Toiset raskaana olevat!!

nuorimamma

Oman äänensä löytänyt
On ihanaa saada vauva mut en jaksa sitä et muut tuttavat jotka ovat raskaana vertailevat raskauttansa mun raskauteen, mahan kokoa omaansa ja kaikkia vaivoja. Vaivoilta (pahoinvoinilta, supistuksilta) olen välttynyt joten onko mun lapsella edes kaikki hyvin.

Minkä takia raskaana ollessa minulla ei saa olla mitään muuta kuulumista ku moneltako pikkuinen alkoi aamulla potkimaan, mihin aikaan pikkuinen asettui nukkumaan.

Luulis olevan selvää et kaikki lapsettomat kyselevät et miten menee ja potkiiko jne. Lapsetomat haluaa tietää raskaudesta tulevaisuuden varalle ku kaveripiirissä olen ensimmäinen "pallokala"

Mut ei kiinnostaisi raskaana olevalle selittää samoja asioita ku vastauksena on et nytkö vasta potkii kun mä tunsin sun rv:hen nähden paljon paljon aikaisemmin. Toiset raskaana olevat kuvittelee olevansa parempi ja hankkivansa kaikkea hienoa ja uutta pikkuiselleen.

Anteeksi avautuminen, ketuttaa todella paljon...


Mamma+kirppu
 
nuorimamma: Tuttu juttu ja kaikki ei tosiaankaa saa minkäänlaisia oireita ja toiset saa taas ne kaikki.
Eskaria odottaessa ei onneksi ollut sitä oksentelua mutta muut kyllä oli vatta on kaikkilla erillainen riippuen ruumiinrakenteesta.Ja nyt odotan toista ja alussa oli 2kk pahaa oloa ja muuta ei sit ollukkaan ja joku kanssa kysyi joko potkii?Ja ihmettelikans et miksei jaa jokainen kasvava sikiö on erillainen mulla molemmat meinaa nukkuu päivällä ja iltasel sitten näytetään mahti.
Kerrottiinko sulle ne kaikki kauhu jutut synnytyksestä kaveri kertoi ihan kaikki ja otti aluksi niin päähän,no sainpahan antaa sitten samalla mitalla niin johan oli hiljaa.
 
Ei synnytyksestä ole tullut mut raskauden kulusta kaikenlaista. Kerran: "odota pari viikkoa niin sit sulle tulee tälläisiä tunteita". "Sä oot jo noin pitkällä mut masun läpi ei tunne potkuja, mulla tuntu vatsan läpi jo rv 18+"

Sit sanoin et ostin yhdistelmät käytettynä, vastaus on: "ok, mä ostan uutena kyllä niin menee kaikille lapsille" kaveri osti pinnasängyn käytettynä (oho) mut se on parempi kun mun kun sen saa kolmeen tasoon. Tarviiko vauvan tulosta tehdä kilpavarustelu?

Ja niistä kuulumisista saan ainoastaan tiedon et supistaa ja paljon koko ajan tai vauva liikkuu. Eikö nuo ole vauvan asioita ei ystäväni jonka kanssa haluais jutella muustakin. Asiasta kun mainitsi kaveri veti herneen nenää


Mamma+kirppu
 
Mies osti meiän tytölle Britax B-dual vaunut nyt kun sisarus on tulossa ja käytiin niitä katsomas mut 800e kun uutena ostaa
ja katsottiin niin Tori.fi oli satasella ja tosi hyvä kuntoiset runko 1,5v. ja molemmat istuimet 6kk vanhat.Sänkykin saatiin Torin kautta ilmaiseksi ja helpottaa kun saa netin kautta halvemmalla ja ei ainakaan itseä haittaa jos käytettyjä onkin ainahan niitä voi hienosäätää itse.Miehen työkaverilta saatiin iso läjä tyttö vaatteita ja jos nyt poika tulee niin on joukossa unisex vaatteita niin menee molemmille.
Veljeltä ollaan saatu kanssa kun niiden lapset on jo 8-4v. niin helpottaa.Töissä on kanssa leuhkija joka ei usko kierrätykseen vaan kaikki pitää olla uutta,ite ainakin tykkään kun niitä tosiaankin voi ite muuttaa ja tehdä uunikiksi.
 
Onko toi varustelu tarve todistaa olevansa muita parempi äiti! En itse jaksa sitä. Olen todella kiitollinen et olen päässyt vielä halvalla, koska pikkuisen syntymän jälkeen rahaa menee kaikkeen vaipoista lähtien. Ja mielestäni en ole sen huonompi äiti jos etsin netistä/ystäviltä/sukulaisilta halvempia vaihtoehtoja.


Mamma+kirppu
 
Mä ainakin ostan kaiken mahdollisen käytettynä ja varsinkin tekstiilit. Nykyvaatteet ym. Muut tekstiilit käsitellään niin kovilla myrkyillä ja aika monta kertaa saa vaatteet pestä ennenku ne jäämät niistä on hävinny kokonaan. Ja muutenkin kaatopaikat on täynnä jätettä, joka ei maadu vielä pitkiin aikoihin, että mitä enemmän kierrätystä sen parempi. Esim. Jo pelkän kertakäyttövaipan maatuminen on arvioitu kestävän 100-500 vuotta.. Eli tähän mennes yksikään käytetty vaippa ei oo vielä maatunut.. Että ite oon ainakin ylpeä tuleva äiti, kun pyrin kierrättämään. Onpa niille jälkipolvillekin vielä hetken kauemman tilaa elää täällä.

Mun mielestä kukin tekee niinkuin itse parhaaksi näkee ja varmasti jokainen oman lapsensa parasta ajattelee, mutta ei se tarkoita että joku toinen toimintatapa olis väärin ja ainakaan ei oo oikeutta arvostella.

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app
 
Koska mun elämä on niin tapahtumaköyhää, ennen ihmiset kysy aina että mitä mun koiralle kuuluu. Nykysin ne kysyy mitä sikiölle kuuluu. Koiralle harvoin kuuluu mitään spektaakkelimaista, aika rutiinia senkin elämä, ja sikiöstä mulla ei kyllä oo mitään hajua mitä sille kuuluu kun ei sydämenlyönnit kuulu vielä eikä potkut tunnu.

Mutta mä oon vähän sellanen introvertti ihminen, niin hankalaa kenenkään on keksiä puheenaiheita mun kanssa. Olen lähinnä kiitollinen että multa EI kysytä mitä mulle kuuluu. Joutuisin vaan kohtaamaan sen tosiasian ettei mulle oikeestaan kuulu mitään mikä ketään kiinnostaisi. Itse olen kyllä tyytyväinen elämääni, mutta jos mun kuulumiset pukee sanoiksi niin kuulostaa kyllä tappavan tylsältä :D

Mä en oo perehtyny varusteluun. En tiedä vaunumerkeistä mitään, en tiedä mitkä on in ja mitkä out enkä välitäkään. Mitään uutta ei vielä olla vauvalle ostettu, varmaan ainoa mitä uutena ostetaan on ne vaunut. Vauvaa ei kiinnosta minkä merkkisiä ja ikäisiä välineitä sillä on, eikä se myöhemmin elämässään niitä edes muista.
 
Me saadaan veljeltä nyt kun poika on tulossa niin veljenpojan vanhoja vaatteita ja ryömimiseen sitten niitä vähän kuluneempia.Kyl on helpompaa kun saa veljeltä käytettynä niin ei heti tartte olla ostamassa, meillä kun on justiinsa ollut putkiremppa talossa niin helpottaa suunnattomasti seuraavat kuukaudet.
 
Silloin esikoista odottaessa mulla oli muutama kaveri myös raskaana. Kyllähän ihmisen käytös riippuu pitkälti raskausaikana myös omasta luonteesta, eikä kaikkea voi vain pistää raskaushormoonien piikkiin. Mutta voi kun nämä kaverit tietäisivätkään kuinka paljon he ovat kommentellaan satuttaneet/ärsyttäneet jne minua. Itse parhaimmaksi monesti ( eli lähes aina ) otin sen linjan, etten edes lähde heidän töppäilyihinsä mukaan ja ollut hiljaa. Muutenkin ajattelin ja ajattelen edelleen, että vaikka raskaana onkin pitäisi sitä muutakin keskustelunaihetta olla kuin se odotus.

Monesti sitä kuvittelisi, että kun ystävät ovat samassa tilassa, että se vain lähentäisi, mutta yhden näistä kanssa en nähnyt mitään muuta ratkaisua kuin katkaista välit. Kun sitten taas yksi ystäväni, joka odotti toista lastaan tuli minulle paljon läheisemmäksi, kuin mitä hän oli moneen vuoteen ollut. Hänen kanssaan pystyi keskustelemaan paljon muustakin, kuin lapsista ja raskaudesta.

Mutta tässä esimerkkejä mitä sain näiltä raskaanaolevilta ystäviltäni kuulla
* Meidän kaupungissamme on paremmat resurssit raskausajan terveydenhoidossa, kuin kaverini naapuri kaupungissa. Eli neuvola kerran kuukaudessa. Kun hänelle ohimennen mainitsin, että kävin neuvolassa totesi hän : " mahtaakohan teidän vauva olla ihan terve, kun siellä niin usein käyt. Ei meillä vaan tarvitse ja meillä on kaikki kunnossa" (jep, törkeetä... silloin sain hillitä itseni todenteolla... :violent001)

* Kerroin olevani menossa sokerirasituskokeeseen ja siihen tuli sitten taas vastaus: "Nii joo, ku sä olet ylipainoinen. Mun ei tarvitsekkaan mennä"... Jep jep. BMI 24, etten mä mielestäni mitenkään ylipainoinen ole. Yritä siinä nyt sitten selittää, että meidän kaupungissa kaikki pääsee ketkä haluavat ja minulla kun lähisuvussa on DM:ta.

Sitten ihan näitä perus kyllä sullakin sitten tässä vaiheessa. Tai se käsitys, että kun on raskaana saa käyttäytyä toisia kohtaan miten vain haluaa vedoten siihen "No mä kun oon raskaana ni saan olla tällainen!"

Ei varmaan jää epäselväksi, että kaksi ensimmäistä esimerkki on samalta ihmiseltä kuultuja ja hänen kanssaan en kauaan lasten syntymän jälkeen ollutkaan tekemisissä. Koska sitten alkoi vauvojen koko ja kehitys vertailu tai pilkkamainen vihjailu äitiydestäni. Hänen kohdallaan raskaus muutti hänet täysin eri-ihmiseksi ja surullista on, ettei hän itse ymmärtänyt sitä lainkaan vaan haukkui kaikki muut, kun muut eivät enää ymmärrä jne...

Meitä on moneksi, mutta itse olen pitänyt aina kiinni siitä, että jokainen on äiti tavallaan ja sitä ei parane muiden arvostella. Lapsen parasta jokainen kunnon äiti vain ajattelee, vaikka tapa ei olekaan samanlainen omasi kanssa :flower
 
Vertailu on kyllä ärsyttävää!!
Mutta mä kyllä toivoisin että mun ystäviä kiinnostais mun raskaus.. Toisaalta ymmärrän hyvin jos se ei kiinnosta, mutta kun ollaan kaikki 26v.+ ja tiedän heidän haluavan lapsia - joskus. Mä olen eka pallokala mun lähiystävistä eikä he kysy mitään "vastaisuuden varalle" :sad001 Kuulumisten kysely tuntuu musta lähinnä väkinäiseltä ja vituttaa jo valmiiks että näitä samoja nuivia muijia alkaa silla sekunnilla kiinnostaa mun raskaus kun ovat itse raskaana vuoden päästä tai jotain, mur.
Mä kaipaisin ystävää joka olisi myös raskaana, tuntuu tosi yksinäiseltä välillä... Oon myös ymmärtänyt, että raskaudesta ei saa "jauhaa" samoin kuin muista kuulumisista, vaikka bileistä ja työkiemuroista, koska niitä jotka eivät ole raskaana ei kiinnosta. Mutta eiväthän kaikki ystävyksistä voi millään olla aina täysin samassa elämäntilanteessa ja luulis että ystävien kuulumiset kiinnostaa aina??! Miksi raskaudesta ei saa puhua?? Sehän on ISO asia. Ymmärrättekö mitä tarkoitan, ootteko huomannu saman? :D

Mutta yhtä ärsyttävää on tommonen että "ai oot vasta puolessa välissä ja jo tommonen maha mulla oli tosi siro loppuun asti ja kaikki kehu sitä" tai "kaikki mitä meillä tehdään on oikein ja teillä tehdään kaikki väärin ja teet paskoja valintoja" AAAGRHH!!
Odotan ekaa ja olen jo ehtinyt huomata että äitiys ja KAIKKI siihen liittyvä, raskaudesta alkaen, on tosi mielipiteitä herättävää aihealuetta!! :sad001
ite en ole koskaan kiinnittänyt huomiota miten vanhenmat hoitavat lapsiaan ja nyt jo ärsyttää että kohta mun tekemisiä kyttää/arvostelee/päivittelee tutut ja tuntemattomat!! Olen edellisen kanssa täysin samaa mieltä että kukin on omanlaisensa äiti(isä) ja parhaansa kaikki tekee, kaikki on erinlaisia!!! Yhtä ainoaa oikeaa tapaa ei ole!
 
Takaisin
Top