Moikka. Kuvailu kuulostaa mun ekalta synnytykseltä, noin pitkiä jälkiongelmia lukuunottamatta.
Sillon ekassa raskaudessa synnytystapa-arviota tosiaan ei tehty, sillä mun lantion pääteltiin olevan normaali ja joustavan normaalisti ja lapsen olevan normaalikokoinen. No, sieltä syntykin sitten semmonen isohko normaalikokoinen ja mun lantion onkin pienehkö normaalikokoinen. Myös täällä synnytys eteni hitaasti, poika oli tulossa huonossa asennossa, sektiota pohdittiin pitkin synnytystä ja kun lopulta lapsella oli niin hätä että oli saatava heti ulos, oli kuitenkin jo niin pitkällä ja jumissa synnytyskanavassa että väliliha leikattiin ja imukupilla kiskottiin ulos. Veltto ja hengittämätön poika vietiin suoraan teholle ja mä jäin hätääntyneenä itkemään ja huutamaan lapseni perään.
Poika on nyt iloinen, terve, normaalisti kehittyvä kolmivuotias :) Ite palauduin fyysisesti synnytyksestä hyvin, mutta henkiset vauriot olikin isompia. Pitkään syyttelin itteäni kun en saanut lasta turvallisesti synnytettyä. Olin loppuraskaudesta pohtinut, mitenköhän synnytyksessä toimitaan jos lapsi jää jumiin, mutta neuvolantäti vähän niinku ohitti mun huolen höpsönä pohdiskeluna ("Kyllä se lapsi sieltä ulos tulee..."). Syyttelin itteäni, et ois pitäny kuunnella omia huoliani vahvemmin. Ajan myötä olo helpottui, ehkä suurin helpotus tuli sen jälkeen kun vuoden ikäinen poika todettiin täysin normaalisti kehittyväksi eikä rajusta alusta ollut jäänyt mitään pysyvää vaivaa (neurologin ja fysioterapeutin seurannassa oltiin siihen asti, erityisesti jotain neurologista vaivaa epäiltiin aiheutuneen).
Ekan synnytyksen traumat tuli pintaan kuitenkin toisen raskauden kohdalla ekan ultran jälkeen (ennen ultraa en suostunut uskoa olevani raskaana/pelkäsin aikaista keskenmenoa/yms) ja seuraavalla neuvolakerralla hajosinkin sit täysin parkumaan kun neuvolantäti kyseli miten eka raskaus ja synnytys oli menny. Ekan synnytyksen jäljiltä toista raskautta ja pienen kasvua seurattiinkin vähän tarkemmin ja myös synnytystapa-arvio tällä kertaa tehtiin. Puolessavälissä raskautta ahdistuin tulevasta synnytyksestä täysin, ja neuvolantäti ohjas mut äippäpolille. Siellä oli ihan kusipäälääkäri (anteeks kärkäs ilmaisu), joka vaan hihku että sieltähän on jo yli nelikilonen tullut ja oli kovin kirjottamassa reseptiä jollekin mielialalääkkeelle. Kun olin tarpeeksi monta kertaa ja tarpeeksi vahvasti esittänyt kantani etten nyt ihan siltä istumalta rupea lääkkeillä itteäni turruuttamaan pelkoani sen enempää käsittelemättä, päätyi lääkäri kirjottamaan lähetteen synnytyspelkoihin erikoistuneelle psykologille. Psykologilla kävin loppuraskaudesta muutaman kerran ja se autto mua toden teolla, ja lopulta sain mennä levollisin mielin synnytykseen.
Tyttönen oli isoveljeään pienempi ja tä toinen synnytys menikin huomattavasti paremmin. Rvk:lla 35+jotain tehty painoarvio oli muuten aikast tarkka - tytön syntymä osu maanantaille ja paino oli silloin 3690g, kun painoarvio edeltävälle perjantaille oli 3670g...
Synnytystapa-arvioon päästiin täällä siis vasta vahingosta viisastuneena