Toukokuu ü

fjansku ihan loistavia uutisia!! :)  tosi hienoa!! 

Jaaha..pitäsköös kans alkaa kokeileen jotain noihin yöhulinoihin... En todellakaan tiedä onko hampaita tulossa kun en mä osaa sitä silleen katsoa tai kokeilla ennen kun näkyy selvästi et pullottaa.. Mä en millään malttais siirtää tyttöä vielä omaan huoneeseenkaan... Mutta eipä meillä ainakaan oo mitään merkitystä ollu sillä nukunko ihan vieressä vai sitten jossain parin metrin päässä.. Alkaa vaan oleen jo niin väsynyt että ei jaksa päivälläkään mitään.. Ja koska sitä omaa aikaa ei oo päivällä hetkeäkään (paitsi joo ne puolentunnin päikkärit jolloin ehtii syödä) niin nyt sitten illat istun koneella kun oikeesti pitäs vaan mennä kans yhdeksältä nukkuun... 

 
Fjansku, Onnea hyvisä munuaisuutisista! Meillä Aleksilla on ollut myös hulinayöt ja kahtena yönä peräkkäin puhjennut ylös hampaat. Toivottavasti syy on siinä. Meillä mennään jo kovaa kyytiä takaperin. Ihan muutamassa päivässä oppi menemään huoneesta toiseen. Ja tänään Aleksi siis täytti tasan 6kk! Ja viime yönä oli sitten meidän perheen viimeinen imetys. Aleksi nyki ja itki kun tissistä ei meinannut tulla yhtään mitään. En ole muutamaan päivään tuntenut enää maidon nousua, joten tämä oli nyt tässä. Hyvillä mielin voin sanoa imettäneeni nyt 6kk, kun esikoisesti imetys ei onnistunut alkuukaan.
Mulla piti olla tänään sterilisaatio, mutta operaatio siirtyi viikolla, koska terkkarin piti ottaa multa papa-koe jälkitarkastuksessa, mutta hän ei sitä ottanut. Papa- koe siis piti olla valmiina tohon operaatioon. No nyt se otettiin ja samalla tutkittin kohdun limakalvot. Ei kuulemma ole vielä kuukautisia näköpiirissä :). Mulle jäi huono maku koko hommasta. Siellä kolme (yksi lekuri ja kaksi sairaanhoitajaa) tenttas mun tarvetta ja halua tehdä tämä sterilisaatio. Mä oon tän käynyt jo läpi, kun hain lähetettä. Eikä se muuten olisikaan ollut niin ärsyttävää, mutta ensimmäinen kysymys oli: " mitä jos teille tulee ero ja löydät uuden miehen, jolla ei ole lapsia mutta haluaa?" "oletko valmis uhraamaan suhteen sen takia, että et voi tehdä miehelle lasta?" Hei oikeesti!!! Mitä vuosituhatta tässä eletään? Samoin heille ei mennyt oikein jakeluun, etten voi käyttää hormonaalista ehkäisyä (verenpaine, maksa-arvot) ja ehdottivat mulle vielä kokeilua? Miks ihmeessä mä haluan hormooneja kehoon, jos tämä on meille hyvä vaihtoehto. No, aika huono maku kyllä jäi hommasta.
Tällaista tänne.
 

No jopas oli miimillä kokemus... Ei kaikki vaan näköjään ymmärrä....! Niinkun ei tunnu kaikki ymmärtävän sitäkään että oikeesti kaikki ei vaan kaipaa sinne baariin ja muihin riekkumisiin eikä kaipaa sitä että vauva menis hoitoon . Juurikin jälleen kerran sain elämänohjeita kuinka mun pitäs enemmän tavata ihmisiä ja laittaa vauva hoitoon koska muuten hän ei IKINÄ KOSKAAN totu ihmisiin eikä opi olemaan hoidossa. Just. Siis ei ikinä. Joopajoo. Ja mehän ei koskaan nähdä ketään, ollaan aina vaan kaksin neljän seinän sisällä. Just. Että osaa ihmiset olla ärsyttäviä.

Tarjosin tänään ekaa kertaa perunaa tytsylle ja tulos oli yökkimistä ja kahden lusikallisen jälkeen oksennus.. Miten te muuten ootte tota perunaa tehny ja pakastanu? 

 
Fjansku, voi ku hienoja uutisia :)
Uskomatonta Miimi, ettäs kehtaavat...Mitenhän on miehillä, kun menevät toimenpiteeseen, en oo ainakaan kuullu, että tuolla tavalla tentataan.
Meillä alkaa olla flunssa ohi. Oli kyllä tuskaisia öitä. Käytettiin poikaa jo varmuuden vuoksi lääkärissä, kun öisin itki niin paljon. Mutta ihan perusflunssaa vaan. Reppanalla oli niin hankala olla öisin, kun niin tukossa ja korvat saattoi kuulemma mennä välillä lukkoon. Tuli vähän semmonen olo lääkärissä, että oon ihan ylihuolehtivainen vanhempi, mut mistäs voi tietää, ku ei ite sinne korviin jne näe. Parempi sentään käyttää vaik turhaankin. Mennyt yö olikin tosi hyvä. Poika pärjäili omassa sängyssä, neljän maissa vähän pyöri, mutta asettui sitten kuuteen asti ja tissillä vielä seiskaan. Sain itekin univelkaa vähän lyhennettyä :)
 
Meillä esikoinen on ollut kauheessa flussassa, toivottavasti ei tartuta meihin. Kyllä mäkin aika herkästi vien noita molempia näytille, kun ei koskaan voi tietää, onko mennyt tauti korviin tai keuhkoihin. Meillä on korvakuumemittari, mutta mun mielestä sillä on aika vaikee saada luotettavaa tulosta.
huoh, välillä tuntuu, että pää hajoo tänne kotiin. Esikoinen on vaikeessa iässä ja joka ikinen syöminen, pukeminen, tavaroiden korjaaminen, peseminen tuottaa hirveen huudon ja taistelun. Välillä pinna palaa ja on pakko raivota, mitä sitten saa jälkikäteen katua. Kyllä noi vauvat ovat vielä niin ihania, vaikka valvottavat. Kauhulla odotan Aleksin tulevia uhmia.
Meillä laitettiin yöllä ainakin 20 kertaa tuttia taas kerran. Nyt sitten tehtiin sellainen siirto, että toinen valvoo joka toisen yön ja toinen joka toisen. Silloin pääsee rauhassa nukkumaan perimmäiseen huoneeseen yksin :). Näin saa kerättyä sitten energiaa päivään.
 

Voi kun meilläkin vois mies vuorostaan hoitaa noi yöheräilyt edes yhden yön....mutta ei. Eilen sanoin miehelle että mitäs jos mä nukkusin sohvalla ja hän hoitas yöhulinat, ni hän tokas siihen vaan että no mahtaakohan hän kelvata ja saada tytön jatkaan unia. No, äänensävy oli sellanen että en ees viittiny yrittää enää vaan hoidin taas ite kaiken. Tosin viime yönä herättiin vaan kaksi tai kolme kertaa ja siis ihan vaan hetkeksi mutta kumminki sen verran että uni häiriintyy ja mä alan oleen niiiiiiiiin väsyny ettei oikeesti päässä liiku enää mitään. Se on kumma juttu tuo väsymys, se lamaannuttaa ihan totaalisesti. 

Meillä on kans korvakuumemittari ja sillä on aina saatu jopa KAKSI astetta vähemmän tulokseks ku mitä sit oikeesti on eli eipä kovin luotettava... Pepusta sit oon mitannu vauvan lömpöä. Ja mä kans kyllä tosi herkästi vien lääkäriin, ihan jo oman mielenrauhan vuoksi :) 

Muuten, minkä kokoisia teidän tytöt on? Onko tosiaan tyttöjen ja poikien kasvukäyrät kovinkin erilaiset?  Niin, ja asiasta toiseen, laitoin kivan linkkivinkin soseista tonne toiseen ketjuun, mutta tässäpä se vielä tännekkin :)

http://www.nutriciababy.fi/ruokatietoa/keittokirja/fi_FI/etusivu/

 
iines: täällä kans sama ärsytys nuitten ihmisten outojen mielipiteiden takia. Miksi pitäs väkisten viiä toinen hoitoon ku ei kerran halua minnekkään juhlimaan lähteä? Mulla ainakaan ei oo pienintäkään himoa lähteä kylille riekkumaan. Oon kyllä varmasti päässy käymään ihan tarpeeksi ennen raskautta. Nyt ku vihdoin ja viimein on tuon lapsen saanu niin ei sitä haluta mihinkään hoitoon lykätä. Ja vain sen vuoksi, että se ei MUKA ikinä totu muihin ihmisiin!! En ihan tuohonkaan usko.. Oon miettiny, jos EHKÄ loppukesästä jossaki kävis, mutta enpä usko siihenkään :) En halua niin en halua ja piste :)
Toissapäivänä join ensimmäisen alkoholipitoisen siiderin ja päähänhän se meni :) Sitte tuli morkkis. Ei uskalla alkaa nuita saunajuomia oikein harrastaan ku het alko tekeen tupakkaa mieli vaikka jo viime vuoden maaliskuussa lopetin. Lujassa on seki himo ku ei vieläkään oo löysänny. Ei kestä mennä ees maistamaan ku tiiän, että jään kyllä het koukkuun. Pysyn kyllä lujana!!
Mie oon ihan keittäny ja soseuttanu potun. Pakasteina myydään nuita valmiita perunamuuseja ja niissä ei näyttäs olevan muuta ku pelkkää perunaa. Ostin pussin ja meinasin tässä testata. Sais aina sen verran ku tarttee.
Täällä tuo meijän nauhakurkku meinaa kans yökkiä jos vähän kokkareita on ruuassa. Eiköhän ne siitä totu pikkuhiljaa.
Poitsu lähti pakilla ryömimään nyt vauhdilla ja joka paikassa sitte jumissa :) Konttausasennossa nykii paikallaan, mutta ei hoksaa miten nuo raajat pelais yhteen.
 Tänään näky pikkunen hampaan nökö alaleuassa. Nukkuu muutenki niin levottomasti etten oo huomannu mitään eroa jos hampaat oireiliski.
 Oon nyt opettanu omaan sänkyyn. Ei nyt ihan niin vauhdilla mene tuo oppiminen ku väsyksissä tulee nostettua sitte viereen, että saa itekki nukuttua. On ne ajat jo pikkuhiljaa pidentyny mitä pinnasängyssä nukkuu. Eka oli kaks tuntia ja nyt parina yönä viis tiimaa menny. Eiköhän se ennen kouluun lähtöä jo opi ;) En oo ottanu mitään paineita tuosta hommasta. Sen mukaan mennään miten oma jaksaminen antaa periksi.
 
Eipä täälläkään menojalkaa vipata yhtään. Ennemmin antaisin vauvan yökylään ja tulisin kotiin nukkumaan kuin lähtisin viihteelle. Ajatuskin krapulaisesta päivästä on ihan kammo.
Meillä Aleksilla muuten puhkes tällä viikolla molemmat ylähampaat peräkkäisinä päivinä. Siinä oli syy yöhulinoihin silloin ja nyt sitten eilen nousi kuume ja kaamee räkätauti. No tää oli kyllä odotettavissa, kun esikoinen ja mummu olivat jo samaisessa taudissa.
Mä oon kanssa välillä niin kyllästynyt miehen "vauvan hoitamiseen". Sen piti tänä aamuna hoitaa pojat (mä nukuin eri huoneessa), niin herään siihen, kun Aleksi oli sitterissä ja telkka päällä. Siellä se huusi, kun oli pissavaippa ihan täynnä, nälkä ja sitten siihen vielä kakat housussa. Ei auttanut muu kuin itse nousta, kun toinen makas sängyssä. Sen jälkeen sitten mies meni tekee itselle aamista ja esikoiselle, mutta eipä taas tajunnut, että Aleksi tarvii puuron. Ei auttanut taaskaan kuin itse nousta. Sillä ei mee jakeluun, että ei vauvat kitise turhasta. Jos ne huutaa, siihen ei tutti auta, jos on nälkä, väsy tai vaippa märkä. Välillä tuntuu, että noilt miehiltä puuttuu joku ratkaiseva aivosolu, kun pitäis jotain kotihommia tehdä. Ja hei, meillä on sentään jo toinen lapsi :)). No onneks kohta alkaa keäloma, niin saa toi mieskin sitten alkaa taas enemmän lapsia hoitaa. Eihän se opi lukee Aleksia, jos sen kanssa ei tee mitään. Että tällainen aamu.....
Kiitti muuten vinkistä siitä valmiista perunasoseesta. Eiks niitä oo sitä porkkanaakin? Mä eilen tein kukkakaali/perunasosetta, mutta unohdin, että peruna menee liisteriks sauvasekoittimella. Hitto, meni koko lasti hukkaan. Tänään sitten uus yritys ja survomaan sitä perunaa siivilän läpi :))
 
Mulla ei kans menohaluja oo ollenkaan. Kai sitä tulee terassilla pistäydyttyä kun ilmat suosii, mut joo, ei todellakaan krapulaa hankkimassa :)
Meillä mies kyllä hoitaa poikaa, mut ei kovin oma-aloitteisesti. Eikä se pysty tekemään mitään muuta siinä samalla (paitsi tietenkin olee tietokoneella tai toljottaa telsua). Esim. jos itsellensä tulee nälkä niin antaa pojan heti mulle. Muutenkin hoitaa vähän niinkuin vaan sen aikaa kun mulla on jotain tähdellistä  puuhaa. Heti ku istun vaik sohvalle niin kappas, poika onkin jo mun huomassa. Helposti myös itse vaan hoidan poikaa, vaik mies on kotona. Haluun kai antaa miehelle lepohetken töiden jälkeen...liian kiltti olen. Tänkin takia käyn paitsi liikkumassa myös tapaamas kavereita säännöllisesti yksin, saavat pojat pärjäillä keskenään.
 
Meillä on sama homma tuon miehen hoitoon osallistumisessa. Oikeastaan vaan silloin, kun mulla on muuta puuhaa tai jos pyydän. Ei juuri koskaan oma-aloitteisesti.
"Hei voitko sä tehdä tälläkertaa Amsulle iltahommat ja antaa iltapuuron?" "No... Mä olin kyl just menossa ite syömään ja sit katon telkkaria." ...No, tehdään taas ite. Noistakin jutuista oon sanonut vaikka kuinka monesti, niin ei sitä enää jaksa toisen kerran sitten pyytää. Aina on jotain muuta "tärkeempää" tekemistä, esim. koneella istuminen yms. Hjooo'o.
Oon kans pyytänyt, jos mies tekis niinsanotusti yövuoron, vastauksena että "No sitten mun pitää ainakin herättää sut jos tuo ei meinaa rauhoittua tai jos sillä on nälkä." Oon yrittänyt sanoo, että sinä yönä vois antaa korviketta. Jaksaisin taas monta viikkoo jos saisin yhden yön nukkua kokonaan.

Miehet...
 
Mä en anna tolle ukolle muita vaihtoehtoja kun osallistua ton jätkän hoitoon.. toki on siihen kyllä halukaskin, mutta jos on vähäänkään meinannu lähteä tolle "mä nyt syön" -kannalle ni multa kyllä lähtee salamat sinkoileen. meillä ei kysellä että "voisitko sä" vaan jos miehellä ei ole mitään tärkeää tekemistä (töihin valmistautumista, remppaamista tms) niin törkkään muksun sen syliin ja sanon että poikas tarttis nyt sitä tai tätä - äiti on vähän väsynyt.. mikäli siis ei oma-alotteisesti toimi :D

Samoin hoitaa kyllä öitäkin ja käy törkkäilemässä tuttia suuhun. Tietty työpäivien ajan mä en edes viiti pyytää yöllä heräämään, ellen oikeesti oo tosi väsynyt. Välillä tarvii vähän töniä tai muistutella oma-alotteisuudesta, mutta musta isänkin osallistuminen lapsensa hoitoon on tosi tärkeetä, joten ennemmin mä sitte motkotan ja motkotan kunnes uppoo jakeluun. Meillä tosin on menty melkein alusta asti pulloruokinnalla, joten mies on päässyt osallistumaan koko vauva-ajan syöttämisiinkin.

Toki meilläkin tapellaan välillä siitä kumpi on väsyneempi ja kumpi tekee enemmän ja mitä tekee ja miten tekee yms. :D
 

Mulla ei siis olekkaan maailman ainoa mies joka ei tajua osallistua vauvanhoitoon, heh :) Onkohan joku uutuuden viehätys kaikonnu kun kyllä meillä mies sillon alkuun ihan itekkin tajus vaippaa vaihtaa ym.... Nyt on tosiaan kiven alla jo kaikki pesut. Ja on muuten kumma juttu toi että mies tasan tarkkaan syö ite rauhassa aamupalan, lukee lehden ym vaikka olis vauva sitten aivan märässä vaipassa. Laittaa vaan sitteriin istuun ja välillä kyselee vaan että mitä huutelet jos vauva ilmottaa että ois vähän epätyytyväinen oloonsa.... voi huokaus.... 

Ehkä noilta tosiaan puuttuu joku tietty aivosolu mikä muistuttais tollasista asioista ja sais ymmärtään että vaikka äiti on kotona ja "lomalla" töistä niin se äitikin voi olla tavattoman väsyny. Ni. :) 

Viime yönä täälä oli masuvaivaa...en tiä si tuliko mangososeesta vai perunasta vai jostain muusta.... Huomena ois tarjolla vielä perunaporkkanaa ja sitte tiistaille kokeeksi parsakaalia ja perunaa :) Banaania aattelin sitte iltapäivän aterialle :) Pitäs vaan nyt saada jo kohta se iltapuurokin käyttöön.... Ostin jo kaurapuuroo valmiiksi :) Muuten tosta perunasoseesta, mä ihan vaan haarukalla painelin ja sekotin maitoon, sitte lopuks laitoin kumminki viä siivilän läpi.. Mutta meneeks se oikeesti pakastimessa huonoksi? Ois vaan niin helppo tehä valmiiks ettei tarttis joka päivä sitä yhtä perunaa keitellä... 

 
muakin on ärsyttänyt kun kierrellen kaarrellen halutaan vauva hoitoon ja keksitään syitä et "kyllähän teijän pitää nyt oikeesti jo kahestaankin olla" tai "kyllä lapsellekin on parempi et vanhemmat nollaa välillä ja viettää kahdestaan aikaa" ja sit kun ollaan kylässä niin patistetaan aina syömään tms että voi sanoa kattovansa tyttöä sen ajan kun syödään. tuntuu et ihmiset suurinpiirtein on loukkaantuneita kun ei saa hoitoon. ja sit mies sai synttärilahjaks meille lahjakortin ravintolaan+vauvanhoitopaikka ja se lahjakortti menee pian umpeen:) aika läpinäkyvää tuo et halutaan vauva hoitoon. miks sitäkään ei voi sanoa ääneen?? ja kun mä oon nii monesti sanonu etten mä pysty antaa hoitoon... et on joku napanuora vielä katkeamatta typyyn;P

musta se et ollaan miehen kans kahdestaan on ihan sama vaik oltas kolmestaan, koska voi jutella ihan samoja asioita ja tyttö ei häiritse yhtään yhteistä aikaa, piristää vaan! ja me tykätään olla sen kans.

tosta miehen osallistumisesta..vähän riidelty mekin siitä aiheesta. mut tosi paljon tytön kanssa kuitenkin on ja tykkää ja osaa hoitaa sitä. ärsyttää vaan se et saa käskyttää et mitä pitää tehdä ja valittaa öistä kun ukkeli ei herää koskaan, saatika tarjoudu auttamaan sillon. toki töissä käy yms, mut silti. ja se et saa ite muistaa kaikki asiat mitä vauva tarvii(d-tipat jne) on ehkä se ärsyttävin juttu kun musta pitäs jakaa vastuu!
 
Mä oon kans kuullu ihan kyllästymiseen asti että täytyyhän sun nyt jossain alkaa käymään, ei sen vauvan kanssa voi aina olla. Hoh hoijaa, mä käyn omassa koira harrastuksessa 2 kertaa viikossa jolloin mies on pojan kanssa ja se riittää mulle. En oo ikinä ollu mikään baari kärpänen enkä nyt kolmekymppisenä ajatellu semmoseksi ryhtyä ! Enkä mä oo valmis edes laittamaan vauvaa yöksi hoitoon vielä kun yöt on niin rikkonaiset. Miehen sisko vetoaa aina siihen että kun miehen veljenkin muksu ( nyt 3kk ) on ollut jo useita öitä hoidossa niin meidänkin pitäis laittaa oma yöksi mummolle ja lähteä vetämään perseet. Mä sanoin viimeksi jo aika ilkeesti että ei kiitos, kun on menny hermo jatkuvaan hokemiseen että koskas te lähdette...

Meillä mies hoitaa poikaa tosi paljon. Meillä on alusta asti ollu systeemi että vuorotellen hoidetaan ilta hommat ja mies on toisi paljon pojan kanssa iltaisin kun mä olen kumminkin vauvan kanssa kaikki päivät. Kun lapsi ollaan kerran yhdessä haluttu niin se myös yhdessä hoidetaan. Tosin mun ei tarvi asiasta koskaan sanoa, mies on semmonen super-iskä joka laahaa poikaa katsomaan traktoreita ja kaivureita ja aina höpöttää että ens kesänä mennään yhdessä kone messuille :)
 
Ihan hyvää tuo peruna on ollu pakastettuna siis ite tehtynä soseena. Ei oo menny rakeiseksi tai muutenkaan muuttanu muotoaan.
 
Eilinen ilta vietettiin sitten päivystyksessä. Onneks päästiin jonon ohi, kun on näin pienestä vauvasta kysymys. Kuume meillä on jatkunut siis kolme päivää eikä eilen enää panadoli laskenut kuumetta vaain keikkui koko ajan 39 paremmalla puolella. Lähdin sitten seiskalta illalla lekuriin ja Aleksilla oli siis molemmat korvat tulehtuneet. Toinen korva pahasti toinen vielä lievästi. Onneks saatiin mukaan kipulääkettä, koska se huutokonsertti noista korvista alkoi matkalla lekuriin. Sitä ennen ei oo valittanut yhtään korvia, ei edes ole hieronut niitä. Nyt on sitten viiden päivän kuuri menossa. Viime yönä ei nukuttu yhtään joten tästä päivästä tulee kyllä täysin pyjamapäivä :). Toivottavasti tästä ei nyt tuu mitään kierrettä vaan selvittäis tällä yhdellä kertaa. Esikoisella putkitettin korvat 1v3kk iässä.
 
Olen ollut pari viikkoa reissussa, joten en ole täällä ehtinyt käymään, mutta aika samanlaisilta kuulostavat vaiheet :) Meillä tosin yöllä nukutaan aina kolme tuntia kerralla. Toi liikkeelle lähteminenhän tekee levottomaksi yöt. Kaverin vauva on noussut kontalleen öitä nyt jo toista kuukautta.. sitä odotellessa siis. Meillä löydettiin pakki ja kohta sen jälkeen rymintävaihde eteenpäin. Nyt noustaan konttausasentoon ja karhukävelyasentoon! Aika huiman näköistä! Huvittaa, jos toi poika lähteekin karhukävelee eikä konttaamaan!

Ensimmäinen hammas tuli. Viikko ennen puhkeamista oli epämääräistä kuumeilua ja sitten puhkeamisyönä muutamaan otteeseen heräsi itkemään täysillä.

Meillä aloitettiin kiinteät ja aika pian siirryttiin kokonaan sormiruokaan. Soseita meni vaan pari lusikallista, mut sama ruoka-aine menee paljon helpommin omin sormin. Eli olen keittänyt tikkuina porkkanaa, kukkakaalia, antanut tuoreena avocadoa, kurkkua, hedelmäpaloja jne. kalaakin olen antanut vaikka en muista saiko ne viel alottaa, mut muikku ja lohi maistui pikkupaloina suuhun laitettuna. Jos ruuasta irtoo isompi pala, poika sylkee sen kohta imeskeltyään pois suusta ja pienet palat nielee. Joskus on koko 5cm kurkkuviipale suussa ja pitää sormilla kiinni, ettei luiskahda pois. Toi on niin huippua, kun ite voi syödä vieressä omaa ruokaa ja vauva touhuu oman ruuan kanssa. Pikkuhiljaa ruokamäärä kasvaa ja poika on oppinu jo tosi hyvin siirtää kielellä ruokaa suussa ja muhentamaan kitalaella ja ikenillä pehmeitä kasviksia. Hedelmiä oon välillä rapsutellu lusikalla ja syöttänyt.

Nyt kutsuu vaippahommat!
 
Että nyt ärsyttää ja lujasti!!!!! Ne mun englannista tilaamat matkarattaat ei oo tullu eikä tule. Ihmettelin kun ei ala kuulua eikä rahaakaan ole veloitettu kortilta ja laitoin sitten sähköpostia sinne.. No, nyt ne sit vastas että joo emme toimita suomeen!! Ei sitten viittineet kertoo sitä siinä vaiheessa kun tein tilauksen, varsinkin kun sielä sai valita listasta maan!!! Jos ei kerta toimita muihin maihin niin mikä helvetin järki on laittaa sinne sellanen kohta että voi valita?!! 
 
Takaisin
Top