Kyllä täälläkin esikoista odottaessa masu asukista välitti, tottakai. Onhan sitä jo vastuussa pienestä ihmisenalusta ennen syntymää mm omilla ruoka ja juomavalinnoilla jne jne. Ja saa harjoitella tietyn tyyppistä vanhemmuutta ja suhdetta vauvaan. Ja syntymä on aina merkittävä tapahtuma, kaikille. Samoin ekat viikot ja kuukaudet menee esikoisen kanssa pitkälti uuden opettelussa. Vuorovaikutustahan ei aluksi paljoa ole, kun vauva ei itke, hän on tyytyväinen, thats it... Se voi joskus yllättää esikoistaan odottaville. Alku voi olla rankka ja sitä voi ihmetellä kun vauva vain vaatii ja vaatii ja itse pitää jaksaa antaa ja antaa ehdoitta. Näinhän me kaikki tehdään, Mutta se rakkaus omaan lapseen, se tunne mikä menee miljoonasti ohi puolison rakastamisesta, se ehdoton ja hurja voima tuli kuvioihin kyllä paljon myöhemmin. ONNEKSI olin tähän varautunut, ystäväni tiesi kertoa ettei tämä hurja voima ja tunne välttämättä tule heti ja se on varsin normaalia ja tavallista. Mulla meni pari kuukautta esikoisen kanssa , ennenkun pääsin kokemaan sen hurjan hekuman omaan lapseeni. Tämä tiedoksi ensikertalaisille, aina elämä ei mene kuin leffoissa. Serkullani oli todella vaikea alku eikä tätä tunnetta syntynyt ekana vuotena ollenkaan! Olivat niin rikki, väsy ja hajalla että tämä vahva tunne ja rakkaus tuli vasta ekan vuoden jälkeen! Sekin normaalia...
Nyt asian kokeneena, oma suhtautuminen on varsin eri. Nyt kun tietää mihin on ryhtymässä, ei mun juuri tarvi asiaa miettiä. Tiedän mihin kaikki johtaa, millainen on vauva vuosi, saati sitten kun hän on taapero ja kuinka ihanaa on hullaantua tästä uudesta tulokkaasta. Nyt ei tarvi asiaa miettiä, tai tressata, tulee kun tulee.. todennäköisesti aikaisemmi nyt kun silloin, luulisin. En malta odottaa niitä ekoja viikkoja, esikoisesta ne meni ihan sumussa eikä jostain syystä otettu juuri valokuviakaan!?! Masussa tätä pikkuista on hauska verrata esikoisen puuhiin, kuinka erilailla käyttäytyvät, kukahan siellä on? :)