Toksoplasmoosi

Liliann_

Piirimestaruustason postaaja
Elokuiset 2025
Hei kuinkahan yleinen /helposti saatava se toksoplasmoosi on? Olin tutuilla joilla oli kissoja ja kissanhiekkaa oli vähän joka paikassa lattialla.. En koskenut niihin kissoihin mut taapero silitteli niitä ja koski kissan leluihin... Tuleekohan se vain ruuansulatuksen kautta vai voiko tulla avohaavan kautta tms.. Mulla on pieni haava kädessä.. Mut eikös aika monilla ole kissoja ja silti ovat raskaana normaalisti.. Help!

Hmmmm nyt tulee mutuilua, että kannattaa ehkä tarkistaa muualtakin. 😂 Mutta eikös se oo niin että se tarttuu kissan kakasta? Ei siis kissojen leluista tai silittelystä, että niistä en olisi huolissani.

Oon muutenki siinä käsityksestä, että ei mitenkään erityisen helposti saatava. Siis että todennäköisemmin sen saa ruuasta kuin kissasta. Muistaakseni se ei kissallakaan säily pitkään tai tartuta pitkään. Mut tästä en oo kyl yhtään varma 🤔 Meillä on kissoja ja oon elänyt ihan normaalisti raskaana niiden kanssa. Hiekkalaatikon on tyhjentäny kyllä puoliso, mut sekin on ollu ihan varotoimi, kun meillä on sisäkissoja, eivätkä siis ole todennäköisesti tartuttajia. Mut puoliso ei ehkä tajunnu sitä. 🤭

Terveyskylän sivuilta on luettavissa tuosta toksopl hyvää tietoa.
Kakassa ne ihmiseen tarttuvat pöpöt kissasta ulos tukevat ja niinpä tarttuu hiekasta sitä käsiteltäessä hengitysilman kautta... toki jos hiekkaa on pitkin asuntoa niin varmaan on niitä taudin aiheittajiakin ehkä ilmassa....

Takaisin