Todella suppea lääkärin tarkastus

Jen96

Silmät suurina ihmettelijä
Kävin eilen rv 14+4 perjantaina neuvolassa ensimmäisessä lääkärin tarkastuksessa. Kaikki meni ja oli hyvin, mutta jotenkin kuvittelin tarkastuksen laajemmaksi. Ensin käytiin terveydenhoitajalla mittaamassa verenpaineet ja tutkittiin virtsanäyte ja vähän kyseltiin kuulumisia sekä pyydettiin täyttämään kyselyt netissä.
Lääkäri teki sisätutkimuksen ja kuunteli vauvan sydänäänet. Eikä mitään muuta.

Onko ensimmäinen lääkärin tarkastus oikeasti näin suppea? Miten teillä muilla on mennyt?

Kuvittelin että oltaisiin juteltu ja kyselty enemmän sekä kerrottu raskauteen liittyvistä asioista. Seuraavan kerran kuulemma on lääkärin tarkastus vasta lähempänä synnytystä.

Mulla oli ihan samanlainen käynti. Tuntu että varmaan vartissa olin sieltä pois vaikka ultrattiinkin 😂 kysy onko mulla jotain kysymyksiä ja yritin kysyä veriryhmään liittyen ku selvis että mulla on miinusmerkkinen, eli pitää jossain vaihees sikiön veriryhmä selvittää jos on eri niin sit mulle tulee kait joku pistos mut ei se siihen osannu kommentoida mitään, se on jonku muun heiniä sit 😂 mitään muuta en siinä hetkessä osannu kysyä ja käynti oli sit siinä 😅 ja seuraavan kerran sit lähempänä synnytystä 😅 olin odottanut ihan erilaista käyntiä 😅

Keusoten alueella on ilmeisesti lääkärit niin kortilla, että mulle todettiin ensimmäisellä neuvolakerralla, ettei sulle varata ollenkaan lääkärintarkastusta, kun kaikki vaikuttaa olevan kunnossa 😅

Keusoten alueella on ilmeisesti lääkärit niin kortilla, että mulle todettiin ensimmäisellä neuvolakerralla, ettei sulle varata ollenkaan lääkärintarkastusta, kun kaikki vaikuttaa olevan kunnossa 😅

Meillä sama kokemus Keusotesta, tosin taaperon kanssa. 1,5v neuvolalääkärille ei päästy edes jonoon koska aikoja ei vaan ole, kaikki menee kuulemma pikkuvauvoille. 2v neuvolassa katsotaan aikaa neuvolalääkärille/laitetaan jonoon, näin sanoi kun varasin 2v neuvolan. Meillä on vielä se, että kunnassa kolme neuvolaa mutta meillä ei ole mahdollisuutta mennä muualle kuin tähän meidän lähineuvolaan ja ilmeisesti paljon nyt ohjaavat tuonne pariin muuhun. Et saa nähdä koska sit päästään tonne lääkäriin 😅 onneks ei isompaa huolta ja muutenkin noi lastenkin neuvolalääkärikäynnit tuntuu lähinnä vitseiltä (tosin meillä vauvana epäiltiin neuvolalääkärin käynnillä karsastusta ja se tutkittiin hyvin sit HUS puolella ja todettiin valekarsastukseksi), aika suppeita ovat.

Mitä joskus qikasemmin googletin, niin ymmärsin että ne on olemassa aika suppeita. En kyllä ehkä odotakkaan tuota laajempaa. Tai siis neuvolassahan ne yrittää opastaa kaikessa. Tuntuu että tuo on lähinnä tuommonen muodollisuus. Mie luulen että täällä on vain lopussa lääkäri. Neuvolasta sanottiin että saa kyllä jos tarvii lääkärin. Mutta en nyt ihan ole varma mihin sitä tarvii, jos tämä raskaus jatkuu tällaisena, ettei ole mitään kummempaa. Toki jos ois jotain kipuja tms. ois varmaan lääkäriltä jotain kysyttävääkin

Aloitukseen sivusta huudellen: meillä ei tehty sisätutkimusta, mutta lääkäri nopeasti vilkaisi ultralaitteella. Huomasi myös, että lääkäri kävi kaiken pikakelauksella läpi ja puhuikin nopeutettuun tahtiin 😅 Eli hyvin suppea ja lyhyt tarkastus kyseessä.

Mulla oli ihan samanlainen käynti. Tuntu että varmaan vartissa olin sieltä pois vaikka ultrattiinkin 😂 kysy onko mulla jotain kysymyksiä ja yritin kysyä veriryhmään liittyen ku selvis että mulla on miinusmerkkinen, eli pitää jossain vaihees sikiön veriryhmä selvittää jos on eri niin sit mulle tulee kait joku pistos mut ei se siihen osannu kommentoida mitään, se on jonku muun heiniä sit 😂 mitään muuta en siinä hetkessä osannu kysyä ja käynti oli sit siinä 😅 ja seuraavan kerran sit lähempänä synnytystä 😅 olin odottanut ihan erilaista käyntiä 😅
Sikiön veriryhmä tosiaan määritetään ja kun äidillä on Rh-negatiivinen veriryhmä, otetaan (ekstra)verikoe n. rv 25. Siinä määritetään veriryhmä vielä kertaalleen ja tutkitaan vasta-aineet. Jos sikiöllä on positiivinen veriryhmä niin nykyisin neuvolassa annetaan anti-d -pistos n. rv 30 ja lisäksi synnärillä synnytyksen jälkeen. Itse sain valita, haluanko reiteen/pakaraan vai käsivarteen. Reidessä pistos oli ainakin hyvin helppo ja kivuton, vaikka kärsin pahasta piikkikammosta.

Meillä sama kokemus Keusotesta, tosin taaperon kanssa. 1,5v neuvolalääkärille ei päästy edes jonoon koska aikoja ei vaan ole, kaikki menee kuulemma pikkuvauvoille. 2v neuvolassa katsotaan aikaa neuvolalääkärille/laitetaan jonoon, näin sanoi kun varasin 2v neuvolan. Meillä on vielä se, että kunnassa kolme neuvolaa mutta meillä ei ole mahdollisuutta mennä muualle kuin tähän meidän lähineuvolaan ja ilmeisesti paljon nyt ohjaavat tuonne pariin muuhun. Et saa nähdä koska sit päästään tonne lääkäriin 😅 onneks ei isompaa huolta ja muutenkin noi lastenkin neuvolalääkärikäynnit tuntuu lähinnä vitseiltä (tosin meillä vauvana epäiltiin neuvolalääkärin käynnillä karsastusta ja se tutkittiin hyvin sit HUS puolella ja todettiin valekarsastukseksi), aika suppeita ovat.
Justiinsa😅 onpa surkea tilanne. Mutta näiden kommenttien perusteella ei tosiaan mistään ole tainnut onneksi jäädä paitsikaan.

Mulla on kans nyt maanantaina tää lääkäri nii voin kans tulla kertomaan kuulumiset.
Neuvolakorttiin oltiin merkattu 13.1. mutta meidän ajat olikin varattu 15.1. päivälle eli tuli tehtyä tänään turha reissu. Kokeillaan paremmalla onnella ylihuomenna :Pouting Cat Face:

Meillä oli tänään tuo ensimmäinen lääkärinaika ja olipa hyvä! oli 30min varattu mutta 45min meni, kyseli ummet ja lammet molempien terveydesta ja tehtiin sisätutkimus myös. Jäi kyllä hyvä mieli, ja oli koko ajan semmoinen olo että lääkäriä oikeasti kiinnosti. Kyseli myös mun oireista ja tarjosi lääkkeitä närästykseen mutta koen että pärjään vielä ilman. Edellisessä neuvolassa sanottiin että lääkärinaika olisi jopa vain 10min ja voi olla että vaihdetaan puhelinajaksi jos on ruuhkaa. Ei koskaan päästy tuolle ajalle sitten. Mutta kannatti kyllä selkeästi vaihtaa terveydenhuolto toiseen kuntaan, paljon parempi kokemus tällä kertaa.

Mulla ei edes ole näillä viikoilla lääkärintarkastusta 😮 kävin rv6 lääkärillä, koska piti tarkastaa viikot. Se oli tosi nopea käynti, ultraus sen verran et näkyi syke eikä oikeastaan mitään muuta. Tarkisti samalla et alakerrassa kaikki ok. Ei pahemmin juteltu ekstraa.

Rv7 neuvola, jossa vaan juteltiin.
Rv10 kävin veri- ja virtsakokeessa ja nyt sit rv11 on nt-ultra. Oletan että joku soittaa jos verikokeissa jotain outoa. Sen jälkeen seuraava neuvola vasta joskus 4vk päästä ja sekin vaan neuvola, ei lääkärikäynti. Ei siis mitään lääkärintarkistuksia välissä.

Mulla ei edes ole näillä viikoilla lääkärintarkastusta 😮 kävin rv6 lääkärillä, koska piti tarkastaa viikot. Se oli tosi nopea käynti, ultraus sen verran et näkyi syke eikä oikeastaan mitään muuta. Tarkisti samalla et alakerrassa kaikki ok. Ei pahemmin juteltu ekstraa.

Rv7 neuvola, jossa vaan juteltiin.
Rv10 kävin veri- ja virtsakokeessa ja nyt sit rv11 on nt-ultra. Oletan että joku soittaa jos verikokeissa jotain outoa. Sen jälkeen seuraava neuvola vasta joskus 4vk päästä ja sekin vaan neuvola, ei lääkärikäynti. Ei siis mitään lääkärintarkistuksia välissä.
Hmm, ootko varma että tuossa seuraavassa neuvolassa ei ole lääkäriä mukana? :Hugging Face: Tai ole joku vastaava? Mulla nt-ultran ja seuraavan neuvolan välissä 8vk, mutta siihen väliin just tämä neuvolalääkäri.

Meilläkin on lääkäri vasta joskus puolen välin jälkeen. Ja ymmärtääkseni vain yks. Toki jos haluaa, sen saa aikaisemminkin, mutta en näe tarvetta. Tietenki jos tulee jotain komplikaatioita, niin sitten voi olla useamminkin. Mutta nyt kun kaikki on ok, neuvolan terkka ja ultraava kätilö riittää 😄

Hmm, ootko varma että tuossa seuraavassa neuvolassa ei ole lääkäriä mukana? :Hugging Face: Tai ole joku vastaava? Mulla nt-ultran ja seuraavan neuvolan välissä 8vk, mutta siihen väliin just tämä neuvolalääkäri.

Ainakaan neuvolassa ei viimeksi sanottu mitään sellaista. Mulla on seuraava neuvola n. rv16, eli just tossa nt-ultran ja rakenneultran välissä. Mut ei oo ollut mitään puhetta lääkäristä.

Ainakaan neuvolassa ei viimeksi sanottu mitään sellaista. Mulla on seuraava neuvola n. rv16, eli just tossa nt-ultran ja rakenneultran välissä. Mut ei oo ollut mitään puhetta lääkäristä.
Onpa jännä :Eyes: jotenkin luulisi ettei saisi olla eroja alueilla, mutta ehkä sitten on :Grimacing Face:

Takaisin