Teettekö ruokaa alusta asti itse?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Teettekö esimerkiksi perunamuusin oikeista perunoista tai keitot itse pilkotuista kasviksista, leivotteko leipää itse?

Mä käytän paljon puolivalmisteita. Kastikkeet pussista, perunamuusi jauheesta ja keitot pakasteen peruna ja keittokasvis-pusseista. Helppoa ja hyvää. Valitsen mieluummin helppouden ja ajansäästön, jos tulee syötävää. Muuten ei jää aikaa sitä vähääkään itselle, siltä tuntuu.

Perunamuusi aina itse kuoritusta perunoista, mutta keitoissa saatan usein ostaa valmiiksi pilkotut pakasteet.
Kastikkeet myös teen useimmiten itse, mutta joskus saatan ostaa jonkun valmiskastikkeenkin.
Leipää (sämpylöitä) tehdään ehkä kerran kuussa itse ja osa menee pakastimeen, muuten kaupasta.
Kiusauksiin ostan nykyään valmiin pakaste perunasipuli sekoituksen, ennen pilkoin aina itse.
Wokkivihannekset myös valmis sekoituksena joko tuoreena tai pakasteena.

Perunamuusiin kuorin aina perunat itse, koska jauhemuusit maistuu liisterille. Lidlistä ostin kerran suosituksesta muusijauhetta soselaatikkoa varten ja se oli ihan ok. Muuten lisukeperunamuusissa olen tarkka, että soseutuskin on survimella, ei missään nimessä sähkövispaimella. Liisterikammo :grin Keittoon pilkon kyllä perunat, mutta ostan pienet keittovihannekset pakasteesta tai vihannesosaston "osittain" pilkotut. Kastikkeet teen yleensä itse, mutta sienikastikejauhetta ostan joskus murekkeen kylkeen. Wokit myös pakkasesta tai vihannesosaston valmiit. Kiusauksiinkin ostan perunasipulit. Meillä ei syödä juuri lainkaan vaaleaa leipää, ellen leivo sitä itse, mikä on 2-3krt vuodessa. Ruisleipää en ole vielä yrittänyt leipoa, saa kelvata kaupan ruispalat. :rolleyes:

Kastikkeet, muusit ja keittojen perunat ja kasvikset teen aina itse tuoreista. Paitsi kanakeittoon menee pakastealtaan hernemaissipaprika.

Kiusauksiin ostan valmiit perunasipulisekoitukset. Leipä ostetaan kaupasta. Syön kyllä viikottain ruuan kyljessä pakastekasviksia, mut keitot on jotenkin paljon parempia, kun on itse pilkotut purjot ja porkkanat. :hungry:

Perunamuusin teen pakasteperunasta, joka on pelkkää perunaa, ei muuta. Keittoihin ostan pakasteena peruna-keittojuureksia. Muuten teen alusta asti itse tai mies tekee. Minulla menee vatsa sekaisin valmiskastikkeista ja lähes kaikista valmisruuista veikkaan syyksi lisäaineita.

Teen yleensä itse kaiken alusta asti raaka-aineista esim. keittoihin pilkot porkkanat ja muut juurekset sekä vaikka tomaattikeiton teen aina tuoreista tomaateista. Erilaiset laatikkoruuatkin maistuu paremmilta kun itse jaksaa kuoria ja pilkkoa perunat. Ja leipomuksia kun tekee, niin tykkään tehdä piirakkapohjatkin ite. Onhan siinä paljon enemmän hommaa, kun tekee kaiken alusta asti, mutta minusta se on vaivan arvoista :happy::happy:

Keittoon pilkotaan itse perunat ja laitetaan pakastekeittojuurekset. Kiusaukseen pakasteperunasipuli. Samoin wok on pakastetta. Muussia tehdään harvoin, mutta tehdään itse jos tehdään.

Kastiketta tehdessä yleisimmin kipataan pannulle tomaattimurskaa ja tarvittava määrä vettä. Tai sitten kermaista kastiketta eli no kermaa ja mausteita, tarvittaessa vettä. Eli ei käytetä valmiskastikkeita, mutta ei varsinaisesti tehdä kastiketta suurustamalla. Joskus teen kermaviilikastiketta/dippiä sekoittamalla siihen mausteita eli siinä ei käytetä valmismaustepusseja.

Kana ja liha ostetaan yleensä valmiiksi marinoituina.

Leipoessa tehdään yleensä itse (paitsi joulutortut). Ostetaan sitten kokonaan valmiina, jos ei haluta leipoa itse ja halutaan jotain sellaista. Kakkua ollaan viime vuosina tehty valmiskakkupohjasta. Leipää leivotaan itse aniharvoin eli leivät on kaupasta.

Perunamuusi tehdään siten, että keitetään perunat ja muussataan haarukalla/survimella ja laitetaan sekaan voita. Keittoja tehdään aika harvoin, mutta kun tehdään, niin aina tuoreista kasviksista. Kaikki liha/kana/kala ostetaan aina maustamattomana, koska valmismarinadit ovat koko perheen mielestä ällöjä ja ihan liian suolaisia. Meillä on leipäkone, joten leivät tehdään pääsääntöisesti aina itse.

Mutta on meillä aina pakkasessa myös kalapuikkoja ja ranskalaisia, ja satunnaisesti pyttipannua ja vihannessekoitusta, koska aina ei jaksa kokata :)

Vähän 50-50.
Muusi tehdään alusta asti itse, samoin murekemassa. Joskus laitetaan ranskalaisten kanssa ihan vaan kaupan lihapullia ja kiireessä lämmitetään Saarioisten lihapullakastike purkista. Keittoihin laitan pakastekeittovihannespussin. Meillä ei käytetä valmiskastikepohjia, paitsi pippurikastike tehdään Musta Pekka -tuorejuustosta ja chilikaurakermasta (Musta Pekka -pippurijuustoa ei taideta enää valmistaa vaan tilalla onkohan se Pirkan pippurijuusto). Leivät ostetaan kaupasta siksi että meillä ei nyt ole tiloja leipoa itse (meidän uuni on yhtä iso kuin meidän mikro).

Lisätään vielä että välillä syödään kaupan lihapullia (kivikylän on parhaita), kasvispyöryköitä, pakastekalapaloja, makkaraa ja eineksiä, jotka vain heitetään uuniin tai mikroon. Kasvispihvejä/pullia ei itseasiassa olla koskaan tehty itse, lihapullia tehdään välillä.

Kaikki paitsi leipä tehdään itse. Maitoallergiselle ei paljon ole sopivia eineksiä tai puolivalmisteita, eikä jaksa kytätä joka rasian kylkeä, koska sisällöt muuttuvat ilman erillistä varoitusta.

Sen olen jo oppinut, että Kariniemen hunajamarinoiduissa kanoissa oleva kerma-aromi ei sisällä maitoa. Joten niitä voi ostaa. Lidlin kala-ranskalais-pakasteessa sitten taas on maitoa. Näissä ei ole mitään yleispätevää logiikkaa, vaan jos haluaa jotain puolivalmistetta ostaa, on aina pakko lukea koko ainesosaluettelo, ja parempi jos sen lukee varmuuden vuoksi useammalla kielellä, koska kielestä riippuen niissä joskus lukee eri asiat. Vaikka ei saisi.

Aikalailla alusta asti tulee tehtyä ruuat. Lihat syntyy, kasvaa ja kuolee omissa käsissä. Vihannekset ostan isoissa erissä tuoreena, ei maistu pakkasen kautta-muutakun purjo, jota satokaudella ostan paljon ja siivutan pakastimeen. Tomaatti kastikkeisiin monesti tölkitettynä, paitsi satokaudella.
Leipä pääosin kaupasta, menee omatehtynä vaan uunituoreena.
En osaa ajatella tätä työläänä, enempi mieluisana elämän valintana. Menee niin paljon ruokaa täällä että puolivalmiisteiden raahaaminen kaupasta ja säilyttäminen vasta työlästä olisikin.. Mausteet sun muut sinä itsenään, ei mitään valmissekoitusjuttuja. Liemet teen myös itse(tulee siinä lihankäsittelyn sivussa), pakastan tiivistettyinä kerta annoksina.
Makkaraa ja leikkeleitä ostan, niiden teko ei ole hanskassa yrityksistä huolimatta. :grin
Oon mä joskus kauan sitten jotain muutakin harrastanut :hilarious:

Kahden ihmisen eri ruokarajoitteiden yhteensovittaminen on helpompaa kun tehdään ihan alusta asti itse. Pakastevihanneksia tulee toisinaan käytettyä, ja joskus jotain puolivalmistakin tai jopa valmisruokaa jos löytyy sopivaa ja käyttötarkoituksesta riippuen. Leipää leivottiin aikaisemmin itse säännöllisesti, nyt ei ole pitkään aikaan tullut leivottua oikein mitään. Nautin kyllä ruuanlaitosta kun on aikaa ja energiaa, niin ei haittaa käyttää siihen aikaa.

Teen sekä että, jaksamisen ja tilanteen mukaan. Esim. teen toisinaan pitsat itse raaka-aineista ja toisinaan ostan valmiita tutusta pitseriasta.

Lohkoperunat saatan tehä pakasteista tai itse tilanteen ja ainesten mukaan. Olen aika spontaani tekijä, kun lähen tekemään enemmän itse. En suunnittele listaa, mitä viikolla teen. Mies käy kaupassa ja inspiksen mukaan teen ruokia. Pyydän, jos jotain erityistä tarvii, muuten ostetaan perustarvikkeita.

Leipiä en ole vielä koskaan tehnyt itse. En ole saanut aikaiseksi / raaskinut ostaa leipävuokia tai monitoimikonetta taikinan tekemiseen. Pullataikinan teen joskus itse käsin.

Riisipuuroa ja sille soppaa teen usein itse.
Liha yms. keitot teen puoliksi itse eli porkkanat sun muut sipulit, perunat yms. pilkon ja pakasteesta laitan herneet yms.
Hernekeitto kuumennan suoraan purkista.

Kastikkeet teen kermoista, kastikejauheista tai itse rasvasta ja jauhoista, tomaateista jne. Ja esim. lasagneen teen maitokastikkeen yms. itse, mutta pastalevyjä en ole koskaan tehnyt. Siihenkin voisi hankkia jonkun laitteen ja harjoitella tuorepastan tekoa. Ehkä joskus eläkkeellä sitten..

Tulipas pitkä teksti. Nälkäkin vähän tuli. :pTiivistettynä teen aika paljon itse, kun on välineet, aineet, jaksaminen, aikaa ja inspiraatiota eli vaihtelevasti. Ja sellasta hyvää perus kotiruokaa. Iän tuoma kokemus on tuonut itsellä itseluottamusta ja taitoa ruoan tekemiseen ja maustamiseen.

Mulla ei ole kärsivällisyyttä tehdä pidempi kestoista settiä. Melkein tunnissa tai puolessa pitää olla parin päivän ruoat tehty. Poikkeus on riisipuuro haudutuskattilalla. Se on vähän pidempi projekti, mutta ei pala pohjaan. :happy:

Takaisin