Toisen nännin kipu imettäessä?

Iiris92

Näppärä viestien naputtelija
Kesäkuiset 2024
Olisikohan kellään heittää arvausta, mistä voi johtua vain toisen nännin kipu imetyksen aikana? Vauva pian 5 kk, tähän mennessä imetys sujunut kivuitta mutta viimeisen parin viikon ajan toinen nänni ollut imetyksen aikana tosi kipeä ja hiljalleen siinä alkanut olla levossakin kipua (siis koko ajan, ei vain imettäessä). Vihloo, jomottaa, kirveltää. Toista nänniä ei satu. Rintatulehdukselta ei kai vaikuta, kun ei ole punoitusta, ei kuumotusta, kipu paikantuu vain nänniin, mitään poikkeavaa siinä ei näy. Kosketus ei myöskään lisää kipua.

Mulla oli samaa ongelmaa yhdessä vaiheessa ja luulen, että meillä se johtui imuotteesta, huonosta asennosta tai haavaumasta nännissä, joka ei ollut kuitenkaan silmillä erotettavissa. Kipu oli jossain vaiheessa niin kovaa, että imetys toisesta rinnasta oli mahdotonta. Myös pumppaaminen teki kipeää.

Olen aiemmin kärsinyt myös tiehyttukoksesta ja antibioottikuurin vaatineesta rintatulehduksesta, mutta tuo outo nännikipu sattui huomattavasti enemmän. Hoidin kipeää nänniä huuhtelemalla ajoittain ja lisäksi söin särkylääkettä. Pidin myös imetystaukoa toisesta rinnasta, koska kipu oli niin kovaa. Särkylääke auttoi akuuttiin kipuun ja vaiva meni itestään ohi. Eikä onneksi ole tullut uudelleen ainakaan toistaiseksi.

Suosittelen katsomaan ohjeet nännin haavauman hoitoon ja noudattaa niitä, jos rintatulehduksen oireita ei ilmaannu. Muista tyhjentää kipeää rintaa jollakin tavoin, jos imetys sattuu liikaa! Tiehyttykos ja rintatulehdus ovat viheliäisiä vaivoja, minulla nousi kuume 39 asteeseen tulehduksessa ja rinta oli useita päiviä kipeä.

Olisikohan kellään heittää arvausta, mistä voi johtua vain toisen nännin kipu imetyksen aikana? Vauva pian 5 kk, tähän mennessä imetys sujunut kivuitta mutta viimeisen parin viikon ajan toinen nänni ollut imetyksen aikana tosi kipeä ja hiljalleen siinä alkanut olla levossakin kipua (siis koko ajan, ei vain imettäessä). Vihloo, jomottaa, kirveltää. Toista nänniä ei satu. Rintatulehdukselta ei kai vaikuta, kun ei ole punoitusta, ei kuumotusta, kipu paikantuu vain nänniin, mitään poikkeavaa siinä ei näy. Kosketus ei myöskään lisää kipua.
Mulla oli nännissä mikrohaavutumia just noilla oireilla. Parantelin sitä laittamalla liivin sisään sitä liivinsuojaan ja nänniin " hauteeksi" kunnon tahmeaa lanoliini-voidetta, lila tuubi muistaakseni lansinoh valmistaja.
Käytin sitä myös vauvan kynsillään itselleen tekemiin ihonaarmuihin

Takaisin