Terolutilla raskaaksi, pitäisikö olla tukilääke alkuraskaudessa myös?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja VadelmajogurttisukLAA
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
V

VadelmajogurttisukLAA

Vieras
Eli sain terolutit kp 15-26 kierron säännöllistämiseksi. Toisesta kierrosta tein positiivisen raskaustestin eli nyt 4+5. Eilen tuli kerran pyyhkiessä vaaleanpunaista paperiin ja aloin miettimään että pitäisikö mulla olla joku tukilääkitys tähän alkuraskauteen? Voinko saada nyt keskenmenon sen takia että lopetin terot 8 pv sitten ja sen jälkeen menkat ei tulleet ja sain positiivisen testin vai pitäiskö luottaa että kaikki ok.

Onko tukilääkkeen aloitus jo myöhäistä ja mistä sen saan? Neuvolaan ei saa soitettua, terot antoi yksityiseltä gyne eikä tää taida kuuli työterveydenkään piikkiin

Onko sulla lääkettä tai reseptiä jäljellä? Ei ole haittaa raskaudelle jos jatkat niiden syömistä. Jotkut syövät varmuuden vuoksi. Mutta hyvin todennäköisesti voit pärjätä ilmankin, varsinkin kun syy reseptille ei liittynyt esim. liian vähäiseen hormonitasoon.

Oman kokemuksen mukaan neuvola on aika haluton reseptin antamiseen ilman tutkimuksia, uusiminen menisi helpoiten varmaan aiemman yksit. gynen tekemänä. Itse ottaisin häneen yhteyttä ja kysyisin mielipidettä jatkosta. Omissa raskauksissa on tukilääkkeistä huolimatta ollut vuotoja alussa, joten voi olla ihan normaalia ja harmitontakin.
Onnea plussasta!

Gyne tosiaan määräsi kierron säännöllistämiseen, mutta itse epäilen hormonitasoja syyksi miksi raskautumisen kestänyt. Edellisen kerran nimittäin raskauduin kun olin siirtänyt menkat primolutilla, tämä tosin oli lopulta tuulimuna. Terolutia on reseptillä vielä jäljellä 2x30 tablettia. Gyneen ei saa yhteyttä joka nämä määräsi ja toiselle gynelle aika vasta yli viikon päästä vapaana. Sillä tässä mietin mitä oikein pitäisi tehdä, uskaltaako terolutia aloittaa ominpäin uudestaan ja millä annoksella ja mihin asti

Eli sain terolutit kp 15-26 kierron säännöllistämiseksi. Toisesta kierrosta tein positiivisen raskaustestin eli nyt 4+5. Eilen tuli kerran pyyhkiessä vaaleanpunaista paperiin ja aloin miettimään että pitäisikö mulla olla joku tukilääkitys tähän alkuraskauteen? Voinko saada nyt keskenmenon sen takia että lopetin terot 8 pv sitten ja sen jälkeen menkat ei tulleet ja sain positiivisen testin vai pitäiskö luottaa että kaikki ok.

Onko tukilääkkeen aloitus jo myöhäistä ja mistä sen saan? Neuvolaan ei saa soitettua, terot antoi yksityiseltä gyne eikä tää taida kuuli työterveydenkään piikkiin
Itse aloittaisin tukilääkkeen sillä alkuraskaudelle tuo lääke ei haittaa ja varaisin soittoajan yks gynelle neuvoja saadakseni. Teratologinen tietokeskus palvelee puhelimitse kaikkialta Suomesta soittavia raskausajan lääkkeisiin liittyen.
Netistä löytyy yks.lääkäreitä jotka uusivat reseptejä kohtuu hintaan (kulut alle 20€).
Tsemppiä !!

Teratologiseen tietokeskukseen olin yhteydessä mutta tuo farmaseutti ei kyllä sanonut mitään muuta kuin ettö kysy lääkäriltä ☹️

Teratologiseen tietokeskukseen olin yhteydessä mutta tuo farmaseutti ei kyllä sanonut mitään muuta kuin ettö kysy lääkäriltä ☹️
Oho, olipa kurjan turha kysely.
Aloittaisin sinuna kyllä myös uudestaan Terot, varsinkin jos tuntuu että antaa mielenrauhaa ja yritystä jo takana. Mulla oli ed. loppuun asti menneessä raskaudessa ne käytössä yksi tabletti per päivä ja rv 12 asti. Jos nyt syöt niitä jonkun 10 pv ennen uutta gynekäyntiä, niin ei tule mitään vahinkoakaan niistä.

Tuon palvelun tarkoitus on neuvoa lääkkeiden yhteensopivuudesta, siitä voiko niitä käyttää esim. raskaana, alkoholin kanssa koneita käyttäessä jne.

Jos sieltä kysyy, pitäisikö Terolutia jatkaa alkuraskaudesta tukilääkkeenä, he eivät voi vastata siihen, koska eivät ole hoitava taho. Jos taas kysyy sopiiko Terolut raskauden aikana, siihen voivat vastata ymmärtääkseni kyllä tai ei, mutta ilman mitään ohjeita siitä, kuinka pitkään olisi hyvä jatkaa lääkitystä ym.

Olisiko sinun mahdollista varata vaikka etävastaanottoaika yksityiselle gynekologille? Ainakin Mehiläisellä näyttää olevan aikoja jo tänään.

Gyne sitä mieltä että ei tarvita mitään tukilääkitystä kun on vain yksi keskenmeno takana. Kaksi kertaa raskaus tärpännyt terojen ja primolutin jälkeen vasta mutta ei siltikään

Tuo on kyllä niin syvältä, että gyneillä on eri mielipiteet samoista asioista etkä voi etukäteen niitä tietää. Oon kokenut ihan samaa. Yksi lääkäri koki tuen tarpeelliseksi ja toinen ei. Voithan vielä käydä reseptin määränneellä varmistamassa kun aikoja on.
Sulla on reseptillä kuitenkin tarpeeksi lääkettä, että riittäisi sinne rv 12 asti jos haluat varuiksi syödä. Tuo on useiten kuulemani takaraja tukilääkkeille. Silloin on istukka jo vahvasti toiminnassa eikä keltarauhasella ole enää suurta merkitystä.

Takaisin