Tunteenkäsittelytaidot

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Miten näitä voi oppia? Onko ne jotain harjoituksia? Mulla olisi kova tarve. Raskas on elämäntilanne. On lasten ilmiselvää erityisyyttä (tutkimukset menossa, mutta hidasta kaikki eikä tunnu etenevän), omaa haastavaa sairautta, johon ei lääkkeet auta, töihinpaluu perhevapailta kaduttaa, ikinä ei ole enää aikaa tehdä mitään. Yksinäisyys ja ei tukiverkkoja muualla kuin toisessa kaupungissa. Lisäksi sairas vauvakuume, tuntuu että aika on lopussa. Ei vaan yksinkertaisesti ole oikea aika sille, mut pian ois pakko sitäkin alkaa miettiä tosissaan jos se yksi vielä haluttaisiin.

Minä olen joutunut paljon miettimään tunnereaktioita ja opettelemaan tunnistamaan tunteita. Todella pitkä prosessi, joka varmasti jatkuu vielä pitkään. Minun mielestäni tärkeitä yksittäisiä asioita ovat:
Opetella pysähtymään ja tajuamaan, että nyt on tämä tunne. Kun osaa pysähtyä, voi miettiä, mistä tällainen tunne johtuu. Monesti tunnereaktiot tulevat menneisyydestä, tietyissä tilanteissa on tottunut reagoimaan tietyllä tavalla. Kun osaa pysähtyä, on mahdollisuus säädellä ulospäin tulevaa reaktiota. Ja helpottaa omaa oloa, koska tajuaa, että reagoin näin, koska… Ja senhetkinen tunnetila voi muuttua helpommaksi.
Varmaan riippuu persoonasta ja eletystä elämästä, kuinka oma mieli pystyy pysähtymään ennen kuin reagoi tunnetilaan. Mutta uskon, että sitä pystyy opettelemaan. Ainakin minä olen pystynyt. Ainakin jonkin verran.

VäriSointu sanoi monia hyviä pointteja. 😊 Itse otin vauhtia terapiasta tunteiden käsittelyn suhteen. En sanoisi että kaikkien pitäisi mennä terapiaan (turkasen vaikeaa täysimittaiseen terapiaan pääseminen onkin ja oma tilanteeni oli sen tarpeessa, kun tiivistetysti omat traumat+miehen syöpä), mutta jos tuntuu liian raskaalta, keskusteluavun hakemista ei kannata lykätä liian pitkälle. Olen myös huomannut lasten tunnetaitokirjat hyödyllisiksi aikuisillekin. Niistä voi opetella niitä lasten kanssa yhdessä ja ainakin Fanni-sarjassa on aikuiselle tunnetaitotieto-osuuskin. Näitä löytyy kirjastostakin.

Vargynjan kanssa samaa mieltä terapiasta. Itse pääsin neuvolapsykologille, joka oli myös psykoterapeutti. Todella ammattitaitoinen. Ammattilainen myös auttaa nimenomaan siinä pysähtymisessä, mitä tunnetaitojen opettelu tarvitsee. Pysähtymistä, jossa päästään katsomaan omaa tunnetilaa ikäänkuin ulkopuolelta.

Takaisin