Heippa, tulin piiitkästä aikaa kurkkaamaan tänne, kun en oo aikoihin ehtinyt kirjoitella. On tää koneella istuminen jäänyt vähän vähemmälle viime aikoina. :D
Meillä on nyt myös kovasti innostuttu ulkoilusta, kun lämpötila sallii ilman lapasia oleilun. Aikaisemmin poika vaan istui tumput suorina (kirjaimellisesti) hiekkalaatikossa, mutta nykyään ei lähtisi sieltä kotiin ollenkaan. :) Liikkuminen on myös kehittynyt huimasti lyhyessä ajassa, varmaan tuolla ulkona saa parempaa harjoitusta kun on vaihtelevampi maasto. Kauhulla odotan, milloin tuo alkaa kiipeilemään, toistaiseksi on vielä pysynyt maan tasalla.
Sanoja sanoo ja joitakin, tosin harvoin täysin oikein. Pojan ensimäinen sana oli "tissi" (:D), lisäksi sanoo äiti, ankka, kenkä, omppu, lamppu, nam, pai-jai ja koppoti-koppoti. Paljon myös matkii eläinten ääniä kun luetaan eläinkirjaa. Tuo ipana on muutenkin ihan kirja-fani, istuu mielellään sylissä kuuntelemassa tai vaan kääntelemässä sivuja ja monesti yksikseenkin katselee kirjoja pitkiäkin aikoja. Nyt on oppinut tuomaan haluamansa kirjan miulle tai miehelle kun haluaa lukea. Ja tosiaan melkein mikä tahansa kirjaa muistuttava kelpaa, eilen kantoi miehelle Veikon koneen mainoksen luettavaksi. :D
Meillä ei mitään suurempia tahtojen taisteluita olla vielä käyty, tai ei sen enempää kuin aikaisemminkaan. Ehkä tuo vähän kovaäänisemmin osaa jo vaatia kuin vauvana, mutta en oo huomannut mitään erityistä "uhmaamista". Väsyneenä tulee tietysti pettymys helpommin ja pukeminen on usein yhtä huutoa. Oon yrittänyt miettiä, mikä tämän ikäisen kanssa olisi se järkevin tapa toimia, kun näitä kiukkukohtauksia tulee. Tuo 1 vee ei kuitenkaan niin paljoa puhetta vielä ymmärrä, että voisi kovin paljon puhumalla selvittää näitä tilanteita. Miten teillä toimitaan? Mie oon yrittänyt vaan sanoittaa lapsen tunteita mahdollisimman yksinkertaisesti ja ottaa pojan tunteet vakavissani, vaikken antaisikaan periksi itse asiassa.. Siis esim. jos poika ei tahdo pukea, oon sanonut jotain tyyliin: "pukeminen tuntuu sinusta kurjalta, sie olisit halunnut olla ilman paitaa" tms, vaikka samalla puen edelleen lapselle sitä paitaa. En sit tiedä, ymmärtääkö tuo hölkäsen pöläystä miun selityksestä. :D