Teidän syömisenne

leluponi

Satasella mukana keskusteluissa
Mua on ruvennut askarruttamaan omat syömiseni. Tuntuu että syön vähemmän kuin ennen, kun ei vaan tee mieli! Haluaisinkin kuulla teidän mielipiteitänne ja miten syötte, niin ehkä tämä tästä helpottaa :) Itseni olisi helpompi täällä pitää jonkinmoista "ruokapäiväkirjaa", kun en todennäköisesti missään muuallakaan saisi aikaseks :D

Eilen söin näin:
Aamulla (11 aikaan) sämpylä, päällä margariinia ja juustoa
Kahden maissa riisifrutti
Tässä välissä vähän sipsiä ja munkki
Päivällä viiden aikaan kotitekoinen hampurilainen, välissä salaatit ja pihvi
Iltapalaksi banaani
Ja join ainakin 10 lasillista

Tää kuulostaa omaan korvaani hirmu vähältä! Mitä mieltä te ootte? Pitäisikö vaan syödä jotain pientä joka välissä?

Edit
----------------------------
Ja pistäkää ihmeessä tänne mikä teitä ällöttää ja mikä himottaa! :)
 
Minun syömisiini nähden syöt todella paljon. :D Itselläni menee nimittäin päivässä
1 riisifrutti/jugurtti
2 hedelmää
2 palaa leipää

Tämän lisäksi olen suurimman osan juomastani vedestä korvannut mehulla ja maidolla, jotta saisin tarpeeksi energiaa.

Minulla on siis kuitenkin todella paha raskauspahoinvointi, eikä mikään kestä sisällä. Kuitenkin ihan noin verrattuna raskauksien väliseen ruokavaliooni, mielestäni sinun pitäisi syödä enemmän. Tuo määrä ainakin kirjoitettuna kuulostaa tosi vähältä, etenkin jos olet vähentänyt syömistäsi. Kannattaisi varmankin ainankin yrittää syödä enemmän, jotta vauva saa tarpeeksi ravintoa. Vitamiinilisää kannattaa ainakin ottaa. Itseäni nimittäin tälläkin kertaa huolestuttaa, saako pikkuinen tarpeeksi kaikkea, vaikka minulla tuota "vararavintoa" onkin.
 
Ehkä silti enemmän kannattaa luottaa siihen neuvolan vaakaan ja neuvolatätin ohjeisiin, kuin minun neuvoihini. ;) Vaikka söisit mielestäsi vähän, mutta paino kuitenkin nousee tasaiseen tahtiin, on varmasti kaikki ihan kunnossa.
 
Mitähän mää oisin syöny eilen...

8:00 jugurttia ja appelsiinimehua
10:00 kaksi kuppia kahvia
12:00 pieni kebab ranskalaisilla ja tzatzikilla
18:00 teetä ja kaksi palaa pullaa
20:00 Kaksi sämpylää, päällä tzatzikia

kuulostaapa terveelliseltä kuulkaa!!

Ei tuo munkaan määrä isolta näytä. Mulla on kumminki tuota elopainoa jotain 105kg, että laihtuminen ei oo pahasta. En kyllä mitenkään tarkastele tuota omaa syömistä. Ei vaan tee mieli ja olen aika paljon oksentanutkin tässä raskauden aikana, eikä vieläkään näy loppua.

Syön LadyVita Mama monivitamiinia, D-vitamiinia ja yhden Omega-3 tabun päivässä.
 
Aamulla puuroo (+ raejuustoo)
Päivällä lihaa ja rehuja
Välipalaks rahkaa ja marjoja
Illemmalla lämmin ruoka, rehuja paljo
(Iltapalaks mehukeittoo ja raejuustoo)
+ 3l vettä

Et et sä mitenkään vähää syö munkaan mielestä, ihan normimäärän!! Pääasia kai se on et syö terveellisesti, kyllä se natiainen ja kroppa si kertoo jos syö liian vähän. Mä ainakin luotan siihen!!
 
Huh, minä syön kuin norsu teihin verrattuna! emoticon  Olen tänään hyvällä ruokahalulla syönyt
aamupalalla sämpylän ja riisipiirakan
töissä makaronilaatikkoa ja salaattia
välipalaksi omenan ja jogurtin
iltapäivällä broileria ja riisiä
illalla jäätelöä, sämpylän, greipin, teetä...  Ja lisäksi olen yrittänyt juoda paljon. Mutta tuntuu, että nestettä pitäisi saada vielä enemmän.

Onneksi paino ei ole kamalasti noussut eikä vatsakaan vielä kovin pahasti pömpötä. Tuntuu vaan, että on koko ajan nälkä!
Onhan nämä ruoka-asiat tietysti aika yksilöllisiä. Ja energian tarve riippuu suuresti kulutuksesta. Luulen olevani aika aktiivinen, joten annan syöpöttelyni itselleni anteeksi...
Olisi vaan kivempaa olla aktiivinen, jos pakkanen hellittäisi ja pääsisi pitkästä aikaa kunnon lenkille... Aamulla mittari näytti -30 astetta!
 
Töissä ollessa tulee syötyä ihan kohtuullisesti kun koko päivän saa juosta paikasta toiseen ja nälkä ei anna periksi olla syömättä.

Aamulla (klo 7.30) jogurtti

aamupäivällä (9-10) leipä

päivällä (12) lämmin ruoka tai ruokaisa salaatti
iltapäivällä (14.30) hedelmä (ja/tai vähän lakritsia emoticon )

päivällinen (16.30) lämmin ruoka

illalla (20-21) leipä/hedelmiä/jogurttia/jätski

Lisäksi n. 2 litraa vettä + vitamiinitabletteja

Kotona meinaa syöminen jäädä vähän vähemmälle ja sen huomaa olossa...

Syömisessä ongelmana ovat annoskoot, jotka ovat edelleen aika pienet. Maha ei vedä enempää ja närästys vaivaa jos tulee liikaa syötyä. Paino on tippunut noin 3 kiloa alkuraskauden aikana, onneksi on noin 10 ylimääräistä kiloa mistä lähteä. Tämä painon kehitys tuntuu menevän aikalailla samoin kuin edellisessä raskaudessa, jolloin painonnousu koko raskausaikana oli 7 kg ja lapsi siitä huolimatta 3310 g.
 
Itse olen myös ollut vähän huolissani omasta syömisestäni, kun tuntuu, etten syö tarpeeksi. Jotenkin vaan ei meinaa mitkään kunnon ruuat maistua, kun itselleen yrittää valmistaa. Sitten tuleekin syötyä paljon sipsejä, makeisia ja juotua limua, kun alkaa huono olo, siitä kun ei oo oikein syönyt.  emoticon

Lisähuolta aiheuttaa juuri tuo, että kun syön epäterveellisestikkin, mutta olen itse ainakin ajatellut, että parempi, että syön jotain, mikä maistuu, kuin että olisin syömättä. Mutta onneksi käytän vitamiinilisää, joten tiedän, että saan monipuolisesti vitamiineja. Poikaystäväkin on huomannut, että syön vähemmän kuin ennen raskautta ja sanoi myös syömistahtini hidastuneen huomattavasti. Itse vasta viikonloppuna tajusin, että olen todella hidas syömään nykyään. emoticon
 
Apua, KUKA täällä sanoi syövänsä kuin norsu???  Raskausaikana ei missään nimessä ole suotavaa pudottaa painoa (tarkoitushakuisesti) vaan taata että se muksu ja itse saa tarvittavasti ravintoa!  Mursku sun ruokarytmi vaikuttaa täysin normaalilta ja terveelliseltä, älä huoli!
Alkuvaiheessa pahoinvointien sun muiden aikaan on tärkeetä että syö ylipäätään jotain mikä maistuu ja pysyy sisällä.  Puolesta välistä lähtien korostuu se terveellisen ja monipuolisen ruokavalion merkitys.  Silloinkaan ei tartte sen kummemmin sitä syömistä kytätä, turhat rasvat ja etenkin sokerit pois ja ylimääräiset välipalat. Syö kunnon aterioita silloin kun on nälkä.  Ja etenkin töissä käydessä on tosi hyvä syödä se kaksi lämmintä ateriaa päivässä!
Mulla menee ruokarytmi kutakuinkin samoin joka päivä
aamupala viiliä ja hedelmiä
välipala aamupäivällä leipää, jugurttia tms
välipala iltapäivällä kuten yllä
päivällinen lämmin ateria
iltapala viiliä, hedelmää, leipää tms tarvittaessa
ja reilusti vettä päälle!
Ja tosiaan, kahden eestä ei tartte syödä.  Vauva tarttee ylimääräistä energiaa kutakuinkin sen verran mitä on omenassa, juustovoileivässä ja lasillisessa maitoa.
Anteeksi saarnaava sävy, se ei ole todellakaan tarkoitus!
 
Mulla ruoka-annokset on nykyään paljon pienempiä kuin ennen. Ennen söin kuin hevonen, tosin taisin kuluttaakin aika paljon :D Sillon pysty hyvin vetämään 5 leipää, nyt menee just ja just 2, jos sitäkään. Lautanen oli myös aina täynnä, nykyään melkein puolet salaattia ja vähän muuta ruokaa. Siis sellaisia hiiren annoksia. Silti tuntuu että maha on täynnä, ja jossain vaiheessa tulee yhtäkkiä kuvottava olo! Jos siitä jatkaisin vielä syömistä, niin ruoka tulis samaa vauhtia takas ylös... Eli täytyypä vaan hyväksyä tää. Vaavi ottaa joka tapauksessa sen minkä tarvii, se oon sitten minä joka jää ilman. Eilen tuli syötyy kyllä paremmin, mutta sen ansiosta veden juonti pääsi jäämään vähemmälle :D

Aamulla 10 aikaan puuroa ja banaani
12-14 aikaan muroja ja banaani
17 aikaan 1½ sämpylää margariinin ja juuston kanssa
iltapalaksi banaani

Okei, ei toi nyt parempi oo, koska en lämmintä ruokaa syönyt. Itse en ole kovin hyvä kokkailemaan, enkä kyllä opettele ennen kuin on "pakko". Tai ennen kun on nälkä :)
 
Mä olen syönyt tänään suunnilleen tätä
*aamupala noin klo 6.30 kaksi leipää ja lasi maitojuomaa
*aamun välipala klo 8 jogurtti, lasi vettä ja kaksi keksiä
*lounas klo 11 lämmin ruoka (mureke, muusi ja salaatti) 2 annosta + 3 lasillista maitojuomaa + ruisleipä
*välipala klo 14 lasi vettä, jogurtti, ja n. 2dl marjarahkaa sekä 2 dl hedelmäsalaattia (erilliset annokset siis)
*välipala klo 16.30 jogurtti
*iltapalaksi ajattelin joskus klo 19 aikaan syödä vielä 2 leipää + lasillisen maitojuomaa

Ja näiden lisäksi mulla tuntuu olevan koko ajan nälkä. emoticon
Joihinkin teihin verrattuna tuntuu kyllä, että täälläkin on yksi norsu.  Mutta olen vain iloinen, että ruoka maistuu... Eilen tuli vähän herkuteltua hampurilaisaterialla ja namipussilla, muuten yritän jättää enimmät herkuttelut viikonloppuun... Mutta kukin tavallaan, dieetille ei ainakaan kannata ryhtyä... :)
 
mää syön päivittäin kutakuinkin näin (eri ruuilla kylläkin)

Tänään.

klo 06.30 3weetabix muroketta, mansikkahilloa ja n. 4dl maitoa
klo 11.15 muusia, 5 lihapullaa ja kastiketta, tuoremehua, jälkkäriks kiisseliä n.2dl ja kuppi kahvia
klo 13.30 kuppi kahvia ja pätkis
klo 16.45 sukulaku ja kaksi pullaa ja 3dl tuoremehua
klo 18.30 lasagnea, salaattia ja maitoa

ja sitte varmaan syön vielä noin klo 22 aikaa jogurtin ja tietty saunassa tulee juotua jotain limpparia/alkoholitinta olutta jonkun verran...

Tänään kyllä meni töissä pitkään koulutuksen takia, että tuli vähän noita makeita syötyä väliin ja päivällisen syön yleensä tunnin-puolitoista aikasemmin.
 
Huhhuh, nyt mulla on alkanut sellanen kausi, että ruoka maistuu vähän paremmin, mutta iltaisin olo on sen mukainen! Hirvee turvotus! Mutta eiköhän tää tästä. emoticon
Ällötyksiä on sitten tällä hetkellä nämä: vaalea leipä ja limut (ne hiilihapot...) Hyi!
Ja himotuksia taitaa olla kaikki kirpeä, karkit, mandariinit... Ja mansikkamehu! :)
 
Mulla myös lisääntyny ruokahalu pahoinvoinnin jälkeen.  Koko ajan tuntuu olevan nälkä :D  Tästä huolimatta mulla on paino pudonnut monta kiloa.  Tätä en pidä kovin huolestuttavana vaikka hoikka olenkin, koska ensinnäkin mulla on edelleen 4kg edellisen raskauden tuomia kiloja ja tosiaan viime kerrallakin paino nousi sen 20kg lähtöpainoon nähden ja kovin kiihtyvällä tahdilla loppua kohden.  Toivottavasti tällä kertaa ei ihan niin paljoa paino nousisi, lähteehän se toki pois, mutta sen taakan kanssa oli todella raskasta liikkua!
 
Nyt on tullut aika hurjasti muutosta tuohon pari viikkoa sitten laittamaani viestiin. Pahin pahoinvointi on selätetty ja nyt menee jo ihan normaalia ruokaa, tosin annokset on ihan naurettavan pieniä. Yleensä saman kokoisia, kun 1-vuotiaalla tytöllämme, joskus jopa vähemmän. Vatsalaukku ehti ilmeisesti tuossa 2 kuukauden syömättömyyden aikana hävitä ihan olemattomiin. Painoa lähti 6 kiloa, ei tosin haittaa kun vähän vieläkin on ylipainoa, mutta kuitenkin..

Eilisen syömiset näytti kuitenkin tältä:
07.20: sämpylä kinkulla ja juustolla, teetä
10.45: omena
12.10: 2 munan munakas, 2 lasia maitoa
14.30: mansikka-kiisseliä
17.00: 3 kananugettia, riisiä ja salaattia
19.50: sämpylä juustolla ja kurkulla, teetä

Teihin muihin verrattuna syön siis todella usein ja silti on nälkä aina kun ottaa syömistä. Ei vaan mahaan mahdu niin paljoa mitä pitäisi.
 
Takaisin
Top