Toukokuun tohinat

sanko

Keskustelun kolmiottelija
Heinämammat 2014
Toukomammat 2017
Koitetaanpas jos tohisteluiden lomassa sais tännekin välillä rustailtua... emoticon
 
Hih, meillä on alettu jammaileen. Loppuu vaan melko pian kun huomaa että hänet on huomattu :) muikee ilme naamalla ja yläkroppa heiluu, kenties toinen käsikin viuhuu vierellä.
Myös peruutusvaihde on löydetty, varsinkin jos hän ikäänkuin on ollut tuhmuuksissa. Ja terassilla on sellanen minikokoinen puistonpenkki, siihen alkaa peruuttaan "kilometrin" päästä, mutta tuntuu olevan tyytyväinen kun löytyy omansa kokoinen penkki.

Yöt on ollut nyt jo jonkin aikaa yhtenäiset, 20-21 - 7-9. Päikkäreitä vedellään vaihtelevasti yhdet tai kahdet.
 
Meillä tanssitaan aina vaan kun tulee hyvää musiikkia:) lisäksi lauletaan, ihhahhaa ihhahhaa hepo hirnahtaa biisin jopa tunnistaa kun poitsu alkaa laulamaan. Oli ihana seurata kun voice of Finland tuli ja poitsu alko laulamaan kun katso sitä varsinkin kun Jesse laulo....... Meillä on nyt toinen kuuri korvatulehukseen ekan kuurin jälkeen oli viikon hyvä ja sitten taa alko oireet ja tulehdus oli muuttunut märäks joten uudet lääkkeet kehiin. Raukalla on vielä kauhee yskäkin kun limaa tuntu olevan röörit täynnä ja eilen liki taas nenäkin vuotamaan. Ja tänään on meidänkin poika täyttänyt vuoden :) ja ens viikolla alkaa yötissistä vierotus..........
 
Nyt on sitten 3 yötä yötissin vierotusta takana! Ekana yönä poitsu valvoi tunnin ennen uudelleen nukahtamista, toisena yönä vartin ja viime yönä ei herätty kertaakaan tai sitten en ole itse kuullut kun on korvat niin tukossaflunssan takia ;) ainut negatiivinen juttu on et tänään sitten herättiinkin jo 6.16. Toivotaan että viime öinen jäisi tavaksi ja herääminenkin muuttuisi takas 7-8 välille..........
 
^ kyl mä uskoisin et unen pituus palautus takasin ennalleen. Mut kiva kuulla et yö vierotus on sujunu hyvin.

Näyttää siltä et meillä yöunta riittää keskimäärin 11 tuntia, ja nyt mennään yksillä päikkäreillä, kesto n 1,5tuntia. Taannoin nukku vaan 45 min ja yöllä sit nukkukin reilu 12 tuntia. Mut ihana oli se et ei räntänny väsymystään illalla, aattelin et sais laittaa toisille unille mut ei.

Onks muilla jo kiinnostusta kirjoihin, siis luku mielessä? Meijän pojalle on ihan turha yrittää lukee mitään, sivut kääntyy heti / ei kiinnota ollenka. Sisäistää kyllä tietoa = pureskelee kirjojen kulmat, suu puolillaan paperia :(
 
Meidän poika on jo jonkin aikaa jaksanut kuunnella kirjan lukemista mutta vain tiettyjen kirjojen. Eli vain suosikkeja jaksaa kuunnella, muita selailee itsekseen. Poika tykkää ihan valtavasti kirjoista. Alkuun mä olinkin vähän huolestunut, kun se vain söi niitä :D Nyt tuo saattaa viettää helposti yli 10 minuuttia katsellen ja selaillen yhtä kirjaa. Olen antanut myös muutaman ohutsivuisen kirjan nyt pojalle "omaan käyttöön", kun repiminen on loppunut. Poika on kyllä tosi tosi rauhallinen luonteeltaan ja on pienestä asti puuhannut juttuja itsekseen hyvin keskittyneesti (esim. leikki helmiradalla jo joskus syksyllä pitkiä aikoja). Meillä haastavia on nuo sosiaaliset tilanteet... Poika silmin nähden ahdistuu, jos paikalla on paljon aikuisia ja lapsia ja kova hälinä. 

Meillä yöunet kestävät nykyään 11 tuntia, tosin puoli kuudelta herää aina kitisemään, mutta nukahtaa vielä uudelleen (eikä enää pariin päivään ole edes tarvinnut imettää aamulle :) ). Päikkäreitä on kahdet, 1,5-2 tuntia per kerta. Taitaa poika nyt nukkua kaikkia niitä unia, jotka jäivät nukkumatta silloin syksyllä, kun ei nukuttu päivällä eikä yöllä.
 
Meillä myös selaillaan kirjoja itsekseen ja saattapa jos muutaman minuutin istua sylissäkin rauhassa kun luen jonka jälkeen alkaa kääntelemään sivu edes takasin. Miten puheen kanssa joko teillä tulee sanoja? meillä ei vielä sanota mitään, kovasti kyllä juttelee....... Näin viikon jälkeen vaikuttaisi siltä et poitsu herää 5-6 välillä, jatkaa kyllä unia kun käy kippaamassa uudestaan kumolleen. Tänään heräsi 7 annoin tissiä ja laitoin uudestaan sänkyyn jossa leikki itsekseen. Ja tais ottaa pikku unetkin. Meillä myös nukutaan aamu ja päiväunet jotka molemmat kestää tunnista kahteen. Yritin hetki sitten josko aamu-unet jätettäisiin pois mutta poitsusta tulee niin kitunen et en jaksa kuunnella :) Kävin itse eilen lääkärissä ja ärhäkkä korvatulehdus oli diagnoosi, ensimmäinen antibiootti aiheutti kauhean allergiakohtauksen. Muuten tää korvatulehdus menettelee mutta kun ei kuule mitään ja ruokakaa ei maistu miltään ja kerrankin ois voinut oikein kunnolla mässäillä kun ukkojen on ollu viikon reissussa. Ei musta vaan ois yh-äidiksi tai ainakaan mulla ei ois koiraa :)
 
Joulun jälkeen meidän pojalta alkoi tulla sanoja. Eka "äiti" ilman huutoa tuli helmikuussa, "isi" joskus maaliskuussa ja vähän ENNEN isiä poika kutsui nimeltä meidän kissaa ja mummin koiraa... Jotain perusjuttuja sanoo, kuten "anna" ja "mennään", "vettä". Tänään tuo sanoi ekan kerran "leipä". Iloista pölötystä kuuluu koko ajan ja jossain vaiheessa naureskelinkin, että kuka on opettanut meidän pojalle arabiaa, kun sen juttelu kuulosti ihan siltä :D Uusin suosikkihokema on takatakatakatakataka. Eli enimmäkseen juttelee ihan omaa kieltään, mutta ymmärtää kyllä niin yllättävän paljon, että pian saa alkaa varoa sanojaan :)
 
Joulun jälkeen meidän pojalta alkoi tulla sanoja. Eka "äiti" ilman huutoa tuli helmikuussa, "isi" joskus maaliskuussa ja vähän ENNEN isiä poika kutsui nimeltä meidän kissaa ja mummin koiraa... Jotain perusjuttuja sanoo, kuten "anna" ja "mennään", "vettä". Tänään tuo sanoi ekan kerran "leipä". Iloista pölötystä kuuluu koko ajan ja jossain vaiheessa naureskelinkin, että kuka on opettanut meidän pojalle arabiaa, kun sen juttelu kuulosti ihan siltä :D Uusin suosikkihokema on takatakatakatakataka. Eli enimmäkseen juttelee ihan omaa kieltään, mutta ymmärtää kyllä niin yllättävän paljon, että pian saa alkaa varoa sanojaan :)
 
Meillä ei vielä tuu ymmärrettäviä, tarkoituksenmukaisia sanoja. Omiansa tuo kovin höpöttelee. Äiti-sana on ollut jo pitkään käytössä, tosin ei vieläkään tarkoita sillä äitiä.
Ymmärtää kyllä jo uskomattoman paljon, tietty EI-sana on taasen hieman hakusessa... :)

Taas alkaa nää kesän "ihanuudet", kämppä on ku sauna. Nytkin poika meni nukkumaan haalarissa, oli ilman peittoa ihan hikinen. Vaihdettiin lyhyt hihainen/lahkeinen yökkäri, katotaan kuin käy nyt. Eiköhän tuo tarkene, muutoinkin on nukkunut ennemmin peiton päällä, jokseenkin levoton nukkuja :)

Omaa tahtoa on alkanut löytymään oikein roppakaupalla, sinne on päästävä missä muutkin touhuu. Tuntuu olevan "ulkonarkki", pihalle on päästävä ja sieltä ei millään tultais sisälle... Ja isin kyytiin on päästävä kun päältäajettava leikkuri hörähtää käyntiin =)

Tässä jo taannoin haaveilin josko pikkusisarusta koitettais alulle loppukesästä. Taitanee siisrtyä n vuodella eteenpäin, mikäli nyt haen ja pääsen opiskeleen työn ohessa. Eikä sitä lottovoittoakaan ole tullut niin töihin se sit olis syksyllä mentävä, se on niin pian!
 
Heippa, tulin piiitkästä aikaa kurkkaamaan tänne, kun en oo aikoihin ehtinyt kirjoitella. On tää koneella istuminen jäänyt vähän vähemmälle viime aikoina. :D

Meillä on nyt myös kovasti innostuttu ulkoilusta, kun lämpötila sallii ilman lapasia oleilun. Aikaisemmin poika vaan istui tumput suorina (kirjaimellisesti) hiekkalaatikossa, mutta nykyään ei lähtisi sieltä kotiin ollenkaan. :) Liikkuminen on myös kehittynyt huimasti lyhyessä ajassa, varmaan tuolla ulkona saa parempaa harjoitusta kun on vaihtelevampi maasto. Kauhulla odotan, milloin tuo alkaa kiipeilemään, toistaiseksi on vielä pysynyt maan tasalla.

Sanoja sanoo ja joitakin, tosin harvoin täysin oikein. Pojan ensimäinen sana oli "tissi" (:D), lisäksi sanoo äiti, ankka, kenkä, omppu, lamppu, nam, pai-jai ja koppoti-koppoti. Paljon myös matkii eläinten ääniä kun luetaan eläinkirjaa. Tuo ipana on muutenkin ihan kirja-fani, istuu mielellään sylissä kuuntelemassa tai vaan kääntelemässä sivuja ja monesti yksikseenkin katselee kirjoja pitkiäkin aikoja. Nyt on oppinut tuomaan haluamansa kirjan miulle tai miehelle kun haluaa lukea. Ja tosiaan melkein mikä tahansa kirjaa muistuttava kelpaa, eilen kantoi miehelle Veikon koneen mainoksen luettavaksi. :D

Meillä ei mitään suurempia tahtojen taisteluita olla vielä käyty, tai ei sen enempää kuin aikaisemminkaan. Ehkä tuo vähän kovaäänisemmin osaa jo vaatia kuin vauvana, mutta en oo huomannut mitään erityistä "uhmaamista". Väsyneenä tulee tietysti pettymys helpommin ja pukeminen on usein yhtä huutoa. Oon yrittänyt miettiä, mikä tämän ikäisen kanssa olisi se järkevin tapa toimia, kun näitä kiukkukohtauksia tulee. Tuo 1 vee ei kuitenkaan niin paljoa puhetta vielä ymmärrä, että voisi kovin paljon puhumalla selvittää näitä tilanteita. Miten teillä toimitaan? Mie oon yrittänyt vaan sanoittaa lapsen tunteita mahdollisimman yksinkertaisesti ja ottaa pojan tunteet vakavissani, vaikken antaisikaan periksi itse asiassa.. Siis esim. jos poika ei tahdo pukea, oon sanonut jotain tyyliin: "pukeminen tuntuu sinusta kurjalta, sie olisit halunnut olla ilman paitaa" tms, vaikka samalla puen edelleen lapselle sitä paitaa. En sit tiedä, ymmärtääkö tuo hölkäsen pöläystä miun selityksestä. :D
 
Hip hei, musta tulee opiskelija! Ens kuun alussa tehdään oppisopimuspaperit ja elokuusta alkaen kerran kuussa koulupäivä. Tein myös töissä hakemuksen työaikaan 30h/viikko. Vielä kun osais alkaa suunnitteleen vuorojaan syyskuulle...

Onks ideoita kun työt alottaa, niin lapsen kannalta parempi (vaihtoehtoina kun siis on) mennä aamuun vai iltaan? ja tekiskö heti useemman päivän putkeen vaiko vaan muutaman ja sit vapaat?
 
Viime viikolla sanottiin äiti, ei kylläkään tiedä sanan merkitystä :) Me tehtiin toissa päivänä kaupat omasta asunnosta ja päästään kesäkuun puolessa välissä muuttaan uuteen kotiin, ihanaa.... Vaikkakin vähän haikein mielin luvun tästä asunnosta, koska täältä on nii paljon hyviä muistoja ja ensimmäinen asunto joko on tuntunut kodilta! Tosta töihin menosta, tietty jos teet aluksi iltaa niin voit olla päivän lapsen kanssa kotona ja illan sitten lapsi isän kanssa, vai joudutko laittamaan tarhaan kuitenkin? Muista vaan että et rasita itseäsi liikaa, sillä aamu lapsen kanssa ja ilta töissä on sama kuin olisit tehnyt kaksi vuoroa putkeen....... Tästä tulikin mieleen et kohta pitää laittaa hoitopaikka hakemus menemään kaupungille kun pitää olla 4 kk ennen aloitusta jätettynä. Itse aloitan työt vasta näillä näkymin helmi- maaliskuussa mutta ajattelin laittaa jo tammikuusta tarhaan jotta saa totutella rauhassa, jottei tuu kaikki muutokset samaan aikaan sillä itsehhän käyn 500 km päässä töissä ja olen aina 4 pvä kerrallaan poissa kotoa.
 
En osaa työvuoroista sanoa mitään, kun en ole oikeastaan koskaan tehnyt vuorotyötä.. Mä jatkan elokuussa osittaisella hoitovapaalla ja teen töitä 4 päivää viikossa (ma-to), 8 tuntia päivässä eli 32 tuntia viikossa. Näin mulle jää kolme päivää viikossa kotona oloon pojan kanssa. Mun äiti tulee alkuun meille poikaa hoitamaan, mutta myöhemmin varmaan viedään hänelle. Ei olla vielä sovittu tarkemmin järjestelyistä, mutta eiköhän ne käytännön jutut sitten selviä, kun hoitopäivät alkavat. On kyllä valtavan helpottavaa, ettei tarvi miettiä mitään tarhaa tms.. Nyt tuo töihin meno ei tunnu ihan niin kamalalta, kun poika jää tutulle ihmiselle tuttuun paikkaan hoitoon :)
 
Takaisin
Top