteen ajateltuna ei se niin kamalaa ollut ja tän tarinan pointti se, että yritä olla vaipumatta epätoivoon ja pysyä rentona, hyvin se menee :) Mullakin kun sen puudutekoktailin ansiosta rentouduin, ja se avautuminen vihdoinkin alkoi niin ihan hyvin meni. Tsemppiä paljon!

Minulla oli viimeisessä lääkärineuvolassa kohdunkaulakanava hävinnyt ja olin 1 cm auki. Silloin ajattelin, että tulee varmaan ennen laskettua aikaa kun oli jo laskeutunut. Mitä vielä, ei mitään tuntemuksia ja yliaikaiskontrolli sovittiin. Aika olisi ollut silloin seuraavan viikon tiistaina, mutta perjantaina alkoikin tapahtumaan. Jotain holahti, ei ollut lapsivettä ainakaan testin mukaan (lapsivedet eivät tulleet koskaan, oli aika vähissä). Soitin miehen töistä kotiin ja lähdettiin sairaalaan tarkistamaan tilanne. Olin ihan varma, että kotiin vielä joudun. Pieniä menkkamaisia kipuja oli. Yllätyksesksi olin 4 cm auki ja suoraan saliin. Kivut alkoivat hiljalleen koventua ja lääkitykseksi sain oxycontinia pistoksena kerran, ilokaasu ja kätilöpuhui minut ympäri epiduraaliin (onneksi). 4,2 kiloinen poikamme syntyi yöllä ja kokonaisajaksi tuli 7,5 tuntia. Merkasivat synnytyksen alkaneen siitä kun soitin sairaalaan. Kivuliaista supistuksista synnytykseen meni 5 tuntia.

Halusin tarinani kertoa siksi, kun olin jo itsekin alistunut käynnistykseen mutta toisin kävi. Eli niinkuin joku joku täällä neuvoi, niin rentoutumista vain nyt, ehkä synnytys alkaakin pian.

Minulla käynnistettiin synnytys lievän raskausmyrkytyksen takia, tosin viikkoja oli vasta 36+6 kun tabletteja ruvettiin antamaan, 37+1 kalvot puhkaistiin, kun kanava oli kokonaan hävinnyt, olin sitä ennen jo 2 cm auki. Synnytys oli nopea, kokonaiskestoksi tuli 5 tuntia 24 minuuttia, epiduraalin sain pari tuntia kalvojen puhkaisun jälkeen kun olo oli niin tuskaisa eikä synnytys edistynyt. Sen jälkeen sain oksitosiinitipan ja aukesin hujauksesssa 10 senttiin. 10 minuutin ponnistuksen jälkeen syntyi pienikokoinen tyttö. :) Itselle jäi tosi hyvät kokemukset vaikka synnytys olikin käynnistetty keinotekoisesti.

Minulla käynnistettiin synnytys lievän raskausmyrkytyksen takia, tosin viikkoja oli vasta 36+6 kun tabletteja ruvettiin antamaan, 37+1 kalvot puhkaistiin, kun kanava oli kokonaan hävinnyt, olin sitä ennen jo 2 cm auki. Synnytys oli nopea, kokonaiskestoksi tuli 5 tuntia 24 minuuttia, epiduraalin sain pari tuntia kalvojen puhkaisun jälkeen kun olo oli niin tuskaisa eikä synnytys edistynyt. Sen jälkeen sain oksitosiinitipan ja aukesin hujauksesssa 10 senttiin. 10 minuutin ponnistuksen jälkeen syntyi pienikokoinen tyttö. :) Itselle jäi tosi hyvät kokemukset vaikka synnytys olikin käynnistetty keinotekoisesti.

Mukava kuulla "helppojakin" käynnistyksiä, vaikka tuskinpa mikään tapa synnyttää niin herkulta tunnu :) jotenkin sitä kuitenki eksyy aina lukemaan kaikki sieltä kurjimmastapäästä =D

mä kirjoittauduin osastolle sisään rv 42+1, kun yli meni eikä mitään tapahtunut enkä ollut edes kovin auki, hyvä jos sormelle. käynnistys aloitettiin cytotecilla puolen päivän aikaan ja iltapäivällä jatkettiin, muttei siinä mitään merkittävää muutosta tullut, aukesin ehkä 1,5cm. ensin suunnitelmana oli et jatketaan seuraavana aamuna samallai, mut lääkäri päättiki haluta laittaa vielä sillon illalla ballongin ja sepä sit laitettiin. onnistui onneksi heti ja oli kyl aika tuskallista. ballongi saiki sit ihan kunnon supparit käyntiin ja aukesin sit 30-45min siihen 3cm:n ja ballongi tuli ulos.

pääsin sit heti synnytyssaliin ja soittamaan miehen takas sairaalaan (hän vei mut aamulla sinne). salissa sit jatkettiin käynnistystä puhkaisemalla kalvot ja asentamalla oksitosiinitippa ja sitpä siinä meniki koko seuraava yö siinä auetessa. kivut oli kovat ja sain ihan alkuun ilokaasua, lämpötyynyjä ja sitten kovien kipujen aikaan petidiiniä, kunnes sen vaikutus loppui ja kätilö kysyi lekurilta, voinko saada epiduraalin. sain onneksi ja sitä vedinki sit sen enempiä miettimättä yht. kolme kertaa yön aikana.

aamulla vauvan pää olikin jo synnytyskanavassa ja sain alkaa ponnistamaan. ponnistusvaihe oli mulla kaikkein kivuttomin, ponnistin supistusta vastaan ja lopulta mulle tehtiin vielä eppari, kun en meinannut saada vauvaa kunnolla ulos.

olin eka ton synnytykseni jälkeen, etten synnytä yhtään lasta enää ikinä, mutta nyttemmin mieli on muuttunut ja kuumeilen toista, eikä mua haittaa vaikka seki synnytys jouduttaisiin käynnistämään :)

Mulla kypsyteltiin paikkoja rv. 42+0, 42+1,42+2. MITÄÄN ei tapahtunut! (Oli muuten elämäni pisimmät 3 vuorokautta) Sitten normitarkastuksessa onneksi meni lapsivedet ja alkoi ihan itse synnytys. Silti sain vauhtia tipalla salissa, ja tosiaan mitään taukoja supistuksissa ei ollut. Hyvä asia, että se onneksi pisti kirjaimmelisti vauhtia ja lapsi pääsi maailmaan nopeasti.

Käynnistettiin 41+3. Yksi tabletti laitettiin, muutaman tunnin päästä meni lapsivedet ja siitä eteni itsekseen. Normaali ja helppo synnytys kaikinpuolin :) Ei mitään huonoa sanottavaa käynnistyksestä! Relax ;)

Takaisin