teiniraskuteen liittyen pari kysymystä

teinimami

Silmät suurina ihmettelijä
Olen 16-vuotias tyttö ja sain viikkositten tietää olevani raskaana. Eikä se raskaustestin tulos jäänyt ainoaksi yllätykseksi, kun olin tehnyt raskaustestin menin seuraavana päivänä terveydenhoitajalle. Emme vielä poikaystäväni kanssa tienneet, että pidämmekö vauvan vai teemmekö abortin, joten meidät passitettiin ultraääneen. Ultraäänessä huomattiin, että sikiö oli ollut minulla jo 3kk masussa tämä tieto tuli todella suurena yllätyksenä! Koska olin jo noin pitkällä päätimme pitää lapsen. Olen nyt viikolla 15.2 ja olen todella innoissani. [:)]

Tosin raskaus on tuonut mieleen monia kysymyksiä, joihin olen jo saanut vastauksia netistä, mutta muutamia asioita en ole saanut selville. Olisiko jollain tietoa näihin kysymyksiin..

- Mitä erilaisia rahallisia tukia teinivanhemmat saavat, kun asuvat kotona vanhempiensa luona?
( muuta kuin lapsilisä)
- Kuinka monta huoltajaa lapsella voi olla, jos teinien vanhemmatkin tahtoisivat olla huoltajia, kunnes       täytämme 18? onko mahdollista, että minä, lapsen isä ja meidän kummankin äidit olisivat huoltajia?
 
Hei!
Huoltajuudesta uskoisin että lapsella voi olla vain kaksi huoltajaa, yleensä ne ovat isä ja äiti. Koska ette ole aviossa, poikaystäväsi täytyy tunnustaa isyys lapsen synnyttyä. Se tapahtuu lastenvalvojalla, jolta tulee kirje kotiin kun lapsi on syntynyt. Siellä myös päätätte tuleeko teillä yksin- vai yhteishuoltajuus. Lastenvalvojaan voi muutenkin ottaa yhteyttä ja kysyä mieltä askarruttavista asioista.
 
Jos ette asu yhdessä, olet käytännössä yksinhuoltaja, jolloin voit saada yksinhuoltajakorotuksen lapsilisään. Se on muistaakseni jotain 40 euroa, mutta tarkemmat määrät näet Kelan sivuilta.
 
Lisäksi poikaystäväsi tulisi maksaa sinulle elatusmaksua (jos ette asu avoliitossa), mutta todennäköisesti hän ei pysty (ei liene vielä työelämässä). Sellaisissa tapauksissa kunta voi maksaa elatustukea, jonka määrä on jotain 136 e. Tämäkin asia katsotaan lastenvalvojalla ja asiasta tehdään kirjallinen sopimus. Jos ja kun taloudellinen tilanteenne muuttuu niin sopimus uusitaan ja katsotaan paljonko lapsen isä (tai kumpi vain on etävanhempi) maksaa lapsen elatuksesta. Ja jos taas muutatte yhteen niin maksuja ei tarvi maksaa kun katsotaan että kumpikin osallistuu elatukseen. Monimutkaista![:)]
 
Taloutenne voi ehkä saada asumistukea, riippuen vanhempiesi tuloista. Onhan ruokakunnassa yksi suu lisää ruokittavaksi.
 
Muuten sinulla lienee samat lapsiperheen edut kuin muunkin ikäisillä eli äitiyspäiväraha ja lapsilisä. Ja isälle tietty isyysrahaa. Ja äitiysloman jälkeen kotihoidontuki ja joissakin kunnissa ns. kaupunkilisä.
 
Toivottavasti sait vastauksestani jotain selvää. Kannattaa aktiivisesti kysellä asioista esim Kelassa.
 
Hyvää vointia ja onnea vauvan johdosta![:)]
 
 
Takaisin
Top