mulla esikoinen oli 2v 7kk, kun kuopus syntyi. olin jo ehtinyt olla 10kk töissä ennen kuin pikkukakkonen sai alkunsa, joten esikoinen oli päiväkodissa mun työpäivinä eli 4 päivää viikossa ja oltiin kotona perjantaisin. mulla raskausaika oli kohtalaisen helppo, tosin puolen välin jälkeen jouduin välttelemään tytön nostelua liitoskipujen ym. vuoksi. tyttö kiipesikin itse syliin halutessaan sohvalle ja syliin ja opetin hänet käyttämään koroketta hampaita pestessä ja pylly pestiin suihkun alla, kun hän vielä käytti vaippoja. meillä esikoinen oppi päiväkuivaksi hieman ennen pikkukakkosen syntymää, mikä myös helpotti, kun oli vain yksi vaipotettava.
äitiysloman aikana hieman ennen synnytystä tyttö oli alkuun 4 päivää viikossa päivähoidossa 6,5h/pvä ja pikkuveljen synnyttyä 3 päivänä viikossa 6,5h/pvä. tämä nyt varmaan herättää jossakussa kauhistelua ja negatiivisia tunteita, että pidimme esikoista päiväkodissa, mutta me katsoimme sen olevan tytönkin kannalta paras ratkaisu, koska hän oli ehtinyt tottua päivähoitoon 1,5 vuodessa, minkä ehti siellä olemaan ennen mun äitiyslomaa ja hänellä oli päiväkodissa kavereita ja toimintaa erilailla kuin mitä mä olisin voinut vauvan kanssa kotona tarjota.
pikkukakkosen synnyttyä esikoinen auttoi mielellään vauvan hoidossa eikä osoittanut juuri mustasukkaisuutta. koitin huomioida häntä parhaani mukaan, mutta käytännössä siihen oli mahdollisuus vain miehen ollessa kotona. vauvan nukkuessa enemmän päivällä ehdimme toki touhuta ja yhdet päikkärit nukuimme kaikki kolme. tein joitain kotitöitä mm. pyykkäys, ruoanlaitto ja astianpesukoneen käyttö lasten nukkuessa. vauvan kasvaessa lapsista on ollut enemmän seuraa toisilleen ja mustasukkaisuus kohdistuu leluihin ja kun laulelen ja loruttelen pienemmän kanssa, täytyy isompikin ottaa heti perään "vauva-asentoon" ja laulella ja lorutella samat jutut hänenkin kanssaan. nyt pienemmän ollessa vuoden ikäinen on helpompaa huomioida molempia.
mun mielestä elämä kahden kanssa on ollut helpompaa kuin mitä arki oli esikoisen jälkeen. meillä toki vaikuttaa varmaan lasten ikäerokin, kun isompi on ollut omatoiminen monessa asiassa ja päiväkodista oli paljon apua. lapset viihdyttävät toisiaan ja olen ehtinyt mm. syödä ja touhuta omiani lasten leikkiessä.