tummanruskea vuoto alkuraskudesta

levotonodottaja

Vasta-alkaja
Olen nyt 5+4 ja oman kierron mukaan tuli ruskeaa vuotoa (vähän) nyt se alkoi uudestaan, mitään kipuja ei  ole ja raskausoireet ovat kuitenkin tallella.. todella huolestunut olen mitä tämä on ja kuuluuko se tähän? neuvolaan soitettu ja jokaiseen paikkaan mihin voi, kukaan ei kerro syytä miksi näin tapahtuu. onko muilla ollut ja pitääkö tässä nyt panikoida tai siis lopettaa se panikoiminen... =( raskaus on enemmän kun odotettu

Moi! Miulla oli itelläni alkuraskaudesta toodella kovia alavatsakipuja ja jonkin kerran taisi tulla ruskeaa vuotoa. Mikään ei kuitenkaan ollut vialla ja neuvolastakin silloin sanoivat, että jos kivut on jatkuvia ja yltyy ja tulee verta, niin silloin pitäis sitte käydä näyttämässä. Toki jossain sanotaan, että ruskea vuoto voi viitata kohdunulkoiseen raskauteen, mutta jos sulla kipuja ei ole, niin siitä tuskin on kysymys.

Uskoisin, että kaikki on kunnossa, jos sulla ei kerta kipuja ole ja raskausoireet pysyneet samanlaisina. :) Paljon onnea odotukseen!

itse suositan että käyt tutkituttamas et kaikki varmast kunnos. itellä viimeks raskaudes joka päätty keskeytyneesee keskenmenoon oli tuhrua mutta oireet vaan jatkui, sitä kesti koko rv 7 ja sitten rv 12 alkoi uudestaan, mentiin sairaalaan ja lääkäri teki sisätutkimuksen ja ultran ja totesi että pikkuinen oli kuollut rv 7 jo. rv 7 minua ei otettu sairaalassa vastaan (asun ulkomailla) joten tietämättäni olin kantanut 5vk kuollutta pikkuista sisällä.

TOKI se ruskea vuoto voi olla harmitontakin joten oman harkinnan mukaan mutta itse en kyllä enää kertaakaan vain odota vuodon loppumista ja toivo parasta vaan menen suoraan lääkäriin ja vaadin ultran. 

Alkuraskaudessa esiintyvä ruskea vuoto on ymmärtääkseni melko tavanomaista. Tai niin minulle ainakin aina sanottiin, kun panikoin oman vuotoni kanssa. Vuoto alkoi n. viikolla 6 ja jatkui viikolle 9. Kävin viikolla 8 ultrassa (asun Hollannissa - täällä tehdään kaikille odottajille ultra n. viikolla 8 lasketun ajan tarkistamiseksi), jossa selvisi vuodon syyksi munasolun kiinnittyminen kohtuun eli kiinnittymisvuoto. Ultran tehnyt kätilö sanoi, että ruudulla näkyi vielä melko runsaasti "vanhaa verta", joka todennäköisesti valuisi pois jossakin vaiheessa. Ja valuikin... vuoto alkoi uudelleen viikolla 11, jatkuen parisen viikkoa. Sen jälkeen se loppui kokonaan. Onneksi tiesin odottaa vuotoa ultran jälkeen - muuten olisin varmaan ollut täysin hermona! Kivaa tuo vuotaminen ei kuitenkaan ole... minulle se jätti jatkuvan huolen vauvan hyvinvoinnista koko raskauden ajaksi. Siitä huolimatta, että tiesin vuodon olleen harmitonta.

Toivotan sinulle kaikkea hyvää ja paljon onnea raskauden johdosta. Eiköhän kaikki mene ihan hyvin :)

Pelonsekaisin tuntein odotan huomista ultraa. Kaikki mennyt rv10lle hyvin ja viikon 11 lopulla alkoi ruskea tuhruvuoto. Vatsa ei ole juuri ollut kipeänä, mitä nyt pientä kipristelyä. Aivan kamala viikonloppu takana. Epätietoisuus tässä pahinta on ja se ettei voi tehdä mitään. Ainoa vaihtoehto on vain odottaa. Vaikea on ollut pitää itsensä rauhallisena, kun pelkää kaikista vakuutteluista huolimatta pahinta.

Täällä kohtalotoveri! Nyt raskausviikkoja vasta 6+2-5 ja tuhrua on tullut vaihtelevasti koko tämän raskauden ajan, eli nyt yli kaksi viikkoa. Oikeastaan se alkoi jo aikaisemminkin, jo ennen kuukautisten poisjääntiä.

Olen myös soittanut kaikkiin mahdollisiin paikkoihin, neuvolaan, äippäpolille ja yksityiselle. Viesti kaikista paikoista on ollut sama: Ei tutkita elleivät kivut ole kovat ja/tai vuoto muutu runsaammaksi. Raskausoireet ovat muuten vahvat (järjetön väsymys, palelu, rinnat arat, pahoinvointi), mutta eniten tietysti huolestuttaa juuri tuo keskeytyneen keskenmenon/ kemiallisen raskauden mahdollisuus. No, yksityiselle pääsemme ensi viikolla ultraan tarkistamaan tilanteen jos siihen mennessä ei tapahdu muutosta huonompaan. Mutta on tämä kyllä inhottavaa tämä epätietoisuus, vaikka tietääkin ettei muuta voi kuin odottaa...

Mulla oli kans vuotoa alkuraskaudessa,olikohan silloin viikkoja 5+jotain,yhden päivän ajan tuli ensin ruskeaa vuotoa ja vähän vertaki...Olin tietenki aivan hepuleissa ja soitin neuvolaan,sieltä täti totesi että ei hätää,se on normaalia.Mutta eihän sitä jaksanu/voinu tyytyä siihen vastaukseen niin varasin sitten ajan terveyskeskukseen,yleislääkärille.Lääkäri totesi ennen tutkimusta että "tämä on sitten hyvin todennäköisesti mennyt kesken,mutta tutkitaan nyt kuitenki".Siinä aikansa tutki kunnes totesi että oikeastaan hän on vain yleislääkäri eikä gynekologi joten ei osaa sanoa mikä on tilanne..(mahtavaa ammattitaitoa ensin sanoa että on kesken ja sitten vasta myöntää ettei oikeastaan tiedä mistään mitään...)
No,tämä lääkäri laittoi kuitenki lähetteen naistenpolille missä tehtiin alkuraskauden ultra,ja siellähän se pieni oli edelleen mukana ja aivan oikealla paikalla.Tietenki senkin jälkeen oli vähän epävarma olo,mutta neuvolassa viikolla 8+3 kuunneltiin sydänäänet jotka kuulu niin selvästi että häipy huolet sen vuodon osalta.
Kannattaa tosiaan käydä tarkastuttamassa,kovin nihkeästi tuntuvat ottavan tutkimuksiin noissa tapauksissa,mutta aina kannattaa yrittää puskea oma tahto läpi.=)

Hei, itselläni nyt toinen raskaus menossa ja nyt on vk 30 alussa. Itselläni alkuraskaus oli yhtä tuhruttelua ja vuotoa aina viikolle 22 asti. Kävin pissatestit,gynetutkimukset sun muut läpi ja kaikki silti ok. Mutta oman itsesi vuoksi kannattaa käydä tutkimuksissa varmuuden vuoksi. Toivotaan että on samanlainen ohimenevä vaikkakin huolta aiheuttava juttu kuin itsellänikin! Hyvää odotusta.

Toivottavasti teillä kaikilla muilla tuhruttelijoilla huoli on turha. Omalla kohdallani se ei ollut. Nyt viikko kkm jälkeen on edelleen vuotoa. Sikiö vastasi viikkoja 8. Masentavaa kun ensimmäinen raskaus yli neljän vuoden yrittämisen jälkeen ja sitten käy näin. Elämäksi tätä kai kutsutuaan, mutta ei tämä reilulta tunnu. Hoitohenkilökunta yritti olla kannustava, et nythän on todistettu ettei teissä ole vikaa. Ikää vaan rupee olemaan sen verran (37), ettei tässä ihan hirveesti luomuna lasta enään tarvitse toivoa jos seuraavaan tärppiin menee se sama neljä vuotta. Huoh!

Toivon kaikille kaikesta huolimatta huoletonta raskautta ja toivon, että te kaikki saatte pienet nyyttinne syliin asti.

Takaisin