Terveelliset elämäntavat

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Miksi se on niin vaikeaa? Mitä kaikkea teidän kohdalla terveellisiin elämäntapoihin kuuluu?

Mulla varmasti kasviperäinen ruokavalio, kofeiinin, sokerin, vehnän ja prosessoitujen elintarvikkeiden välttely ja normaalipaino isoimpana. Liikunnan harrastaminen pakkopullaa, mutta jatkossa sitä ei tartte miettiäkään kun töissä tulee askeleita 10-20K päivässä.
Ja se nukkuminen! Tuntuu aivan mahdottomalta että olisi aikaa ja malttia nukkua vähintään 7h. Miten nää onnistuu, kun on kauheasti mielihaluja, kaikki paha maistuu hyvältä, liikunta ei nappaa, nukkua ei malta?

Olen sekasyöjä. Monipuolinen ruokavalio, kalaa, kanaa, joskus punaista lihaa, kasvisruokia. Viljatuotteet täysjyvää.

Ei karkkipäiviä, syön silloin kun tekee mieli jotta houkutus ei käy liian suureksi. Panostan enemmän siihen, että syön pienemmän määrän herkkuja kerrallaan vaikka sitten muutaman kerran viikossa, etten ahmi yhtenä päivänä kaksi suklaalevyä :rolling: En käytä alkoholia tai muita päihteitä. Mustaa kahvia juon kaksi kuppia päivässä.

Liikunnasta harrastan lähinnä hyötyliikuntaa, nyt vaunulenkkejä.

Muuten nukun 7-8h yössä, mutta vauvan kanssa odotellaan noita unirytmien korjaantumisia vähän järkevämpään suuntaan, kunhan vauva kasvaa. Säännöllinen nukkumaanmenoaika on auttanut tässä.

Parantamista olisi, mutta perusasiat ovat ihan hyvällä mallilla. Ennen lapsia olin hyvässä kunnossa ja söin terveellisemmin, mutta annan tämän itselleni anteeksi, kunhan ei mene ihan mahdottomuuksiin. Varmasti vaikeaa väsymyksen ja kotiin linnouttautumisen takia, kun ei ole kovin paljoa muutakaan extraa päiviin paitsi lapset ja puoliso, niin ruoka lohduttaa :tears:

Ehdottoman tärkeää on levon ja unen priorisoiminen. Ilman riittävää lepoa, tulee helpommin kaikkia mielihaluja ja ei jaksa panostaa oikein syömiseen ja liikkumiseen. Itse oon huomannut, että uni on tosi paljon kytköksissä myös mielenterveyteen. Nykyään siis ehdottomasti laitan tämän ekaksi! Vaikkakin näin vauva-arkena ei aina sitä unta kerry riittävästi, mutta sitten annan luvan levätä muulla tavoin ja jätän esim. päivän kotityöt vähemmälle ja rentoudun.

Ruokavalion pyrin pitämään mahdollisimman terveellisenä, esim. viljatuotteet syödään täysjyvänä, paljon kasviksia yms. Olen sekasyöjä ja syön peruskotiruokaa ja jätän einekset ja roskaruoan vähemmälle. Mutta täytyy myöntää että raskausajalta on jäänyt päälle epäterveellisempi syöminen ja oon ihan sokerikoukussa. 🙈 Pikkuhiljaa yritän päästä eroon siitä tavasta, että mussutan joka päivä jotain makeaa ja siirryn takas karkkipäivään kerran viikossa ja silloinkin kohtuullisesti.

Päihteitä en nykyään enää käytä. Itse ainakin huomannut, että jo yksi alkoholillinen saunasiideri tai lasillinen viiniä ruoan kanssa vaikuttaa unen laatuun. Saati sitten alkoholin huuruiset illan istujaiset kavereiden kanssa, jolloin seuraavana päivänä tuli mässättyä kaikkea epäterveellistä ja yhdestä illasta toipumiseen meni joskus viikkokin (eli väsymystä, jonka seurauksena ei jaksanut liikkua tai syödä niin terveellisesti). Ei kiitos enää ikinä!

Liikuntaa ei nyt tällä hetkellä tule harrastettua muuta kuin vaunulenkkien muodossa ja tällä viikolla aloitin taas aamujoogan, joka saa päivän käyntiin mukavasti. Kunhan synnytyksestä kroppa palautuu niin palaan takas salitreenin pariin. Liikunnasta saa kyllä voimaa jaksaa paremmin arjessa!

Täällä sekasyöjä kanssa. Oon nyt panostanut myös vegaanisiin ruokiin ihan vaan, että tulisi syötyä vähemmän eläinperäistä ja helpommin kasviksia.

On aika vaikee syödä kasviksia nykyään, sillä meidän perheessä muut ei suostu niitä hirveesti syömään. 😑 Itselle teen monesti kesäkurpitsaa pastan sijaan ja lisään kanakastikkeeseen vihanneksia. Haluisin kaikkeen kasvista, mutta nää muut vaan nyrpistää nenäänsä... No pikkumies on kyllä suostuvaisempi kuin isänsä onneksi.

Täysjyvää meillä syödään lähes yksinomaan arjessa ellei leivota ja tummaa riisiä. Prosessoituja ruokia minä syön kyllä todella vähän ja mies taas paljon.

Oon nyt laihtunut sen reilu 30kg ja liikun mielellään ulkona lasten kanssa, kun mies on töissä ja opiskelemassa.

Paino pysyy hyvin, kun syön välillä liikaa ja välillä liian vähän. Eli kalorit vaihtelee aika paljon päivästä riippuen. Aika paljon on nykyään fiiliksestä kiinni mitä syön ja kuinka paljon. Helpompaa kun ei tarvi mistään kieltäytyä, kun seuraavana päivänä syö sit vähemmän...

Nykyään koen, että elän silleen tavanomaisesti. En erityisen terveellisesti, mutten huonoimmallakaan tyylillä.

Kasvisten eteen pitää työskennellä kyllä, että muukin perhe innostuis.

Sekasyöjä olen, mutta mieluiten syön kalaa ja kasviksia. Punaista lihaa välillä, kanasta en oikein tykkää mutta välillä sitäkin. Kalkkunaa joskus, se on ihan hyvää. Vaaleaa viljaa, perunaa yms syön niukasti, koska niiden runsaasta syömisestä voin huonosti. Vaaleaa leipää en syö lainkaan. Viljatuotteet on täysjyvää ja riisi tummaa. En syö juurikaan karkkia (tummaa suklaata, salmiakkia/lakritsia joskus, satunnaisesti pihistän lapsilta karkkipäivänä pari hedelmäkarkkia), sipseihin tulee useammin sorruttua, mutta suosin linssisipsejä. Valmistan ruokaa itse, ei syödä eineksiä kun äärimmäisen harvoin. Joskus puolivalmisteita.

Unta yritän tasapainottaa siihen 7h, aika hyvin tässä onnistun, välillä vähän vaihtelee.

Kahvia juon ehkä liikaa, olen yrittänyt vähentää sitä, mutta tarkoitukseni ei ole lopettaa kokonaan. Tavallista maitoa en käytä, kahviin lorautan hiukan mantelimaitoa. Alkoholin käyttö on vähäistä, viikonloppuisin voin juoda oluen tai viiniä.

Liikuntaa harrastan päivittäin jossain muodossa, lenkkeilen, teen lihaskuntoa tai aerobista harjoittelua joko kotona tai salilla, tanssin, menen uimaan, nyrkkeilen tai joogaan. Vaihtelen paljon sitä mitä teen, jotta mielenkiinto pysyy yllä ja keho saa monipuolista liikettä. Arjessa usein haasteita saada liikunta sopimaan johonkin, joten usein se jää iltaan ja voi sitten vähän kieltämättä haitata unta.

Kaloreita en laske, enkä ruokia mittaile. Paino on normaalin rajoissa, taitaa nykyään vaikean elämäntilanteen ja stressikuormituksen takia roikkua siellä alipainon rajalla. Tarkoituksella en ole laihduttanut koskaan. Yritän elämänfilosofiana noudataa sitä, että kaikkea kohtuudella.

En ole tässä mikään malliesimerkki, mutta ei asiat nyt ihan retuperälläkään ole.

Aloitin syksyllä viikoittaisen liikuntaharrastuksen, joten liikunnan suhteen olen petrannut suuresti. Lisäksi hyötyliikuntaa ja lasten kanssa juoksemista.

Ruokavalio on sekaruokavalio. Punaista lihaa nykyisin harvemmin, kalaa syödään pari kertaa viikossa, kanaa aika usein ja välillä kasvisruokaa. Nykyisin varmaan viikoittain joku kasvisruoka (ei välttämättä kuitenkaan vegaaninen). Yleensä aina lämpimillä ruuilla on ainakin jotain kasvista tarjolla. Hedelmää syön myös melkein päivittäin. Ruokajuomana lämpimillä ruuilla maito, muuten vesi paitsi aamupalalla usein tuoremehua. En pidä kahvista eikä teetä yleensä tee mieli aamulla, joten appelsiinimehu on kahvin korvikkeeni. Leivässä valitaan täysjyvää ja moniviljaa. Tavallinen makaroni täysjyvää ja gluteenittomassa kuitupitoisempi vaihtoehto (miehellä on keliakia). Herkkuja voisi syödä vähemmänkin, mutta kun ruokavalio on muutoin kohtalaisen terveellistä ja paino laski kuopuksen vauvavuonna alle lähtöpainon, en stressaa siitä.

Unta tulee tällä hetkellä usein liian vähän. Illalla tarvitsee omaa aikaa, nukahtaminen on vaikeaa ennen kun kuopus on käynyt ensimmäisen kerran tissillä, sitten on yöheräilyä ja kuopus herää usein aikaisin. Palataan siis asiaan kun kuopus on isompi.

Meillä ei ole töissä ruokalaa, eikä työnantaja tue ruokailua mitenkään, joten eineksiä on vaikea välttää, jos ei halua maksaa lounaasta 15-17e joka päivä. ( Joskus satunnaisesti jää kotiruokaa)
Kasvisruokaa en voi syödä juuri ikinä, kun joka paikkaan tungetaan nyt porkkanaa aikaisempien kasvisten tilalle.

Liikuntaan ei kertakaikkiaan ole aikaa, kiitos HSL.n karsittujen bussilinjojen. Kun työmatka yhteen suuntaan on 1,5h yhteen suuntaan, niin ei paljon naurata.

Takaisin