Teri Niitti arvosteli lentokoneessa imettävää äitiä

Melkonen aivopieru näin uudenvuoden kunniaksi..
Eipä siinä. Itsensä nolasi ja nauttikoon nyt :wink

Itse imetän sielä missä tarvitsee ja pyrin tekemään sen niin ettei muille näy mitään. Ei mitään lakanoita suojana :D

Ps: kuvassahan ei edes näkynyt MITÄÄN!
 
Hyi mua kylmää toi Teri Niitti -kohu. Mielipiteensä saa toki ilmaista, mutta musta siinä mentiin rajan yli että tyyppi julkaisee kaikissa mahdollisissa sosiaalisissa medioissa salaa kuvan imettävästä äidistä ja lapsesta, ilman kasvojen blurrausta, ja siinä samassa yhteydessä ilmoittaa sen negatiivisen mielipiteensä julki-imetyksestä.

Onneksi valtaosa ihmisistä tuntuu olevan sitä mieltä että "vähän" meni överiksi.

Mutta on niitäkin jotka eivät näe mitään pahaa siinä postauksessa.
Ok ymmärrän ehkä jollain tavalla että on niitä puolustajia jotka on sitä mieltä että imettää ei (muka) saisi missä vain ja milloin vain, pitäisi mennä sivummalle tai peittää. Jotkut jostain syystä kokee seän ällönä, tai tulee huonoja fiiliksiä jos itsellä ei ole imetys onnistunut tms. mitä näitä syitä nyt sitten onkaan.
Mutta sitä en ymmärrä sitten millään, että miten kaikki eivät näe siinä salakuvaamisessa ja julkisessa toisen nolaamisessa mitään väärää!? Sitä ei voi mitenkään mielestäni puolustella.

Plus että mitä siinä kuvassa edes olisi pitänyt peittää, lapsen pääkö? Kun siinä ei näy edes sitä naisen rintaa... ja vaikka näkyisi, niin silti siinä ei olisi mitään ihmeellistä.
 
Ilmeisesti Teriä ei häirinnyt rinnan näkeminen, koska sitähän kuvassa ei siis näkynyt. Vaan häntä häiritsi itsessään koko imetystapahtuma; lapsi ja äiti olisi pitänyt piiloutua jonnekin niin että sitä ei huomaisi mitenkään, että imetetään.

Mietin vaan että siis miten se koko tapahtuma pitäisi peittää, sullomalla koko lapsi ja itsensä ison huivin alle? Kuumahan siinä tulee, itsellä ja lapsella! Ja aika harva lapsi sellaiseen suostuisi.
Mua tää jotenkin kummeksuttaa. Että se lapsikin pitäisi piilottaa.
Sen käsitän jollain lailla että monet ajattelee että rintaa voisi koittaa hiukan peitellä ettei se vallan näkyisi, mutta että koko tapahtuma pitäisi pitää piilossa... huh.
Ja lentokoneessa ei ole mitään mahdollisuutta vetäytyä minnekään sivummalle, koska ei niitä vessatiloja voi varata aina imetyssession ajaksi. Monessa muussa paikassa toki voi vähän sivummalle mennä jos kokee sen itselleen mukavammaksi.

Mutta tässä päästään aiheeseen, että miksi pitäisi piilottaa koko tapahtuma, tai miksi pitäisi vetäytyä sivummalle, tai miksi se rinta ei saisi näkyä ollenkaan jne.

Tässä aika hyvä kirjoitus Laktivistiäidiltä:

Olen saanut yhteydenottoja medioilta joissa on pyydetty kommentteja "imetyskohusta". Päätin lyödä useamman kärpäsen yhdellä iskulla ja kertoa ajatuksistani tätä kautta.

Kuten useampi henkilö on jo kirjoittanut, on hienoa miten äidit ovat kääntäneet kohun positiiviseksi. Sosiaalinen media on täyttynyt erilaisista imetyskuvista sekä imetyskokemuksista - nyt imetystä tuodaan näkyväksi ja sitä kauttanormaaliksi. Ja sitähän imetyksen tulisi olla, normaalia. Se on biologinen normi ja rinnat ovat meillä naisilla siksi, että olemme nisäkkäitä.

En kuitenkaan hyväksy sitä, että kohua käytetään seksuaaliseen syrjintään ja alatyyliseen nimittelyyn. Se on aivan yhtä ajattelematonta ja typerää kuin salakuvien ottaminen imettävästä äidistä. Minä hyväksyn Niitin anteeksipyynnön, hän ei totisesti tiennyt minkälaiseen mehiläispesään postauksillaan sohaisi.

Tiedostan, että joillekin on todella vaikeata ymmärtää, miksi Laktivistiäidin Facebook- sivulla "imetyksestä tehdään niin suuri numero". Jotta sen voisi ymmärtää tulisi tietää seuraavat asiat:

- imetys ei ole aina helppoa.
- suomalainen imetysohjaus on vielä lapsenkengissä.
- suomalaiset äidit eivät saavuta omissa imetystavoitteitaan ja se aiheuttaa voimakasta syyllistymistä, syyllinen on edellinen kohta.
- lapsilla on oikeus imetykseen ja äidinmaitoon.
- naisilla ja perheillä on oikeus laadukkaaseen ja näyttöön perustuvaan imetysohjaukseen.
- imetys on perusta, todellinen kivijalka, lapsen ja aikuisenkin terveydelle.
- imetys edistää myös äidin terveyttä.

Alleviivaan nyt sitä, että minä en ole imetyksen asiantuntija vaan puhtaasti laktivisti. Haluan edistää suomalaista imetystä ja luoda positiivista asennetta imetykseen liittyen. Imetys on onnistuessaan voimauttava kokemus - ja jotta voisimme onnistua siinä me naiset ansaitsemme kaikkien tuen ja arvostuksen.

Alla on edellisen kohun aikana kirjoittamani teksti, siinä on kiteytettynä ajatukseni aiheesta.

Ja Sinä äiti joka imetät julkisesti (käytitpä sitten harsoa tai et): KIITOS. Kiitos että edistät imetystä, kiitos että imetät.

Ps. en oikeasti tiedä mitä näihin "eihän kukaan ulostakaan julkisesti/ota suihin julkisesti/harrasta seksiä julkisesti/kulje ilman paitaa julkisesti/jne pitäisi vastata. Keksitkö sinä?

"En ymmärrä sellaisia naisia, jotka eivät viitsi laittaa edes harsoa päälle kun imettävät, missä ovat käytöstavat?!"

Minäpä ymmärrän. Kuka määrittelee sen, mikä on hyväksyttävää käytöstä ja mikä ei? Olen itse saanut kuulla, että minulla ei ole käytöstapoja koska en käytä imettäessäni minkäänlaista suojaa. Voin myöntää, että en käsitä, miten se edes liittyy käytöstapoihin. Pidän itseäni kuitenkin aika hyvätapaisena - ainakin useimmiten.

Julki-imetys ei ole julkeaa imetystä, se on lapsen ruokkimista, siis ruokailua. Se ei ole provosointia tai itsensä esittelyä, se on vain imetystä. Imetys on luonnollista, se on biologinen normi jonka tulisi näkyä paljon enemmän. Imettävä äiti saa aivan itse päättää, käyttääkö hän suojaa vai ei, jos imetys ohikulkijaa häiritsee, hän voi katsoa muualle. En ole ikinä nähnyt häiritsevää imetystä, en ole koskaan nähnyt että äiti "tekee imetyksestä numeron". Olen vain nähnyt imettäviä äitejä.

Sanotaan, että kauneus on katsojan silmissä. Voisi sanoa myös, että x- asian häiritsevyys on katsojan pääkopassa: jos vaikkapa imetys häiritsee, ei sitä ole pakko katsoa.

Joidenkin mukaan miehille saattaa tulla epämukava olo kun näkee imettävän naisen. Kuka olisi huolissaan siitä, miten epämukava olo heille tulee alusvaatemainoksista? Käsittääkseni miehet ovat ainakin pääosin aivan älykkäitä, en millään jaksa uskoa että heitä imetys häiritsee, tapahtui se sitten millä tahansa tavalla.

Ketä imetys sitten häiritsee? Muita naisia? Imetyspettymyksen kokeneita? Naapurin tätiä? Ravintolan työntekijöitä? Häiritseekö julki-imetys sinua? Miksi?

Imetysmyönteisyys tarkoittaa sitä, että imetys saa näkyä. Julki-imetys ei ole paljastelua eikä siinä ole mitään seksuaalista.

Ja ei, kaikkien äitien ei tarvitse imettää julkisesti. Mutta niiden jotka niin haluavat tehdä EI pitäisi joutua miettimään sitä, mitä muut ajattelevat.

https://www.facebook.com/laktivisti...8687309581132/865562343560293/?type=3&theater
 
Takaisin
Top