Tukihenkilöt synnytyksessä

Anjuska86

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Mieheni tulee synnytykseen tukihenkilöksi. Oon puhunut myös kaverilleni, että se olis tervetullut toiseksi mukaan.
Ystäväni opiskelee kätilöksi, joten sen seurassa ei tarttis ujostella olotiloja, eritteitä jne.
Lisäksi toivon, että kaveri voisi kuvata synnytyksen kulkua.

Onko kellään muulla tarkoitus ottaa mukaan kahta henkilöä?
Onko tietoa sairaaloiden käytännöistä?
Synnytän TAYS:issa eli Tampereella.
Saakohan kaksi olla mukana?

Tueksi en tarvitse kuin aviomiehen, mutta uskon että kaverilleni olisi myös hyötyä opintojen kannalta olla mukana alusta loppuun. Mä suhtaudun synnytykseen hyvin positiivisesti ja luonnollisesti (näin etukäteen).

Olisi ihanaa jos mies pääsisi..
Mutta en jaksa uskoa.
Kukaan aikaisemmistakaan ei ole jaksanut odotella suunniteltuun sektioon asti, vaan kiireellinen jouduttu tekemään, ja silloin ei kukaan pääse saliin mukaan.
Mutta jospa tämä nelonen yllättäisi positiivisesti ja pysyisikin matkassa sinne rv 39 asti, jolloin suunnniteltu sektio yleensä tehdään. Olisi kiva kun ei tarvitsisi leikkurissa olla yksin, vaikka nopea toimitus onkin.
Miksei tukihenkilöitä saisi olla kahta? Etenkin jos synnytys etenee normaalisti. Jos tulee yllättäviä käänteitä, niin sitten olettaisin että poistavat salista "ylimääräiset".
Ei kai se ketään haittaa jos synnytystä seuraa useampi. Keskenäänhän siellä hyvin pitkälti ollaan. Kätilö käy vain kurkkaamassa silloin tällöin, että onko kaikki hyvin ja muten kohdun suu on auennut. Muutenhan siellä salissa ei normaalisti henkilökuntaa ole. Ponnistusvaiheessa tulee sitten kätilö hommaan mukaan.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mielenkiinnosta Rosita, en muista onko aikaisemmin ollut puhetta mutta miksi suunnitellut sektiot?

Mä en keksi muuta syytä sille, ettei tukihenkilöitä voisi olla kaksikin, kuin pienet tilat? Mutta kysymällähän tämäkin selviää, voisin myös kuvitella että eri paikoissa on eri ohjeet ja käytännöt tähän liittyen.

Ei mahdu syntymään alakautta. Ensimmäistä 2,5 kg vauvaa synnytin 33h, ja ponnistin yli 2 tuntia. Se ei kertakaikkiaan meinannut tulla. Synnytys alkoi, vaikka vauva ei ollut edes laskeutunut. Ei laskeutunut, kun ei mahtunut kunnolla laskeutumaan.
Jestas että oli kivulias synnytys. Lopulta neiti saatiin revittyä imukupilla. Väliliha jouduttiin leikkaamaan molemmilta puolilta, että saatiin imukuppi paikalleen, kun pää oli vielä niin syvällä kanavassa.
Kaksi ihmistä tarvittiin vielä imukupin varteenkin, että saatiin 2500g rääpäle ulos. Mulla 35 tikkiä toosassa ja vauva ihan mustelmilla. Ja mikä parasta kipulääkityksestä ei synnytyksessä tietoakaan.
Sanotaanko että aika unohtumaton kokemus.
Mä en tiedä, senkö takia mun synnytykset alkaa aina niin paljon etukäteen, kun yhtään isompi ei ulos mahtuisi. Kaikki mein lapset ovat syntyessään nimittäin painaneet suurin piirtein saman verran.
Eli jos vanhat merkit paikkaansa pitää, painaa tänä neljäskin max 2800g syntyessään ja synnytys alkaa, kun painoa on tämän verran, oli viikkoja sitten 35 tai 39..
Saapa nähdä. Alateitse ei kuitenkaan ole sen koommin edes yritetty. Liian suuret riskit vauvalle..

Näin se varmasti on. Tosi hurjalle kuulostaa kyllä ruo esikoisen synnytys... Hyvä että asia kuitenkin otettu tosissaan ja ei ole tarvinnut kokeillä toisten kohdalla, joskus kuullut näitäkin että väitetään vaan että mahtuu mahtuu...

Niinpä. Paikalle jouduttiin silloin hälyyttämään synnytysosaston ylilääkäri, ja hän kun kirjasi koneelle, että jatkossa liian suuret riskit alatiesynnytykseen, niin sitä ei ole kukaan vielä rohjennut uhmata..
Joo, rajua oli, mutta hengissä selvittiin ja ilman vakavia vammoja :)
Ja toisaalta onneksi ei tarvinnut silloin leikkuriin lähteä, niin sai kokea luonnollisenkin synnytyksen. Vaikka luonnollisuus taisi kyllä olla vähän kaukana ;)

Anjuska: luin pshp:n sivuilta aikasemmin, että tukihenkilönä saa olla yksi (isä ta joku muu) ja doula. :) synnytän myös taysis. :)

Näin luki pshp:n sivulla: 27. Montako tukihenkilöä saan ottaa synnytykseeni mukaan?

Puolison lisäksi doula on tervetullut mukaan synnytykseen

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Muokattu viimeksi:
mä en tiä saako salissa täällä olla ketää vai joutuuko iha yksin oleen koko homman ajan, oisha se kiva jos mies sais olla mukana mut en tiä, ulkopuolella oottamassa saa olla sen tiedän, tullu nähtyä kuinka salin ulkopuolella on melkei puol sukua äidistä ja anopista lähtien ja mikä meteli sitte ku lapsi syntyy ku naiset alkaa ääntelee käytäväs ku intiaanit. (onneks omal kohal ei ol sitä pelkoa ku ukko on ainoo joka sinne tulee en halua ketää sinne huutamaa ku intiaani)

Porvoon sairaalassa on käsittääkseni ainakin saanut olla 2 henkilöä mukana.

Mun mies tulee tueksi synnytykseen mutta sitten meillä on myös doula sovittuna molempien tueksi.

Mulla oli esikoista synnyttäessä mies ja äiti, tilanne kuitenkin se että lapsen tiedettiin jo kuolleen kohtuun.. Olisin saanut varmaan ottaa siinä tilanteessa lisääkin tukihenkilöitä..

Takaisin