Toiveita ja ajatuksia synnytyksestä

Biu

Oman äänensä löytänyt
Hei!
Mietin että olisi mukava kerätä omalla sivullensa ajatuksia ja toiveita tulevasta synnytyksestä.

Oletteko suunnitelleet synnytystä kuinka tarkasti?
Jos olette, niin mikä synnytys asento mielessä? Entä kivun poisto, "luomuna" vai lääkkeiden avulla?
Muita toiveita synnytykseen?
 
Tahtoisin kovasti synnyttää ilman suurempia lääkkeitä.
Jos panadolin voimalla pääsisi loppuun saakka, olisin todella tyytyväinen! Suuresti kuitenkin epäilen, että jotain tuhdimpaa tullaan tarvitsemaan.
Synnytysasento tulee varmaankin olemaan tuttu ja turvallinen puoli-istuva.

Suurin toiveeni olisi kivun lievitykseen amme! Täällä päin ei ole ikävä kyllä veteen synnyttämisen mahdollisuutta, mutta jos kivun lievityksenä se toimisi.

Ilokaasua sain viime synnytyksessä ja se aiheutti lopuksi pahan olon ja oksentelua kesken toimituksen, joten nyt en tiedä uskallanko siihen turvautua.

Epiduraalipuudutus oli edellisessä synnytyksessä ainoa toive, mutta sitäkään en ehtinyt saada. Nyt olen todella vakuuttunut asiasta, että epiduraali/spinaali puudutus on viimeinen kivun lievitys keino.

Mikäli kuitenkin kovempia kivun lievityksiä tarvitaan, tahtoisin paraservikaalipuudutuksen. Koin tämän viimeksi ihan hyväksi keinoksi ja on ehkä hiukan lievempi, kuin epiduraali.

Luomu synnytys olisi haave, joten jään odottamaan mielenkiinnolla, kuinka kovat kivut oikeasti tulee tällä kertaa olemaan.
 
hei, mahtava aihe !! :) 

aikana ennen raskautta olin ihan varma siitä, että haluan synnyttää mahdollisimman kovan kipulääkityksen vaikutuksen alaisena .. mistä lie tullut matala kipukynnys .. 

nyt kun synnytys alkaa olemaan ajankohtainen ja tässä on ollut aikaa miettiä, niin edelleen mielessä on kyllä tehokas ja hyvä kivunlievitys, mutta ajatus tästä on erilainen .. 

kipuhan kuuluu synnytykseen ja on tervettä, mutta se miten paljon koko toimitus tulee sattumaan, niin se pelottaa !!! se pelottaa kovastikkin.. 
en haluaisi olla ihan turtana lääkkeistä, mutta en myöskään haluaisi, että koko energia menee siihen kipuun .. otappa tästä nyt sitte selvää !! :DD 

ilokaasua olen miettinyt, mutta entäs jos siitä tuleekin oikein huono olo ?! .. kokeneemmat kertokaahan, kun sanotaan, että se myös poistuu elimistöstä nopeesti, niin mikä on nopeesti !? .. 
ja se kuulemma muistuttaa hieman humalatilaa ?! . :O 

epiduraali on varmaan se puudutus minkä haluaisin ..
mutta mistäs näistäkää tietää, ennenkö on ko. tilanteessa ja näkee miten se etenee .. :D 
 
Olen jonkun verran miettinyt synnytystä ja kivunlievitystä, mutta koska on ensimmäinen lapsi tulossa, niin ei osaa yhtään kuvitella mitä on vastassa. Luulempa että synnytys menee omalla painollaan eteenpäin ja otan jotain lääkkeellistä kivunlievitystä, jos kivut ovat sietämättömät. Synnytysasentoa en ole miettinyt, niitä voi sitten sairaalassa kokeilla mikä parhaalta tuntuu, jos ehtii :) Puoli-istuva kuitenkin vaikuttaisi mielestäni luonnolliselta.

Itseäni jännittää 100km:n automatka, en epäile etteikö sairaalaan ehdittäisi, mutta toivottavasti ei tule kovin montaa väärää hälyytystä ennen tositoimia ja luultavasti autossa ei ole kovin mukavaa matkustella siinä tilassa.
 
linduska; aivan pakko kysyä, että missä sairaalassa saat pelkosektion sillä syyllä, että et halua vittus repeevän ?!!? .. :O 
 
Täälläki synnytys alkanu pyöriä mielessä. Esikoista kun odottaa, niin ei oikein tiiä mitä pitäis ajatella...

Koen ainaki tällä hetkellä, että oon kipuherkkä. Mistä sitä sitten tietää, vaikkei oiskaan. Joten oon aatellu ensin lääkkeettömiä kivunlievitysvaihtoehtoja, kuten suihkua, kauratyynyä ja aquarakkuloita selkään. Jos nuo ei riitä, niin sitten ilokaasua ja viimesenä vaihtoehtona se epiduraali (johon luulen kuitenkin päätyväni).

Synnytysasennoksi ajattelin jakkaraa, en halua missään nimessä synnyttää kyljellään tai puoli-istuvassa. Haluan myös, että episiotomiaa vältetään viimeseen saakka, mieluummin sitten ne luonnollisesti tulleet repeämät. Aattelin, että jakkaralla tuo synnytysasento on jotenki luonnollisempi, kun vauvan suunta on suoraan alaspäin ja repeämiäkin tulis vähemmän :) Saas nähdä.
 
pakko kans kommentoida ensimmäisenä tuota "vitun" repamistä, minulle tämä komentti toi ihmetyksen ja hymynkin suupieleen. emoticon  Olen kyllä kuullut ja tiedänkin muutaman jotka ovat saaneet ns. pelkosektion, mutta että syy olisi ollut tämä kyseinen...
Voin sinulle kertoa että mieluummin (molemmat synnytys tavat kokeneena) pidän parempana vaihtoehtona kuitenkin luonnollista alatie synnytystä. Se on turvallisempi ja siitä toipuu huomattavasti nopeammin ja kivuttomammin kuin sektiosta. Mutta sen tulet itse sitten huomaamaan, kun et sängystä ylös pääse omin avuin pelkosektion valitessasi... (anteeksi, ketään en halua pelotella)

Kivunlievityksestä sen verran... ilokaasu on lievä ja hyvä kipulääkemuoto joka ei kaikille aiheuta pahaa oloa. Minulle ei tullut. Vaikutus on todellakin saman tyyppinen kuin olisi melkosesti kännissä, joillekin tämä aiheuttaa krapulaa mutta itselleni ei tullut ja vaikutus tosiaan häviää pian jos ei hengittele sitä säännöllisesti.

Ajattelin itse tälläkertaa kokeilla synnytys jakkaraa ja puudutuksena kohdunkaulan tai epiduraali puudutusta... niin ja ne lämpöiset kääreet on myös herättäneet mielenkiintoa :)
Jos jakaaralla ei onnistu niin puoli-istuvassa asennossa sängyllä sitten.
Tietystikin tätä kaikea voin enempi "suunnitella" synnytystapa arvion jälkeen joka on 24.2... eli siihen asti kaikki on melki auki vielä.

Kannattaa ottaa kaikki seikat huomioon ja olla tekemättä kauhean tarkkoja suunnitelmia synnytyksen suhteen... asennot, kivunlievitys sun muut jutut... voipi olla ettei mikään mene niin kuin oli ajatellut. Itsestäni tiedän sen että kivunlievitys, siis kunnollinen, on tarpeen vaikken älyttömän kipuherkkä olekaan sillä kyllä siinä synnytyksessä on sellaiset "luonnonvoimat" pelissä että vaikea niitä kipuja on minusta hallita omin neuvoin ilman lievityksiä... kipu myös tosiaan heikentää sitä omaa jaksamista joten suosittelen lämpimästi kivunlievitystä kaikille... toiset tarvii enempi ja toiset pärjää lievemmällä :)

Kaikille tsemiä synnytykseen!
 

Jos pääsen alakautta synnyttämään, niin ainakin haluan ehdottomasti ilokaasua alkuun. Se auttoi viimeksikin ja sen kanssa (+jumppapallo) pärjäsin mainosti monta tuntia. Siitä tuli tosi mukava pöhnä, jolloin terävin kipu ei tuntunut niin paljon.

Toiseksi meinaan kokeilla sitä epiduraalia, kunhan kivut ovat niin kovia etten kestä. Viimeksi kivut yltyivät niin pahoiksi kun vedet menivät. Epiduraali jännittää siinä mielessä, koska se ei viimeksi minulla auttanut lainkaan (on vissiin tosi harvinaista), mutta kyllä siitä huolimatta sen haluan nytkin.

Asennosta sen verran, että jakkaralla tai sängyllä puoli-istuvassa asennossa olisi toiveenani.

Ja olen Nannasun kanssa samaa mieltä, että kaikki keinot vaan kehiin, koska mielestäni se kipu (vaikka tiesinkin sen kuuluvan asiaan) pitkään kestäessä vie voimia todella paljon. Ja avoimin mielin kannattaa lähteä sairaalaan, koska ei voi tietää miten tilanteet voi muuttua.

Synnytyksessä minua viimeksi auttoi ajatus, että tämä ei kestä loputtomiin. Että jokaisen supistuksen jälkeen olemme lähempänä ihanan vauvamme syntymää! :)
 
Ilokaasu:
Vielä hiukan arvelluttaa itselläkin tuon käyttö, kun tosiaan viimeksi tuli niin huono olo.. Enkä ole todellakaan varma auttoiko itse kaasu kipuihin laisinkaan.
Näin jälkeen päin olen miettinyt, että pidinkö kaasun itselläni ihan vain sen takia että sai keskittää ajatukset johonkin muuhun kuin kipuun ja oli oikeasti jotain tekemistä. Tällöinhän pelkkä lisä happikin takaisi saman.?
Taidamme mennä tuon ilokaasun osalta ihan omalla painolla, ja kuunnella henkilökunnan mielipidettä.

 
Takaisin
Top