Toinen synnytys vs. Ensimmäinen synnytys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja satuvee
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

satuvee

Näppärä viestien naputtelija
heips! en oo varma onko tälläistä ketjua jo, mutta..

..jänskättää tuleva pikkukakkosen synnytys, kun edellisestä jäi vähän traumoja..että miten teidän toinen synnytys on sujunu verrattuna ensimmäiseen? onko ollut nopeampi, onko kipu tuntunut samanlaiselta..? ootteko lähteny aiemmin sairaalaan kun ensimmäisellä kerralla? ja ennen kaikkea: onko PONNISTAMISVAIHE ollut erilainen kokemus?

kiitos kaikille jo etukäteen :)

Moikka :)
Eka lapsi: tyttö 39+4 3550g ja 50cm:
synnytys kesti 8h,7h siitä ilman kivunlievitystä. sitten sain ebiduraalipuudutuksen kun auksen viiteen senttiin. 7h siis meni 4cm->5cm ja sen jälkeen tunti niin vauva syntyi. ponnistusvaihe kesti 19 min.
Koin ekan synntyksen kauheana koska minulle ei jostain syystä suostuttu ensimmäiseen 7 tuntiin antaa kivunlievitystä ja luulin kuolevani kipuihin. repeämät olivat pahoja ulko ja sisäsynnyttymissä ja istuminen oli pitkään vaikeaa.
Toka lapsi: tyttö 39+4 2960g ja 48cm:
Kun aloin odottaa toista suunnittelin että jo sairaalaan ovella vaadin kaikki mahdolliset lääkkeet. No sitten eka supistus tuli sunnuntaina klo 23 ja oli niin kipeä että säikähdin sen  jälkeen 3min uus supistus joka oli vielä kipeempi,alkoi oksettaa. soitin synnärille ja käskivät lähteä heti. Mies oli kuitenkin sitä mieltä et soittaa lanssin. lanssi tuli 2 min päästä mittasivat kotona kaksi supistusta joiden väli oli 2min ja sit lähettiin lujaa synnärille. 15 min ekasta supistuksesta alkoi ponnistuttaa ja yritin vaan olla ponnistamatta, juuri kun päästiin sairaalan ovelle pää syntyi ja loppu ruumis syntyi salissa. yhteensä toisen synnytys kesti 36min. ei repeämiä ei mitään. olisin ollut valmis lähtemään kotiin siivoamaan siltä seisomalta. mutta se kipu oli paljon hirveämpi kun ekan aikana yksikään supistus ja se ponnistamisen pidättäminen oli myös aivan kauheaa.

kiitos kokemuksesta!!!

toisaalta pelottaa tuo että toisessa kipu oli suurempaa, vaikka ensimmäiselläkin kerralla se oli niin kovaa että luulit kuolevasi..mulla jäi kanssa sellainen muisto että luulin että nyt kuolen.

mutta rohkasevaa on se, että se sujui sulla niin nopeasti, tota ponnistamisvaihetta mä pelkään eniten, kun viimeksi ei tullut ponnistamisen tarvetta ollenkaan vaikka epiduraalin vaikutus loppui eli kivut tuntui..!

mulla taas on pelkoo et menee pahemmin ku ekal kerral...

esikoinen synty suht helposti, ponnistusvaihe vaa 4 min eikä mitää traumoja vaikka epiduraali pistettii 4 kertaa ku joka kerran epäonnistu enkä ollu tyytyväinen siihe synnärii joten nyt meen toiselle paikkakunnalle ku kuiteski joutuu yli tunnin ajaa lähimpää synnärii...

Mulla jäi hirveen positiiviset fiilikset kummastakin synnytyksestä!  Esikoisen synnytys kesti toista vuorokautta ja se oli oikeesti pirun uuvuttavaa.  Sitten kun päästiin "asiaan" niin eteni rytinällä, ponnistusvaihe taisi kestää 14min.  Siinä oli kuitenkin 1,5vrk melkein supisteltu ja vielä huomattavasti pidempään valvottu joten en olis varmasti selvinny ilman kivunlievitystä.  Epiduraali oli ihana!

Toinen synnytys meni ihan hirveen nopeesti, ei meinattu pysyä oikein menossa mukana.  Sairaalassa ehittiin olla tasan 2h ennen kuin lapsi oli jo ulkona.  Silloin sain spinaalin mutta se ei ehtinyt edes vaikuttaa joten kipujen puolesta mentiin luomuna.  Sen ei ollu niin väliä koska synnytys oli niin nopea.  Ponnistusvaihe kesti 5min.

Mun mielestä siis enempi merkitystä on synnytyksen kestolla.  Pitkittynyt synnytys on tuskallisempi ja vaatii mun mielestä enemmän kivunlievitystä.

Ai niin sekin vielä että ekalla kerralla tehtiin eppari ja toipuminen kesti piiiiitkään.  Tokalla kerralla tuli pikkuinen repeämä ja toipuminen oli nopeaa.

joo moon, mäkin toivoisin että synnytys just olis nopeempi. mutta ei niin nopee ettei ehi saada epiduraalia :D

mut sit toivon että tunnen paremmin mitä tehdä, ettei se vauva vaan jumita pahimmassa kohdassa puudutuksen jo loputtua, niinku ekalla kerralla..

se oli kiva kuulla, että tokalla kerralla paranit nopeammin, sitä mäkin toivon!!

ekan synnytyksen alkaessa menin näin jälkeenpäin ihan yliaikasin synnärille. menin aamulla ja vauva synty n16.40. mua jännitti ihan sikana koska oli eka raskaus ja halusin vaan nopeasti sairaalaan saamaan kipulääkkeet yms :D

tokan kanssa odotin pitkään ennen kuin lähdettiin sairaalaan. aamupäivällä alko jo supparit, mutta synnärille mentiin vasta joskus 11-12 yöllä. sillon ei epiduraali kerenny auttamaan kun piti jo ponnistaa.

eli, toka synnytys oli sata kertaa kivuliaampi, just sen takia kun epiduraali ei auttanut ;D ja tokassa synnytyksessä tosiaankin toi ponnistusvaihe oli lyhyempi.

ekalla kerralla sain 3-4tikkiä koska tyttönen olikin isompi kuin painoarviossa oltiin sanottu. onneks en kyllä sillon tienny kuinka iso muksu sieltä tulee. arvio oli 2500g, todellinen paino 3948g.

tokalla sain yhden tikin. onneks.

Varmasti yli vuorokauden kestävä synnytys voi olla rankempi kun nopea synnytys. Itseä on alkanut jo nyt jännittämään kerkeänkö sairaalaan vai syntyykö kolmas lapsi eteiseen kun kaks ensimmäistä ovat olleet nopeita. Esikoisen synnytys kesti 3,5h ja kuopuksen kanssa meni 2h. Luomuna ovat syntyneet, esimmäisellä kerralla pyysin epiduraalia mutta en kerennyt sitä saamaan ja toisen kanssa en edes pyytänyt. Supistukset alusta asti niin kovia että jalat eivät ole pitäneet, mutta joo olen pääsyt varmasti helpommalla kun moni muu. Mutta synnytyksen nopeuden takia en esim. kakkosen kanssa uskaltanut reissata enää viikon 36 jälkeen minnekkää missä sairaala ei ollut todella lähellä. Ja vikoilla viikoilla piti joka päivä yrittää että en jää pitkäksi aikaa lasten kanssa koska en pysty odottamaan hetkeäkään hoitajaa. Onneksi mies on ollut paikalla kummankin synnytyksen alkaessa koska ajatuskin siitä että joutuisin odottamaan esim. taksia niin taju meinaa lähteä pelkästä ajatuksesta =)

Mutta muuten toinen synnytys oli jos voi sanoa helpompi, koska osasi paremmin tulkita omaa vartaloaa ja tiesi mitä on tulossa. Kipu oli minullakin kovempi toisessa raskaudessa mutta tieto siitä että se loppuu kuin seinään kun lapsi tulee ulos jollain tavalla helpotti oloa.

Täällä on kans toinen joka jännäilee PikkuKakkosta.

Esikoisen kanssa kun meni miltei pari vuorokautta ekasta kivuliaasta supparista ennen kuin tyttö oli maailmassa ja tikkejäkin sen jälkeen muhun sai mahdutettua 11 kipaletta :O

Joten oli melkoinen kokemus ja vannoin et ei enää ikinä. Tässäpä sitä taas ollaan :D

Toivottavasti tää toinen on sitten hieman nopeempi mut ei kuitenkaan liian nopee kun matkaa synnärille on semmoinen 100km ja olisi toki ihana keretä saada jotain kivunlievitystä... Mut minkäs sille mahtaa jos toinen onkin hoppuisa :)

En kuitenkaan haluaisi hätäillä sinne synnärille lähtöä mut toisaalta ei ole kiva jos joutuu sitten kesken matkankaan synnyttämään. Toivottavasti kaikki menee hyvin.

Mulla on takana 2 aika erilaista synnytystä.
Esikoinen ,poika, 3975g ja 53cm, syntyi 29/09/10 rv41+0. 
Pikku2,poika, 4525g ja 55,5cm, syntyi 07/01/12 rv42+0. 

Ensimmäinen synnytys kesti n. 7h ja supistukset olivat huomattavasti kesympiä,koska lapsivedet meni vasta sairaalassa kun antureita laittaessa puhkoivat kalvot. 
Toinen kierros kesti about 2,5h. Poika syntyi "väärässä sairaalassa" ja melkein ambulanssiin. Vedet meni heti kättelyssä ja supistukset teki kipeää. Sairaan kipeää.

Helpoimmalla noita voi kai vertailla, jos jaksaa lukea esikoisen synnytysstoorin tuolta:
http://www.mammaksi.fi/forum/viewtopic.php?t=861&postdays=0&postorder=asc&start=15
Dagen efteristä juttua seuraavalla sivulla. 

Ja pikku2 synnytystarina löytyy täältä vau:n LA joulukuussa 2011 synnytystarinoista. 

Molemmista synnytyksistä jäi loppupeleissä niin hyvä mieli, että isäntää tekis mieli houkutella vielä kokki3 puuhasteluun. ;)

wanha ketju, mutta kiinnostaisi tietää onko täällä sellaisia joiden eka synnytys käynnistetty ja toka synnytys käynnistynyt itsestään..? Itsellä päätyi eka synnytys sektioon ja tämä synnytys käynnistettiin ja jouduin ottamaan epiduraalin.

Eka: epiduraali, I 24h, II 16min imukuppiavusteinen + eppari.

Toka: spinaali, I 27h, II 8min.

Kolmas: luomu, I 10h, II 2min.

wanha ketju, mutta kiinnostaisi tietää onko täällä sellaisia joiden eka synnytys käynnistetty ja toka synnytys käynnistynyt itsestään..? Itsellä päätyi eka synnytys sektioon ja tämä synnytys käynnistettiin ja jouduin ottamaan epiduraalin.

Kyllä. Mulla ensimmäinen käynnistettiin rv 41+3 (syntyi 41+4) verenpaineen nousun ja vähäisen lapsiveden takia. Seuraavat 3 ovat käynnistyneet itsekseen 40+6, 39+5 ja 39+4. :)

Minullakin esikoisen synnytys käynnistettiin 40+4 vähäisen lapsiveden ja oletetun pienikokoisuuden vuoksi ja syntyi 40+6 hyvinkin normaalikokoisena. Toinen päätti ruveta itse syntymään 40+6 ja oli maailmassa reilu 10 tuntia ensimmäisistä supistuksista.

Takaisin