Tukiviittomat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tukiviittoen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
T

Tukiviittoen

Vieras
Miten tukiviittomat toimii? Meidän pitäisi alkaa käyttää niitä mutta olemme vähän hukassa.

Tukiviittomissa puhutaan normaalisti, mutta puheen lisäksi viitotaan se lauseen tärkein sana. Siis esim. Nukkumaan, syömään, maito, leikitään, lisää tms. Mikä onkaan tärkeää. Oon kattonu ihan YouTubesta tukiviittoma ohjeita ite.

Jos teille on joku virallisempi taho kehottanut tukiviittomien käyttöön niin heidän tulisi siihen tarjota myös ohjeistusta. Kysele ihmeessä opetuksen perään.

Mutta noin lyhyessä yksinkertaisuudessaan, tukiviittomia käytetään yhdessä puheen kanssa tukemaan viestin perillemenoa ja auttamaan lasta kommunikoimaan itse. Viittomat ovat samoja kuin suomalaisessa viittomakielessä (tai niitä voi keksiä itsekin, mutta silloin kommunikointi onnistuu tietty vain oman perheen kesken) ja lauseesta viitotaan enintään muutama tärkein sana. Viittomia voi etsiä esim papunetistä tai suomalaisen viittomakielen sanakirjoista. Youtubessa ja ylen Areenassa on viittomakielisiä lauluja ja ohjelmia.

Alkuun kannattaa lähteä vähän kerrallaan. Opettelee vaikka muutaman lelun viittoman (esim auto, pallo, kirja) ja niitä sitten leikin yhteydessä käyttää mahdollisimman paljon. Siitä sitten pikkuhiljaa lisää lapsen mielenkiinnon kohteiden ja omien tarpeiden mukaan, esim vaatteet ja erilaisia toimintoja, kuten syömään, nukkumaan. Viittomien omaksuminen saattaa lapselta kestää kauan, mutta kannattaa sitkeästi pitää niitä omassa käytössä, ei lapsikaan niitä käytä jos ei aikuinenkaan.

Tsemppiä opetteluun 😊

Joo, perään täytyy itse kysellä aktiivisesti! Meille tulee vanhemmille yksityinen tukiviittomien opetus, mutta se piti hakea itse vammaispalveluhakemuksella. Samoin se siis piti itse muistaa selvittää siltä viittomia suositellulta taholta, miten ja mistä. Hankalalta tukiviittomat voi aluksi tuntua, kun ihan ummikkona niitä pitää alkaa opettelemaan, tiedän. Mutta kyllä ne siitä alkaa luonnistumaan! Papunetissä on minusta tosi selkeesti noista asiaa:

Takaisin