Toipuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mirde
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Mirde

Puuhakas puhuja
Tähän vois koota kertomuksia toipumisesta. Oma lehmä ojassa nimittäin.. [8D]

Mullahan meni synnytys mallikkaasti: alateitse pienin ykkösasteen repeämin. Mä olin jo reilu viikko sitten riemuissani, että jälkivuotokin loppuu, mutta toisin kävi.. Eli vuotoa tulee yhä, joskin IHAN kirkasta verta!! Onko muilla jälkivuoto tummaa vai kirkasta? Musta tuntuu, että mulla vuotaa haava.. voiko olla?! Määrällisesti se ei ole mitenkään hirveä, mutta selvästi toisina päivinä enemmän kuin toisina. Eilen ja tänään runsaampaa, kuin toissapäivänä. Esim. Normaalia?!

Miten muilla on toipuminen mennyt?

Mirde: mä oli jo eilen ihan varma et mun jälki vuoto in nyt vihdoin ja viimein varmasti finiitto!!![:D][:D] Olin pantannu sitä tietoa ja kattellu pari päivää et onko se todella loppu. Ja eilen ku oli kakas vuorokautta ihan puhasta nii sanoin äitille ja yhelle kaverille puhelimes ja hehkutin oikein. no siitä meni päri tuntia nii taas oli housuissa vähä värillistä. Mut pikkuhousun suojalla olen pärjänny jo toista viikkoa. Mut mulla synnytyksestä onki jo yli kuusi viikkoa[&:]. Tosin sen eilisen yhen värjäys kerran jälkeen en ole laittanu edelleenkään mitään. katotaan kui tää päivä menee. Peukut ja varpaat pystyyn et se todella loppuis.

Joo vuoto on täälläkin ollut pitkään kirkasta verta. ja määrä vaihtelee päivittäin ja viikottain mut loppua ei tähän mennessä ole näkyny kuin vasta nyt. Muistaakseni myös viimeksi lopputarkastuksessa epäilin et onko ollenkaan enää kohdusta vai onko se vuoto limakalvoilta tai jotain. Mut lääkäri ku kattoi nii kyllä se vaan tulee kohdusta ja se on sellasta kirkasta normisti.

Mie selvisin ilman repeämiä ja vuoto on olematon jo nyt. Pärjään pikkuhousun suojilla jo pari päivä, vaikka näin vähän aika synnytyksestä [&:]. Onks se normaalia? Aikaisemmin oli aina ainakin se 3 viikkoa ihan menkkamaista vuotoa ja sit vielä viikko kaksi tälläistä ku nyt... Se vähäinen vuoto, mikä tulee on ihan tummaa, ikään kun "vanhaa" verta. Muuten voin paremmin kun koskaan :), energiaa on jopa liikaakin (johtuu kai hempan noususta- oli raskauden aikana 98-100).

Mulla leikattiin väliliha ja tuntuu, että ne haavat ovat jo hyvin parantuneet - ei enää tunnu mitään oikeastaan. Jälkivuoto on kirkasta ja jatkunut kutakuinkin samanlaisena menkkamaisena koko ajan. Ehkä pari päivää ollut hieman hiljaisempaa? Toivo elää, että pääsisin siitä nopsaa eroon [:)] Ei puhettakaan pikkuhousunsuojilla pärjäämisestä kuitenkaan...nightit on voinu sentään vaihtaa long plussiin [&o]

Mullakaan ei ole mitään tietoa jälkivuodosta ollut muutamaan päivään, pikkuhousun suoja riittänyt kun valkovuotoa jonkin verran.

Mut sit saa*ana sentään eilen "räjähti" peräpukama... että tekee vessassa käynti kipeetä ja pönttö ihan punasena verestä... eipä oo ennen tämmöstä vaivaa ollu, eikä olis tarvinnut nytkään tulla. Nää pukamat on ihan perseestä! [:@][:D]

Sain mäkin yhden pukaman "muistoksi" mutta oon saanut sen lähestulkoon veks niillä rasvoilla.. huh!

Mutta joo: oon mä varma, että tulee etupuolelta. Nyt iltaa kohden on taas "loppunut", mutta saletisti vielä vuotaa. *huokaa*

Hah, mulla on jo vauvakuume niin ei haittais vaikka oisin raskaana 4kk päästä[:D]
vaikka kieltämättä oon nauttinut kun oon saanut normaalin vartalon takaisin. Muutenkin palautuminen on ollut mun mielestä aika nopeaa. Vaikka sain 2.asteen repeämän niin istuin normaalisti jo silloin kolmantena päivänä ja nyt tuntuu, että haava on parantunut oikeastaan kokonaan. Vuotoa on joo vielä, mutta sen kanssa on elettävä ja tiedän, että se voi jatkua vielä 3 viikkoa niin en ota stressiä[:D] ainoa asia mikä häiritsee, niin virtsaputkea vihloo välillä pissatessa. Mistälie sekin johtuu...

Miu: kysyin neuvolasta. Voi olla kuulemma tällasta on-offia. Tai menkat: nouuuuuu!!! [:@]

Mulla jälkivuoto kesti nelisen viikkoa, viikko taukoa ja sit alkoi menkat jo eli se oli yhtä helkutin vuotamista koko ajan. Mutta ihmeen hyvin tuli sitten jo uudet menkat, normi 30 oli väliä [:D]että liekö kierto tasaantunut sitten heti normaaliksi.

Onko kukaan huomannu et liikunnalla olis yhteyttä vuotoon? Mulla on nyt oikeestaan joka kerta pidemmän kävelylenkin jälkeen tullu kirkasta vuotoo ihan reilusti. Muuten vuotoo tulee enää hyvin vähän. Pikkuhousunsuojalla pärjää tosi hyvin.

Mä kans odotin älyttömän runsasta ja pitkään runsaana kestävää jälkivuotoo, mut ihmettelin kyllä kovin ku vuoto muuttu niukaks noin viikossa. Kiva juttu näin!

Mulla jälkivuoto oli veristä 3viikkoa ja jonka jälkeen tuli rusehtavaa valkovuotoo ja nytten parin päivän ajan on tullut enimmäkseen valkovuotoa jossa välillä vähän rusehtavaa väriä!!

Täällä kans toivotaan että menkat eivät alkaisi vielä vähään aikaan [:)]

Välilihan leikkaus haava parani myös ihan hyvin, kunnolla pystyin istumaan 2,5vk synnytyksen jälkeen sitä ennen istuin uimarenkaan päällä[:D]

Mun tikit ei ole vieläkään sulaneet.. kauanko niiden sulaminen voi viedä? Pitääköhän ne käydä poistattamass, kun eivät ole jo hävinneet? [&:]

Mirde, luulis et tikit olis jo sulanu!!! Mulla kesti about 2,5 vkoa, kun en tuntenu enää yhtä ainutta tikkiä. Viikko synntyksen jälkeen oli jo osa sulanu.

Miulla hävis viimenen tikki pari päivää sitten..että taitaapi olla sulamisajoissa eroja [:D]

Se tikkien sulaminen riippuu niin paljon siitä miten ne on ommeltu ja siitä kuinka kosteassa ne on. Kosteus sulattaa ne. Mut oikein hyvin voit käydä Mirde niitä poistattamassa jos niitä vielä on. Suu- ja leukakirurgit yleisesti poistaa parin viikon kohdalla jälkitarkastuksiiin tulevilta sulavia tikkejä, koska jostain syystä monilla suussa olevat tikit sulavat aika huonosti. Tosin joillakin on sulanut jo siin parissa viikossa toisilla tosiaan sulamiseen menee yli kuukausi. Et varmasti tilanne on ihan sama tässäkin.

Okka. Mä soitan ma neuvolaan ja kysyn. Just tätä mä oonkin kaivannut: tikkien poistattamista [:D][&:]

Mulle lääkäri sanoi poistavansa tikit sitten jälkitarkastuksessa 2,5 viikon päästä, mikäli niitä silloin vielä on jäljellä... Jouduin siis tässä välissä käymään lekurilla, kun neuvolassa ihmettelin, onko ihan normaalia, että kipulääkkeitä tarvitsee vielä kolme viikkoa synnytyksen jälkeen. No, syykin selvisi sitten: oli päässyt tikit tulehtumaan joten ilmankos jomotteli. Onneksi nyt kolme päivää myöhemmin antibioottikuurin myötä olo on jo melkein normaali tai ainakin pärjää ilman buranaa [:)]

Jälkivuoto alkaa olla loppu, eihän sitä kestänytkään kuin reilut 6 viikkoa! [:)] Jälkitarkastus on parin viikon päästä ja sitten rupean kyllä uimaan ahkerasti, uimahalli on vieressä - voin hyvin jättää pikkuisen isälleen siksi aikaa [:)] Odotan kans innolla, milloin uskaltaisi ruveta ratsastamaan!

Ihan pikkuisen välillä odotan sitä aikaa, etten edes imetä, vaikka oon iloinen, että se (yleensä) sujuukin [:)]

Kävin tänään jälkitarkastuksessa, tyttö oli mummun ja tulevan kummitädin hoivassa sen aikaa :) (nimiäiset lauantaina näin välihuomautuksena)

Terveydenhoitajan luona kävin 21.10

verenpaine 134/84
pulssi 65
Jälkivuoto kesto 3vko
Imetys Ei
Hemppa 142
Paino 79,7kg

Lääkäri 4.11.2010

Episiotomiahaava ok
Emätin ok
Portio ok (mikä ihmeen portio?)
Kohdun asento avkl