Teen sekä että, jaksamisen ja tilanteen mukaan. Esim. teen toisinaan pitsat itse raaka-aineista ja toisinaan ostan valmiita tutusta pitseriasta.
Lohkoperunat saatan tehä pakasteista tai itse tilanteen ja ainesten mukaan. Olen aika spontaani tekijä, kun lähen tekemään enemmän itse. En suunnittele listaa, mitä viikolla teen. Mies käy kaupassa ja inspiksen mukaan teen ruokia. Pyydän, jos jotain erityistä tarvii, muuten ostetaan perustarvikkeita.
Leipiä en ole vielä koskaan tehnyt itse. En ole saanut aikaiseksi / raaskinut ostaa leipävuokia tai monitoimikonetta taikinan tekemiseen. Pullataikinan teen joskus itse käsin.
Riisipuuroa ja sille soppaa teen usein itse.
Liha yms. keitot teen puoliksi itse eli porkkanat sun muut sipulit, perunat yms. pilkon ja pakasteesta laitan herneet yms.
Hernekeitto kuumennan suoraan purkista.
Kastikkeet teen kermoista, kastikejauheista tai itse rasvasta ja jauhoista, tomaateista jne. Ja esim. lasagneen teen maitokastikkeen yms. itse, mutta pastalevyjä en ole koskaan tehnyt. Siihenkin voisi hankkia jonkun laitteen ja harjoitella tuorepastan tekoa. Ehkä joskus eläkkeellä sitten..
Tulipas pitkä teksti. Nälkäkin vähän tuli.
Tiivistettynä teen aika paljon itse, kun on välineet, aineet, jaksaminen, aikaa ja inspiraatiota eli vaihtelevasti. Ja sellasta hyvää perus kotiruokaa. Iän tuoma kokemus on tuonut itsellä itseluottamusta ja taitoa ruoan tekemiseen ja maustamiseen.
Mulla ei ole kärsivällisyyttä tehdä pidempi kestoista settiä. Melkein tunnissa tai puolessa pitää olla parin päivän ruoat tehty. Poikkeus on riisipuuro haudutuskattilalla. Se on vähän pidempi projekti, mutta ei pala pohjaan.