Toukokuun tuulahdukset

Anjuska86

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Kohta onkin kesä!!

Meillä neiti vierasti vappuaattona ekaa kertaa. Rauhoittui äidin sylissä ja sitten uskalsi ollakin taas normaalisti.

Osaisko joku viisaampi kertoa, miksi aurinkorasvaa ei saa vauvoilla käyttää? Mistä iästä asti saa?

Oon nyt harkinnu vaunuista kopan pois ottoa. Rattaatkin saa niin makuuasentoon, että niissäkin kyllä pystyy unet ottamaan. Nykyään kun on ihan mahdollista että neiti herääkin kesken lenkin ja sit se haluu olla pystymmässä, jotta näkee maisemat.

Iloista vappupäivää! Torille mennään mutta en osta vauvalle vielä omaa vappupalloa. Metrilakua vanhemmille!

...saatoin sortua foliopalloon..taisi olla enemmän äidille kuin pojalle :D
Niistä rasvoista ollaan kai taas montaa mieltä -yllätys- ja se kurja ajatus taisi olla se, että rasvojen jotkut suoja-aineet imeytyisivät lapsen kehoon ja muuntautuisivat joksikin hormoniksi. Varmasti googlettamalla löytyy monta artikkelia aiheesta, muistan seuranneeni keskustelua viime keväänä, kun tosiaan töissä niitä rasvoja muiden lapsille levittelin. Ymmärsin silloin, että suurin huoli olisi alle 3vee lapsista.
No, itse ajattelin taas kerran, että josko ei hurahtaisi kumpaakaan äärilinjaan vaan koettaisi sitä keskitietä.. Eli ei "turhaan" läträisi rasvalla ja suojaisi vaatteilla aina silloin kun onnistuu, mutta rohkeasti laittaisi rasvaa silloin kun se on tarpeen. Ja tiedän, että toisten mielestä AINA voi suojata vain vaatteilla ja toisten mielestä AINA tarvitaan rasvaa, mutta hurjana äitinä aion olla kumpaakin mieltä ;)

Noissa rasvoissa taisi olla myös eroja, on niitä fysiologisia ja kemiallisia? Ja noita fysiologisia voisi kai melko huoletta käyttää pienilläkin, vaatteiden antaman suojan lisäksi..

Juuri niin. Ero on aurinkorasvan laadussa. Eli suojaako rasva itsessään eli se fysiologinen suoja vai se kemiallinen. Kemiallinen on "myrkyllistä" vauvalle koska imeytyy ihoon. Fysiologisesta jää se paksu valkoinen kerros joka suojaa... Apteekissa osaavat kertoa tarkemmin.

Me ollaan ostettu muumi aurinkorasvaa tolle meiän nyt reilu 2 veelle. Fysiologinen suoja :)

Kyllä olin eilen tyytyväinen rattaisiin!
Meillä on Britax B-Agile 4 matkarattaat. Nyt otin vaunukopan pois ja rattaan kankaat tilalle. Sen sai suorempaan makuuasentoon kuin esim. sitterin. Ja neiti viihtyi. Oliskohan ollut kiva, kun näki enemmän kuin vaunukopasta.

Tänään viedään vauva muutamaks tunniks hoitoon kummeille ja käydään leffassa miehen kanssa <3

Meillä on myös kokeiltu olla ilman vaunukoppaa ja poika tuntuis viihtyvän kyllä. Ens viikolla lähdetään Lontooseen muutamaksi päiväksi eikä sinne vaunuja oteta mukaan edes. Rattailla ja Manducalla pitäis pärjätä. Rattaat saa makuutasoon, joten nukkuminen niissä onnistuu hyvin.

Oiskos jotain viimehetken vinkkejä lentomatkustamiseen vauvan kanssa? Sen verran oon lueskellut että nousun ja laskun ajan kannattaisi yrittää imettää, jos mahdollista. Ja kentällä liikutaan Manducassa, kun rattaat menee ruumaan.

Vappupallon poika sai ja sillä leikki tyytyväisenä pitkät tovit. Eli siis kirkui ja sätki pallo kiinnitettynä käteen :grin

Me annettiin vaunut pois kirjaimellisesti juuri ennen koneeseen nousua ja ne myös takaisin saatiin heti ulkona kun koneesta pois raput laskeuduttiin. Lennettiin Ryanairilla.
Meidän neiti viihtyi hyvin sylissä kun itse lueskelin naistenlehtiä ja hän katseli samalla vaihtuvia sivuja ja rapisteli paperia. Pari helisevää lelua oli kans.
Jos on outoja ääniä säikkyvä lapsi, niin muksujen peltorit/mitkä vaan kuulosuojaimet voi olla lennolla.

Mä oon kans ottanut jo ratasosan käyttöön vaunuissa ja hyvin tytteli viihtyy varsinkin silloin kun ei nukuta. Varmasti kiva kun näkee vähän ympäristöä :happy: mutta nukkuu hän vielä normi päikkäritkin niissä ihan yhtä hyvin kuin vaunukopassa. Matkarattaissakin (peg perego)ollaan jo menty ja nukuttu,hyvin toimii niissäkin. Meillä aina matkarattaat autossa kun mä en jaksa niitä isoja vaunuja mukana kuljettaa kun jonnekin lähdetään.

Kolmen tunnin hoidossa olo kummeilla oli mennyt ilman kitinöitä lauantaina. Hyvä niin, koska oli kyl mukavaa miehen kanssa. Ja kiva että vauvalla muitakin läheisiä kuin isovanhemmat.
Ens perjantaina mennään kaverin synttäreille. Laitetaan itse lapset yöunille ja lähdetään käymään siis yöllä.
Viime yönä vetäsi neiti 10h taas putkeen, joten toivon samaa myös sille yölle. Mielummin taistelisi itse pullon kanssa aamulla kuin mummu/pappa yöllä... Meillä kun ei pullo ole maistunut mitenkään mutkattomasti.

Asiasta kolmanteen: Kauheen nopeesti kasvaa vauvan kynnet! No, kasvaahan toki muutenkin kauheella kohinalla...

Mä oon tuskaillut kynsien kanssa myös! Niitä saa olla ihan jatkuvasti lyhentämässä ja silti mulla on dekoltee ja käsivarret ihan naarmuilla. Poika kun tykkää raapia ja nipistellä rinnalla ollessaan. Auts.

Olen aivan innoissani tulevasta äitienpäivästä. :) Teen mummeille kortit, joissa on painojälki pojan jalkapohjasta ja ajattelin tehdä itsellenikin samanlaisen. :grin Ja kakku pitää tietty itelle leipoa. :wink

Mäkin tossa kirosin kun neljä päivää sitten leikattiin kynnet ja nytte on taas samanlaiset. :D Meillä meni matka loistavasti! Likka oli tyytyväinen autossa, nukku suurimmaksi osaksi. Ainoa että ei kakannut kertaakaan. Yleensä kakkaa kerran päivässä vähintään ja nytten ei ole neljään päivään tullut mitään. Tuntuu muutenki että kovin vähän pissaakin olisi tullu viime yönä.. mutta likka nukkui 9h putkeen! Ennenkuulumatonta ja ai että, niin ihanaa. :)

Toukokuu alkoi hyvin täällä. Käytiin Fysioterapiassa tänään ja ei tarvitse mennä enää, nyt on normaalit neuvolakäynnit sitten vaan. Tosi ihanaa, että ei tarvitse ravata tuolla sairaalassa enää! Poitsu on kuulemma kovin äänekäs ja aktiivinen, halusi poitsu jättää fysioterapeutille äänekkäät terveiset. :D

Meillä meni ulkomaanmatka hyvin! Rattaat piti luovuttaa matkalaukkujen yhteydessä, joten kantoreppu oli aivan ehdoton. Lennot meni kohtuullisesti. Kolmen tunnin lennon aikana poika kerkesi väsähtämään niin eikä osannut nukahtaa, joten huusi sitten kun palosireeni n. 20min ennen nukahtamistaan. Vanhemmista tämä aika tuntui tietenkin ikuisuudelta siinä lentokoneessa vauvaa hyssyttäessä kaikkien katseiden alla.. Jostain syystä poika kyllästyi myös rattaisiinsa, eikä suostunut matkan loppupuolella enää olemaan niissä. Matkalla lentokentälle työnnettiinkin rattaissa matkalaukkua ja vauva kulki kainalossa:grin Aikamoista lapsen ehdoilla menemistähän tuo oli, esim yksi museokäynti keskeytettiin pojan huonon tuulen vuoksi ja ostoksilla imetin sovituskopissa. Lentokentällä tuo söi Manducassa :grin Kaikki siirtymisen ja lähtemiset kesti triplasti kauemmin kun normaalisti. Pääsääntöisesti oltiin kuitenkin hyvällä tuulella ja yöt nukuttiin myös hyvin. Lähtisin uudelleen, jos tulisi mahdollisuus. Ollaankin jo suunniteltu syksylle uutta reissua jonnekin. Aina näistä oppii jotain uutta :thumleft

Muutaman päivän kun on ollut pois kotoa, niin parisuhdekin on kuin kevätsiivouksen saanut! Jotenkin ihanan rakastunut olo!
Olin kipeä viime viikolla ja mies auttoi mua hirveesti. Ja siis pois oltiin ihan anoppilassa. Mutta jotenkin se, ettei ole niitä oman kodin kotihommia ja arkipuuhia, niin se jo toi rentoutta.
Kiva kun näin naimisissakin tulee ihan kevättä rintaan!

Kyllä on joulukuisten foorumi hiljentynyt. Meitä aktiivisia kirjoittajia on nykyään melko vähän. Osa taisi olla kiinnostunut tästä vain raskausajan.

Onko mielipiteitä siitä, koska voisi kuljettaa pieniä polkupyörän lastenistuimessa?

Meillä on hetkellisesti ainakin yöunet palanneet. Välissä heräiltiin 2-5 kertaa yössä mutta nyt taas on vedellyt 8h putkeen.

Takaisin