Tuliset ruuat

hiiri82

Satasella mukana keskusteluissa
Olen jostain lueskellut, että raskaana ollessa ei suositella kovin tulista ruokaa. Mun tekee niiiiin mieli jotain Thai cubea tai tulista kebab-ruokaa...*huokaus* Miksi siis tulisia ei saisi syödä ja miten ne mahtavat vaikuttaa sikiöön?? Onkos mulla kohtalotovereita joiden tulista hammasta kolottaa?
 
Mä olen ainakin syönyt molemmissa raskauksissa ja jopa esikoisen imetyksen aikana tulisia ruokia. Mulla on muutenkin aika ronski mauste käsi kun kotona ruokaa teen. En oo huomannu että mitenkään ainakaan esikoiseen on vaikuttanut, muuten kun että on mausteisiin tottunut.
En mä oo tollasta kuullutkaan että ei suositella tulista ruokaa muuten kun saattaa tietty närästää.
 
Meille sanottiin neuvolassa, että suolaa pitää välttää (tai siis vähentää suunnilleen minimiin) ruoanlaitossa, mutta kaikkia muita mausteita saa läträtä ruokaan ihan mielin määrin, ja ruoka saa olla myös tulista, ei haittaa. Pääasia, ettei ole turhan suolaista.

Anna siis mennä vaan!
 
Loistavaa, että saa syödä mausteita! Enpä muista mistä mahdoin sellaisen ohjeen kuulla, ettei saisi syödä kovin tulista ruokaa. Varmaan sen närästyksen vuoksi on jossain varoteltu. Eli nyt varmaan uskallan lähteä sinne kebabille hyvillä mielin. :) Närästykseen mulla on auttanut viinirypäleet. Niitä voi napsia pikkuhiljaa kunnes helpottaa röyhyt. Auttoivat jopa hernekeitto-närästykseen joka mulla oli paha jo ennen raskautta.
 
heippa!

mulla raskaus vasta ihan alussa,mutta mulle ei maistu mikään muu kuin tulinen/ mausteinen ruoka.chiliä menee joka ruokaan ja leivän päällä on pakko olla kasa chiliä :)
 
En nyt muista kuulinko tän Englannissa asuessani (jossa eri suositukset raskaanaoleville ja vauvoillekin synnyttyään ruokavalion suhteen) mutta että tulinen ruoka saattais edesauttaa synnytyksen käynnistymisessä siellä loppuvaiheessa. En tiedä onko ihan puuta heinää! Itse rakastan tulista ruokaa ja ikkunoillamme kasvaakin tusina chilipuita joissa jo runsasta satoa näkyvissä :) en aio siis vältellä ja sitten lopuksi varmaan nautin suoraan puusta jos ei muuten lähtöä sairaalaan tule ;)
 
Tuskin chilistä muuta haittaa on, kuin närästys.
Itse asun Thaimaassa, jossa olin raskaana ja synnytin, ja voin kertoa, että en ole vältellyt chiliä, tai ei kai siltä voikaan täällä välttyä :D

Anna mennä vaan!
 
Täällä myös yksi, jota etenkin raskausaikana himotti kaikki tulinen sapuska. Ja sitä syötiinkin sitten oikein kunnolla! Mulla ei närästyskään haitannut kun vasta raskauden loppuvaiheilla, joten sekään ei vaikuttanut asiaan. Muutenkin tuolloin närästi oikeastaan ihan kaikki, riippumatta siitä mitä söi. 

Itse söin ihan normaalisti (eli myös tulista ruokaa) imettäessä. Tuolloin mulle neuvolan kätilö sanoi, että vauvan pitäisi olla kohdussa tottunut jo äidin syömään ruokaan, ettei vaivoja tulisi esim. tulisesta ruuasta jos sitä on syönyt raskausaikanakin. Tiedä tuota... Tosin itse ajattelin, että vauvoilla on aina jonkun verran vatsavaivoja enkä vältellyt mitäään ruoka-aineita koko imetyksen aikana. 
 
Itsekin tätä pohdin alkuraskaudesta, kun tuntui ihmisillä olevan vahva mielipide ettei tulista saisi syödä. Mistään oppaasta en kuitenkaan mitään varoituksia löytänyt, vain maininnan, että voi pahentaa närästystä. Muutenkin tykkään tulisesta ruoasta mutta raskausaikana varsinkin himottanut juuri kaikki siivet ja thaikkuruuat. Onkohan siinä perää että lapsi tottuu masussa makuihin ja mausteisiin? Tuo tuolla tulee sitten vaatimaan chiliä ja tabascoa.
 
Mä oon kans muistaakseni jostain lukenut ettei tulista ruokaa suositella mutta en kyllä muista mistä sen luin. 
 
Takaisin
Top