Toisten lasten hoitopaikat

pikku mammutti

Vauhtiin päässyt keskustelija
Miten teillä kenelle on tulossa toinen tai useampi lapsi niin olette ajatelleet esikoisen kanssa toimia hoitopaikkojen suhteen? Onko siis tällä hetkellä hoidossa, jatkaako äitiysloman alkuajan vai koko loman? Minähän olen nyt ollut saikulla jo kohta kuukauden ja mitä luultavimmin olen äippäloman alkuun asti. Poika on nyt osapäivähoidossa 5h/pv max 10pv/kk. Näin jatketaan ainakin syntymään asti. Ihan siksi, että saa omanikäistä seuraa, leikkimistä ja virikkeitä sekä oppii samalla myös uusia juttuja. Toisena vaihtoehtona olisi ollut mahdollisesti joku kerho, mutta kun poika tykkää olla tuolla hoidossa, on pieni perhepäivähoitoryhmä niin katsottiin kaikkein järkevimmäksi jatkaa siellä koska se oli hoitajallekin ok. Tämä helpottaa myös kovasti omien menojen suunnittelua, kuten neuvolat jne. Ei tarvitse erikseen miettiä mahdollista hoitajaa koska meillä ei täälläpäin pahemmin sellaisia vaihtoehtoja ole.
Myös vauvan syntymän jälkeistä aikaa on mietitty, että jatkaako samalla mallilla, koska alkuun on ainakin niin kiinni siinä vauvassa, että joka päivän virikkeet voi olla vähän haastavia. Toki meillä on mukava ystäväpiiri joiden kanssa kyläillään ja lapset pääsee leikkimään, mutta siitäkin huolimatta joku varhaiskasvatus juttu on syksyllekin pakko miettiä jos ei hoitoa jatka ☺

Meillä esikoinen jatkaa hoidossa huhtikuun loppuun asti normaalisti. Sen jälkeen pidetään "virikepäiviä" eli noin kerran viikossa on hoidossa. Lisäksi ajattelin käydä perhekerhossa, jossa siis myös nämä hoitopaikan lapset käyvät. Meillä on sellainen pieni ryhmis (ryhmäpäivähoitopaikka), jossa poika on ollut nyt noin vuoden ja on tykännyt kovasti olla siellä. Hänestä myös tykätään siellä kovasti niin on kiva kun saa tavata niitä lapsia sitten jatkossakin. Me kun asutaan maalla ja kaikkialle on pitkä matka enkä minä ole ollenkaan täältäpäin kotoisin enkä oikein tunne ketään meidän läheltä. Toki päästään kulkemaan kavereille, mutta kun siskollanikin on lapset hoidossa ja kotiäiditkin tuntuu olevan kovin kiireisiä...

Kun vauva syntyy meillä on n 1,5 vuotias, joka varmaankin jatkaa ihan täällä kotona oloa. Varmaan lähempänä 2v synttäreitä mietitään olisiko päivähoidosta hyötyä, mielellään laittaisin vasta lähemmäs 3 vuotiaana. Ja tietysti sen mukaan millainen lapsi nyt on tulossa. Jos on kovin tyytymätön tapaus ja jaksaminen on vaikeaa niin varmasti laitan isomman edes jonnekin kerhoon. Niin ja tietysti jos hän alkaa tylsistyä kotona. :grin

Meillä on esikoinen päiväkodissa ja kun jään äitiyslomalle poika jatkaa siellä osapäiväisesti! Itse meinasin ottaa pojan kotiin, mutta puheterapeutti antoi hyvin voimakkaan suosituksen pitää poitsu päikyssä, koska hänellä on lievää kielellistä kehityshäiriöö... Tarvii päiväkodin tukea kielen kehitykseen!

Meidän lapset ei oo missään hoidossa enkä ole ajatellut laittaakaan jos ei ole pakko. Eskariin sitten.

Käydään perhekerhossa ja kun vanhin täyttää kolme niin pääsee seurakunnan 3v kerhoihin missä ei vanhemmat ole mukana.

Meillä näitä virikkeitä tms riittää kotons

Lähti vähän kesken, minusta henkkoht tuntuu vieraalta ajatukselta laittaa vanhemmat lapset päiväkotiin kun itse on kotona vauvojen kanssa.

Tämä on siis tämänhetkinen ajatus tässä kohtaa mutta voi olla että tulen toisiin ajatuksiin kun vauvat syntyy tms:)

Minustakin tuntuu vieraalta että veisin esikoisen hoitoon että voisin hoitaa vauvaa. Haluan siis pitää esikoisen kotona samaan aikaan kun itse olen vauvan kanssa. Uskon sen onnistuvan vainka ikäeroa tuleekin olemaan juuri se 2v.

Olen kyllä miettinyt jos alettaisiin käymään joissain kerhoissa tms yhdessä, kun hän rakastaa päästä touhuamaan muiden ikäistensä kanssa.

Meillä on kaikki lapset kotona (silloin 5v, 3v, 1,5v ja sit se pieni vauva), aivan niinkun ovat nytkin.

Mekin pidetään kyllä esikoinen kotona, kun vauva syntyy on noin 1v7kk.
Eniten mua mietityttää se mihin saadaan hänet hoitoon/kuka hoitamaan siks aikaa kun oon synnyttämässä! Mies tulee tietty sinne mukaan, mutta pikku neitiä ei vissiin voi / saati en kyllä haluakkaan synnytykseen mukaan :grin
Mut meillä kun ei asu ketään sukulaisia lähellä niin ihan auki tän hoidon suhteen..

täällä on vielä auki tuo esikoisen(2v.) hoito, alunperin olin ajatellut että poishan se pitää päiväkodista ottaa mutta nyt olen vähän mietiskellyt että jos sattuu olemaan mahdollista niin ainakin syksyllä voisi ajatella jotain 1pv/viikko hoidossa käyntiä mutta katsoopahan nyt onko se edes mahdollista:confused013

BaBy2, täällä vähän sama ongelma.
Miehen vanhemmat asuvat ihan toisessa suunnassa ja ylimääräistä tulisi se 50km. Lisäksi toisella heistä on ongelmia alkoholin suhteen ja voikin olla, että hoitopaikka peruuntuukin jos alkoholi lähtee maistumaan...
Minun vanhempani asuvat matkan varrella, mutta äitini tekee kolmivuorotyötä ja isäni ei pysty yksin lapsesta huolehtimaan. Siksi tämä olisikin helpointa, että tietäisi päivän jolloin lähteä (mielellään viikonloppuna!), niin voisi esikoisen viedä hoitoon jo alkuunsa.

No sen näkee sitten miten menee :p

Tää on tietty asia mikä jakaa mielipiteet, että onko ns hyväksyttävää vai ei tuo hoidossa pitäminen. Itse kuitenkin katson, että hoitopaikka vastaa vaikkapa just jotain päiväkerhoa, koska eihän ole tarkoitus pitää esikoista hoidossa 8h/5pv vaan ehkä 2pv/5h/vk. Riippuu tietty lapsestakin, mutta omani on sen verran sosiaalinen tapaus, että kaipaa todella samanikäistä seuraa. Nytkin saattaa jo kysellä jos ollaan useempi päivä kaksin, että milloin mennään hoitoon/kaverille/kaveri tulee meille. Kovasti kotona myös puuhaillaan, leivotaan, askarrellaan jne ja käydään viikoittain muskarissa ja taaperouinnissa sekä perhekerhossa, mutta koen myös kasvatuksellisesti hyväksi ne pienet hetket vieraan aikuisen "alaisena" ja sosiaalisten suhteiden kehittymisen ☺

Minun 3v tyttö aloitti päivähoidon joulukuussa 12pv/kk ja on sen 5h joten en koe että se olisi joltain pois.minun mielestä lapsi tarvitsee oma ikäistä seuraa varsinkin kun ei käydä missään kerhoissa.

Mekin pidetään kyllä esikoinen kotona, kun vauva syntyy on noin 1v7kk.
Eniten mua mietityttää se mihin saadaan hänet hoitoon/kuka hoitamaan siks aikaa kun oon synnyttämässä! Mies tulee tietty sinne mukaan, mutta pikku neitiä ei vissiin voi / saati en kyllä haluakkaan synnytykseen mukaan :grin
Mut meillä kun ei asu ketään sukulaisia lähellä niin ihan auki tän hoidon suhteen..
M
Moi, huhtikuisista huutelen.

Meillä muksun tarhakaverin vanhemmat ovat samassa tilanteessa. Tarjottiin avuksi, eli luvattiin pitää huolta muksusta kun isä lähtee äidin tueksi synnärille. Se muksu on meidän muksun kaveri ja olemme olleet muutaman kerran vieraissa, eli ihan ventovieraita emme ole. Pyysin heitä soittamaan heti, jos vedet menevät, niin osaamme varautua (oli kellonaika mitä vaan), ja sitten kun on lähtöaika, niin sovitaan tullaanko sinne vai tuovatko he muksun meille. Ja myös tarhaan on ilmoitettu, että meillä on lupa noutaa muksu tarhasta (ja ko hetkenä ei muksun normaalitarha-aika päde, vaan mennään meidän muksun aikataulun mukaan).

Suosittelen, että kyselkää rohkeasti niiltä, jotka vaikuttavat lupaavilta auttamaa teitä kun se tilanne tulee. Ja sitten järkätkää muutama "tutustumistilanne". Ja varmuuden vuoksi miettikää vara-henkilöäkin.

Takaisin