Tuoksuuko vauva mielestäsi hyvältä? - Gallup!

Tuoksuuko vauva mielestäsi hyvältä?


  • Kaikki äänestäjät
    49

Miramaria

Tietävä tietäjä
Facebook-sivuillamme kysellään tänään (liittyen etusivun juttuun Äiti, olet koukussa vauvan tuoksuun), tuoksuuko vauva hyvältä. Ajattelinpa tekaista tällaisen gallupin, kun tämä on mietityttänyt itseänikin! Eli: Tuoksuuko vauva sinun mielestä hyvältä?

Ja perusteluja! Minä en oikein ole mitään mieltä. Eiväthän vauvat nyt (pukluja ja kakkaa lukuunottamatta) pahalta haise, mutta en ymmärrä, kun vieraat ihmiset halusivat nuuhkia vauvaani. En kai siis ole nuuhkija. :grin
 
Samaa mieltä kuin ReginaVeritas. Tosin mä en muista et esikoista olisin pahemmin edes nuuskinut. Omaa vauvaa on kivempi halia ja pusutella :-) en edes muista millainen se vauvan tuoksu oli, mut se selvinnee taas syyskuussa :D
 
Vaikea sanoa, voi olla, että oma vauva saa aikaan hormonitoimintaa ja vahvistaa hoitoviettiä. Omakohtaista kokemusta omasta vauvasta saan vasta parin kuukauden päästä. Uskon siihen, että luonto on hoitanut asian niin, että vauvan tuoksu saa äidin vaistot herämään. Vähän samalla tavalla kuin se, että vauvan pupillit laajenevat vauvan nähdessä äitinsä ja nämä laajat mustat pupillit laukaisevat äidissä vastustamattoman hoitovietin.

Salaa nuuhkaisin veljenpoikaa (päätä ja sitä ihanan silkkisen pehmoista tukkaa) hoitaessani tätä vauvana, enkä kokenut vauvan tuoksua miellyttävänä tai epämiellyttävänä. Hämmennyin vain, kun aina on joka paikassa hehkutettu, että vauvat tuoksuvat ihanalta. Kun sain haistella vauvaa itse, niin sehän olikin vai haju hajujen joukossa. Jotain kummaa kuitenkin tapahtui tätä rakasta veljenpoikaa hoitaessa, koska pian alkoi kova vauvakuume ja piti pikkuhiljaa mies viekoitella lapsentekoon (:
 
Mäkään en ole juuri toisten lapsia nuuhkinut. Omaa kyllä tulee melkein aina nuuhkaistua päästä edelleen vaikka poika jo pian 2-vuotias. Huomaan heti jos joku muu on pitänyt poikaa, kun ei ole se tuttu haju vaan on myös jonkun toisen hajua. Mutta siis ainakin oman lapsen tuoksu on miellyttävä. En vaan ole koskaan erottanut, milloin kyse oli vauvatuoksusta, koska minusta haju on edelleen sama :) ehkä se olikin vaan voimakkaampi pienempänä.
 
Omaan nenään vauvat tuoksuu hyvälle, jos ei vaippoja ja pukluja lasketa :cat: On niissä joku semmonen ominaistuoksu, omasta ei vielä kokemusta, mutta tuttavien pienokaisia on tullut nuuhkittua
 
Tuoksuu ihanalta :Heartbigred Kaverit pitää mua välillä ihan outona kun nuuhkin heidän vauvojaan :grin Omat tietenkin tuoksuneet parhaimmalta, ja välillä heistä vieläkin lehahtaa se ihana tuoksu, etenkin heti unien jälkeen :Heartblue
 
Muokattu viimeksi:
Mä lukeudun kans nuuhkijoihin :D mun mielestä vauvoissa on ihana ominaishaju. En oo oikeastaan sitä koskaan tarkemmin miettinyt, miksi vauvat tuoksuu hyvältä. Nyt kun olen kaivellut kaapeista vanhempien lasten vauvavaatteita tulokkaalle, olen niitäkin nuuskutellut :D kai vauvat tuoksuvat söpöydeltä, hellyydeltä, viattomuudelta.. Jos ajatellaan näin ruusunpunaisen suodattimen läpi :)
Toinen mun heikkous on koiranpennut. Kai ne vauvat, eläimet ja ihmiset, vaan tuoksuu niin huumaavilta :D
 
Vastasyntynyt tuoksuu tietynlaiselta, tai siis se tuoksu on ekat pari kuukautta (se on aika huumaava, ja koko kämppä tuoksuu vauvalle). Mun mielestä jopa vauvan maitokakka tuoksuu "hyvälle" :D Mut sanotaan, että nyt 7-kuisena ei meidän poitsu ihmeemmin tuoksu tai haise, vaikka siis nuuhkuttelen kaveria kerta siitä tykkää.

Niin ja siis KYLLÄ, vauvan tuoksu on ihana.
 
Minä myös lukeudun näihin nuuhkijoihin. Mun mielestä vauvoilla on se ihana ominaistuoksu ja ai että jotenkin vaan tykkään siitä tuoksusta omasta ei vielä kokemusta, mutta kesäkuussa tulee sitten, varmasti paremman tuoksuista tai suloista vauvaa ei maan päältä löydy ❤️
 
Omani toki tuoksui hyvälle, varsinkin aamuisin mutta enpä ikinä ole tullut haistaneeksi muiden vauvoja tässä mielessä. Taidanpa kokeilla kun jonkun tutun vauva osuu kohdalle
 
En uskonut, että vauva voisi tuoksua millekään, mutta kyllä muistan ensimmäisinä päivinä olleeni ihan kuin riippuvainen siitä vauvojen tuoksusta. Muistelisin sen vaiheen tosin kestäneen vain joitakin viikkoja. Omia tuoksuttelen vieläkin, vaikka eivät enää sille vauvalle tuoksu. Hyvälle silti ainakin nukkuessaan. Muuten hapan maito ja puklu ovat sellaisia hallitsevia hajuja.. :D
 
Minusta vauvat tuoksuu hyvälle. Ja oma kohta 2v tuoksuu minusta ihanalle vieläki, jotenki semmonen pieni kuolan tuoksu :D
 
En oo muitten vauvoja niin nuuhkutellu, mutta oma tuoksuu kyllä ihan huumaavan ihanalle♡
 
Tottakai vauvat tuoksuu, isommilla ihmisillä on myös jokaisella oma hajunsa, vaikka heitä ei niin tarkkaan tule nuuhkittua. Vauvan tuoksu on vastustamaton.
 
Koskaan en ollut ymmärtänyt mitä tarkoitetaan sillä vauvantuoksulla, kunnes sain oman vauvani. Hullaannuin ihan täysin siihen pehmeään vauvantuoksuun nuuhkiessani lapsen päätä. Olen ajatellut sen tuoksun tulevan maidon myötä koska itse tuoksuin hyvin samanlaiselle. :grin Nyt kun lapsi on jo lähes 1,5 v. ja imetys hiipumassa niin ei lapsi mielestäni enää niin paljoa tuoksu vauvalle. Mutta silti tuoksuu hyvälle, varsinkin unilta herättyään :love017.

Ikinä en ole muiden lapsia haistellut. :eek: Eiköhän biologia liene hoitanut asian niin että omaan lapseen kehittyy mahdollisimman hyvä kiintymyssuhde, myös hajuaistin kautta.
 
Mäkin nuuskuttelen sekä 1,5v esikoista että 3kk kuopusta. Varsinkin vauvan pää tuoksuu hyvälle. Just luin jostain että on tutkittu että lapsi tuoksuu samalta kuin vanhempansa. :-)
 
Takaisin
Top