Terveellisiä ruokaideoita?

evelyn_9

Vauhtiin päässyt keskustelija
Eli kerättäiskö tänne terveellisiä ruokaideoita, ihan lämpimiä ruokia ja myös jälkiruokiakin [:)] en ihan tämmöstä keskustelua löytäny, toivottavasti en vaan ollu sokea.. Itellä niin vaikee keksiä terveellistä ja HYVÄÄ ruokaa, että jelppikääs nyt [:)]
 
Kotimaiset juurekset. Porkkanat, punajuuret, lantut, nauriit.... niitä vuokaan. Loraus öljyä, ripaus suolaa, pippuria ehkä hunajaa.... Ja hauduta, muttei liikaa! Sillai, että ne vielä napsahtaa.... naminami nami.....

KANA, KALA. valmistustapa keittäen kypsäksi. Sitten maustat vasta lautasella!!!! nam nam... eipä tule liikaa rasvaa, kun kaikki rasva jää sinne liemeen.


Ja normi keittoruoasta keräät ylimääräisen rasvan pois käyttämällä paria jääpalaa valmiissa keitossa. Pistä jääpalat vaikka siivilään ja se rasva jämähtää niihin hetkessä.....sitte nostat tietrnkin se siivilän sieltä pois!!

nää on tällaisia vinkkejä vaan....
 
Smoothiet:

Purkki maitorahkaa 200g esimerkiksi ehrmann
Hedelmiä/ marjoja ym. oman maun mukaan (esim. purkki ananasta mehussa, 1 dl mansikoita)
Vähän mehua/ Piimää/ maitoa nesteeksi, ehkä about 1dl

Sekaisin tehosekoittimella/ blenderillä tai jos noita ei kotoa löydy niin ilman nesteen lisäystä saa kivan rahkatyyppisen seoksen, missä ei oo sokeria, paitsi hedelmien/ marjojen.

Pannukakku:

Tavallinen pannukakku ohje (mitä itse käytän):
2 muna
8dl maito
1tl suola
5dl vehnäjauhoja (tai 3-4dl sämpyläjauhoja ja 1-2 dl kauraryynejä tms.)

Anna taikinan turvota n. puoli tuntia. Paista uunissa 225 asteessa n. 30-40 min. uunista riippuen.

Jauhot voi vaihtaa sämpyläjauhoihin tai muihin tummempiin ja osan jauhoista voi korvata esimerkiksi kauraryyneillä/ vehnäleseillä/ neljänviljan seoksella tms. Pohjaan ei tarvii sokeria eikä rasvaa

Pannukakun päälle voi laittaa päärynän tai omenan siivuja. Jos oikein haluaa herkutella, niin voi laittaa vaikka wienernougat rouhetta, mitä löytyy leivonta hyllystä (ei niin terveellinen enää, mutta hyvää[8D])

Vähäkalorisempi vaihtoehto piirakalle.
 
Mulla on hyvä välipala ehdotus (ite olen alkanu syödä tätä:)

Hedelmäsalaattia ja sen kanssa maitorahkaa (rahkaa ei tarvi paljon) Rahka voi olla maustamatonta tai siihen voi lisätä esim vaniljasokeria, hedelmäsokeria tms tai sit voi ostaa Valion valmiiksi maustettua (esim vanilja, lima-valkosuklaa) Hox, valmiiksi maustetussa on lisättyä sokeria ja on "kermainen", ei kovin kevyt, mutta voihan sitä joskus herkutella sillä maustetulla..:)
Kevyt, vie nälän, nautinnollinen, hedelmät voi valita ite, tulee syötyä hedelmiä ja saa myös kalsiumia/kalkkia..:)

Mie tykkään!emoticon

Tai sit hedelmäsalaatin voi vuodenajasta riippuen korvata vaikkapa marjoilla (talvella voi käyttää pakastemarjojaki, mutta hox taas ulkomaiset vadelmat ainaki täytyy kuumentaa ensin!!)

Ei oo kyllä karkkia tehny ees mieli. On niin helppo hakea jääkaapista hedelmäsalaattia kulhoon (kannattaa tehä isompi erä samal kertaa jos menekkiä on;) ja siihen vähän kylkiäisiksi rahkaa..njam:)
 
Toinen mihin olen innostunu oikein nyt on kirjolohi, paistettu. Voi paistaa teflon-pannulla ILMAN rasvaa.
Sen kans keitettyä perunaa + kurkkua ja muutama feta-kuutio esim. Monipuolinen, ravitseva ja njamnjam, maistuu ainakin mulle.:D

Ja nyt on hyvä syy laittaa kalaa kotona, kun mieheni ei välitä kalasta alkuunkaan > en ole viitsiny kotona laittaa kalaa mutta nyt kun olen raskaana niin mies saa kestää kalan hajun:D

Mulla on hyvä kanakeiton ohjekin.
Siihen tulee marinoitua broileria, perunaa, puutarhurin kasvikset-pakkasmixiä, maissia, vettä ja maun/keveyden mukaan kermaa (voi olla valmiiksi maustettua, esim 3 sipulin kermaa) + mausteeksi curryä, ite käytän kanaliemikuutioita (tosin niissä on aika paljon suolaa, eli niitä käyttäessä ei tarvi lisäillä suolaa..) ja vähän rouhittua mustapippuria.:)
No nuista aineista nyt osaa melkein tehä sopan sen ihmeemmittä ohjeittaki mutta voin ohjettaki kirjotella jos joku haluaapi. =)
 
No nythän näitä tulee mieleen (huom olen koulutkseltani kokki, antakaa anteeksi tämä liikainnokkuus;D )

Kana-kasviskastike

Marinoitua broileria > paistetaan
Pilkotaan pesty keltainen paprika ja kesäkurpitsa (ei tarvi kuoria, riittää että pesee hyvin) > lisätään sekaan
> paistetaan jonkin aikaa > lisätään kermaa (tähänkin voi käyttää haluamaansa, miksei maustettuakin) ja mausteeksi esim rouhittua mustapippuria, suolaa, currya, chilimausteseosta, pippurisekoitusta...oman maun mukaan.:) kyytipojaksi riisiä.

Mulla oli kovat ennakkoluulot tätä kastiketta kohtaan mutta on TODELLA hyvää, kannattaa kokeilla!!!=)
 
Tortillat/tacot on kans kevyitä ja terveellisiä kun niihin tulee yleensä aika paljon kasvistäytettä..:) jättää vaiks niitä rasvaisia kastikkeita/kostukkeita pois;)

Erilaisia hyviä kasviskeittoja on, esim porkkanasosekeitto.:) mieleisensä ohjeen voi etsiä netistä googlaamalla. Kannattaa kokeilla ennakkoluulottomasti.


Nii, tarkennusta..kun parissa ohjeessa on tuota kermaa mukana niin voi käyttää siis halutessaan KEVYT kermaa, tai sen voi korvata vaikka maustetulla ranskankermalla (tätäkin saa kaupasta) ja eihän sitä kermaruokaa tarvi joka päivä tehdä:) ja kermasta kuiten saa proteiinia jms.
 
Jotta lisää tuli mieleeni...:D

Ainaki ite tykkään: maustamattomia broilerin rintafileitä (voi maustaa ite tai niinku mie syön että lisään vaan vähän suolaa pinnalle) ja sen kans kuskus-wokkia= wokkivihannekset (ite käytän Findus classicia) kypsennetään pannulla ja sekaan lisätään kypsä kuuma kuskus, loraus soijakastiketta sekaan ja se on siinä:) (soijakastikekin on kyllä aika suolaista, ei kannata käyttää paljon!)

Tai muutenkin erilaiset wokit, esim wokkivihanneksia + broileria/naudan- tai porsaanlihasuikaleita + riisiä/nuudelia... Nuudelit tykkään ite sekottaa sen wokin sekaan pannulle, niihin tulee kiva "vivahde"siitä..:)
 
Takaisin
Top