Tukihenkilö mukaan perhehuoneeseen synnytyssairaalassa

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko tukihenkilö ollut mukana yöt ja päivät sairaalassa perhehuoneessa? Tai jos olisi vain mahdollista, haluaisitko sinä tukihenkilön mukaan perhehuoneeseen synnytyssairaalaan?

Olisin kummallakin kerralla halunnut perhehuoneen ja mieheni mukaan sairaalaan, mutta syystä tai toisesta se ei tullut kyseeseen.
 
Esikoisen syntyessä saatiin perhehuone ja koko perheenä voitiin olla siellä yhdessä sairaalassaoloaika. Toisen syntyessä koronarajoitukset estivät isän jäämisen kanssamme, vaikka oltaisiin haluttu yhdessä tutustua vauvaan.
 
Mies oli esikoisesta 3 yötä meidän kanssa perhehuoneessa.
2. ja 3. oli polikliinisiä synnytyksiä, eli en ollut itsekkään yötä sairaalassa, eikä kuulemma uudelleen synnyttäjille anneta perhehuoneita + sairaala oli ihan täynnä.
4. olin perhesiivessä 1 hengen huoneessa, miehelle olisi järjestynyt myös vuodepaikka, mutta oli isompien lasten kanssa. Tätä hiukan ihmettelin koska korona ja 4. lapsi kyseessä ja aimmin sanottu että perhehuoneet esikoisen saaville.
 
Kummassakaan synnytyksessä ei onnistunut perhehuone. Molemmilla kerroilla kätilö kysyi haluammeko perhehuoneen, molemmilla kerroilla haluttiin ja molemmilla kerroilla kätilö palasi kertomaan ettei perhehuoneita ole vapaana.
 
Miksi edes kysyy, jos ei ole vapaana. Kuulostaa hassulta, ennemmin kysyisi vasta kun tietää onko edes mahdollista.

Meille ei kummankaan kohdalla tarjottu perhehuonetta. Olisihan se ollut esikoisen synnyttyä kiva, jos olisi saanut olla yhdessä. Varsinkin kun en ekoina päivinä sektion jälkeen pystynyt tekemään mitään.
 
Esikoisesta oli perhehuone. Oli ihan parasta. Tokasta oltais saatu, mutta päätettiin että mies menee kotiin yöksi. Kuopuksen aikaan sairaalassa oli vähän synnyttäjiä, joten sain huoneen jokatapauksessa itselleni vaan. :folded:
 
Miksi edes kysyy, jos ei ole vapaana. Kuulostaa hassulta, ennemmin kysyisi vasta kun tietää onko edes mahdollista.

Meille ei kummankaan kohdalla tarjottu perhehuonetta. Olisihan se ollut esikoisen synnyttyä kiva, jos olisi saanut olla yhdessä. Varsinkin kun en ekoina päivinä sektion jälkeen pystynyt tekemään mitään.
Jos olit sektion jälkeen yksin, niin miten vauvan hoito/vaipan vaihto jne onnistui? Auttoiko kätilöt, jos olit vielä kovin kipeä? Itse sain perhehuoneen esikoisen (ainokaisen) synnyttyä sektiolla enkä käsitä miten olisin pärjännyt ilman apua, kun pääsin sängystä ylös vasta toisena päivänä ja silloinkin meinasin heti pyörtyä… :Grimacing Face:
 
Jos olit sektion jälkeen yksin, niin miten vauvan hoito/vaipan vaihto jne onnistui? Auttoiko kätilöt, jos olit vielä kovin kipeä? Itse sain perhehuoneen esikoisen (ainokaisen) synnyttyä sektiolla enkä käsitä miten olisin pärjännyt ilman apua, kun pääsin sängystä ylös vasta toisena päivänä ja silloinkin meinasin heti pyörtyä… :Grimacing Face:
Vastaan tähän vaikket multa kysynyt, mutta mulla takana siis 2 sektiota ja olin todella kipeä. Vauva oli mun kanssa vaikken ollut vielä ekaa kertaa edes ylös päässyt, oli mun kainalossa nukkumassa ja tissillä. Nyt kun muistelen niin koko ajan kävi joku katsomassa, tuomassa lääkettä tai vastaavaa. Autettiin siis ihan tosi paljon ja kysymättäkin.:smiling-eyes:
 
Vastaan tähän vaikket multa kysynyt, mutta mulla takana siis 2 sektiota ja olin todella kipeä. Vauva oli mun kanssa vaikken ollut vielä ekaa kertaa edes ylös päässyt, oli mun kainalossa nukkumassa ja tissillä. Nyt kun muistelen niin koko ajan kävi joku katsomassa, tuomassa lääkettä tai vastaavaa. Autettiin siis ihan tosi paljon ja kysymättäkin.:smiling-eyes:
OK, hyvä kuulla. (Siltäkin varalta, että tähän tilanteeseen vielä itse joutuisin/pääsisin.) siis olivatko apuna tyyliin ihan vaipan vaihdossakin? Itsellä meni sairaalassa 3 pv esikoisen sektion jälkeen, enkä sinä aikana yhtään kertaa vaihtanut edes vaippaa. Mutta perhehuone oli sekä tukihlö.
 
Jos olit sektion jälkeen yksin, niin miten vauvan hoito/vaipan vaihto jne onnistui? Auttoiko kätilöt, jos olit vielä kovin kipeä? Itse sain perhehuoneen esikoisen (ainokaisen) synnyttyä sektiolla enkä käsitä miten olisin pärjännyt ilman apua, kun pääsin sängystä ylös vasta toisena päivänä ja silloinkin meinasin heti pyörtyä… :Grimacing Face:

Bella Swan jo vähän vastasikin, mutta kätilöt/hoitajat auttoi. Vaihtoivat ihan vaippaa jne. Piti vaan aina pyytää apuun. En ekoina päivinä pystynyt oikein mitään tekemään. Sektio oli aamuyöstä niin pääsin ylös sängystä illalla. Muistaakseni kahtena seuraavana päivänä en kuitenkaan vielä pystynyt hoitamaan vauvaa, kun pyörrytti. Pidin vain vauvaa vieressä ja tissillä.
 
Bella Swan jo vähän vastasikin, mutta kätilöt/hoitajat auttoi. Vaihtoivat ihan vaippaa jne. Piti vaan aina pyytää apuun. En ekoina päivinä pystynyt oikein mitään tekemään. Sektio oli aamuyöstä niin pääsin ylös sängystä illalla. Muistaakseni kahtena seuraavana päivänä en kuitenkaan vielä pystynyt hoitamaan vauvaa, kun pyörrytti. Pidin vain vauvaa vieressä ja tissillä.
Ok, kiitoksia Bella Swan ja Vargynja. Hyvin samoilla spekseillä meni itsellä sektio: 2 pv synnytyksestä meni täysin sänkypotilaana ja kolmantena pääsin kotiin, mutta koko sairaala-aika tosiaan vaati muuta hoitajaa vauvalle, kun itsellä tuo ihokontaktirooli vain. Mutta aika kultaa muistot ja ihanaa oli kipestä mahasta huolimatta hoitaa esikoista. :Two-hearts:
 
Molempien synnytysten jälkeen saatiin perhehuone ja mies oli mukana sairaalassa 3 päivää. Oli kyllä onnea matkassa koska toinen synnytys oli kuitenkin nyt korona-aikana ja vauvoja syntyi paljon.
 
Takaisin
Top