Tukiverkostot

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko teillä tukiverkkoja? Miten usein saatte tukea/apua?

Meillä on mun äiti, joka auttelee. Olisi aika paljon rankempaa, jos ei olisi ketään, kuka edes välillä siivoisi täällä, ottaa lapset hoitoihinsa tai yökylään tai hoitaa lasten yöheräilyt. Joskus on myös todella piristävää päästä miehen kanssa vaikka kauppaan kahdestaan.

Meillä asuu koko minun puolen sukuni lähistöllä ja hoitajia olisi monta. Jotenkin vaan ei tule pyydettyä juurikaan apua, mutta silti perheessä on viisi innokasta, jotka ehdottavat itse, että tahtovat tehdä jotain lapsen kanssa. Joskus tulevat meille kotiin, joskus lapsi käy heillä kylässä ja joskus lähtevät yhdessä johonkin. Yökylässä kuopus ei ole koskaan ollut, emme ole kokeneet tarpeelliseksi eikä lapsi ole pyytänyt viidestä neljä olisi varmasti innokkaita myös ottamaan yökylään, äidilleni en enää ehdottaisi, kun hänellä alkaa olla jo ikää ja tarvitsee rauhalliset unensa.

Kesällä miehen vanhemmat ovat lapsen kanssa mielellään. Silloin käydään yleensä miehen kanssa metsässä tai kaupassa.

Anoppi on meidän ainut tukiverkosto. Hän auttaisi enempikin mutta pyydämme apua vain tarvittaessa. Yleensä silloin jos lapsi pitää hakea hoidosta 17 mennessä ja me emme siihen ehdi. Näin tapahtuu onneksi vain noin 1x /kk. Joskus hän ottaa jomman kumman tai molemmat lapsista yökylään. Näin max. 1x/kk yhden yön verran. Tosin korona aikaan harvemmin. Taitaa mennä viimeisin täysin lapsivapaa ilta toissa vuoden uuteen vuoteen. Täysin tyytyväinen tähän ja kiitollinen anopille avusta. Meillä siinä mielessä hyvä tilanne että pystymme järjestelemään lasten hoidon mieheni kanssa pitkälti itse ja olemme saaneet olla terveinä.

On muutama ihminen. Eivät koskaan tarjoa apuaan itse, enkä kehtaa kysyä apua viikonloppuisin, kun on heidän omat ainoat lepopäivänsä. Viime vuonna lapsi oli kerran yökylässä yksin. En ole osannut kaivata muuta, kun olen tottunut itse olemaan lapsen kanssa 24/7 ja hoitamaan menoni lapsen kanssa. Hierojalla käyminen taitaa olla ainut, mihin lasta ei voi ottaa mukaan. Kaipaisin kyllä sellaista apua, ettei tarvitsisi itse olla aina itse kotona hoitamassa sairasta lasta.

Isovanhemmat auttaa mielellään, varsinkin mun vanhemmat. Tulevat viikossa useamman kerran kylään katsomaan lapsia, ja välillä mun äiti jää mun seuraksi koko päiväksi ja auttelee lasten kanssa niin saan kädet muuten vapaaksi/pääsen käymään rauhassa kaupassa. Miehen isä ja tämän vaimo ei ihan niin paljon auttele, mutta innoissaan ottavat varsinkin esikoista yökylään. Tätä pienempää en olekaan vielä minnekään yöksi antanut.

Äitini ja kaksi veljeäni asuvat lähellä. Äitini välillä ehdottaa että poika tulisi heille yökylään ja veljistäkin on ollut apua. Muut isovanhemmat asuvatkin sitten kauempana.

Takaisin