Tikit ja repeämät

Kyfi2971260

Vasta-alkaja
Synnytin 4vrk sitten ja tuli pieniä repeämiä sinne sun tänne, nyt tänään jostain tuli vessa reissulla limainen harmahtava tikki/lankaklöntti pönttöön, onkohan se jotenkin epänormaalia kun ovat sulavia tikkejä. Varsinaisesti mihkään ei satu mutta turvoksissa on kovasti jonka takia arka alue ja hankala istua/liikkua.

En ole sairaanhoitaja, mutta olettaisin olevan normaalia. Se sisäosa tikistä on sulanut ja ulko-osa lähtenyt irti. Ainakin minun kokemuksella ne sulaa vain sinne sisälle ja ulkopuoli lähtee sitten irti sellaisena solmuna.

Minulla tuli ensimmäisessä synnytyksessä myös tikkejä ja kuulostaa tutulta tuo olo. Ehkä tiesitkin, mutta pissalla käydessä kannattaa suihkuttaa samalla alapäätä, ei kirvele niin paljon. Ehkä tosiaan tiedätkin sen, mutta sanon kuitenkin, koska itse en tiennyt ja se kirvely oli ihan kauheaa. Jälkikäteen kuullessani suihkuttelusta toivoin, että joku olisi sen minulle sanonut.

Istumista voi helpottaa sellainen rengastyyny (tai joku mopon sisäkumi pumpattuna löysähköksi).

Paljon onnea!

Anteeksi aiheen vierestä, mutta piti tulla sanomaan että tää oli hauska! Kuinka monella on kotonaan mopon sisäkumi vai hankkiiko joku synnytyksen jälkeistä aikaa varten 😂

Hyviä pointteja kyllä kommentissa 😘

Eihän sitä koskaan tiedä, kuka elää sellaisissa ympyröissä, joista tuollainen löytyy vaikka perheestä tai naapurustosta. 😄 Ajatellaan lisäksi laatikon ulkopuolelta. Välttämättä ei tarvitse hommata sitä rengastyynyä, koska kuinka moni tarvitsee sitä oikeasti muuhun? Apu voi löytyä läheltä, jos on rengasporukoita lähistöllä. 😁

Muokattu viimeksi:
Eihän sitä koskaan tiedä, kuka elää sellaisissa ympyröissä, joista tuollainen löytyy vaikka perheestä tai naapurustosta. 😄 Ajatellaan lisäksi laatikon ulkopuolelta. Välttämättä ei tarvitse hommata sitä rengastyynyä, koska kuinka moni tarvitsee sitä oikeasti muuhun? Apu voi löytyä läheltä, jos on rengasporukoita lähistöllä. 😁
Ja piti nopeasti googlaa nii pienen sisäkumin voi saada clasulta 7e ku rengastyynyt täytyy tilailla nettikaupoista ja hinnat alkaa 25e ja siitä pilviin (paitsi temu josta sais 3e, mut sitä en suosittelis suosimaan) eli laatikon ulkopuolelle välillä hyvä kurkkia 😁

Onnea! Jos epäilys on, niin soita synnytys sairaalaan. Osaavat auttaa sinua asiassa 😊

Boksin ulkopuolelta jos ajatellaan, niin rengastyyny voisi olla vaikka puhallettava lasten uimarengas 😁 Ne ei ainakaan mene hukkaan!

Itse repesin aika pahasti ekassa synnytyksessä että piti ommella pari tuntia leikkaussalissa. Pari tikkiä sitten repesi ekan viikon aikana mutta neuvola sanoi että se ei haittaa. Haavat parani hyvin 👍 jos ei sinulla herää epäilystä että haava olisi tulehtunut tms niin tuskin on ongelmaa

Anteeksi aiheen vierestä, mutta piti tulla sanomaan että tää oli hauska! Kuinka monella on kotonaan mopon sisäkumi vai hankkiiko joku synnytyksen jälkeistä aikaa varten 😂

Hyviä pointteja kyllä kommentissa 😘
Taaperon jälkeen mun oli pakko mopomalli hankkia kun uimarenkaita ei kaupan hyllystä helmikuussa löytynyt ja veneen pelastusrengas oli mökillä lumen alla. Eniten tuolloin harmitti etten optimistina ollut sitä ennakkoon hankkinut kun hankittava oli muutoinkin varsin paljon.

Onnea vauvasta! 🥰 En ole sairaanhoitaja, mutta uskoisin olevan ihan normaalia varsinkin kun ei ole erityisemmin kipuja. Mutta tietenkin jos huolettaa, asiaa voi kysyä synnytyssairaalasta tai neuvolasta.

Ehkä tiesitkin, mutta jääside helpottaa turvotukseen. Itse sain sellaisia käyttää kuopuksen synnytyksen jälkeen sairaalassa. En tarvinnut enää kotona, mutta olettaisin niitä tehtävän ihan vaan kastelemalla pikkuhousunsuojan ja sitten pakkaseen. Pakkasesta laitoin isomman siteen päälle alushousuihin.

(Kuopuksen synnytyksessä repesin sen verran että lääkäri kutsuttiin tikkaamaan. Tikkejä tuli "ei lasketa kuinka paljon" monta. Oli kuitenkin sentään toisen eikä kolmannen asteen repeämä, mistä kätilö ei ollut ihan varma. Nuo jääsiteet auttoi paljon ensimmäisinä päivinä.)

Onnea perheenlisäyksestä!

Niitä sulavia tikkejä on erilaisia, osa sulaa nopeammin kuin toiset ja myös sijoittelu vaikuttaa kuinka nopeasti niitä lähtee. Itsellä episiotoman tikeistä osa repesi ja lähti nopeasti, mutta olivat niitä ulkoisia, joista ei ollut vaaraa. Jos edelleen huolettaa, verenvuoto on lisääntynyt tai kipu yltynyt niin soita sairaalaan ja kysy mitä tehdä. Ottavat tarvittaessa tarkistettavaksi 😊

Osaako joku kertoa voiko ceradermin iho öljyä taputella paperilla tikkien päälle? Alkanut kiristämään tikit mutta pelkään että tikkien solmut aukeaa jos käyttää öljyä

Osaako joku kertoa voiko ceradermin iho öljyä taputella paperilla tikkien päälle? Alkanut kiristämään tikit mutta pelkään että tikkien solmut aukeaa jos käyttää öljyä
Tietääkseni öljyjä/rasvoja ei saa käyttää niin kauan kun tikit on paikalla. Vasta arven hoidossa saa niitä käyttää tikkien poiston/sulamisen jälkeen. Toki kannattaa vielä neuvolasta/lääkäristä varmistaa.

Takaisin